Startproblem 944 N/A

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
errorwashere
Turbo-Poster
Bilmodell: Saknar en Porsche

Startproblem 944 N/A

#1 Post by errorwashere »

Min motor startar inte. Och jag tror inte att spridarna öppnar.

Jag har +12v på nr 15 och 14 på "...control unit" men även +12v på nr 8 på "fuel pump relay" vilket det ska vara om jag har förstått elschemat rätt.

Men ska jag verkligen ha +12v från "...control unit"?

Nr 2 på "fuel pump relay" är +12v från batteriet.

Bensinpumpen snurrar när jag drar runt motorn med startmotorn.

Tacksam för svar.

mvh
Morgan
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

944_Driver
Addict
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej

#2 Post by 944_Driver »

Spridarna öppnar när databoxen (control unit) drar ner stift 14 & 15 till jord. Vid start är denna öppningstid i området kring ett par ms varje motorvarv så det är knepigt att mäta utan oscilloskop.

Har du gnista? Kolla med ett löst stift rejält jordat mot motorn med en startkabel eller fasttejpat lite snyggt ;)

Saknas gnista och motorn i övrigt verkar ok (kompression finns) är en trasig sensor vid svänghjulet ingen högoddsare, mät resistansen i båda. Det ska vara kring 1000 ohm i båda.

DME-reläet (bränslepumpsreläet) är ju en vanlig felkälla men eftersom din pump går så bör det vara okay tycker jag.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

Bigwiz
S-Poster

Re: Startproblem 944 N/A

#3 Post by Bigwiz »

errorwashere wrote:Min motor startar inte. Och jag tror inte att spridarna öppnar.

Jag har +12v på nr 15 och 14 på "...control unit" men även +12v på nr 8 på "fuel pump relay" vilket det ska vara om jag har förstått elschemat rätt.

Men ska jag verkligen ha +12v från "...control unit"?

Nr 2 på "fuel pump relay" är +12v från batteriet.

Bensinpumpen snurrar när jag drar runt motorn med startmotorn.

Tacksam för svar.

mvh
Morgan
Först o främst, startar motorn på startgas? Då får den ingen soppa... :)

Ett snabbt sätt att kolla om spridarna öppnar är ju att rycka upp hela fuelrailen inkl spridare och köra på startmotorn ett par varv. Kommer det ingen soppa då så plocka loss en spridarkontakt i taget och upprepa startförsöken. Att mäta resistansen direkt på spridare är ju bra men kan ibland vara felvisande. Om en spridare har bränt så kan hela slingan komma att slås ut och ingen av spridarna kommer att öppna. Jag har för mig spridarna är relativt logohmiga så då kan det sitta nått förkopplingsmotstånd nånstans (T29a ?), även det är värt att kolla upp.
Om du har Boschspridare 280150158 så ska dom ligga på 2,35 Ohm.

Spontant så ser det på schemat ut som boxen ska jorda spridarna och då hjälper det ju inte med +12V på stift 14 & 15 direkt.

/J
944S2, 964C2

errorwashere
Turbo-Poster

#4 Post by errorwashere »

Nu har jag kommit lite längre.

Det puffar lite soppa ur spridarna, gnista kommer på alla stift.

Men nu så vill den "precis inte" starta. Det låter som den tänder en gång/varv om ni förstår vad jag menar.

Tändkablarna sitter rätt.

Generatorn är inte inkopplad, eftersom jag behöver tillverka ett stag som kan spänna remmen. Ska göras idag. Kan det vara så att batteriet inte kan leverera tillräklig med ström för att hålla motorn igång?

En givare som jag inte vet vad den ska sitta är inte inkopplad ännu. Jag tror det är oxygen sensorn. Se bif. bild
Jag är rätt säker på att det inte är temp. givaren som sitter iskruvad i toppen även om dom är snarlika.

Tacksam för tips!

mvh
Morgan
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

patand
Moderator & Raceputte
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980

#5 Post by patand »

Bränslepumpen går inte om inte generatorn laddar. Det ser DME relät till. Bilen tror då att motorn inte snurrar nämligen.

Eller var det om det inte finns spänning till tändspolen... nu blev jag osäker.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

944_Driver
Addict

#6 Post by 944_Driver »

patand wrote:Bränslepumpen går inte om inte generatorn laddar. Det ser DME relät till. Bilen tror då att motorn inte snurrar nämligen.

Eller var det om det inte finns spänning till tändspolen... nu blev jag osäker.
Det påverkas inte av generatorn, jag har startat flera gånger utan generatorn. Databoxen mäter varvtal och tändläge på vevaxeln och byter matningen till pumpen om motorn stannar eller inte startas direkt när man vrider på tändningen.

944:an brukar inte vara så känslig på dåligt batteri tycker jag, bara den går runt skapligt brukar den tända. Min gamla BMW 735 däremot vara besvärlig om batteriet inte var friskt.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95

errorwashere
Turbo-Poster

#7 Post by errorwashere »

Hm... tillbaka till ruta ett då...

Problemet är att jag har ju haft ur all el när bilen lackerades. Och en hel del kablar har byts ut eftersom många var brända, avklippta, mina noga skrivna markeringar på kablarna borta... :oops:

Jag har med nybörjarkunskaper gått efter elschemat när allt har kopplats ihop. Så någonstans har jag ju kopplat fel, men jag kan inte komma på vart det är, eftersom jag har gnista, soppa och snurr på motorn. Och den tänder ju lite. Det är precis som om den inte hänger med när det väl tänder till.

944_Driver
Addict

#8 Post by 944_Driver »

Låter ju som att tändkablarna sitter fel i så fall.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95

errorwashere
Turbo-Poster

#9 Post by errorwashere »

944_Driver wrote:Låter ju som att tändkablarna sitter fel i så fall.

//Magnus
Jag är ganska säker på att dom sitter rätt.

Jag snurrade fram motorn till noll-läge, kollade vart rotorn pekade, ettans cylinder. Kollade vad tändföljden var, och det stämde med hur rotorn snurrade.

Isse
Turbo-Poster
Bilmodell: 944

#10 Post by Isse »

Om det skulle vara så att motorn bara tänder till men dör, så skulle jag gissa på luftmassmätaren. Det fenomentet råkade jag ut för när jag hade glömt att koppla in den. Jag menar ju inte nu att du har missat det, men att det kanske är glappis där i sin anslutning?
Mvh Ismael Frisk
Motto: Keep it Basic!

errorwashere
Turbo-Poster

#11 Post by errorwashere »

Isse wrote:Om det skulle vara så att motorn bara tänder till men dör, så skulle jag gissa på luftmassmätaren. Det fenomentet råkade jag ut för när jag hade glömt att koppla in den. Jag menar ju inte nu att du har missat det, men att det kanske är glappis där i sin anslutning?
Hm... där har du kanske något. Jag ska kolla över denna.

Mats Jacobsson
Addict
Telefon: 0703281787
Bilmodell: Boxster S

#12 Post by Mats Jacobsson »

Har du kollat Clarks Garage?
http://www.clarks-garage.com/shop-manual/eng-15.htm och
http://www.clarks-garage.com/shop-manual/fuel-13.htm
Något att börja med
Om du behöver spridare så har jag ligande, samt givarena vid svänghjulet.
Var i landet finns du?
Mats Jacobsson
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer
Porsche 944 Race -84 :-D Såld
Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt :))

PCS #10189
944Sverige #391
ÖSK #622

patand
Moderator & Raceputte
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980

#13 Post by patand »

errorwashere wrote:Jag är ganska säker på att dom sitter rätt.
Om du bara är ganska säker så kolla igen! Först när du är 100% säker så går du vidare till nästa punkt på listan... :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

errorwashere
Turbo-Poster

#14 Post by errorwashere »

Nu har jag brynt mina hjärnceller i rapsolja en bra stund över kopplingscheman, vaccumslangar och tändkablar... ...med början till bristande motivation...

Men jag kan inte hitta vad det är fel någonstans. Men jag har en teori...

Vad tror ni om detta?

Eftersom jag har bytt ut bensintanken mot en fuelcell, har jag även bytt ut bränslerören mot slangar. Utan igenterligen större anledningen än att det var enklare.

Kan det vara så att dom något större och mjukare gummislangarna gör att soppatrycket försvinner och pumpen orkar inte leverera den mängden soppa motorn behöver? (Jämför känslan i pedalen med stålomspunna bromsslangar)
Om jag låter pumpen gå, och "viker stopp" på returen så tar det en liten stund innan slangarna "fylls upp".

Vad tror ni?

944red
S-Poster

#15 Post by 944red »

Har du mätt ditt bränsle tryck?kopllat slangarna rätt (tryck o retur)?

Post Reply