924 Turbo -82. "första Porschen"

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
stm1900
NA-Poster
Posts: 23
Joined: 2008-05-30 09:15:51
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

924 Turbo -82. "första Porschen"

#1 Post by stm1900 »

Hej hej

Jag har köpt en 924 turbo -82 som bara gått 3450 mil och jag blir 3e ägaren. Jag fick den billigt så jag tror jag har gjort ett klipp :D .

Bilen har vart avställd sedan 1997, men den har stått i varmt garage och blivit startad varje år.

Jag skall byta lite prylar innan jag kör med den.

Karem + rulle
Olje- bensin- luftfilter
Olja
Stift
Batteri
Däck mm.

Måste jag byta nått mer innan jag börjar köra?

Hur är det med växellådsoljan, byta?

Hur mycket olja? som vanlig 924, 5L. Vilken olja, 10W50?

Det sitter vita 16" fälgar på den. Sådana med stora ovala hål(vet inte vad dom kallas). Är de vita original?

Bilen är vit och i helt nyskick, helt otroligt fin faktiskt.
Jag är väldigt mån om att bevara den i originalskick. Har ni några tips på hur jag ska ta hand om Porschen på bästa sätt.
Finns det några uppenbara svagheter på 924/turbo som jag ska tänka på??

Jag har alldrig ägt en Porsche men jag är taggad som tusan att få börja finåka i sommar.

Jag är tacksam om ni vill hjälpa mig.

MVH Mats
Last edited by stm1900 on 2008-05-31 21:39:04, edited 2 times in total.

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#2 Post by Pär Hylander »

Som moderator börjar jag med att bogsera tråden till rätt forumkategori. Du ska dessutom döpa om rubriken så att den passar in i formatet.

Har aldrig hört talas om en 931, som 924 turbo internt kallas, med så få mil. Det vanliga är att mätaren är inne på sitt andra eller tredje varv. Men säger du att otroligt fin så lär det vara sant, då är det första varvet på mätaren :) Den är väldigt unik isåfall och du bör absolut spara den i orginalskick för det borde bli en sparbössa eller pensionsförsäkring (som samtidigt går att använda, om än sparsamt och försiktigt). Hur mkt har du betalat?

Det lär vara sk telefonfälgar eller på utrikiska phonedials. Tror inte de är orginal, men det är porschefälgar ivf.

Ja, det finns akillishälar på dessa bilar. Men dessa är ofta relaterade till vedbotrimmade maskiner som inte din lär vara. Kolvar t.ex går lätt sönder vid spikningar, som i sin tur orsakas av vedbodhöjt laddtryck.

En syntetolja till motorn blir säkert bra, det går nog mer än 5 liter, snarare 6-7 tror jag. Surfa in på utzon.se så hittar du specar. Kanske att du byter kylvätska oxo ifall den är gammal, de korrisionsdämpande additiven kan ha gjort sitt. Växellådsolja borde inte vara byte pga mil, men kanske att den tagit upp kondens så att den lämpar sig att byta?

Se över slangar också, så att de inte fått torrsprickor.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
notetoself
Addict
Posts: 1623
Joined: 2004-05-13 07:15:48
Bilmodell: Porschelös
Location: Högsäter
Contact:

#3 Post by notetoself »

Om milen stämmer är det av största vikt att du får upp bilder. SNARAST!
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.

stm1900
NA-Poster
Posts: 23
Joined: 2008-05-30 09:15:51
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#4 Post by stm1900 »

Jag gav 35 000:- för bilen. Det måste ha vart ett bra pris eller hur?

Jag har bara kassa bilder på bilen, men jag börjar med ett par st så kommer mer sen.

Tackar ödmjukast för info.

M
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#5 Post by patand »

stm1900 wrote:Jag gav 35 000:- för bilen. Det måste ha vart ett bra pris eller hur?
Om miltalet stämmer har du gjort ett kap! Garanterat!

Det första jag skulle installera (även på en fin originalbil, det är ju lätt att återställa om man monterar den på ett vettigt sätt) är en laddtrycksmätare så att man är absolut säker på att bilen inte får eller har något fel som gör att den laddar mer än original laddtryck. Det som dödat många 924 Turbo är att man av någon anledning fått för högt laddtryck och spikat sönder motorn.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

stm1900
NA-Poster
Posts: 23
Joined: 2008-05-30 09:15:51
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#6 Post by stm1900 »

Va skoj,

Tackar för tipset, en laddtrycksmätare blir det då, man borde ju kunna sätta den lite diskret någonstans utan att göra hål.
Jag ska försöka bevara den så fin det bara går, ska jag göra en lackbehandling tror ni typ DITEC eller liknande??

Vad ska jag köra på för bränsle, 98?? Tillsats??

MVH Mats.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#7 Post by patand »

stm1900 wrote:Vad ska jag köra på för bränsle, 98?? Tillsats??
98 oktan, tillsatser ska inte behövas.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#8 Post by patand »

Förresten, var finns du och bilen? Du har inte angett någon ort i din profil. Vore ju kul att veta om den finns i närheten. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

stm1900
NA-Poster
Posts: 23
Joined: 2008-05-30 09:15:51
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#9 Post by stm1900 »

Jag är Västerbottning får början och bilen finns där. Jag hittade den i ett garage vid ett hus som brorsan hyr. Det visade sig att bilen tillhörde ett dödsbo och de ville sälja bilen, så jag slog till.

Jag bor numera i Stockholm och på torsdag ska jag upp till norrland o skruva i bilen, sen en besiktning och en roadtrip ner till Stockholm.

Kul att höra att den verkar va en bra bil. jag är helt eld och lågor över den.

MVH M

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#10 Post by patand »

stm1900 wrote:Jag är Västerbottning får början och bilen finns där. Jag hittade den i ett garage vid ett hus som brorsan hyr. Det visade sig att bilen tillhörde ett dödsbo och de ville sälja bilen, så jag slog till.

Jag bor numera i Stockholm och på torsdag ska jag upp till norrland o skruva i bilen, sen en besiktning och en roadtrip ner till Stockholm.

Kul att höra att den verkar va en bra bil. jag är helt eld och lågor över den.

MVH M
Spännande att hitta en sådan bil i en "lada" på det viset! :D

Kul att du bor i sthlm! Då hamnar ju bilen nästgårds till mig, jag jobbar ju dessutom i Sthlm (kungsholmen).

Verkar som det är dags snart att ordna en 924 Turbo träff i stockholmstrakten, det blir allt fler och fler 931or runtikring Stockholm. :)

Du vill inte sälja då? ;)

Ser fram emot mer bilder och info om denna bil!
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Sahlle_9xx
Carrera-Poster
Posts: 337
Joined: 2004-04-28 21:49:06
Bilmodell: VW Polo GTI -06
Årsmodell: Vet ej
Location: Skövde
Contact:

#11 Post by Sahlle_9xx »

*Dräggel* Drömbil.. *Avundsjuk* Sälja? :)
Har heller aldrig sett en 931 med sånt unikt skick/miltal, dessutom en -82, som har en del förbättringar mot tidigare & 7 extra kusar. (Även -81) Vilken tur att den hamnar i rätt händer. Hade du varit en 18-åring med blyfot & med stylingkataloger i näven hade jag tillfälligt sadlat om till biltjuv ;)
Lycka till med bilen!
Porschelös :-(

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#12 Post by Maxx »

Ersätt klockan i mittpanelen med en laddtrycksmätare så slipper du fixa fästen någon annanstans och det kommer att se "orginal" ut. (Klocka har man ju ändå på mobilen.)

Om den bara har gått 3500 mil så är det ett riktigt bra pris. Om den gått 13500 mil så är det fortfarande ett ok pris om skicket är gott. I alla fall tycker jag det. :D Har sett 931:or annonseras för 70.000-80.000 kr på Mobile.de så för en orginalbil med få mil och i riktigt gott skick ska man nog kunna få betydligt mer än 35.000 kr för (fast kanske inte i Sverige).

Gärna fler bilder så vi kan få säga "ooh" och "aah" över bilen. :mrgreen: Reagerade iofs på att foten till sidospegeln inte är vit. Känns lite konstigt, för den borde ju vara det?

Vad gäller delar, tips om service och annat så är Utzon (http://www.utzon.se) ett bra tips. Han har ju ägt en och annan 931:a och verkar ha bra koll på dem. :wink:
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

Sahlle_9xx
Carrera-Poster
Posts: 337
Joined: 2004-04-28 21:49:06
Bilmodell: VW Polo GTI -06
Årsmodell: Vet ej
Location: Skövde
Contact:

#13 Post by Sahlle_9xx »

Samma speglar som på min -82. Lite ovanliga speglar (på Porsche. Tror dom delas med Golf MKI) som jag gillar bättre än dom "vanliga" som ser klumpiga ut, särskilt på 924.
Porschelös :-(

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4634
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#14 Post by Cédric »

turbon hade väl ofta elspeglar. Lite konstigt. Fin verkar den vara i.a.f, tur att du verkar vårda den ömt. Frågan är om jag inte har spanat in den där kärran för ett antal år sedan. Har själv släktingar och landställe i trakterna. Hur många vita 931or finns det där egentligen. Då stod bakom en port vid nåt ridstall ute på vhischan. Såg ut att ha stått där ett tag. Skitkul i iaf, hoppas man får se den på nån träff här i krokarna !

stm1900
NA-Poster
Posts: 23
Joined: 2008-05-30 09:15:51
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#15 Post by stm1900 »

Det stämmer faktiskt att den stod bredvid ett stall :)

Så fort jag får mer bilder på den så ska lägga upp dom.

Det verkar finnas ett rejält intresse för 924or i Sverige, riktigt skoj tycker jag. När jag får ner bilen så är det bara att komma o glo på den om någon skulle vilja det.

En turbo träff låter ju riktigt skoj, dessutom känns det ju som man kan skita i alla polare som klagar och tycker man har skaffat en "audi porsche".

Jag kommer med all säkerhet behöva mer hjälp och jag uppskattar alla tips och trix.

Ha det gött.

Mats

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users