Hur tung är bilen? Tätta 200kg så får du det stötiga banoptimerade monster du söker utan att behöva upgradera till hårdare fjädrar.Nahpets wrote:Vad trevligt ... ens gamla tråd vaknar.
För min egen del: Jag köpte ett HR kit med Bilsteindämpare från Sandén och sumpade stavarna. Fjäderkonstanterna är 110N/mm fram och 200N/mm bak. Utzon har även dessa tror jag.
Effektivt blir det fram 110x0.9= 100 och bak 200x0.56= 112. Alltså är denna setup lite hårdare bak än fram. Med mina 030 krängare samt 235 fram och 255 bak är bilen tryggt understyrd.
Bilen är hård och inget för nöjesåkning på ojämna vägar om man nu inte gillar bumpy rides. Bankörning är de riktigt bra. Har i för sig inte så mycket att jämföra med, men känslan är riktigt skön.
Dock kunde jag ha haft lite hårdare,
Jag använder 85 % av bilen för bankörning.
Att välja chassi är svårt! Därför går man mycket på vad andra säger. Jag hörde mig för hos ett antal personer. Och försökte förstå mig på det enklaste på chassin.
Skulle jag köpa ett chassi kit idag igen skulle jag faktiskt köpa ett ännu hårdare, men detta för att jag jag vill trivas på bana och inte allmän väg.
Rennlist har ju många diskussioner om chassin. Men allmänt är mitt intryck att amerikarna generellt gillar mjukare bilar.
Ska du ha bilen på bana? Kör på så hårt chassi du kan.
Ska du mixa bana och gata, men prio bana? Då rekommenderar jag liknande det jag har.
Mixa bana och gata? Gå på mjukare ...
Jag har inte riktigt förstått mig på benämningarna Ringenkit, Kinnekullekit (finns det sådant?) osv ... Hur kul är det att ha ett chassi som bara passar en bana, när variation förnöjer?
I så fall får man börja skaffa grejer man ställer in. ... och DÅ ... då är det många parametrar att leka med.
Skaffa ett bra kit som får din bil att kännas bra och tryggt och utgå därifrån. Hur du ska hitta det ... ja ... välkommen in i djungeln. Häng med på banmöten hos 9xx folket och känn efter. Absolut enklast och roligt!
Lätt att förköpa sig på den där SIBA stereon med 111 inställningar när du i själva verket trycker på play och stop 99 % av gångerna.
Mvh
Stephan
Väghållningssatser: Forza alt Paragon-products
- FSN
- Raceputte
- Posts: 1557
- Joined: 2004-03-29 19:00:19
- Bilmodell: 924S med 968 drivlina
- Årsmodell: 1986
- Location: Göteborg, TORSLANDA
- Contact:
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]
[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]
[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]
- Nahpets
- Addict
- Posts: 1774
- Joined: 2008-01-28 01:34:48
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Sollentuna
- Contact:
Det jag tagit bort är bakre ryggstödet.FSN wrote:Hur tung är bilen? Tätta 200kg så får du det stötiga banoptimerade monster du söker utan att behöva upgradera till hårdare fjädrar.Nahpets wrote:Vad trevligt ... ens gamla tråd vaknar.
För min egen del: Jag köpte ett HR kit med Bilsteindämpare från Sandén och sumpade stavarna. Fjäderkonstanterna är 110N/mm fram och 200N/mm bak. Utzon har även dessa tror jag.
Effektivt blir det fram 110x0.9= 100 och bak 200x0.56= 112. Alltså är denna setup lite hårdare bak än fram. Med mina 030 krängare samt 235 fram och 255 bak är bilen tryggt understyrd.
Bilen är hård och inget för nöjesåkning på ojämna vägar om man nu inte gillar bumpy rides. Bankörning är de riktigt bra. Har i för sig inte så mycket att jämföra med, men känslan är riktigt skön.
Dock kunde jag ha haft lite hårdare,
Jag använder 85 % av bilen för bankörning.
Att välja chassi är svårt! Därför går man mycket på vad andra säger. Jag hörde mig för hos ett antal personer. Och försökte förstå mig på det enklaste på chassin.
Skulle jag köpa ett chassi kit idag igen skulle jag faktiskt köpa ett ännu hårdare, men detta för att jag jag vill trivas på bana och inte allmän väg.
Rennlist har ju många diskussioner om chassin. Men allmänt är mitt intryck att amerikarna generellt gillar mjukare bilar.
Ska du ha bilen på bana? Kör på så hårt chassi du kan.
Ska du mixa bana och gata, men prio bana? Då rekommenderar jag liknande det jag har.
Mixa bana och gata? Gå på mjukare ...
Jag har inte riktigt förstått mig på benämningarna Ringenkit, Kinnekullekit (finns det sådant?) osv ... Hur kul är det att ha ett chassi som bara passar en bana, när variation förnöjer?
I så fall får man börja skaffa grejer man ställer in. ... och DÅ ... då är det många parametrar att leka med.
Skaffa ett bra kit som får din bil att kännas bra och tryggt och utgå därifrån. Hur du ska hitta det ... ja ... välkommen in i djungeln. Häng med på banmöten hos 9xx folket och känn efter. Absolut enklast och roligt!
Lätt att förköpa sig på den där SIBA stereon med 111 inställningar när du i själva verket trycker på play och stop 99 % av gångerna.
Mvh
Stephan
Att hitta 200 kg kräver en svidande kosmetisk operation och jag vill gärna ha bilen något intakt

Utan att svettas för mycket skulle jag hitta enkla kilon i bagagerumsmattan, högtalarna , sittdynorna bak, org passagerar stol.
Efter dessa så börjar det kosta tid och pengar.
Om nu en halvbur ska in så ökas ju vikten ... :s
Lika hardcore som dig Fredrik blir jag inte!

Mvh
Stephan
Who is online
Users browsing this forum: No registered users