Motortemp...
-
- NA-Poster
- Posts: 29
- Joined: 2004-05-09 07:47:24
- Contact:
ok TACK alla, jag ska köpa ett lock i morgon så får vi se hur det funkar, o tack för tipset om glykolen.
återkommer------- körde faktiskt kylar tätning med ngn jäkla pellets i 150 kr fr. mekonomen....undrar om den gjorde ngn nytta ??
återkommer------- körde faktiskt kylar tätning med ngn jäkla pellets i 150 kr fr. mekonomen....undrar om den gjorde ngn nytta ??
// Andy
944 Targa / 83
;-)
--------När är nästa meeting så jag kan få träffa likasinnade ? ---------
944 Targa / 83
;-)
--------När är nästa meeting så jag kan få träffa likasinnade ? ---------
-
- NA-Poster
- Posts: 5
- Joined: 2004-06-10 10:38:33
- Contact:
Hej, min tempmätare har dansat ett par gånger på sista tiden också, eftersom min kylare läcker har jag fyllt på vatten ganska ofta på sistone (har beställt ny nu).
När jag kollade anledningen till 'dansandet', visade det sig att det fanns en luftbubbla i systemet.
Alltså lossa på luftningsventilen nästa gång ni fyller på systemet, det kan hjälpa.
Mitt problem är att mätaren inte lämnar det första 'fältet' på mätare. Vilken givare är det som strular då?
När jag kollade anledningen till 'dansandet', visade det sig att det fanns en luftbubbla i systemet.
Alltså lossa på luftningsventilen nästa gång ni fyller på systemet, det kan hjälpa.
Mitt problem är att mätaren inte lämnar det första 'fältet' på mätare. Vilken givare är det som strular då?
-
- Turbo-Poster
- Posts: 441
- Joined: 2004-05-01 09:55:24
- Bilmodell: 944-83
- Årsmodell: 1983
- Location: Vänersborg
- Contact:
-
- NA-Poster
- Posts: 5
- Joined: 2004-06-10 10:38:33
- Contact:
-
- Turbo-Poster
- Posts: 441
- Joined: 2004-05-01 09:55:24
- Bilmodell: 944-83
- Årsmodell: 1983
- Location: Vänersborg
- Contact:
-
- NA-Poster
- Posts: 29
- Joined: 2004-05-09 07:47:24
- Contact:
Ducati o Rylanders tips har jag testat nu har alltså bytt kylarlock, fyllt på 4 liter glykol, men likförbannat så droppar den och läcker ut kylar vätska när jag stannar bilen (har kollar läkage men hittar inget)
Givarna verkar fungera när dem ska för elfläkten drar igång.
är lite nyfiken på en tes som jag har......
min 924 kokar som faaaaan på låga varv (dvs varmt ute o lite för mycket gas mellan rödljusen så vill den gärna gå varm). jag har luftat på vanligt sätt (ventilen bort, 2500 varv, etc etc), samma fenomen återkommer dvs går varm. jag har även bytt kylar lock, hällt i kylar cement med en massa pellets i (vilket inte va roligt
).
NU är min tes följande: på andra bilar så startar ju fläkten när bilen når en viss temp. på tomgång, MEN om jag slår av tändningen så stannar den ??? Borde inte matnings strömmen till el fläkten ligga på premanent plus och INTE över tändningen ?
Det hörs på alla nyare bilar att fläkten går igång och fortsätter gå efter att man slagit av och lämnat bilen, för att fortsätta kylnings processen ?
F.ö så ska jag lufta igen med tricket som stod under "Luftning av kylare 924 NA" att höja exp kärlet
Känner mig f.ö grymt maktlös och när inte ens en porsche verkstad kan ge en vettig tes om vad det kan vara så finner jag inte ngn anledning i att lämna in bilen.
PS vet ni ngn bra meeting i sommar där man kan träffa andra likasinnade ?
ha en bra sommar
Andy porsche 944 / 83
Givarna verkar fungera när dem ska för elfläkten drar igång.
är lite nyfiken på en tes som jag har......
min 924 kokar som faaaaan på låga varv (dvs varmt ute o lite för mycket gas mellan rödljusen så vill den gärna gå varm). jag har luftat på vanligt sätt (ventilen bort, 2500 varv, etc etc), samma fenomen återkommer dvs går varm. jag har även bytt kylar lock, hällt i kylar cement med en massa pellets i (vilket inte va roligt

NU är min tes följande: på andra bilar så startar ju fläkten när bilen når en viss temp. på tomgång, MEN om jag slår av tändningen så stannar den ??? Borde inte matnings strömmen till el fläkten ligga på premanent plus och INTE över tändningen ?
Det hörs på alla nyare bilar att fläkten går igång och fortsätter gå efter att man slagit av och lämnat bilen, för att fortsätta kylnings processen ?
F.ö så ska jag lufta igen med tricket som stod under "Luftning av kylare 924 NA" att höja exp kärlet
Känner mig f.ö grymt maktlös och när inte ens en porsche verkstad kan ge en vettig tes om vad det kan vara så finner jag inte ngn anledning i att lämna in bilen.
PS vet ni ngn bra meeting i sommar där man kan träffa andra likasinnade ?
ha en bra sommar
Andy porsche 944 / 83
// Andy
944 Targa / 83
;-)
--------När är nästa meeting så jag kan få träffa likasinnade ? ---------
944 Targa / 83
;-)
--------När är nästa meeting så jag kan få träffa likasinnade ? ---------
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Fläkten på vår 924 går efter man stängt av tändningen.
Antar att du bytt termostaten det första du gjorde när du fick dessa problem?
Antar att du bytt termostaten det första du gjorde när du fick dessa problem?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- Addict
- Posts: 2296
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
Läget är följande på tidiga 944:or.wramberg wrote: NU är min tes följande: på andra bilar så startar ju fläkten när bilen når en viss temp. på tomgång, MEN om jag slår av tändningen så stannar den ??? Borde inte matnings strömmen till el fläkten ligga på premanent plus och INTE över tändningen ?
Det hörs på alla nyare bilar att fläkten går igång och fortsätter gå efter att man slagit av och lämnat bilen, för att fortsätta kylnings processen ?
Kylfläkten är kopplad via ett motstånd på nån ohm till konstant plus. Parallellt med motståndet sitter också ett relä kopplat, när tändningen är på aktiveras reläet.
Med tändningen avstängd kan alltså kylfläkten gå på lågfart och kyla av motorn efter att den stängts av om det behövs. Är tändningen på kan fläkten gå på högfart då motståndet kopplas förbi av relät. På lågfartsläget hörs inte fläkten mycket medan den låter ganska mycket på högfart.
Pajar motståndet försvinner lågfartsläget och pajar relät försvinner högfartsläget. Motståndet sitter bakom instrumenten skruvat direkt i plåten för kylnings skull. Moståndet kan kontrolleras genom att man plockar bort relät och mäter i dess sockel.
//Magnus
Magnus Karlström
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
- Ducati
- Turbo-Poster
- Posts: 580
- Joined: 2004-04-26 21:50:37
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
-
- NA-Poster
- Posts: 29
- Joined: 2004-05-09 07:47:24
- Contact:
Ok Magnus TACK
men du, om jag skiter i motståndet och bara kopplar direkt till perm plus på batteriet... ??!!
Då borde fläkten gå tills tempen har sjunkit och givaren säger "Nej tack nu räcker det med kylning för nu e vattnet svalt igen"
OM allt detta styrs över minus sidan med relä då borde det ju funka, eller ?
alternativet är att jag löder på ett motstånd vid fläkt kontakten (men då bör jag veta hur många ohm det ska vara på)
men du, om jag skiter i motståndet och bara kopplar direkt till perm plus på batteriet... ??!!
Då borde fläkten gå tills tempen har sjunkit och givaren säger "Nej tack nu räcker det med kylning för nu e vattnet svalt igen"
OM allt detta styrs över minus sidan med relä då borde det ju funka, eller ?
alternativet är att jag löder på ett motstånd vid fläkt kontakten (men då bör jag veta hur många ohm det ska vara på)
// Andy
944 Targa / 83
;-)
--------När är nästa meeting så jag kan få träffa likasinnade ? ---------
944 Targa / 83
;-)
--------När är nästa meeting så jag kan få träffa likasinnade ? ---------
-
- Addict
- Posts: 2296
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
Det bör funka om du kopplar förbi motståndet bara. Annars är det ganska lätt att plocka bort instrumenten och titta på motståndet.
Här är ett kopplingsschema för bilar med AC så det stämmer inte riktigt men ger en idé om hur det är kopplat.
http://www.pelicanparts.com/944/electri ... 4_AC_2.jpg
Du ser givaren i kylaren nere till vänster och kan sedan jobba dit uppåt. Givaren switchar hela lasten utan hjälp av nått relä, fattar inte hur den håller..
//Magnus
Här är ett kopplingsschema för bilar med AC så det stämmer inte riktigt men ger en idé om hur det är kopplat.
http://www.pelicanparts.com/944/electri ... 4_AC_2.jpg
Du ser givaren i kylaren nere till vänster och kan sedan jobba dit uppåt. Givaren switchar hela lasten utan hjälp av nått relä, fattar inte hur den håller..
//Magnus
Magnus Karlström
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
-
- NA-Poster
- Posts: 29
- Joined: 2004-05-09 07:47:24
- Contact:
-
- Addict
- Posts: 2296
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
Who is online
Users browsing this forum: No registered users