Spoolup på Gamla vs Nya turbon? (220 vs 250hk alltså)
- Jon80
- Sponsor
- Posts: 3847
- Joined: 2005-07-12 10:38:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Degerfors
- Contact:
Spoolup på Gamla vs Nya turbon? (220 vs 250hk alltså)
Sökte lite, utan att finna.. Men jag är rätt säker på att detta redan blivit besvarat förut... Nåväl, Patrik får lyncha mig
Har inte fått någon riktigt bra bild över det här med Spoolup på tidiga Turbo, och sena. Alltså 220Hk jämfört med 250hk bilarna. Om nu inte minnet sviker, så är skillnaden på turboaggregaten den att 220hk bilarna åker med 26/6 turbo, och 250hk bilarna med 26/7 turbo?
Men är spooluptiden kortare på 26/6 turbon?
Mvh Jon
Har inte fått någon riktigt bra bild över det här med Spoolup på tidiga Turbo, och sena. Alltså 220Hk jämfört med 250hk bilarna. Om nu inte minnet sviker, så är skillnaden på turboaggregaten den att 220hk bilarna åker med 26/6 turbo, och 250hk bilarna med 26/7 turbo?
Men är spooluptiden kortare på 26/6 turbon?
Mvh Jon
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
- spirou944t
- Turbo-Poster
- Posts: 505
- Joined: 2004-03-30 06:56:17
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
Om jag inte blandar ihop allt så tror jag att 250Hk har 28/7.
220 har 26/6, och så finns det den sk hybriden som heter 26/7.
Edit...Jag blandade ihop det rätt bra...sorry
220 har 26/6, och så finns det den sk hybriden som heter 26/7.
Edit...Jag blandade ihop det rätt bra...sorry
Last edited by spirou944t on 2007-01-30 11:17:44, edited 2 times in total.
Erik Sevetin
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]
- Jon80
- Sponsor
- Posts: 3847
- Joined: 2005-07-12 10:38:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Degerfors
- Contact:
Måste ha levt i en skyddad värld som missat dettaspirou944t wrote:Om jag inte blandar ihop allt så tror jag att 250Hk har 28/7.
220 har 26/6, och så finns det den sk hybriden som heter 26/7.
Hur är spoolupen på dessa olika aggregat då? Längre spoolup ju större turbo?
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
- gurra
- Sponsor
- Posts: 3548
- Joined: 2004-03-29 08:48:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
220hk-modellens turbo heter K26/6 medans 250hk-modellens turbo heter K26/8.
K26 är själva kompressorn och den andra siffran (6 resp är storleken på turbinhuset.
Mindre turbinhus ger snabbare spoolup men samtidigt högre mottryck. Mottrycket ger sig främst till känna på högre varv och det är delvis därför K26/6 "storknar" lite lättare på högre varv med högt laddtryck jämfört med sin storebror.
Hyrbriden ni syftar på är nog K27/8. Då har man tagit den större kompressordelen, K27, och satt ihop med 8ans eller tex 6ans turbinhjul och hus.
K26 är själva kompressorn och den andra siffran (6 resp är storleken på turbinhuset.
Mindre turbinhus ger snabbare spoolup men samtidigt högre mottryck. Mottrycket ger sig främst till känna på högre varv och det är delvis därför K26/6 "storknar" lite lättare på högre varv med högt laddtryck jämfört med sin storebror.
Hyrbriden ni syftar på är nog K27/8. Då har man tagit den större kompressordelen, K27, och satt ihop med 8ans eller tex 6ans turbinhjul och hus.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
När jag pratade med GIK i höstas så svävades det lite på målet när jag frågade hur man ska utläsa siffrorna. Men vid ngt tillfälle sas det att 6an resp 8an på slutet skulle vara tvärsnittsarean på inloppen av turbinen uttryckt i kvadratcentimeter. Alltså ungefär som gurra skriver ovan.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
- gurra
- Sponsor
- Posts: 3548
- Joined: 2004-03-29 08:48:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Det stämmer.Pär Hylander wrote:Men vid ngt tillfälle sas det att 6an resp 8an på slutet skulle vara tvärsnittsarean på inloppen av turbinen uttryckt i kvadratcentimeter.
Skillnad i spoolup brukar vara ca 500 rpm.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
- anders44
- Carrera-Poster
- Posts: 374
- Joined: 2007-01-09 10:17:59
- Contact:
om du surfer litt på nett ser du at turbo (KKK26/6) og turbo S (kkk26/8 ) grafene skiller ca 500rpm som gurra sier. jeg fant dynoprintout av begge snurrene lagt over hverandre i samme ark. kult å se hvor stor forskjell det faktisk utgjør.
noen som vet hva disse snurrene har i ar? evnt mere techspecs på de, kanskje compressor maps? prøvd å google uten hell. ønsker å ha for sammenligningsgrunnlag mot GT30R.
p.s. gurra, bilen jeg kjøpte hadde revline chip i seg, var jo litt kul å se.
noen som vet hva disse snurrene har i ar? evnt mere techspecs på de, kanskje compressor maps? prøvd å google uten hell. ønsker å ha for sammenligningsgrunnlag mot GT30R.
p.s. gurra, bilen jeg kjøpte hadde revline chip i seg, var jo litt kul å se.
- gurra
- Sponsor
- Posts: 3548
- Joined: 2004-03-29 08:48:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Tyvärr är informationen kring dessa gamla aggregat mycket begränsad. Har kompressormaps etc. men inte tillgängligt dessvärre.anders44 wrote:om du surfer litt på nett ser du at turbo (KKK26/6) og turbo S (kkk26/8) grafene skiller ca 500rpm som gurra sier. jeg fant dynoprintout av begge snurrene lagt over hverandre i samme ark. rett kul å se hva en "liten" endring som eksoshuset gjør.
noen som vet hva disse snurrene har i ar? evnt mere techspecs på de, kanskje compressor maps? prøvd å google uten hell. ønsker å ha for sammenligningsgrunnlag mot GT30R.
p.s. gurra, bilen jeg kjøpte hadde revline chip i seg, var jo litt kul å se.
Kul med bilen, köpte du den av Lars S?
Mvh Gurra
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
- anders44
- Carrera-Poster
- Posts: 374
- Joined: 2007-01-09 10:17:59
- Contact:
- Erol
- Moderator
- Posts: 4332
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
En följdfråga...
Hur långt räcker 6:ans avgashus? Jag planderar att bygga en hybrid men
vet inte om jag skall använda 6:an för få bättre spoolup eller 7:an för att
få bättre effekt på högre varv...
/ Erol
Hur långt räcker 6:ans avgashus? Jag planderar att bygga en hybrid men
vet inte om jag skall använda 6:an för få bättre spoolup eller 7:an för att
få bättre effekt på högre varv...
/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- gurra
- Sponsor
- Posts: 3548
- Joined: 2004-03-29 08:48:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Som sagt, någon 7a finns inte, men jag skulle rekommendera 8an.
6an ger för högt mottryck för att kunna ta ut effekt på högre varv.
Till hur långt 6an räcker finns inga exakta svar då det beror på många faktorer, men jag skulle inte kommendera 6an för effekt över 350hk.
6an ger för högt mottryck för att kunna ta ut effekt på högre varv.
Till hur långt 6an räcker finns inga exakta svar då det beror på många faktorer, men jag skulle inte kommendera 6an för effekt över 350hk.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
- Jon80
- Sponsor
- Posts: 3847
- Joined: 2005-07-12 10:38:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Degerfors
- Contact:
Gurra, vad rekommenderar du för oss som gillar att svänga med bilen på bana? Gissar att ingen av orginalsnurrorna är något värst att hänga i granen jämfört med vettiga eftermarknadssnurror, eller?
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
- gurra
- Sponsor
- Posts: 3548
- Joined: 2004-03-29 08:48:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Då rekommenderar jag en kullagrad eftermarknadsturbo
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
AndreasZ åkte ju oförskämt hastigt både otrimmat och miljöbilstrimmat med vad jag uppfattar som orginalturbo.Jon80 wrote:Gurra, vad rekommenderar du för oss som gillar att svänga med bilen på bana? Gissar att ingen av orginalsnurrorna är något värst att hänga i granen jämfört med vettiga eftermarknadssnurror, eller?
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
- gurra
- Sponsor
- Posts: 3548
- Joined: 2004-03-29 08:48:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Han har en K27 om jag inte missminner mig.
Men bara för att xx åker yy fort betyder det inte att det är helt optimalt
Alltså missförstå mg inte, får man tag i en K27 till bra pengar så är det en kanonbra uppgradering! Men att köpa en K27 i inbyte hos en Svensk turbofirma kostar i stort sett lika mycket som en kullagrad "riktig" turbo!
Men bara för att xx åker yy fort betyder det inte att det är helt optimalt
Alltså missförstå mg inte, får man tag i en K27 till bra pengar så är det en kanonbra uppgradering! Men att köpa en K27 i inbyte hos en Svensk turbofirma kostar i stort sett lika mycket som en kullagrad "riktig" turbo!
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
Who is online
Users browsing this forum: Google [Bot]