931 -80 | Testkörning pågår

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4719
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -80, Bromsad i rototest !

#706 Post by Cédric »

Samma som tidigare, men ref ur handboken. Alltså #2 är med den svenska/schweiziska tändboxen som kom med min motor, ROW är "rest of world" tändboxen jag köpte från england. :)

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25408
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 931 -80, Bromsad i rototest !

#707 Post by patand »

Cédric wrote:Samma som tidigare, men ref ur handboken. Alltså #2 är med den svenska/schweiziska tändboxen som kom med min motor, ROW är "rest of world" tändboxen jag köpte från england. :)
Då är jag med! :) Intressant. :#cheers:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

Re: 931 -80, Bromsad i rototest !

#708 Post by Joakim.S »

Kul test Cedrik!

Den var starkare än jag trodde fast när man tittar på lite film när du kör så ser den ut att gå bra förstås.

Funderar lite på Kn filtret det känns lite konstigt att det skulle ge mindre effekt, eller kan det vara som så att filtret påverkade lambda värdet så luftvågen reagerade annorlunda med ett annat motstånd.
Var det ett nytt filter?

Vilket laddtryck var det? kanske missade det i texten

Vad har du för planer i vinter? jag har en interccoler över som passar framför kylaren, men man måste kapa lite i förstärkningen på bogseröglan.

MVH Joakim

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4719
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -80, Bromsad i rototest !

#709 Post by Cédric »

Joakim.S wrote:Kul test Cedrik!

Den var starkare än jag trodde fast när man tittar på lite film när du kör så ser den ut att gå bra förstås.

Funderar lite på Kn filtret det känns lite konstigt att det skulle ge mindre effekt, eller kan det vara som så att filtret påverkade lambda värdet så luftvågen reagerade annorlunda med ett annat motstånd.
Var det ett nytt filter?

Vilket laddtryck var det? kanske missade det i texten

Vad har du för planer i vinter? jag har en interccoler över som passar framför kylaren, men man måste kapa lite i förstärkningen på bogseröglan.

MVH Joakim

Orginalfiltret har mycket större area, så det är inte helt chockerande. Orginalfiltret har mycket fler veck, och filtret är ju förstås fysiskt stort, så det funkar ju bra. I en annan bil hade kanske resultatet sett annorlunda ut. Större tryckfall in i turbon=>måste köra mer stängd WG för att uppnå samma laddtryck=> mer pumpförluster=> mindre mos.

Laddtrycket är egentligen orginal S1, men mätaren visar 0,65 typ. Toleranserna överlappar ju varandra för laddtrycken på s1 och s2 :)

Kan du skicka bild på ICn? Har lite ideer där den kanske passar in :)

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

Re: 931 -80, Bromsad i rototest !

#710 Post by Joakim.S »

Cédric wrote:
Joakim.S wrote:Kul test Cedrik!

Den var starkare än jag trodde fast när man tittar på lite film när du kör så ser den ut att gå bra förstås.

Funderar lite på Kn filtret det känns lite konstigt att det skulle ge mindre effekt, eller kan det vara som så att filtret påverkade lambda värdet så luftvågen reagerade annorlunda med ett annat motstånd.
Var det ett nytt filter?

Vilket laddtryck var det? kanske missade det i texten

Vad har du för planer i vinter? jag har en interccoler över som passar framför kylaren, men man måste kapa lite i förstärkningen på bogseröglan.

MVH Joakim
'


Orginalfiltret har mycket större area, så det är inte helt chockerande. Orginalfiltret har mycket fler veck, och filtret är ju förstås fysiskt stort, så det funkar ju bra. I en annan bil hade kanske resultatet sett annorlunda ut. Större tryckfall in i turbon=>måste köra mer stängd WG för att uppnå samma laddtryck=> mer pumpförluster=> mindre mos.

Laddtrycket är egentligen orginal S1, men mätaren visar 0,65 typ. Toleranserna överlappar ju varandra för laddtrycken på s1 och s2 :)

Kan du skicka bild på ICn? Har lite ideer där den kanske passar in :)
Ideer och ideer den passar perfekt framför kylaren :)
men munspelet till oljekylare kanske måste flyttas då Ic röret kommer där

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4719
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -80, Bromsad i rototest !

#711 Post by Cédric »

Skicka bild ! Tänkte försöka flytta bak kylaren för att göra lite mer plats, ev passa på att byta till en 951 kylare som är lite större, vill ju kunna mosa bana när det är 30+ grader även med lite mer ponnysar.

Spontanköpte en sådan här på rejsa inför kommande motorpillande:

Image

J&S safeguard, som jag läst en del om, verkar fungera mycket bra. Det är en aktiv knackreglering som man kopplar in i serie med ordinarie tändsystem. Den kan även justera cylindrar individuellt, vilket är en trevlig feature. Vill man så finns även en boost retard funktion om man skulle vilja ha mer av den varan. Kommer montera ur min knackvarningslampa och köra med denna framöver är planen. Kan vara en behändig säkerhetsfunktion om man börjar skruva sig närmare gränsen, har man dessutom en partner som också kör bilen på bana men som kanske inte är så uppmärksam på lampor så är det än trevligare :)

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 931 -80, Bromsad i rototest !

#712 Post by gegge »

Såg Safeguarden och funderade, glad att du köpte den. Ser fram mot fler tester i bänken :D
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

Re: 931 -80, Bromsad i rototest !

#713 Post by Joakim.S »

Kul grej
Behöver den inte kalibreras efter din motortyp för att den skall visa rätt?

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4719
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -80, Bromsad i rototest !

#714 Post by Cédric »

Här är det ösigt som vanligt :). Bilen är ju inlåst i vinterförvaring och det har ändå varit mest pyssel med vår lilla son. Men det hindrar ju inte en från att planera och köpa :mrgreen:

Fick en pall med halvburar från Wiechers, hoppas installationen går fint och att passformen är bra. För än så länge så har dom varit jäkligt bra å göra med och har svara på enorma mängder mail från min sida, vilket är toppen. Jag passar på att sno ErikDs bild på halvburen, min är fortfarande i bubbelplast. Får se vem som får i den först men jag hoppas att tid kommer finnas i vår, pappaledigheten till trots.

Råkade också spontanköpa en elektronisk laddtryckscontroller, hoppas det blir fint och konsekvent laddtryck när Joakims IC hoppat på plats i bilen nån gång nåt år (förhoppningsvis i år, men det har jag sagt förr, haha..
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25408
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 931 -80, Wiechersbåge, ska i vilket år som helst...

#715 Post by patand »

Fint att få lite extra skydd i bilen Cédric! :-)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Jinnarp
Turbo-Poster
Posts: 477
Joined: 2013-08-23 15:19:09
Bilmodell: N/A 944
Årsmodell: 1985
Location: Furulund
Contact:

931 -80, Wiechersbåge, ska i vilket år som helst...

#716 Post by Jinnarp »

Funderar bara lite på om det inte blir för brant vinkling på bältena när staget sitter där det gör? Om du nu ska ha 6 punkts vill säga.
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!!

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4719
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -80, Wiechersbåge, ska i vilket år som helst...

#717 Post by Cédric »

Vi gjorde lite mätningar innan vi beställde och det såg ganska hyfsat ut. Worst case så får man köpa en bältesstyrningssträva som dom har. Men det såg som sagt ut att bli helt okej.

User avatar
Jinnarp
Turbo-Poster
Posts: 477
Joined: 2013-08-23 15:19:09
Bilmodell: N/A 944
Årsmodell: 1985
Location: Furulund
Contact:

931 -80, Wiechersbåge, ska i vilket år som helst...

#718 Post by Jinnarp »

Okej. Ja allt går ju att lösa, men skönt att ha tänkt på det innan.
Om jag inte är fel på det så är det väl ca 25 grader vinkling man ska ha som Max?
När jag byggde min bur så montera jag stol och sen svetsa in strävan precis under uttagen till bältena i stolen.
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!!

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4719
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -80, Wiechersbåge, ska i vilket år som helst...

#719 Post by Cédric »

Dra åt skogen, bilen är faktiskt uthämtad ur vinterförvaringen och jag har påbörjat monteringen av bågen. Lite pill med att få bort inredningen, men det ska nog gå tillslut! Passformen verkar skaplig, ska bara försöka replikera kalles installation så går det nog bra :)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

Re: 931 -80, Wiechersbåge, ska i vilket år som helst...

#720 Post by Joakim.S »

Cédric wrote:Dra åt skogen, bilen är faktiskt uthämtad ur vinterförvaringen och jag har påbörjat monteringen av bågen. Lite pill med att få bort inredningen, men det ska nog gå tillslut! Passformen verkar skaplig, ska bara försöka replikera kalles installation så går det nog bra :)
Kul!
lär dig ordentligt Så kan du visa farbrorn när du hämtar IC:n :D
hur gick det med plattorna?

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]