Hur tar man bort targa luckan?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
chrisie
S-Poster
Posts: 112
Joined: 2007-07-03 17:03:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Motala
Contact:

Hur tar man bort targa luckan?

#1 Post by chrisie »

Hej! ska in med porschen i lackboxen snart och ska ta bort targa luckan, det har flagnat lite färg i kanterna, men jag får inte bort den helt. Har släppt fästena i framkant men bak är det tvärstop. Har för mig att det ska gå att ta bort den? Hur gör man? / chris

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#2 Post by Pehr Johnsson »

Du måste ha tändlåset i läge ett, sen hissar du upp den max och då är den lös.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

gus_e_gus
S2-Poster
Posts: 235
Joined: 2007-04-17 19:30:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#3 Post by gus_e_gus »

Beror det där på årsmodell eller modell av targalucka? På min så satt den bara med fyra fästen, två i framkant och två i bakkant. Lossade man på dem var det bara att lyfta bort luckan. Eftersom innertak och inredningen är urrivet nu så ser jag också att det går inga sladdar till targaluckan överhuvudtaget (bara de dumma avrinningshålen som läcker). När jag tog bort den så stod batteriet jämte bilen och tändninge var helt av.

User avatar
notetoself
Addict
Posts: 1623
Joined: 2004-05-13 07:15:48
Bilmodell: Porschelös
Location: Högsäter
Contact:

#4 Post by notetoself »

gus_e_gus wrote:Beror det där på årsmodell eller modell av targalucka?
Kanske dum fråga, men det är inte så att du har en 924?

(Skriv gärna det i profilen för övrigt tillsammans med var du bor.)
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.

User avatar
Spånet
Addict
Posts: 3048
Joined: 2005-11-10 14:04:25
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kumla
Contact:

#5 Post by Spånet »

Det finns både manuella luckor med 4 st "vred" för att demontera luckan och så finns det el-manövrerade.
MVH Lars G

Sponsorer: www.utzon.se www.veritasab.com www.levinracing.se Kumla däck AB
______________________
Inget framtungt :-)

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#6 Post by Pehr Johnsson »

Där ser man!! Jag trodde alla 44or hade el-targa!?!?
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
notetoself
Addict
Posts: 1623
Joined: 2004-05-13 07:15:48
Bilmodell: Porschelös
Location: Högsäter
Contact:

#7 Post by notetoself »

Pehr Johnsson wrote:Där ser man!! Jag trodde alla 44or hade el-targa!?!?
Då var vi två...
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.

User avatar
Freddan
Addict
Posts: 1581
Joined: 2005-01-31 20:09:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

#8 Post by Freddan »

Turbo-Puh wrote:
Pehr Johnsson wrote:Där ser man!! Jag trodde alla 44or hade el-targa!?!?
Då var vi två...
Då var vi tre, man lär sig något nytt varje dag.

Det har jag alldrig sett.... var det beroende på utrustning eller årsmodell beroende på vlken lucka man har??

Fredrik
Alpinvit 944S -87
The 944S wants to be driven between 4000 and 6000 rpm in order to strut its stuff.

chrisie
S-Poster
Posts: 112
Joined: 2007-07-03 17:03:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Motala
Contact:

#9 Post by chrisie »

Som svar på vilken bil jag har så är det en 944 88:a. Luckan är el-manövrerad. Snäppena fram lossade bra men bak är det svårare. Luckan hissas upp av två metallskenor med sågade kanter. De sitter fast i luckan. Jepp ska uppdatera vilken bil jag har i profilen sen:) Jag får väl försöka slita lite får vi se vad som händer:P

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#10 Post by Maxx »

chrisie wrote:Som svar på vilken bil jag har så är det en 944 88:a. Luckan är el-manövrerad. Snäppena fram lossade bra men bak är det svårare. Luckan hissas upp av två metallskenor med sågade kanter. De sitter fast i luckan. Jepp ska uppdatera vilken bil jag har i profilen sen:) Jag får väl försöka slita lite får vi se vad som händer:P
Nej, du ska inte slita. Slår du ut sidorutorna när du ska in i bilen också? :wink:

Sätt dig i bilen, lossa fästena i framkant av targaluckan, stoppa nyckeln i tändningslåset, vrid nyckeln till läge 1, tryck på vippknappen för "öppning" av targaluckan (dvs tryck i nederkant på knappen) tills targalucksmotorn tystnar, stäng av tändningen, kliv ur bilen, tryck upp targaluckan underifrån och fatta kanten ovanifrån med andra handen. lyft luckan bakåt med hjälp av båda händerna och lägg den på lämpligt ställe.

Hur svårt kan det vara? :roll: :wink:

Edit: Kanske bäst att vara överdrivet övertydlig? Om du gör som ovan så kommer de "två metallskenor med sågade kanter" att "dras in" och därmed frigöra luckan i bakkant. När man normalt "öppnar" luckan så är det ju de "två metallskenor med sågade kanter" som gör att den åker upp. Att i det läget slita loss luckan (Ja, en del verkar göra det ...) är som att öppna bildörren med hjälp av en kofot istället för att öppna med dörrhandtaget.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

gus_e_gus
S2-Poster
Posts: 235
Joined: 2007-04-17 19:30:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#11 Post by gus_e_gus »

Turbo-Puh wrote:
gus_e_gus wrote:Beror det där på årsmodell eller modell av targalucka?
Kanske dum fråga, men det är inte så att du har en 924?

(Skriv gärna det i profilen för övrigt tillsammans med var du bor.)
Om det inte är en 944 så har jag blivit lurad, är halvblind och någon har haft ett helsicke med att bygga om den ordentligt... :wink:

Profilen uppdaterad.

chrisie
S-Poster
Posts: 112
Joined: 2007-07-03 17:03:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Motala
Contact:

#12 Post by chrisie »

hehe tack för de tydliga råden! då vet jag hur jag ska göra. Tack så hjärtligt!

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#13 Post by Maxx »

Sen kan det ju vara så att det blivit något fel på din bil så att "armarna" inte dras ur och frigör targaluckan. Men då får du leta efter det felet istället för att slita loss luckan. Tror det ska gå att rotera motorn manuellt men vet inte hur. Har för mig att det har beskrivits tidigare i någon tråd så om det skulle vara så att det behövs kanske någon kan tipsa dig då.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#14 Post by Erol »

Sjösgärd wrote:Sen kan det ju vara så att det blivit något fel på din bil så att "armarna" inte dras ur och frigör targaluckan. Men då får du leta efter det felet istället för att slita loss luckan. Tror det ska gå att rotera motorn manuellt men vet inte hur. Har för mig att det har beskrivits tidigare i någon tråd så om det skulle vara så att det behövs kanske någon kan tipsa dig då.

Japp, jag har beskrivit detta tidigare.

Bakom klädseln i bagaget, på vänster sida sitter motorn till targan. på den sitter en
13 mm mutter som du kan skruva på. Nu kommer jag inte ihåg åt vilket håll, men ena
hållet öppnar luckan, andra hållet drar ur "klorna" ur luckan.



Mvh Erol
Last edited by Erol on 2008-03-22 12:07:33, edited 1 time in total.
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#15 Post by Maxx »

Erol wrote:
Sjösgärd wrote:Sen kan det ju vara så att det blivit något fel på din bil så att "armarna" inte dras ur och frigör targaluckan. Men då får du leta efter det felet istället för att slita loss luckan. Tror det ska gå att rotera motorn manuellt men vet inte hur. Har för mig att det har beskrivits tidigare i någon tråd så om det skulle vara så att det behövs kanske någon kan tipsa dig då.

Japp, jag har beskrivit detta tidigare.

Bakom klädseln i bagaget, på vänster sida sitter motorn till targan. på den sitter en
13 mm mutter som du kan skruva på. Nu kommer jag inte ihåg åt vilket håll, men ena
hållet öppnar luckan, andra hållet drar ur "klorna" ur luckan.



Mvh Erol
Lysande! :d=:
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users