944 -84 | GTR bygge
- wigander
- S-Poster
- Posts: 156
- Joined: 2007-07-18 13:35:08
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Vadstena
- Contact:
Planerna på nytt insug går sakta framåt och det kommer bli ett gjort inom rimlig framtid. Men jag vill ha ihop bilen lite fortare så jag kommer använda ett N/A insug till att börja med, då får jag rätt så fri placering av turbon som sen inte behöver flyttas för att passa ett nytt insug.
Har även funderat en del på att vinkla upp motorn en aning för att få plats med turbon på avgassidan, vilket ganska lätt hade kunnat göras genom att svetsa om flänsen på kardantunneln mot svänghjulskåpan samt bygga om tråget o pickupen en aning o göra nya motorfästen. Får se framöver om det blir aktuellt. (Mest en tanke just nu)
Nån annan som har funderat på det?
Har även funderat en del på att vinkla upp motorn en aning för att få plats med turbon på avgassidan, vilket ganska lätt hade kunnat göras genom att svetsa om flänsen på kardantunneln mot svänghjulskåpan samt bygga om tråget o pickupen en aning o göra nya motorfästen. Får se framöver om det blir aktuellt. (Mest en tanke just nu)
Nån annan som har funderat på det?
Erik Wigander
Bilen: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=19539
Bilen: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=19539
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Verkar enklare att köpa en 924 Turbo, då har du turbon på avgassidan...wigander wrote:Har även funderat en del på att vinkla upp motorn en aning för att få plats med turbon på avgassidan, vilket ganska lätt hade kunnat göras genom att svetsa om flänsen på kardantunneln mot svänghjulskåpan samt bygga om tråget o pickupen en aning o göra nya motorfästen.


Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- wigander
- S-Poster
- Posts: 156
- Joined: 2007-07-18 13:35:08
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Vadstena
- Contact:
Haha, jovisst hade det gått. Menar inte att dissa LT31:an, men det känns som ett steg bakåt...patand wrote:Verkar enklare att köpa en 924 Turbo, då har du turbon på avgassidan...wigander wrote:Har även funderat en del på att vinkla upp motorn en aning för att få plats med turbon på avgassidan, vilket ganska lätt hade kunnat göras genom att svetsa om flänsen på kardantunneln mot svänghjulskåpan samt bygga om tråget o pickupen en aning o göra nya motorfästen.![]()

Erik Wigander
Bilen: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=19539
Bilen: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=19539
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Byter du till en LT31 är det nog ett steg bakåt ja...wigander wrote:Menar inte att dissa LT31:an, men det känns som ett steg bakåt...

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- wigander
- S-Poster
- Posts: 156
- Joined: 2007-07-18 13:35:08
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Vadstena
- Contact:
Ok då, jag vet att det inte är en LT31, men men...patand wrote:Byter du till en LT31 är det nog ett steg bakåt ja...wigander wrote:Menar inte att dissa LT31:an, men det känns som ett steg bakåt...

Var menat som ett dåligt skämt om att vissa likheter mellan motorerna finns. Allt går ju inte hem

Erik Wigander
Bilen: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=19539
Bilen: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=19539
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Det är lugnt jag var helt med på skämtet!wigander wrote:Ok då, jag vet att det inte är en LT31, men men...
Var menat som ett dåligt skämt om att vissa likheter mellan motorerna finns. Allt går ju inte hem

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- wigander
- S-Poster
- Posts: 156
- Joined: 2007-07-18 13:35:08
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Vadstena
- Contact:
Bra detpatand wrote:Det är lugnt jag var helt med på skämtet!wigander wrote:Ok då, jag vet att det inte är en LT31, men men...
Var menat som ett dåligt skämt om att vissa likheter mellan motorerna finns. Allt går ju inte hem

Erik Wigander
Bilen: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=19539
Bilen: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=19539
- gurra
- Sponsor
- Posts: 3548
- Joined: 2004-03-29 08:48:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Bortsett från eventuella problem med oljeavrinning från kamhus, topp osv. kommer motorn troligtvis ta i motorhuven. Och då får du "go camaro" med höjd huv alt. scoop vilket kanske inte är en hit.wigander wrote:Planerna på nytt insug går sakta framåt och det kommer bli ett gjort inom rimlig framtid. Men jag vill ha ihop bilen lite fortare så jag kommer använda ett N/A insug till att börja med, då får jag rätt så fri placering av turbon som sen inte behöver flyttas för att passa ett nytt insug.
Har även funderat en del på att vinkla upp motorn en aning för att få plats med turbon på avgassidan, vilket ganska lätt hade kunnat göras genom att svetsa om flänsen på kardantunneln mot svänghjulskåpan samt bygga om tråget o pickupen en aning o göra nya motorfästen. Får se framöver om det blir aktuellt. (Mest en tanke just nu)
Nån annan som har funderat på det?
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
- wigander
- S-Poster
- Posts: 156
- Joined: 2007-07-18 13:35:08
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Vadstena
- Contact:
Nej jag vet, det är ingen "bra" idé, var som sagt mest en fundering i dagsläget. Nu blir det först till att få igång motorn jag har, sen får jag se till hösten vad jag är sugen på.gurra wrote:Bortsett från eventuella problem med oljeavrinning från kamhus, topp osv. kommer motorn troligtvis ta i motorhuven. Och då får du "go camaro" med höjd huv alt. scoop vilket kanske inte är en hit.wigander wrote:Planerna på nytt insug går sakta framåt och det kommer bli ett gjort inom rimlig framtid. Men jag vill ha ihop bilen lite fortare så jag kommer använda ett N/A insug till att börja med, då får jag rätt så fri placering av turbon som sen inte behöver flyttas för att passa ett nytt insug.
Har även funderat en del på att vinkla upp motorn en aning för att få plats med turbon på avgassidan, vilket ganska lätt hade kunnat göras genom att svetsa om flänsen på kardantunneln mot svänghjulskåpan samt bygga om tråget o pickupen en aning o göra nya motorfästen. Får se framöver om det blir aktuellt. (Mest en tanke just nu)
Nån annan som har funderat på det?
Det är nog mer troligt att jag slänger i en annan motor, kanske en 6:a med turbo eller en V8.
Äh, man ska inte tänka så långt fram, då blir det aktuella projektet aldrig klart!

Erik Wigander
Bilen: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=19539
Bilen: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=19539
- wigander
- S-Poster
- Posts: 156
- Joined: 2007-07-18 13:35:08
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Vadstena
- Contact:
Första storlekstestet av det nya insuget. Det kommer bli lite mindre plenum än så här, framförallt ska jag försöka få det lite lägre i framkant, kommer inte få plats under huven annars med spjällhus o allt.
Volymen nu är c:a 5,6 liter, kanske blir runt 4,9-5 när det är klart.
Volymen nu är c:a 5,6 liter, kanske blir runt 4,9-5 när det är klart.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Erik Wigander
Bilen: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=19539
Bilen: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=19539
- wigander
- S-Poster
- Posts: 156
- Joined: 2007-07-18 13:35:08
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Vadstena
- Contact:
- wigander
- S-Poster
- Posts: 156
- Joined: 2007-07-18 13:35:08
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Vadstena
- Contact:
Idag kom bearpaw förbi o fick med sig mina sidorutor samt fönsterhissar, det blev ändå rätt stor skillnad i vikt på dörrarna mot innan.
Jag ska ta bort mer iofs, blir bara ytterplåten kvar, lexanrutor får ersätta glaset också.
Angående insuget så har jag funderat en del. Jag gjorde en mall och även färdiga bitar av aluminium, som sen skulle svetsas ihop, men jag har kommit på andra tankar...
Det blir ett nytt insug, men i ett annat "rejsigare" material, kommer låta gött sen... (mer info kommer)
Jag ska ta bort mer iofs, blir bara ytterplåten kvar, lexanrutor får ersätta glaset också.
Angående insuget så har jag funderat en del. Jag gjorde en mall och även färdiga bitar av aluminium, som sen skulle svetsas ihop, men jag har kommit på andra tankar...
Det blir ett nytt insug, men i ett annat "rejsigare" material, kommer låta gött sen... (mer info kommer)

Erik Wigander
Bilen: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=19539
Bilen: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=19539
- wigander
- S-Poster
- Posts: 156
- Joined: 2007-07-18 13:35:08
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Vadstena
- Contact:
Re: 944 -84 | Turboprojekt
Turbofäste klart, turbon monteras längre fram o högre upp än original
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Erik Wigander
Bilen: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=19539
Bilen: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=19539
- wigander
- S-Poster
- Posts: 156
- Joined: 2007-07-18 13:35:08
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Vadstena
- Contact:
Re: 944 -84 | Turboprojekt
Nästan hela crossoverröret klart, lindat o monterat. Fästet för turboflänsen är bara temporärt för att få rätt placering på turbon, ska byggas ett snyggare sen.
Mottorummet känns rätt slitet o allmänt skitigt. När allt är färdigbyggt ska jag plocka ur motorn o snygga upp allt en aning.
Mottorummet känns rätt slitet o allmänt skitigt. När allt är färdigbyggt ska jag plocka ur motorn o snygga upp allt en aning.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Erik Wigander
Bilen: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=19539
Bilen: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=19539
- wigander
- S-Poster
- Posts: 156
- Joined: 2007-07-18 13:35:08
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Vadstena
- Contact:
Re: 944 -84 | Turboprojekt
Gårdagens garagevistelse resulterade i ett färdigt crossoverrör. Motorn är nu urlyft till förmån för uppsnyggning av motorrum.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Erik Wigander
Bilen: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=19539
Bilen: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=19539
Who is online
Users browsing this forum: No registered users