Spoolup på Gamla vs Nya turbon? (220 vs 250hk alltså)

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

Spoolup på Gamla vs Nya turbon? (220 vs 250hk alltså)

#1 Post by Jon80 »

Sökte lite, utan att finna.. Men jag är rätt säker på att detta redan blivit besvarat förut... Nåväl, Patrik får lyncha mig :lol:

Har inte fått någon riktigt bra bild över det här med Spoolup på tidiga Turbo, och sena. Alltså 220Hk jämfört med 250hk bilarna. Om nu inte minnet sviker, så är skillnaden på turboaggregaten den att 220hk bilarna åker med 26/6 turbo, och 250hk bilarna med 26/7 turbo?

Men är spooluptiden kortare på 26/6 turbon?

Mvh Jon
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

User avatar
spirou944t
Turbo-Poster
Posts: 505
Joined: 2004-03-30 06:56:17
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

#2 Post by spirou944t »

Om jag inte blandar ihop allt så tror jag att 250Hk har 28/7.
220 har 26/6, och så finns det den sk hybriden som heter 26/7.

Edit...Jag blandade ihop det rätt bra...sorry :roll:
Last edited by spirou944t on 2007-01-30 11:17:44, edited 2 times in total.
Erik Sevetin
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#3 Post by Jon80 »

spirou944t wrote:Om jag inte blandar ihop allt så tror jag att 250Hk har 28/7.
220 har 26/6, och så finns det den sk hybriden som heter 26/7.
Måste ha levt i en skyddad värld som missat detta :oops: 8)
Hur är spoolupen på dessa olika aggregat då? Längre spoolup ju större turbo?
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#4 Post by gurra »

220hk-modellens turbo heter K26/6 medans 250hk-modellens turbo heter K26/8.
K26 är själva kompressorn och den andra siffran (6 resp 8) är storleken på turbinhuset.

Mindre turbinhus ger snabbare spoolup men samtidigt högre mottryck. Mottrycket ger sig främst till känna på högre varv och det är delvis därför K26/6 "storknar" lite lättare på högre varv med högt laddtryck jämfört med sin storebror.

Hyrbriden ni syftar på är nog K27/8. Då har man tagit den större kompressordelen, K27, och satt ihop med 8ans eller tex 6ans turbinhjul och hus.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#5 Post by Pär Hylander »

När jag pratade med GIK i höstas så svävades det lite på målet när jag frågade hur man ska utläsa siffrorna. Men vid ngt tillfälle sas det att 6an resp 8an på slutet skulle vara tvärsnittsarean på inloppen av turbinen uttryckt i kvadratcentimeter. Alltså ungefär som gurra skriver ovan.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#6 Post by gurra »

Pär Hylander wrote:Men vid ngt tillfälle sas det att 6an resp 8an på slutet skulle vara tvärsnittsarean på inloppen av turbinen uttryckt i kvadratcentimeter.
Det stämmer.

Skillnad i spoolup brukar vara ca 500 rpm.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
anders44
Carrera-Poster
Posts: 374
Joined: 2007-01-09 10:17:59
Contact:

#7 Post by anders44 »

om du surfer litt på nett ser du at turbo (KKK26/6) og turbo S (kkk26/8 ) grafene skiller ca 500rpm som gurra sier. jeg fant dynoprintout av begge snurrene lagt over hverandre i samme ark. kult å se hvor stor forskjell det faktisk utgjør.

noen som vet hva disse snurrene har i ar? evnt mere techspecs på de, kanskje compressor maps? prøvd å google uten hell. ønsker å ha for sammenligningsgrunnlag mot GT30R.

p.s. gurra, bilen jeg kjøpte hadde revline chip i seg, var jo litt kul å se.

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#8 Post by gurra »

anders44 wrote:om du surfer litt på nett ser du at turbo (KKK26/6) og turbo S (kkk26/8) grafene skiller ca 500rpm som gurra sier. jeg fant dynoprintout av begge snurrene lagt over hverandre i samme ark. rett kul å se hva en "liten" endring som eksoshuset gjør.

noen som vet hva disse snurrene har i ar? evnt mere techspecs på de, kanskje compressor maps? prøvd å google uten hell. ønsker å ha for sammenligningsgrunnlag mot GT30R.

p.s. gurra, bilen jeg kjøpte hadde revline chip i seg, var jo litt kul å se.
Tyvärr är informationen kring dessa gamla aggregat mycket begränsad. Har kompressormaps etc. men inte tillgängligt dessvärre.

Kul med bilen, köpte du den av Lars S?


Mvh Gurra
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
anders44
Carrera-Poster
Posts: 374
Joined: 2007-01-09 10:17:59
Contact:

#9 Post by anders44 »

får undersøke litt på audi forums om de har noe data på snurrene. ja. kjøpte av han.. "endel" jobb ;) men det blir så bra så. holder på å lage thread nu.

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#10 Post by Erol »

En följdfråga...

Hur långt räcker 6:ans avgashus? Jag planderar att bygga en hybrid men
vet inte om jag skall använda 6:an för få bättre spoolup eller 7:an för att
få bättre effekt på högre varv...



/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#11 Post by gurra »

Som sagt, någon 7a finns inte, men jag skulle rekommendera 8an.
6an ger för högt mottryck för att kunna ta ut effekt på högre varv.
Till hur långt 6an räcker finns inga exakta svar då det beror på många faktorer, men jag skulle inte kommendera 6an för effekt över 350hk.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#12 Post by Jon80 »

Gurra, vad rekommenderar du för oss som gillar att svänga med bilen på bana? Gissar att ingen av orginalsnurrorna är något värst att hänga i granen jämfört med vettiga eftermarknadssnurror, eller?
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#13 Post by gurra »

Då rekommenderar jag en kullagrad eftermarknadsturbo ;)
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#14 Post by Pär Hylander »

Jon80 wrote:Gurra, vad rekommenderar du för oss som gillar att svänga med bilen på bana? Gissar att ingen av orginalsnurrorna är något värst att hänga i granen jämfört med vettiga eftermarknadssnurror, eller?
AndreasZ åkte ju oförskämt hastigt både otrimmat och miljöbilstrimmat med vad jag uppfattar som orginalturbo. :)
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#15 Post by gurra »

Han har en K27 om jag inte missminner mig.
Men bara för att xx åker yy fort betyder det inte att det är helt optimalt ;)

Alltså missförstå mg inte, får man tag i en K27 till bra pengar så är det en kanonbra uppgradering! Men att köpa en K27 i inbyte hos en Svensk turbofirma kostar i stort sett lika mycket som en kullagrad "riktig" turbo!
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]