
931 -80 | Testkörning pågår
- Cédric
- Addict
- Posts: 4719
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 931 -80, Bromsad i rototest !
Samma som tidigare, men ref ur handboken. Alltså #2 är med den svenska/schweiziska tändboxen som kom med min motor, ROW är "rest of world" tändboxen jag köpte från england. 

924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25408
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: 931 -80, Bromsad i rototest !
Då är jag med!Cédric wrote:Samma som tidigare, men ref ur handboken. Alltså #2 är med den svenska/schweiziska tändboxen som kom med min motor, ROW är "rest of world" tändboxen jag köpte från england.


Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- Turbo-Poster
- Posts: 903
- Joined: 2004-04-12 13:10:49
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm Nacka
- Contact:
Re: 931 -80, Bromsad i rototest !
Kul test Cedrik!
Den var starkare än jag trodde fast när man tittar på lite film när du kör så ser den ut att gå bra förstås.
Funderar lite på Kn filtret det känns lite konstigt att det skulle ge mindre effekt, eller kan det vara som så att filtret påverkade lambda värdet så luftvågen reagerade annorlunda med ett annat motstånd.
Var det ett nytt filter?
Vilket laddtryck var det? kanske missade det i texten
Vad har du för planer i vinter? jag har en interccoler över som passar framför kylaren, men man måste kapa lite i förstärkningen på bogseröglan.
MVH Joakim
Den var starkare än jag trodde fast när man tittar på lite film när du kör så ser den ut att gå bra förstås.
Funderar lite på Kn filtret det känns lite konstigt att det skulle ge mindre effekt, eller kan det vara som så att filtret påverkade lambda värdet så luftvågen reagerade annorlunda med ett annat motstånd.
Var det ett nytt filter?
Vilket laddtryck var det? kanske missade det i texten
Vad har du för planer i vinter? jag har en interccoler över som passar framför kylaren, men man måste kapa lite i förstärkningen på bogseröglan.
MVH Joakim
- Cédric
- Addict
- Posts: 4719
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 931 -80, Bromsad i rototest !
Joakim.S wrote:Kul test Cedrik!
Den var starkare än jag trodde fast när man tittar på lite film när du kör så ser den ut att gå bra förstås.
Funderar lite på Kn filtret det känns lite konstigt att det skulle ge mindre effekt, eller kan det vara som så att filtret påverkade lambda värdet så luftvågen reagerade annorlunda med ett annat motstånd.
Var det ett nytt filter?
Vilket laddtryck var det? kanske missade det i texten
Vad har du för planer i vinter? jag har en interccoler över som passar framför kylaren, men man måste kapa lite i förstärkningen på bogseröglan.
MVH Joakim
Orginalfiltret har mycket större area, så det är inte helt chockerande. Orginalfiltret har mycket fler veck, och filtret är ju förstås fysiskt stort, så det funkar ju bra. I en annan bil hade kanske resultatet sett annorlunda ut. Större tryckfall in i turbon=>måste köra mer stängd WG för att uppnå samma laddtryck=> mer pumpförluster=> mindre mos.
Laddtrycket är egentligen orginal S1, men mätaren visar 0,65 typ. Toleranserna överlappar ju varandra för laddtrycken på s1 och s2

Kan du skicka bild på ICn? Har lite ideer där den kanske passar in

924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
-
- Turbo-Poster
- Posts: 903
- Joined: 2004-04-12 13:10:49
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm Nacka
- Contact:
Re: 931 -80, Bromsad i rototest !
Ideer och ideer den passar perfekt framför kylarenCédric wrote:'Joakim.S wrote:Kul test Cedrik!
Den var starkare än jag trodde fast när man tittar på lite film när du kör så ser den ut att gå bra förstås.
Funderar lite på Kn filtret det känns lite konstigt att det skulle ge mindre effekt, eller kan det vara som så att filtret påverkade lambda värdet så luftvågen reagerade annorlunda med ett annat motstånd.
Var det ett nytt filter?
Vilket laddtryck var det? kanske missade det i texten
Vad har du för planer i vinter? jag har en interccoler över som passar framför kylaren, men man måste kapa lite i förstärkningen på bogseröglan.
MVH Joakim
Orginalfiltret har mycket större area, så det är inte helt chockerande. Orginalfiltret har mycket fler veck, och filtret är ju förstås fysiskt stort, så det funkar ju bra. I en annan bil hade kanske resultatet sett annorlunda ut. Större tryckfall in i turbon=>måste köra mer stängd WG för att uppnå samma laddtryck=> mer pumpförluster=> mindre mos.
Laddtrycket är egentligen orginal S1, men mätaren visar 0,65 typ. Toleranserna överlappar ju varandra för laddtrycken på s1 och s2
Kan du skicka bild på ICn? Har lite ideer där den kanske passar in

men munspelet till oljekylare kanske måste flyttas då Ic röret kommer där
- Cédric
- Addict
- Posts: 4719
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 931 -80, Bromsad i rototest !
Skicka bild ! Tänkte försöka flytta bak kylaren för att göra lite mer plats, ev passa på att byta till en 951 kylare som är lite större, vill ju kunna mosa bana när det är 30+ grader även med lite mer ponnysar.
Spontanköpte en sådan här på rejsa inför kommande motorpillande:

J&S safeguard, som jag läst en del om, verkar fungera mycket bra. Det är en aktiv knackreglering som man kopplar in i serie med ordinarie tändsystem. Den kan även justera cylindrar individuellt, vilket är en trevlig feature. Vill man så finns även en boost retard funktion om man skulle vilja ha mer av den varan. Kommer montera ur min knackvarningslampa och köra med denna framöver är planen. Kan vara en behändig säkerhetsfunktion om man börjar skruva sig närmare gränsen, har man dessutom en partner som också kör bilen på bana men som kanske inte är så uppmärksam på lampor så är det än trevligare
Spontanköpte en sådan här på rejsa inför kommande motorpillande:

J&S safeguard, som jag läst en del om, verkar fungera mycket bra. Det är en aktiv knackreglering som man kopplar in i serie med ordinarie tändsystem. Den kan även justera cylindrar individuellt, vilket är en trevlig feature. Vill man så finns även en boost retard funktion om man skulle vilja ha mer av den varan. Kommer montera ur min knackvarningslampa och köra med denna framöver är planen. Kan vara en behändig säkerhetsfunktion om man börjar skruva sig närmare gränsen, har man dessutom en partner som också kör bilen på bana men som kanske inte är så uppmärksam på lampor så är det än trevligare

924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- gegge
- Addict
- Posts: 2635
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
Re: 931 -80, Bromsad i rototest !
Såg Safeguarden och funderade, glad att du köpte den. Ser fram mot fler tester i bänken 

Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
-
- Turbo-Poster
- Posts: 903
- Joined: 2004-04-12 13:10:49
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm Nacka
- Contact:
Re: 931 -80, Bromsad i rototest !
Kul grej
Behöver den inte kalibreras efter din motortyp för att den skall visa rätt?
Behöver den inte kalibreras efter din motortyp för att den skall visa rätt?
- Cédric
- Addict
- Posts: 4719
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 931 -80, Bromsad i rototest !
Här är det ösigt som vanligt
. Bilen är ju inlåst i vinterförvaring och det har ändå varit mest pyssel med vår lilla son. Men det hindrar ju inte en från att planera och köpa
Fick en pall med halvburar från Wiechers, hoppas installationen går fint och att passformen är bra. För än så länge så har dom varit jäkligt bra å göra med och har svara på enorma mängder mail från min sida, vilket är toppen. Jag passar på att sno ErikDs bild på halvburen, min är fortfarande i bubbelplast. Får se vem som får i den först men jag hoppas att tid kommer finnas i vår, pappaledigheten till trots.
Råkade också spontanköpa en elektronisk laddtryckscontroller, hoppas det blir fint och konsekvent laddtryck när Joakims IC hoppat på plats i bilen nån gång nåt år (förhoppningsvis i år, men det har jag sagt förr, haha..


Fick en pall med halvburar från Wiechers, hoppas installationen går fint och att passformen är bra. För än så länge så har dom varit jäkligt bra å göra med och har svara på enorma mängder mail från min sida, vilket är toppen. Jag passar på att sno ErikDs bild på halvburen, min är fortfarande i bubbelplast. Får se vem som får i den först men jag hoppas att tid kommer finnas i vår, pappaledigheten till trots.
Råkade också spontanköpa en elektronisk laddtryckscontroller, hoppas det blir fint och konsekvent laddtryck när Joakims IC hoppat på plats i bilen nån gång nåt år (förhoppningsvis i år, men det har jag sagt förr, haha..
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25408
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: 931 -80, Wiechersbåge, ska i vilket år som helst...
Fint att få lite extra skydd i bilen Cédric! 

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Jinnarp
- Turbo-Poster
- Posts: 477
- Joined: 2013-08-23 15:19:09
- Bilmodell: N/A 944
- Årsmodell: 1985
- Location: Furulund
- Contact:
931 -80, Wiechersbåge, ska i vilket år som helst...
Funderar bara lite på om det inte blir för brant vinkling på bältena när staget sitter där det gör? Om du nu ska ha 6 punkts vill säga.
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!!
- Cédric
- Addict
- Posts: 4719
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 931 -80, Wiechersbåge, ska i vilket år som helst...
Vi gjorde lite mätningar innan vi beställde och det såg ganska hyfsat ut. Worst case så får man köpa en bältesstyrningssträva som dom har. Men det såg som sagt ut att bli helt okej.
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- Jinnarp
- Turbo-Poster
- Posts: 477
- Joined: 2013-08-23 15:19:09
- Bilmodell: N/A 944
- Årsmodell: 1985
- Location: Furulund
- Contact:
931 -80, Wiechersbåge, ska i vilket år som helst...
Okej. Ja allt går ju att lösa, men skönt att ha tänkt på det innan.
Om jag inte är fel på det så är det väl ca 25 grader vinkling man ska ha som Max?
När jag byggde min bur så montera jag stol och sen svetsa in strävan precis under uttagen till bältena i stolen.
Om jag inte är fel på det så är det väl ca 25 grader vinkling man ska ha som Max?
När jag byggde min bur så montera jag stol och sen svetsa in strävan precis under uttagen till bältena i stolen.
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!!
- Cédric
- Addict
- Posts: 4719
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 931 -80, Wiechersbåge, ska i vilket år som helst...
Dra åt skogen, bilen är faktiskt uthämtad ur vinterförvaringen och jag har påbörjat monteringen av bågen. Lite pill med att få bort inredningen, men det ska nog gå tillslut! Passformen verkar skaplig, ska bara försöka replikera kalles installation så går det nog bra 

You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
-
- Turbo-Poster
- Posts: 903
- Joined: 2004-04-12 13:10:49
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm Nacka
- Contact:
Re: 931 -80, Wiechersbåge, ska i vilket år som helst...
Kul!Cédric wrote:Dra åt skogen, bilen är faktiskt uthämtad ur vinterförvaringen och jag har påbörjat monteringen av bågen. Lite pill med att få bort inredningen, men det ska nog gå tillslut! Passformen verkar skaplig, ska bara försöka replikera kalles installation så går det nog bra
lär dig ordentligt Så kan du visa farbrorn när du hämtar IC:n

hur gick det med plattorna?
Who is online
Users browsing this forum: Google [Bot]