Banpremiär för min 924a!

924/928/944/968
Message
Author
User avatar
Magnus K
Turbo-Poster
Posts: 660
Joined: 2004-03-29 19:34:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Linköping
Contact:

Banpremiär för min 924a!

#1 Post by Magnus K »

Tjaba!

Tänkte bara bubbla av mig lite om banpremiären för min 924a som skedde i måndags! :D

Sviesta-banan här i Linköping har kvällskörningar för gatbilar lite nu och då (se http://www.lms.se under Banracing och sen Gatåka) så jag tyckte det var en lämplig start för 924an! Mitt garage ligger mindre än 5 km därifrån så om nåt skulle haverera så går det att ta sig dit per bogsering i värsta fall...

Körpassen är 15 minuter långa, och Sviesta är en ganska kurvig banan som är ökänd för att äta bromsar... Speciellt inbromsningen efter högfarts-knixen på långa rakan (sker i svagt nedförslut) och inbromsningen vid start/mål-rakan är mariga. Eftersom banan är så pass kort så hinner bromsarna sällan svalna...

Första passet gick fint. Jag var först ut men blev omkörd rätt fort. 125 hkr och min ovana vid bilen gjorde att jag inte direkt var snabbast. :( ;) Men 924an kändes trygg att köra, inga märkliga släpp eller oroligheter vid bromsningar heller. Bromsarna fejdade lite i mitten på passet men det är mer regel än undantag när jag kör. Måste lära mig mer bromsteknik!

I depån efter passet upptäckte jag att det hänt lite saker under huven. Bromsvätskebehållaren hade kokat över under körningen, möjligen beroende på att det finns lite luft kvar i systemet men mest pga att behållaren var fylld upp till kanten på locket! :) Sen satt kopplingsvajerns justeringsdel väldigt lös också, över och undre muttern gick att dra för hand. Jag kunde inte åtgärda det på Sveista för det verkar som det saknas några mellanlägg eller brickor där...

Inför pass nr 2 så hade polarna hetsat mig för att jag körde så sakta under första... Så denna gång laddade jag på lite mer. Enligt polarna sjönk mina varvtider till runt 1.26-1.27 vilket iaf var bättre än kompisen med sin vässade Ascona B. :D Däcken funkade över förväntan (motsvarande BF Goodrich = evighetsdäck utan fäste!) antagligen pga att mina hjulvinklar är rätt elaka. Under monteringen av fjäderbenen fram så sattes de till max camber vilket enligt mina uppskattningar (lodlinje och tumstock!) är ca -2,5 grader. Jag kollade aldrig däck-tempen eftersom däcken ändå ska bytas till nästa säsong...

Tyvärr kom jag inte längre än 6-7 minuter in på pass nr 2 när bromsarna gav upp helt. Det lät dessutom mycket illa från höger fram när jag bromsade så jag bestämde mig för två mycket lugna varv utan att bromsa och sen in i depp-ån... :( Väl där inne så konstaterade jag att det saknades bromsbelägg på yttre bromsbelägget. Det hade helt enkelt smulats sönder ner till stålplattan! Vet inte vad som orsakar detta ännu, men troligt är väl kanske kärvande ok, gat-belägg som inte funkar på banan och min bromsteknik. Så status just nu på 924an är "i väntan på elakare belägg"...

I övrigt var det en väldigt trevlig kväll, det var en hög med folk där med massor av olika bilar. En hel del av lokala rejsa.nu-folket var också på plats och körde eller minglade runt i depån. Ett besök på Sviestas gatåka-kvällar rekommenderas varmt! :D

För bilder från kvällen, kika här:
http://www.shell.linux.se/magnusk/rejsa ... 004-08-16/

Mvh
Mangan, krönikören! ;)

Image

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Banpremiär för min 924a!

#2 Post by patand »

Vad avundsjuk man blir! Fastän jag var där och körde MSLS race på lördagen så vill man ju bara ha mer och mer! Får nog kanske försöka hinna ner på någon gatbilskörning... pressa skiten ur frugans 924 kanske... men riskern är ju att man får gå de 15 milen hem sen...
Magnus K wrote:Enligt polarna sjönk mina varvtider till runt 1.26-1.27 vilket iaf var bättre än kompisen med sin vässade Ascona B.
Det var inte så illa tycker jag, bara ca 9-10 sekunder sämre än vad jag kör med racevolvon på sviesta! Iof så kör vi ju den i 8 timmar i sträck i den farten men iaf...

Förresten, har de kvar chikanen på långa rakan när man kör med gatbilar? Den är det knepigaste på hela banan tycker jag... har stor respekt för den sedan jag körde på konen i utgången första gången jag provkörde volvon, kör nog långsammare än de flesta andra i MSLS genom den... men farten har iaf ökat med för varje race... :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Magnus K
Turbo-Poster
Posts: 660
Joined: 2004-03-29 19:34:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Linköping
Contact:

#3 Post by Magnus K »

Jo, det är ju klart trevligt att ha garaget och bostad relativt nära Sviesta om nåt går rejält sönder...

Jämfört med er rejs-Volvo så saknar jag nog lite hästar & vettiga däck... ;)

Juppz, chikanen på rakan är där på gatåka-kvällarna. Den är lurig, de däckstravar som utgör chikanens insida bill jag inte studera närmare. Jag passerar ut från chikanen med ungefär 80km/h på mätaren, tyvärr är det mitt mellan rödmarkering på tvåan eller innan det händer nåt kul på treans växel... Lite lurigt!

Mvh
Mangan

User avatar
boxsterpontus
Raceputte
Posts: 150
Joined: 2004-03-29 23:37:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

#4 Post by boxsterpontus »

Magnus K wrote:Jo, det är ju klart trevligt att ha garaget och bostad relativt nära Sviesta om nåt går rejält sönder...

Jämfört med er rejs-Volvo så saknar jag nog lite hästar & vettiga däck... ;)

Juppz, chikanen på rakan är där på gatåka-kvällarna. Den är lurig, de däckstravar som utgör chikanens insida bill jag inte studera närmare. Jag passerar ut från chikanen med ungefär 80km/h på mätaren, tyvärr är det mitt mellan rödmarkering på tvåan eller innan det händer nåt kul på treans växel... Lite lurigt!

Mvh
Mangan
2an!!? På racegolfen jag kör där så är det 4an som gäller och det är precis. Nu senast när farten var uppe var den 5an som gällde genom chikanen, inte lönt att böka med att växla ner. Den är säkert ganska lågt växlad och vi växlar tidigt (under 5000rpm).
Detta är ett av de absolut bästa ställena att samla fart ut på rakan för att köra eftersom så många fegar genom den. Det går att hålla mycket hög fart genom den. Men det krävs nerver... konan i utgången har åkt med mer än en gång ;) Dessutom är det ett otrevligt hål i banan vid apex vid utgången också. Östgöta racing får spara ihop lite stålar till riktiga curbs på banan.
Pontus Borg

User avatar
Mr Z
Carrera-Poster
Posts: 322
Joined: 2004-04-04 21:58:49
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Sthlm
Contact:

#5 Post by Mr Z »

Åhh.... Man blir avundsjuk!!!
Jag måste tillbringa mer tid i garaget så det blir nå´t åka av nästa säsong.....

/Peter Z
MVH Peter Z

I garaget: En röd 951 -86. Tyvärr med två skurna cylindrar :(

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#6 Post by patand »

boxsterpontus wrote:2an!!? På racegolfen jag kör där så är det 4an som gäller och det är precis. Nu senast när farten var uppe var den 5an som gällde genom chikanen, inte lönt att böka med att växla ner. Den är säkert ganska lågt växlad och vi växlar tidigt (under 5000rpm).
Detta är ett av de absolut bästa ställena att samla fart ut på rakan för att köra eftersom så många fegar genom den. Det går att hålla mycket hög fart genom den. Men det krävs nerver... konan i utgången har åkt med mer än en gång ;) Dessutom är det ett otrevligt hål i banan vid apex vid utgången också. Östgöta racing får spara ihop lite stålar till riktiga curbs på banan.
Vilken racegolf är det du är med och kör? Själv kör jag i Blommenhof volvon.

På racevolvon är det också 4:an som gäller för mig, växlar till 5:an precis i höjd med posteringen efter chikanen, någon i teamet kör visst på 5:an genom chikanen... tror vi växlar vid rätt högt varv runt 7000 (varvräknaren funkar inte som den ska). Med originallådan så var det 3:an i chikanen, körde bara på 3:an och 4:an runt hela banan då, nu med racelåda (rakskurna drev) så är det 4:an och 5:an som gäller.

Jag skulle nog säga att det gäller att inte ha några nerver alls om man ska åka riktigt fort i den chikanen. Jag har bara kört på konan i utgången 1 gång, det fick räcka... 2 ggr har jag dock passerat på fel sidan om konan i utången, dvs genat över gräset istället... gick bra båda gångerna men jag tjänade ju inget på det...
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Magnus K
Turbo-Poster
Posts: 660
Joined: 2004-03-29 19:34:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Linköping
Contact:

#7 Post by Magnus K »

boxsterpontus wrote:2an!!? På racegolfen jag kör där så är det 4an som gäller och det är precis. Nu senast när farten var uppe var den 5an som gällde genom chikanen, inte lönt att böka med att växla ner. Den är säkert ganska lågt växlad och vi växlar tidigt (under 5000rpm).
Min 924 NA med den 4-petade lådan är iaf inte lågt växlad. :roll: Översatt i hastighet var det väl cirkus 80-85 km/h ut ur chikanen, men då kör jag ju på säkerhet och SuperStar-däck (bak är det 235/60-14)... :( Vill ju gärna komma hem med bilen också! :D

2an i 80 km/h är väl runt 4500 rpm i motorn... Byter jag till 3ans växel i samma hastighet så hamnar jag runt 3000 rpm, och där händer ju ingenting alls? ;)

Mvh
Mangan

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#8 Post by patand »

Magnus K wrote:Min 924 NA med den 4-petade lådan är iaf inte lågt växlad. :roll: Översatt i hastighet var det väl cirkus 80-85 km/h ut ur chikanen, men då kör jag ju på säkerhet och SuperStar-däck
Har ingen aning om vad för hastighet man har ut ur chikanen (ingen fungeraden hastighetsmätare med den växellåda vi har i nu)... dock uppskattar en kille i teamet som är väldigt erfaren (kört racing och rally sedan 80 talet typ...) att vi är uppe i ca 170 innan inbromsningen inför högerkurvan innan rondellen.

Gissar att vi måste nog ha runt 100-110 i utgången ur chikanen då... eller?

När vi hade gamla lådan så hade vi fungerande mätare men jag kollade bara lite på start/mål rakan och då var jag (som då körde flera sekunder långsammare än nu per varv) uppe i runt 140 innan inbromsningen.

Ta nu inte detta (eller mina tidigare) inlägg som något slags race mellan dina tider Magnus och mina tider. Jag tycker bara det är kul att se och jämföra skillnaderna mellan en lite sportig standardbil och en racepreppad bil. Hoppas ni andra uppskattar det också, annars lovar jag att vara tyst med allt race snack (kanske...) :-)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Magnus K
Turbo-Poster
Posts: 660
Joined: 2004-03-29 19:34:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Linköping
Contact:

#9 Post by Magnus K »

Patrik, ingen fara! Jag vet att min 924a är 25 år gammal och har nyss återupplivats efter många års försummelse. :)

/Mangan

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#10 Post by patand »

Magnus K wrote:Patrik, ingen fara! Jag vet att min 924a är 25 år gammal och har nyss återupplivats efter många års försummelse. :)

/Mangan
Trots det så går den ju riktigt bra verkar det som! :) Härligt att du får lite lön för all möda du lagt ner i vinter/vår på bilen! :D
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Nico65
NA-Poster
Posts: 6
Joined: 2004-08-27 21:09:05
Contact:

#11 Post by Nico65 »

congrats' !!!

hum... I'm french so please excuse me for my english (don't talk about my svensk). I study in Linköping last year and I'm coming back :) is this a "race" 924 or a "civilized" one ? isn't a 924 too slow on a track ? hope I'll see it !

I'm a happy owner of a 924 too, this one :

Image

btw, this is my first post, so greatings from www.club944.net

Image

kyss

User avatar
Dan Hovang
Carrera-Poster
Posts: 314
Joined: 2004-04-15 22:41:21
Contact:

#12 Post by Dan Hovang »

patand wrote:Jag skulle nog säga att det gäller att inte ha några nerver alls om man ska åka riktigt fort i den chikanen. Jag har bara kört på konan i utgången 1 gång, det fick räcka... 2 ggr har jag dock passerat på fel sidan om konan i utången, dvs genat över gräset istället... gick bra båda gångerna men jag tjänade ju inget på det...
Chikanen är fin!
Nu senast körde jag på däcken på vänstersidan i ingången så det for däck över hela banan :oops: Som tur var får man bara stop&go om man kör på koner :)

Jag och Pontus kör med #6, Returnia. Här finns lite bilder från senast http://hovang.zapto.org/racing/. Vi fick bryta med krånglande motor.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#13 Post by patand »

Nico65 wrote:congrats' !!!

hum... I'm french so please excuse me for my english (don't talk about my svensk). I study in Linköping last year and I'm coming back :) is this a "race" 924 or a "civilized" one ? isn't a 924 too slow on a track ? hope I'll see it !

I'm a happy owner of a 924 too, this one :


btw, this is my first post, so greatings from www.club944.net


kyss
The 924 that Magnus owns is a standard 924 not race prepared. The 924 is not to slow to have fun with on track days for street cars. But of course a standard 924 would be to slow to race with in most series.

Nice 924 you have by the way! :-)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#14 Post by patand »

Dan Hovang wrote:[ Som tur var får man bara stop&go om man kör på koner :)
Om nu inte bakkofångaren lossnar och framkofångaren spricker förståss... det var vad som hände mig... konen for in under bilen och slog sen bort bakkofångaren på vägen ut från undersidan...

ett stop and go är ju onödigt dessutom, så mycket tid som det tar kan man ju aldrig köra igen med att vara någon tiondel snabbare genom chikanen...
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Magnus K
Turbo-Poster
Posts: 660
Joined: 2004-03-29 19:34:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Linköping
Contact:

#15 Post by Magnus K »

Nico65 wrote:congrats' !!!

hum... I'm french so please excuse me for my english (don't talk about my svensk). I study in Linköping last year and I'm coming back :) is this a "race" 924 or a "civilized" one ? isn't a 924 too slow on a track ? hope I'll see it !
Thanks! :)

Well, right now I'm just trying to get my 924 back on the road, hence it's a road car right now. I spent most of last winter welding the floor pan together, the infamous "red gold" (rust) had eaten the better part of it! :(

When/if I get it to work properly (it almost does right now) I'm going to use the coming winter to throw out the backseat, install a Heigo roll bar and probably a Sabelt Racer sports seat. The engine and transmission probably needs a bit of attention as well, maybe I'll have a look at them also.

The goal in the distant future is to transform this 924 into a road legal TrackDay car. :)

If I get the brakes to work, the 924 will be at the Sviesta circuit (in Linköping!) next Saturday (Sept 5th). It's a Track Day event arranged by Attitude Motorclub! :)

Nico65 << Hmm, the rims on your 924 looks special? I didn't know that the "telephone dial" rims were available in 4 bolt pattern? What size are the rims? Do you know if they still are on sale somewhere?

Cheers!
Magnus

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users