Olika tändsystem på 924 NA???

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
Magnus K
Turbo-Poster
Posts: 660
Joined: 2004-03-29 19:34:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Linköping
Contact:

Olika tändsystem på 924 NA???

#1 Post by Magnus K »

Tja!

Efter lite diskussion igår med en kille jag köpte lite 924-delar av så konstaterades det att min 924 har en fördelardosa med brytarspetsar. Enligt killen med delarna och även min Haynes så finns inte det alternativet utan bara två olika transistoriserade tändsystem?

Har nån sopprot byggt om mitt tändsystem till stenåldern??? :(

Mvh
Mangan

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#2 Post by patand »

Äldre 924:or har brytare enligt vad jag förstått. Borde inte vara så svårt att byta till transistor system... eller? :roll:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
fredriq
S-Poster
Posts: 166
Joined: 2004-03-29 21:54:53
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Falköping
Contact:

#3 Post by fredriq »

Stämmer gott det, kollar man i PET verkar brytarna hänga med till 1979, 1980 kommer en modell av transistortändning.
Fredrik Johansson
Utan 944 :(

User avatar
Magnus K
Turbo-Poster
Posts: 660
Joined: 2004-03-29 19:34:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Linköping
Contact:

#4 Post by Magnus K »

Ahaaa... Då stämmer tändsystemet med årsmodellen iaf... Min är ju en -79a

Helst skulle jag vilja bygga ett eget tändsystem, helt utan brytare men det får man ju inte enligt SBP & billagarna... :(

/Mangan

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#5 Post by 944_Driver »

Bryr sig verkligen SBP om det på en -79:a? Strular de får du väl klämma dit din fördelare med brytare igen.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#6 Post by patand »

Magnus K wrote:Ahaaa... Då stämmer tändsystemet med årsmodellen iaf... Min är ju en -79a

Helst skulle jag vilja bygga ett eget tändsystem, helt utan brytare men det får man ju inte enligt SBP & billagarna... :(

/Mangan
Tror knappast SBP kollar under fördelarlocket... (där ju brytarna sitter)... varför får man inte det förresten? :roll:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Racing
S-Poster
Posts: 113
Joined: 2004-03-30 00:45:13
Contact:

#7 Post by Racing »

Magnus.
Bygg du ditt system som det passar dig.
ASB lär KNAPPAST klaga då du om ngt bara får en maskin som går renare.

Racing
S-Poster
Posts: 113
Joined: 2004-03-30 00:45:13
Contact:

#8 Post by Racing »

Fö.
Den billigaste å mest lättillgängliga förstärkare jag känner till är den du hittar i alla GM bilar from 1975 å framåt.
Raggar tillbehörsfirmorna tar en dryg 100ing för den(150 spänn eller vad det nu e),å du kan trigga den med mer eller mindre vad som helst.
Reluctor,optik,hall osv.
Breakout på de 4 pinnarna finns överallt på nätet.Återfinns även i typ haynes manualer på alla GM V8 bilar osv.

Stark e den åxå.
Har personligen tagit ut 580 kus med den.
Kopplat dess signal till MSD å pkt lustgas så det står härliga till mm mm.

mao ngt så udda som både bra å billigt.

vill du bygga om din OEM fördelare så rekommenderar jag att du hittar en likadan med Hall effekt givare från en nyare golf.
Med lite "vedbod" attityd sitter Hall effekt sensorn på plats i din gamla brytarfördelare inom loppet av en halvtimma.
Se dock till att ha fördelaren lös-blir enklare att jobba då.

Hall givaren e skitlätt.
Skall ha plus å minus,å den sista av de tre polerna e signal ut.

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#9 Post by 944_Driver »

Ska man börja krångla till det lite mer kan man titta på MegaJolt Lite Jr. http://picasso.org/mjlj/index.jsp

Då får man börja leka med PC:n i bilen också. "Jag ska bara mappa om den lite innan jag kan köra till ICA och köpa mjölk.." :D

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
headline
Addict
Posts: 1445
Joined: 2004-05-15 19:03:28
Location: Göteborg
Contact:

#10 Post by headline »

Racing wrote:Fö.
Den billigaste å mest lättillgängliga förstärkare jag känner till är den du hittar i alla GM bilar from 1975 å framåt.
Raggar tillbehörsfirmorna tar en dryg 100ing för den(150 spänn eller vad det nu e),å du kan trigga den med mer eller mindre vad som helst.
Reluctor,optik,hall osv.
Breakout på de 4 pinnarna finns överallt på nätet.Återfinns även i typ haynes manualer på alla GM V8 bilar osv.

Stark e den åxå.
Har personligen tagit ut 580 kus med den.
Kopplat dess signal till MSD å pkt lustgas så det står härliga till mm mm.

mao ngt så udda som både bra å billigt.

vill du bygga om din OEM fördelare så rekommenderar jag att du hittar en likadan med Hall effekt givare från en nyare golf.
Med lite "vedbod" attityd sitter Hall effekt sensorn på plats i din gamla brytarfördelare inom loppet av en halvtimma.
Se dock till att ha fördelaren lös-blir enklare att jobba då.

Hall givaren e skitlätt.
Skall ha plus å minus,å den sista av de tre polerna e signal ut.
Det låter jättetrevligt med lite uppdaterat tändsystem men det är en del prylar jag inte får ihop!

Förstärkare, ger den kraftigare gnista bara så där?

"Breakout på de 4 pinnarna finns överallt på nätet" Här är jag uppfintad på läkteren!

OEM-fördelare?
Jag har brytarlöst tändsystem på min 24:a, gäller samma deal som med brytarsystem?

Signal ut på halleffektgivaren, vart tar den vägen?

Hade varit fetgrymt med en lite mer dummieförklaring!! :toot:

Tack så länge!

/Gustav Hedelin
Mvh Gustav

Bilen: Porsche 944 -85/2

ninetofour
S2-Poster
Posts: 253
Joined: 2004-04-10 16:36:03
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Trollhättan
Contact:

#11 Post by ninetofour »

Kan man köpa det brytarlösa systemet till nyare 924:0r och eftermontera det på sin lite äldre 924:a. Om detta går vad kostar detta kalas, låter kul. 8)
Fredrik Ahlman

Porsche 924
Saab 900

User avatar
notetoself
Addict
Posts: 1623
Joined: 2004-05-13 07:15:48
Bilmodell: Porschelös
Location: Högsäter
Contact:

#12 Post by notetoself »

> Förstärkare, ger den kraftigare gnista bara så där?
Istället för tändspole...

> "Breakout på de 4 pinnarna finns överallt på nätet" Här är jag uppfintad > på läkteren!
Typ kopplingsschema. Betyder på göteborgska: Det finns många
exempel på nätet på hur du ska koppla ut från de fyra pinnarna.

> OEM-fördelare?
Din orginalfördelare...

> Jag har brytarlöst tändsystem på min 24:a, gäller samma deal som
> med brytarsystem?
Skiten ska ju ändå ut väl?

> Signal ut på halleffektgivaren, vart tar den vägen?
Det är ju den som triggar förstärkaren. Asså, "ger signal"... relästyle

/X
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.

Racing
S-Poster
Posts: 113
Joined: 2004-03-30 00:45:13
Contact:

#13 Post by Racing »

I stort sett har Mattias rätt.
Men se tändspole behövs en fortfarande...(i varje fall med ett 924 setup)

Breakout innebär mkt riktigt vad de 4 resp kontaktstiften skall ta vägen.
En är 12v in
Två av dem är till reluctor eller hall eller optik(vad man nu använder(ena jord andra signal)) å den sista till att trigga spolen.

Orginal i min sitter det en sk reluctor.
Ung som en liten mini generator som skapar en trigger puls varje gång de 4 plåtstiften passerar en magnetiserad spole och kärna.(Lindad koppartråd runt en magnet)
Denna signal e konsekvent i frekvens -varierande med varvtal-,men varierar i "amplitud"(alltså antal milli volt).Finessen med en Hall effekt givare är att utsignalen är MYCKET lättare för alla ev förstärkare osv att tolka då även amplituden är konsekvent.(5 alt 12 v)
Vad e då det bra för?
Jooo se...
Om man som jag tex vill behandla den signalen för att med en digital tillskottsbox bygga min egen tändkurva på elektronisk väg så kan den avsevärt modernare styrboxen jag monterat "läsa" Hall signalen mkt lättare till skillnad ifrån en varierande reluctor signal.(Digital teknik blir mkt mer exakt)
Dett är MYCKET viktigare än vad den glade hemmapularen normalt tror.
Tar du tex OEM(original equipment manufacture) Bosch förstärkarna e de både dyrare och sämre.(SAAB,Volvo,BMW osv)

Alla brytarlösa system ifrån när det begav sig har för svag signal utifrån givaren för att klara av att driva en tändspole.Därav behovet av föstärkare.

User avatar
notetoself
Addict
Posts: 1623
Joined: 2004-05-13 07:15:48
Bilmodell: Porschelös
Location: Högsäter
Contact:

#14 Post by notetoself »

Ha, jag var ju nära ju! =) Trodde du snackade stort steg. U know
what I mean...

Checkade runt lite på nätet. Kikar man på de schemorna som fanns då
kändes den inte ett dugg märkvärdig.

Det känns iaf som om det borde gå att knåpa ihop nåe med en vanlig
op-förstärkare från elfa typ. (med lite kringkrafs).
Kanske iof overkill. Mest en tanke.

/x - greklandsbrun
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.

User avatar
Magnus K
Turbo-Poster
Posts: 660
Joined: 2004-03-29 19:34:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Linköping
Contact:

#15 Post by Magnus K »

Okej, jag studsar upp den här gamla godingen igen! :D

Jag har lagt vantarna på en styck tändbox + tillhörande tändspole från en lite nyare 924 NA, troligen 1980 eller 1981 års modell.

Nu till problemen:
1. Pinlayouten i kontakten till effektboxen? Vad ska var?
2. Själva fördelaren, kan jag hacka ihop en egen sån (gammal Volvo240 eller VW Golf?) eller ska jag jaga upp en orginal Porsche del?

Eller är det nåt jag defintivt saknar för att få den här prylen att funka?

Mvh
Mangan

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users