Referenstråd för slitdetaljer

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1763
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

Referenstråd för slitdetaljer

#1 Post by Nahpets »

Jag saknar en tråd där du faktiskt SER grejerna efter lite nötande. Det kan diskuteras en del om vad du ska köpa och inte köpa. Vad som fungerar eller inte. Varför inte presentera lite underlag för diskussionen?

... Ferodo DS racingklossar hur från Utzon.se efter 3 banmöten (Gotland Ring, Mittsverigebanan och Mantorp). Totalt ca 75 mil på bana och ca 200 mil på väg. Beläggen har mindre än hälften jämfört med nyskick. De har även fått skägg på kanterna och se "uppluckrade" ut. Antagligen därför mina skivor har ojämn topografi. Dock fungerar de utan problem för min körning. Ingen fade och inget gnissel!
Mina borrade zimmermanskivor har knappt fått kant, men efter Mantorp så har de fått sprickbildning.

Intressant är också att bromsvarnaren inte klarat hettan, utan har dunstat bort i värmen :D . Även dessa fråjn Utzon. Kanske är det undersförstått att racelirare inte kör med bromsvarnare?! Jag tillhör undantagen i sådana
fall.

Mvh
Stephan
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#2 Post by Karl Birgander »

Bromsvarnare?? :roll: är det nån som viftar med flagga när dom tycker man skulle ha bromsat? typ när man vill köra som en "snabbare" bil?
Bromsvarnare var nog bland det första som försvann på min bil. Jag kollar tillräckligt ofta.

Jag tycker dina belägg levt ett alltför hårt liv.
Mina trickstuff 66 höll MYCKET längre än så på r-däck.
Vad kör du för däck? Bromsvätska? Bromsar du rätt?
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1763
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

#3 Post by Nahpets »

Karl Birgander wrote:Bromsvarnare?? :roll: är det nån som viftar med flagga när dom tycker man skulle ha bromsat? typ när man vill köra som en "snabbare" bil?
Bromsvarnare var nog bland det första som försvann på min bil. Jag kollar tillräckligt ofta.

Jag tycker dina belägg levt ett alltför hårt liv.
Mina trickstuff 66 höll MYCKET längre än så på r-däck.
Vad kör du för däck? Bromsvätska? Bromsar du rätt?
Slitagevarnare ja.

Toyo R888, tryck 2,3 bar runt om. Bromsvätska ATE SL.6 (utzon).
Jag bromsar när det är dags att bromsa.
Hur bromsar du rätt?

/Stephan

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#4 Post by Karl Birgander »

Var meningen som ett skämt, förstod mycket väl vad du menade! :D
Vissa bromsar lite tidigt om mjukt, men jag antar att du vet vad du gör!
Jag försöker bromsa sent och hårt, tror jag får det hyffsat bra, men det kan förbättras!

Vad körde du för belägg innan och hur länge höll det?
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1763
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

#5 Post by Nahpets »

Karl Birgander wrote:Var meningen som ett skämt, förstod mycket väl vad du menade! :D
Vissa bromsar lite tidigt om mjukt, men jag antar att du vet vad du gör!
Jag försöker bromsa sent och hårt, tror jag får det hyffsat bra, men det kan förbättras!

Vad körde du för belägg innan och hur länge höll det?
:)
Då förstår vi varandra! ;)

Detta är de första racebelägg jag använt så jag har inga andra referenser. Jag tror min stil liknar din: Bromsar när det ska bromsas och ingen picnic-körning.
Är förvånad att så mycket hade försvunnit ... sedan att ytan ser "bubblig" ut gör att jag blir lite fundersam om kvalitén. Men som sagt jag, jag har ingen tidigare erfarenhet så jag frågar er där ute!
Är detta normalt slitage?

Mvh
Stephan

User avatar
Spånet
Addict
Posts: 3048
Joined: 2005-11-10 14:04:25
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kumla
Contact:

#6 Post by Spånet »

Jag tycker det ser ut som om bromsarna har gått ruskigt varma och beläggen har smältit :shock:, jag har aldrig sett något liknande.
Vad kör du för bromsar/belägg bak?
MVH Lars G

Sponsorer: www.utzon.se www.veritasab.com www.levinracing.se Kumla däck AB
______________________
Inget framtungt :-)

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#7 Post by Karl Birgander »

Min första kommentar var ju att dom levt ett för hårt liv (= utanför sitt tänkta tempområde).

Precis som Lars tycker jag att dom gått för varma och smält.
Ferodo DS finns väl i ett par olika modeller (hette 2000,2500 och 3000 förr, vet inte nu) något av dessa du har?

Jag hade valt andra belägg vi nästa köp.

Just livslängd är något som Peansweden inte tycker att ferodo är så bra på.

Peansweden är förresten MANNEN att prata bromsar med. Det han inte vet om bromsar behöver ingen på detta forum veta.
Ge han den info du har om bil och användningsområde och köp vad han än rekommenderar. Så har jag gjort och enbart varit nöjd.

Utzon är skitbra som leverantör av delar, men just bromsar väljer jag från peansweden.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1763
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

#8 Post by Nahpets »

Tack för ert engagemang!

Jag hittar ingen numrering (2000, 2500 el 3000). Men det är Utzons Ferodo racingklossar. Jag tror att de heter kort och gott DS performance http://www.europerformance.co.uk/pages/ ... pads.mhtml .
Tittar man på dem så står det ju "Race pads for road use" ... hmmm ... kan vara svaret att de inte klarar de temps som uppkommer vid bankörning.

De har alltid greppat bra dock!

Jag är på resande fot och har inte kollat till baken. Ska göra det så snart jag kommer hem.

Tack för era kommentarer!

Mvh
Stephan
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#9 Post by Karl Birgander »

Precis, dina är mer som sportiga gatbelägg, tittar du längst ner på sidan du gav så står det att nästa steg är DS2500, som är rejsbelägg. sportiga gatbelägg är oftast bra tills man får upp farten.

Tittar man på grafan över temp så tar den slut innan 600 grader, jag vill minnas att det är lite tidigt för rejsbelägg.

Jag skulle adresserat min telefon mot Per på peansweden efter att ha tagit en bra funderare på bil, körstil och användningsområde.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1763
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

#10 Post by Nahpets »

Karl Birgander wrote:Precis, dina är mer som sportiga gatbelägg, tittar du längst ner på sidan du gav så står det att nästa steg är DS2500, som är rejsbelägg. sportiga gatbelägg är oftast bra tills man får upp farten.

Tittar man på grafan över temp så tar den slut innan 600 grader, jag vill minnas att det är lite tidigt för rejsbelägg.

Jag skulle adresserat min telefon mot Per på peansweden efter att ha tagit en bra funderare på bil, körstil och användningsområde.
En funderare behöver jag inte ta. Jag ska ha rejsbelägg!
Så det blir dina trickstuff eller PFC.

Tack Karl för din hjälp!

När jag tittat på lite trådar på forumet så ser jag nu tydligt att DS performance inte lämpar sig för bankörning. Om nu bilen inte väger under 1000 kg!

Mvh
Stephan

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#11 Post by Karl Birgander »

Nahpets wrote:En funderare behöver jag inte ta. Jag ska ha rejsbelägg!
Så det blir dina trickstuff eller PFC.

Tack Karl för din hjälp!

När jag tittat på lite trådar på forumet så ser jag nu tydligt att DS performance inte lämpar sig för bankörning. Om nu bilen inte väger under 1000 kg!

Mvh
Stephan
Även mer rejsiga belägg finns det varianter på. Mina trickstuff är betydligt mindre rejs än PFC t.ex. Priset till våra bilar är väldigt lika dock.

Ta ändå en funderare så att Per kan ge dig rätt prylar.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
Spånet
Addict
Posts: 3048
Joined: 2005-11-10 14:04:25
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kumla
Contact:

#12 Post by Spånet »

Jag kan rekomendera PFC, ruskigt bra bett när dom blivit lite varma. Men även dom finns i 2 varianter, en för långlopp och en för sprint rejs. Kommer inte ihåg vilken som är vilken.
MVH Lars G

Sponsorer: www.utzon.se www.veritasab.com www.levinracing.se Kumla däck AB
______________________
Inget framtungt :-)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users