När jag besiktigade pärlan förra året frågade jag besiktningsmannen ifall jag var tvungen att ha högerbackspegeln. Efter lite forskning från hans sida så kom han fram till att det inte fanns någon anmärkningskod för detta. Eftersom min bil levererades med bara vänster backspegel från fabrik så tog jag bort eländet från högersidan. Nu när det börjar närma sig besiktning så började jag fundera på ifall jag missförstått besiktningsmannen... tråkigt att få återbesök för en sådan grej. Jag ringde upp till bilprovningens informationslinje och frågade... som tur var så behövs höger ytterspegel inte för besiktningens skull.
Så alla ni som vill vinna någon tiondels km/h i toppfart kan lugnt montera bort höger spegel.
En ytterbackspegel.
-
- S-Poster
- Posts: 57
- Joined: 2007-04-30 09:05:50
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Ystad
- Contact:
En ytterbackspegel.
Stolt 924 Carrera GT ägare
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: En ytterbackspegel.
1 km/h högre toppfart säger ryktet.A.Larsson wrote:Så alla ni som vill vinna någon tiondels km/h i toppfart kan lugnt montera bort höger spegel.

»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
- Erol
- Moderator
- Posts: 4350
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: En ytterbackspegel.
Sjösgärd wrote:1 km/h högre toppfart säger ryktet.A.Larsson wrote:Så alla ni som vill vinna någon tiondels km/h i toppfart kan lugnt montera bort höger spegel.
Enligt en helt ovetenskaplig utredning så skiljer det näsan 10 km på
topphastigehten, om man viker in backspeglarna på en volvo 740....

För övrigt har väl vissa Ferarrimodeller bara en backspegel orginal, iofs
skulle de kuna haft någon form av dispens, alt. att bilen måste vara typad
med endast en spegel. Men jag har hört att höger spegel inte behövs för
besiktning, dock är den bra å ha vid fickparkering!
/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- xanlar
- Turbo-Poster
- Posts: 852
- Joined: 2005-11-20 14:14:36
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Göteborg
- Contact:
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Orginal ja.xanlar wrote:924 carrera gt har väl bara en backspegel?
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Who is online
Users browsing this forum: Google [Bot]