Tänkte bara bubbla av mig lite om banpremiären för min 924a som skedde i måndags!

Sviesta-banan här i Linköping har kvällskörningar för gatbilar lite nu och då (se http://www.lms.se under Banracing och sen Gatåka) så jag tyckte det var en lämplig start för 924an! Mitt garage ligger mindre än 5 km därifrån så om nåt skulle haverera så går det att ta sig dit per bogsering i värsta fall...
Körpassen är 15 minuter långa, och Sviesta är en ganska kurvig banan som är ökänd för att äta bromsar... Speciellt inbromsningen efter högfarts-knixen på långa rakan (sker i svagt nedförslut) och inbromsningen vid start/mål-rakan är mariga. Eftersom banan är så pass kort så hinner bromsarna sällan svalna...
Första passet gick fint. Jag var först ut men blev omkörd rätt fort. 125 hkr och min ovana vid bilen gjorde att jag inte direkt var snabbast.


I depån efter passet upptäckte jag att det hänt lite saker under huven. Bromsvätskebehållaren hade kokat över under körningen, möjligen beroende på att det finns lite luft kvar i systemet men mest pga att behållaren var fylld upp till kanten på locket!

Inför pass nr 2 så hade polarna hetsat mig för att jag körde så sakta under första... Så denna gång laddade jag på lite mer. Enligt polarna sjönk mina varvtider till runt 1.26-1.27 vilket iaf var bättre än kompisen med sin vässade Ascona B.

Tyvärr kom jag inte längre än 6-7 minuter in på pass nr 2 när bromsarna gav upp helt. Det lät dessutom mycket illa från höger fram när jag bromsade så jag bestämde mig för två mycket lugna varv utan att bromsa och sen in i depp-ån...

I övrigt var det en väldigt trevlig kväll, det var en hög med folk där med massor av olika bilar. En hel del av lokala rejsa.nu-folket var också på plats och körde eller minglade runt i depån. Ett besök på Sviestas gatåka-kvällar rekommenderas varmt!

För bilder från kvällen, kika här:
http://www.shell.linux.se/magnusk/rejsa ... 004-08-16/
Mvh
Mangan, krönikören!

