startproblem motronic?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
joly
S-Poster
Posts: 108
Joined: 2005-12-11 20:02:10
Bilmodell: 996-98 944-86 944-84 944-
Location: Finspång
Contact:

startproblem motronic?

#1 Post by joly »

Har problem med en 944-86 som inte startar bränsletryck
och tändning funkar, Dock ingen signal till spridarna.
Tips på felsökning ohm värden på givare osv.

User avatar
Mats Jacobsson
Addict
Posts: 1970
Joined: 2004-07-10 17:36:09
Telefon: 0703281787
Bilmodell: Boxster S
Årsmodell: Vet ej
Location: Linköping/Köpingebro
Contact:

#2 Post by Mats Jacobsson »

Prova att bygla DME relät. Startard den de är det relät som det är fel på.
Gör så här:
Tillverka en kabel bestående av 3 flat stift och 2 kablar ca 7 cm.
Båda kablarna kläms i en av stiften och stift i motsvarande ände.
blir en 3 ben sak :)

Ta den DME relät och montera kabeln mellan de 3 breda stiften
nu skall du höra bränsle pumpen.

Starta bilen.
Om den starat så byt dit trasiga DME relä.
OBS ta bort kablarna annars drar du ut batteriet.

http://www.clarks-garage.com/shop-manual/fuel-05.htm
Mats Jacobsson
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer
Porsche 944 Race -84 :-D Såld
Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt :))

PCS #10189
944Sverige #391
ÖSK #622

Notch
Turbo-Poster
Posts: 440
Joined: 2005-08-22 22:19:46
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Uppland
Contact:

#3 Post by Notch »

Men om det finns bränsletryck så borde pumpen gå och då låter det som om DME-reläet fungerar. Jag skulle i första hand titta på om lägesgivarna fungerar. Någon skrev ett bra inlägg om hur han testade det - gör en sökning på forumet.
Då: 944 S2 -91
Nu: 911 -77

joly
S-Poster
Posts: 108
Joined: 2005-12-11 20:02:10
Bilmodell: 996-98 944-86 944-84 944-
Location: Finspång
Contact:

#4 Post by joly »

Pumptryck ok Tändning ok går på startgas!
Hur kollar jag lägesgivarna?

User avatar
Ducati
Turbo-Poster
Posts: 580
Joined: 2004-04-26 21:50:37
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#5 Post by Ducati »

Ett sätt är väl att se om varvräknaren rör sig när du kör på startmotorn. Gör den inte det är en givare trasig
mvh
Niklas

BMW 540iAT -01
Ford Mustang FB 1967

joly
S-Poster
Posts: 108
Joined: 2005-12-11 20:02:10
Bilmodell: 996-98 944-86 944-84 944-
Location: Finspång
Contact:

#6 Post by joly »

Har 12v + på båda kablarna till spridarna borde väl få - där när
jag kör startmotorn eller?

Notch
Turbo-Poster
Posts: 440
Joined: 2005-08-22 22:19:46
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Uppland
Contact:

#7 Post by Notch »

Om jag minns rätt så jordas spridarna genom boxen när de ska öppnas. Signalen på spridarna är så kort att den bara kan ses med oscilloskop (eller en ordentligt dyr multimeter).

Som sagt var: sök, lägesgivarna har avhandlats ett antal gånger.
Då: 944 S2 -91
Nu: 911 -77

User avatar
mijo
Turbo-Poster
Posts: 541
Joined: 2007-04-19 16:25:12
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Kalmar
Contact:

#8 Post by mijo »

Får man gnista om givarna är kassa? Eller är ena givaren till tändning och den andra för spridarna?
Tänk på att bränsletrycket inte får vara för högt heller, då kopplas spridarna ifrån av någon strömbegränsning.

User avatar
mijo
Turbo-Poster
Posts: 541
Joined: 2007-04-19 16:25:12
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Kalmar
Contact:

#9 Post by mijo »

I 944 manualerna på patands hemsida finns instruktion för felsökning - avsnitt "DME Diagnosis" i motormanualen. Där hittar du lite ohm-värden, bränsletryck etc.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#10 Post by patand »

mijo wrote:I 944 manualerna på patands hemsida finns instruktion för felsökning - avsnitt "DME Diagnosis" i motormanualen. Där hittar du lite ohm-värden, bränsletryck etc.
Tyvärr är filerna inte åtkomliga för tillfället pga lite serverproblem... ska försöka ordna det under helgen... :oops:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

joly
S-Poster
Posts: 108
Joined: 2005-12-11 20:02:10
Bilmodell: 996-98 944-86 944-84 944-
Location: Finspång
Contact:

#11 Post by joly »

Ok!
Kommer att öppna sidorna för felsöknin så fort dom går att nå.
vilken givare styr vad?
Kan någon beskriva funktionen på motronic systemet!

joly
S-Poster
Posts: 108
Joined: 2005-12-11 20:02:10
Bilmodell: 996-98 944-86 944-84 944-
Location: Finspång
Contact:

#12 Post by joly »

Har varit och skruvat lite med lägesgivarn har samma ohm värden på
båda ca 1000 på 2K skalan kan det stämma? Det verkar som båda
styr tändningen för det spelar ingen roll vilken jag kopplar ur, provade
att skifta kablarna men fick då ingen gnista.Har lyft upp fuelrailen och
tomkört men inte en droppe soppa kommer.
Tips??

User avatar
Mats Jacobsson
Addict
Posts: 1970
Joined: 2004-07-10 17:36:09
Telefon: 0703281787
Bilmodell: Boxster S
Årsmodell: Vet ej
Location: Linköping/Köpingebro
Contact:

#13 Post by Mats Jacobsson »

Skulle nog sätta en slant på DME, min var likadan
Bygla med sladdarna så får du svar direkt.
Staratr den DME trasigt
Mats Jacobsson
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer
Porsche 944 Race -84 :-D Såld
Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt :))

PCS #10189
944Sverige #391
ÖSK #622

joly
S-Poster
Posts: 108
Joined: 2005-12-11 20:02:10
Bilmodell: 996-98 944-86 944-84 944-
Location: Finspång
Contact:

#14 Post by joly »

Har skiftat DME relät från en fungerande bil = ingen skillnad fortfarande
samma sak gnista finns bränslepump går!!!!

Notch
Turbo-Poster
Posts: 440
Joined: 2005-08-22 22:19:46
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Uppland
Contact:

#15 Post by Notch »

Den ena lägesgivaren räknar tänder på startmotorkransen och ger en varvtalssignal. Den andra läser av en liten skruv på svänghjulet och ger signal när övre dödpunkt för ettans cylinder passeras. Båda signalerna används, så vitt jag vet, till både insprutning och tändning. Det är liksom det som är idéen med Motronic.

Testa att koppla bort en spridare. Om bilen startar då har du trasig spridardrivning i boxen.
Då: 944 S2 -91
Nu: 911 -77

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users