Turbo S vs Turbo
- Georg_951
- S-Poster
- Posts: 63
- Joined: 2007-04-23 13:35:32
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Norge
- Contact:
Turbo S vs Turbo
Hur mye arbeid er det at sette en 91 mod 944 Turbo S M44/52 motor i en 86 mod9 44 Turbo 220 hk ?
Hur mycke er det som må gjøres om?
Mvh GJ
Hur mycke er det som må gjøres om?
Mvh GJ
- 86 951
x 88 944S2
x 87 944S
x 88 944S2
x 87 944S
- Erol
- Moderator
- Posts: 4350
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Borde vara enkelt, i stort sett är det bara turbon som inte är samma + programvaran i chipet.
Mvh Erol
Mvh Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- Georg_951
- S-Poster
- Posts: 63
- Joined: 2007-04-23 13:35:32
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Norge
- Contact:
- Georg_951
- S-Poster
- Posts: 63
- Joined: 2007-04-23 13:35:32
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Norge
- Contact:
- Millen
- Turbo-Poster
- Posts: 957
- Joined: 2005-09-17 09:43:48
- Bilmodell: Porsche 944 Turbo
- Årsmodell: 1987
- Location: Trollhättan
- Contact:
-
- Addict
- Posts: 1184
- Joined: 2004-04-03 11:33:27
- Bilmodell: 944 turbo S
- Årsmodell: 1988
- Location: Boden
- Contact:
Har heller aldrig hört detta. PET listar samma nummer på turbo och turboS så jag har svårt att tänka mig att det skiljer. Det jag hört är att alla 944 turbo har bra vevstakar.newkie wrote:Det har jag aldrig hört. Låter konstigt att sätta in mer värmetåliga ventiler och förstärka ettan och tvåan med sen sätta in sämmre stakar... Men men konstigare saker har ju inträffat...Millen wrote:Om jag inte har fel så är väll vevstakarna klenare på turbo S?
968 däremot hade dåliga stakar i början.
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
- DLS
- Addict
- Posts: 3240
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
Jo det stämmer att dom tidiga turbona har kraftigare stakar än dom sena tyvärr
kolla den här biltråden för bilder på stakarna
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... c&start=15
Dom nyare smalnar av lite mer runt kolvbultshuvudet
kolla den här biltråden för bilder på stakarna
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... c&start=15
Dom nyare smalnar av lite mer runt kolvbultshuvudet
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
- Erol
- Moderator
- Posts: 4350
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Om jag inte minns fel så vart det "klenare" stakar från -88
Se bilderna i tråden som DLS citerar.
Mvh Erol
Se bilderna i tråden som DLS citerar.
Mvh Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
-
- Addict
- Posts: 1184
- Joined: 2004-04-03 11:33:27
- Bilmodell: 944 turbo S
- Årsmodell: 1988
- Location: Boden
- Contact:
Har någon haft problem med den "sämre" typen?
Vag jag kan se så är den smalare i kolvbultsänden men nästan kraftigare vid skaftets anslutning mot vevtappsänden.
De flesta vevstakshaverier brukar vara brott på bultarna eller vevstaken i området kring vevtappen. Vevstaken på bilden ser mer ut som att något annat gått snett, kolvskärning eller vevlagersskärning. Läste inte tråden ordentligt så jag vet inte vad som sades kring anledningen. Tror dock inte det är så vanligt med vevstaksbrott i kolvbultsänden.
Sedan är ju inte vevstakens utseende hela sanningen, materialet spelar lika stor roll men det är svårare att se vad som använts.
Vag jag kan se så är den smalare i kolvbultsänden men nästan kraftigare vid skaftets anslutning mot vevtappsänden.
De flesta vevstakshaverier brukar vara brott på bultarna eller vevstaken i området kring vevtappen. Vevstaken på bilden ser mer ut som att något annat gått snett, kolvskärning eller vevlagersskärning. Läste inte tråden ordentligt så jag vet inte vad som sades kring anledningen. Tror dock inte det är så vanligt med vevstaksbrott i kolvbultsänden.
Sedan är ju inte vevstakens utseende hela sanningen, materialet spelar lika stor roll men det är svårare att se vad som använts.
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
- tomp
- S-Poster
- Posts: 149
- Joined: 2007-03-03 21:34:50
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1991
- Location: Katrineholm
- Contact:
verkar konstigt att ta fram en nyare vevstake som är sämre, med tanke på vad det kostar i utveckling och provning.
Sen att titta på en bild och avgöra vilken som är starkast när det gäller dyamiska egenskaper, det är imponerande det skulle inte den bäste beräknings ing. klara
Sen att titta på en bild och avgöra vilken som är starkast när det gäller dyamiska egenskaper, det är imponerande det skulle inte den bäste beräknings ing. klara

/Tommy
1:a klass 8B 2010, 2011
PCSR 8B 5kg/hk
1:a PCSR 8C 4kg/hk 2012
1:a klass 8B 2010, 2011
PCSR 8B 5kg/hk
1:a PCSR 8C 4kg/hk 2012
- DLS
- Addict
- Posts: 3240
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
kan mycke väl vara som Tomas säger kanske ett helt annat material i dom nyare som är starkare.
Vet inte om jag läst nått på rennlist om dom nyare stakarna faktiskt.
Mats gamla bil är den första o enda jag hört om som stakarna krökts sig på och orsaken vet jag inte?
Vet inte om jag läst nått på rennlist om dom nyare stakarna faktiskt.
Mats gamla bil är den första o enda jag hört om som stakarna krökts sig på och orsaken vet jag inte?
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
- Erol
- Moderator
- Posts: 4350
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
tomp wrote:verkar konstigt att ta fram en nyare vevstake som är sämre, med tanke på vad det kostar i utveckling och provning.
Sen att titta på en bild och avgöra vilken som är starkast när det gäller dyamiska egenskaper, det är imponerande det skulle inte den bäste beräknings ing. klara
Det kan ju vara av kostnads skäl att man byter stakar, de kanske är
mycket billigare att tillverka, de är byggda att klara 250 hk med marginal
inte 300+
/Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
-
- S2-Poster
- Posts: 287
- Joined: 2004-03-29 10:49:19
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Kerava,Finland
- Contact:
Turbo S can have almost any kind of con rods, Have seen quite exotic ones. Best original 951 rods are 1985-86 forged ones. According to rod manufacturers they are good for up to 350hp engines.
Check out original 1986 rod with Finnish made special rod which has been proved to be good with engines over 1500hp... I am going to use these with my 3.0 951


Check out original 1986 rod with Finnish made special rod which has been proved to be good with engines over 1500hp... I am going to use these with my 3.0 951


Olli
-88 951 3.0L 16V
-88 951 3.0L 16V
Who is online
Users browsing this forum: No registered users