944 - 1984 | Scarlett, historien om grabben och porschen
- matty1986
- S-Poster
- Bilmodell: Saknar en Porsche
944 - 1984 | Scarlett, historien om grabben och porschen
Herregud, jag har träffat min kärlek!
Köpte idag min första bil, Porsche 944,
Letade i lite över två månader, innan jag fann just Min.
Kort information,
Årsmodell 1984,
ca 16 500 mil,
Här börjar min historia, som förhoppningsvis skall fortlöpa under året.
God läsning, tips, tricks, och råd emottages gärna,
Vi ses när vi ses,
/Matty
Köpte idag min första bil, Porsche 944,
Letade i lite över två månader, innan jag fann just Min.
Kort information,
Årsmodell 1984,
ca 16 500 mil,
Här börjar min historia, som förhoppningsvis skall fortlöpa under året.
God läsning, tips, tricks, och råd emottages gärna,
Vi ses när vi ses,
/Matty
Last edited by matty1986 on 2007-06-13 00:39:08, edited 1 time in total.
- matty1986
- S-Poster
Tisdag, 12 juni, 2007
Inget att tveka på"
Idag skulle jag äntligen åka och hämta min Porsche i Trollhättan, utanför Saabs fabrik. Hade knappt sovit någonting under natten, då nervositeten och nyfikenheten inför köpet var alltför stark.
Steg upp tidigt runt sju snåret, stapplade nerför trappan, öppnade kylen och började dagen med två iskalla Red Bull, kan det bli bättre? Duschen, hawaiskjortan, shortsen och läsken, allting klart!
Strax därefter for jag iväg in till Skövde, löste ut postväxeln, och satte tillsammans med kompis och far kursen mot Trollhättan!, Stämningen var på topp, snacket gick, hur var porschen, är den dyr i drift, magin låg i luften", man kunde känna det!
Somnade i Grästorp, för att 20 minuter bli väckt, "Vi är strax framme", yrvaken rusade pulsen till 210, nu var det dags!
Mötte upp med säljaren, och där stod den, Min Underbara Porsche 944,
Skrev under papprena, kvittot, mm, och vips hade bilen bytt ägare,
Hornen började växa ut redan nu!
Nybörjare som man är pillade man lite på belysningen när motorn inte var igång, och när vi skulle åka startade inte bilen, urladdat batteri, toppen, fram med startkablarna, inga problem!
Körningen hem på 1,5 timmar var njutning, motorn spann som en katt, varvade ibland ur rejält på 4an och 5an, 5-6 K rpm, underbart ljud och drag, smeker vägen.
Väl hemma parkerades skönheten på uppfarten, på vägen hem hade jag människor vinkat från bilar och trottoarer, härlig känsla att äga en uppskattad bil!
Imorgon börjar jakten på några små delar som tillsammans höjer bilens intryck mycket, nytt batteri, navkapsel, sätesöverdrag, med mera, även en rejäl utvändig och invändig tvätt utlovas,
Läs journalen imorgon för många bilder från tvätt, på resande fot, vid skrotar, affärer, med mera, spännande spännande,
Och en sak till,
Tack allihopa, det är till stor del på grund av Er och detta forum jag numera är en stolt Porscheägare.
/Matty
PS: Hon heter Scarlett
Inget att tveka på"
Idag skulle jag äntligen åka och hämta min Porsche i Trollhättan, utanför Saabs fabrik. Hade knappt sovit någonting under natten, då nervositeten och nyfikenheten inför köpet var alltför stark.
Steg upp tidigt runt sju snåret, stapplade nerför trappan, öppnade kylen och började dagen med två iskalla Red Bull, kan det bli bättre? Duschen, hawaiskjortan, shortsen och läsken, allting klart!
Strax därefter for jag iväg in till Skövde, löste ut postväxeln, och satte tillsammans med kompis och far kursen mot Trollhättan!, Stämningen var på topp, snacket gick, hur var porschen, är den dyr i drift, magin låg i luften", man kunde känna det!
Somnade i Grästorp, för att 20 minuter bli väckt, "Vi är strax framme", yrvaken rusade pulsen till 210, nu var det dags!
Mötte upp med säljaren, och där stod den, Min Underbara Porsche 944,
Skrev under papprena, kvittot, mm, och vips hade bilen bytt ägare,
Hornen började växa ut redan nu!

Nybörjare som man är pillade man lite på belysningen när motorn inte var igång, och när vi skulle åka startade inte bilen, urladdat batteri, toppen, fram med startkablarna, inga problem!
Körningen hem på 1,5 timmar var njutning, motorn spann som en katt, varvade ibland ur rejält på 4an och 5an, 5-6 K rpm, underbart ljud och drag, smeker vägen.
Väl hemma parkerades skönheten på uppfarten, på vägen hem hade jag människor vinkat från bilar och trottoarer, härlig känsla att äga en uppskattad bil!
Imorgon börjar jakten på några små delar som tillsammans höjer bilens intryck mycket, nytt batteri, navkapsel, sätesöverdrag, med mera, även en rejäl utvändig och invändig tvätt utlovas,
Läs journalen imorgon för många bilder från tvätt, på resande fot, vid skrotar, affärer, med mera, spännande spännande,
Och en sak till,
Tack allihopa, det är till stor del på grund av Er och detta forum jag numera är en stolt Porscheägare.
/Matty
PS: Hon heter Scarlett

You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by matty1986 on 2007-06-13 08:47:50, edited 2 times in total.
- Maxx
- Addict
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
Visst är det en härlig känsla. Grattis!
Men ...

Men ...

»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
- matty1986
- S-Poster
- Martin L
- Turbo-Poster
- Pehr Johnsson
- Addict
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
Hjulcentrum kan du fixa på www.nioelva.se
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385
PCS 10585
944Sverige 1385
- matty1986
- S-Poster
Onsdag, 13 juni, 2007
"Tvätt, vaxning, och fälgcentrum"
Hej allihopa,
Dagen började tidigt, steg upp vid sju och började fundera över vad jag skulle göra idag.
Porschen är ganska smutsig, så en ordentlig tvätt ska äga rum.
Ringde runt lite, Mekonomen för att höra om de hade alla schampon, medel, etc i sortimentet.
Dessutom efter Pehrs inrådan ringde jag och pratade med Stefan på Nioelva, det lustiga var att de fälgcentrum jag har idag inte ska finnas till 944an, märkligt. Skickade hursomhelst iväg bilder till Stefan, och väntar på svar.
Så, snart kommer mitt nya batteri, så bilen startar utan kablar
Sedan bär det av in till Skövde för inköp av vax, bilpolish, schampo, fälgrengöring, vinylrengöring, svampar, med mera.
Hoppas även på skarp order av fälgcentrum ikväll,
Här nedan följer bilder på motor och fälgar, kommentarer emottages gärna, jag har en undran, om ni ser det rostaktiga på den bilden med någon svart sak, jag undrar om det skalll vara så nedgånget, eller om det är naturligt?
"Tvätt, vaxning, och fälgcentrum"
Hej allihopa,
Dagen började tidigt, steg upp vid sju och började fundera över vad jag skulle göra idag.
Porschen är ganska smutsig, så en ordentlig tvätt ska äga rum.
Ringde runt lite, Mekonomen för att höra om de hade alla schampon, medel, etc i sortimentet.
Dessutom efter Pehrs inrådan ringde jag och pratade med Stefan på Nioelva, det lustiga var att de fälgcentrum jag har idag inte ska finnas till 944an, märkligt. Skickade hursomhelst iväg bilder till Stefan, och väntar på svar.
Så, snart kommer mitt nya batteri, så bilen startar utan kablar

Sedan bär det av in till Skövde för inköp av vax, bilpolish, schampo, fälgrengöring, vinylrengöring, svampar, med mera.
Hoppas även på skarp order av fälgcentrum ikväll,
Här nedan följer bilder på motor och fälgar, kommentarer emottages gärna, jag har en undran, om ni ser det rostaktiga på den bilden med någon svart sak, jag undrar om det skalll vara så nedgånget, eller om det är naturligt?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- Erol
- Moderator
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
Det är bromsservon, den skall inte se ut så, men det är vanligt att de gör det!matty1986 wrote:ni ser det rostaktiga på den bilden med någon svart sak, jag undrar om det skalll vara så nedgånget, eller om det är naturligt?
Inget att oroa sig för, putsa av med sandpapper och lacka på med ny färg!
/ Erol
Ps. Grattis till din nya bil!!!
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- matty1986
- S-Poster
- matty1986
- S-Poster
- Freddan
- Addict
Man måste ju inte plocka bort den, men det blir nog betydligt enklare.matty1986 wrote:Måste man plocka bort den?
Isåfall, är det svårt?
Mvh
Men om du bestämmer dig för att ta bort så för allt i världen, spill inte bromsvätska på bilen/lacken.
Vid större mängder bromsvätska på lack efter ett tag gör att lacken lossnar helt på det spillda stället.
I övrigt så ser ju bilen fin ut!!

Alpinvit 944S -87
The 944S wants to be driven between 4000 and 6000 rpm in order to strut its stuff.
The 944S wants to be driven between 4000 and 6000 rpm in order to strut its stuff.
- Karl Birgander
- Addict
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
Jag skulle inte plockat bort den för en sån sak, det är lite bök och än mer bök att lufta bromsar och koppling efteråt....
Låt den sitta om du inte absolut behöver.
Slipa lite lätt + lite blankare hammarlack hade jag valt.
Du ska väl inte ha en blingbil?

Låt den sitta om du inte absolut behöver.
Slipa lite lätt + lite blankare hammarlack hade jag valt.
Du ska väl inte ha en blingbil?

Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
- matty1986
- S-Poster
- matty1986
- S-Poster
Hej allihopa,
Har varit lite stressigt senaste dagarna, jag kommer med en större uppdatering i helgen med bilder osv.
Bensinpumpen var kass, likaså lite runtomkring där, röret och packningar, skall bytas imorgon, beställde även damask till växelspaken, ny knopp, och 1x fälgcentrum / navkapsel, monteras på måndag, onsdag nån gång.
Trevlig helg allihopa,
Matty - Från soliga Skövde
Har varit lite stressigt senaste dagarna, jag kommer med en större uppdatering i helgen med bilder osv.
Bensinpumpen var kass, likaså lite runtomkring där, röret och packningar, skall bytas imorgon, beställde även damask till växelspaken, ny knopp, och 1x fälgcentrum / navkapsel, monteras på måndag, onsdag nån gång.
Trevlig helg allihopa,
Matty - Från soliga Skövde