Hur tar man bort targa luckan?
-
- S-Poster
- Posts: 112
- Joined: 2007-07-03 17:03:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Motala
- Contact:
Hur tar man bort targa luckan?
Hej! ska in med porschen i lackboxen snart och ska ta bort targa luckan, det har flagnat lite färg i kanterna, men jag får inte bort den helt. Har släppt fästena i framkant men bak är det tvärstop. Har för mig att det ska gå att ta bort den? Hur gör man? / chris
- Pehr Johnsson
- Addict
- Posts: 9193
- Joined: 2006-12-02 15:09:23
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Location: Ystad
- Contact:
-
- S2-Poster
- Posts: 235
- Joined: 2007-04-17 19:30:33
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Beror det där på årsmodell eller modell av targalucka? På min så satt den bara med fyra fästen, två i framkant och två i bakkant. Lossade man på dem var det bara att lyfta bort luckan. Eftersom innertak och inredningen är urrivet nu så ser jag också att det går inga sladdar till targaluckan överhuvudtaget (bara de dumma avrinningshålen som läcker). När jag tog bort den så stod batteriet jämte bilen och tändninge var helt av.
- notetoself
- Addict
- Posts: 1623
- Joined: 2004-05-13 07:15:48
- Bilmodell: Porschelös
- Location: Högsäter
- Contact:
- Spånet
- Addict
- Posts: 3048
- Joined: 2005-11-10 14:04:25
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Kumla
- Contact:
- Pehr Johnsson
- Addict
- Posts: 9193
- Joined: 2006-12-02 15:09:23
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Location: Ystad
- Contact:
- notetoself
- Addict
- Posts: 1623
- Joined: 2004-05-13 07:15:48
- Bilmodell: Porschelös
- Location: Högsäter
- Contact:
- Freddan
- Addict
- Posts: 1581
- Joined: 2005-01-31 20:09:11
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Lund
- Contact:
Då var vi tre, man lär sig något nytt varje dag.Turbo-Puh wrote:Då var vi två...Pehr Johnsson wrote:Där ser man!! Jag trodde alla 44or hade el-targa!?!?
Det har jag alldrig sett.... var det beroende på utrustning eller årsmodell beroende på vlken lucka man har??
Fredrik
Alpinvit 944S -87
The 944S wants to be driven between 4000 and 6000 rpm in order to strut its stuff.
The 944S wants to be driven between 4000 and 6000 rpm in order to strut its stuff.
-
- S-Poster
- Posts: 112
- Joined: 2007-07-03 17:03:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Motala
- Contact:
Som svar på vilken bil jag har så är det en 944 88:a. Luckan är el-manövrerad. Snäppena fram lossade bra men bak är det svårare. Luckan hissas upp av två metallskenor med sågade kanter. De sitter fast i luckan. Jepp ska uppdatera vilken bil jag har i profilen sen:) Jag får väl försöka slita lite får vi se vad som händer:P
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Nej, du ska inte slita. Slår du ut sidorutorna när du ska in i bilen också?chrisie wrote:Som svar på vilken bil jag har så är det en 944 88:a. Luckan är el-manövrerad. Snäppena fram lossade bra men bak är det svårare. Luckan hissas upp av två metallskenor med sågade kanter. De sitter fast i luckan. Jepp ska uppdatera vilken bil jag har i profilen sen:) Jag får väl försöka slita lite får vi se vad som händer:P

Sätt dig i bilen, lossa fästena i framkant av targaluckan, stoppa nyckeln i tändningslåset, vrid nyckeln till läge 1, tryck på vippknappen för "öppning" av targaluckan (dvs tryck i nederkant på knappen) tills targalucksmotorn tystnar, stäng av tändningen, kliv ur bilen, tryck upp targaluckan underifrån och fatta kanten ovanifrån med andra handen. lyft luckan bakåt med hjälp av båda händerna och lägg den på lämpligt ställe.
Hur svårt kan det vara?


Edit: Kanske bäst att vara överdrivet övertydlig? Om du gör som ovan så kommer de "två metallskenor med sågade kanter" att "dras in" och därmed frigöra luckan i bakkant. När man normalt "öppnar" luckan så är det ju de "två metallskenor med sågade kanter" som gör att den åker upp. Att i det läget slita loss luckan (Ja, en del verkar göra det ...) är som att öppna bildörren med hjälp av en kofot istället för att öppna med dörrhandtaget.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
-
- S2-Poster
- Posts: 235
- Joined: 2007-04-17 19:30:33
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Om det inte är en 944 så har jag blivit lurad, är halvblind och någon har haft ett helsicke med att bygga om den ordentligt...Turbo-Puh wrote:Kanske dum fråga, men det är inte så att du har en 924?gus_e_gus wrote:Beror det där på årsmodell eller modell av targalucka?
(Skriv gärna det i profilen för övrigt tillsammans med var du bor.)

Profilen uppdaterad.
-
- S-Poster
- Posts: 112
- Joined: 2007-07-03 17:03:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Motala
- Contact:
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Sen kan det ju vara så att det blivit något fel på din bil så att "armarna" inte dras ur och frigör targaluckan. Men då får du leta efter det felet istället för att slita loss luckan. Tror det ska gå att rotera motorn manuellt men vet inte hur. Har för mig att det har beskrivits tidigare i någon tråd så om det skulle vara så att det behövs kanske någon kan tipsa dig då.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
- Erol
- Moderator
- Posts: 4350
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Sjösgärd wrote:Sen kan det ju vara så att det blivit något fel på din bil så att "armarna" inte dras ur och frigör targaluckan. Men då får du leta efter det felet istället för att slita loss luckan. Tror det ska gå att rotera motorn manuellt men vet inte hur. Har för mig att det har beskrivits tidigare i någon tråd så om det skulle vara så att det behövs kanske någon kan tipsa dig då.
Japp, jag har beskrivit detta tidigare.
Bakom klädseln i bagaget, på vänster sida sitter motorn till targan. på den sitter en
13 mm mutter som du kan skruva på. Nu kommer jag inte ihåg åt vilket håll, men ena
hållet öppnar luckan, andra hållet drar ur "klorna" ur luckan.
Mvh Erol
Last edited by Erol on 2008-03-22 12:07:33, edited 1 time in total.
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Lysande!Erol wrote:Sjösgärd wrote:Sen kan det ju vara så att det blivit något fel på din bil så att "armarna" inte dras ur och frigör targaluckan. Men då får du leta efter det felet istället för att slita loss luckan. Tror det ska gå att rotera motorn manuellt men vet inte hur. Har för mig att det har beskrivits tidigare i någon tråd så om det skulle vara så att det behövs kanske någon kan tipsa dig då.
Japp, jag har beskrivit detta tidigare.
Bakom klädseln i bagaget, på vänster sida sitter motorn till targan. på den sitter en
13 mm mutter som du kan skruva på. Nu kommer jag inte ihåg åt vilket håll, men ena
hållet öppnar luckan, andra hållet drar ur "klorna" ur luckan.
Mvh Erol

»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Who is online
Users browsing this forum: No registered users