968 CS -93:a, blå.

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Bosse
Dekal-Nisse
Bilmodell: Min andra Porsche
Årsmodell: 1990

#241 Post by Bosse »

Boeing 737-800 är väll det som du rattar i jobbet.
Och om du vill veta något under skalet på maskinen så kan jag antagligen svara på det. Hoppas jag.
Bosse

qvisfr
Turbo-Poster
Bilmodell: Saknar en Porsche

#242 Post by qvisfr »

Bosse wrote:Boeing 737-800 är väll det som du rattar i jobbet.
Och om du vill veta något under skalet på maskinen så kan jag antagligen svara på det. Hoppas jag.
Bosse

Stämmer bra det, och Bosse står för underhållet så tekniska frågor får gå till dig Bosse :oops:
Trycka på knapparna, landningsteknik och var man bäst ställer kaffekoppen kan jag svara på! :roll:

944 slalomen var väl i maj? O då hoppas jag ha varit på Ringen i en månad redan :twisted:
Fredrik Q / BTG 8.05
Varv totalt: 424 st
Söker Ringen-leksak!!
PCS 9581, BMW SC 650

qvisfr
Turbo-Poster

#243 Post by qvisfr »

Då är de första 50 milen avklarade för i år!!!!!!!
Nu förstår jag varför jag äger denna bilen. Lite lomhörd, men ju närmare Göteborg jag kom desto större blev leendet!
Gud, vad skön hon är att köra. Jag är lyrisk!

I vinter har den fått Jon80´s bussningssats till framvagnen, samt att vi satte lite mer "banåkar" vinklar på hjulen.
Det blev:
-2,45 och 0,2 toe in fram, samt -2,07 och 0,8 toe in bak.
Man kör ju inte direkt med ett finger på ratten längre, utan den upplevs riktigt nervig på vägen men med en fantastisk kvick styrrespons. Påminner mkt om din nu, Rikard och det var precis vad jag var ute efter sen jag fick köra din.
Det blir nog mumma på bana!!
De hårda bussningarna gör ju att den blir lite stötigare också, mao mer banorienterad.

Skulle montera en kolfiberläpp från Fredrik C också, men när vi började att skruva fast den så vek den sig!! Alldeles för tunn och mjuk för att hålla formen, så vi ska se om vi inte kan modda den.
Tänkte man kunde plasta dit en 4 st hårdplast bitar under som också kan fungera som glidskydd i Karusellen.....

Nu är min älskling under Sandéns vård.
Peter, som för övrigt bjöd på hemma fixat kaffe imorse, skall montera mitt Fidanza svänghjul, ny kamrem, packboxar, kolla balansaxlarna och troligtvis byta termostat som inte ville stänga under resan till Göteborg.
Ligger på motorvägen och kör men tempmätaren går inte upp, så stannar man och står på tomgång så kommer den!!

Sedan skall en Weichers fullbur i. Beställt stoppning idag.
2 st OMP Pista stolar, samt ny baklucka med lexanruta och ställbar Turbo s spoiler med kolfiberblad.

Om jag lyckas knyta ihop säcken hoppas jag kunna gå PCSR´s licenskurs på Gelleråsen den 15/4, om den inte har hunnit bli full då.

JAG VILL KÖRA MERA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Fredrik Q / BTG 8.05
Söker Ringen-leksak!!
PCS 9581, BMW SC 650

Fredrik C
Addict

#244 Post by Fredrik C »

Vi ska nog hitta på en lösning med spoilern :) . Slå mig en pling i morgon så kommer jag förbi o hämtar den på eftermiddagen.
MVH
Fredrik "Alex" Cednert
PCS 7484

www.968.net
www.968s.com

qvisfr
Turbo-Poster

#245 Post by qvisfr »

Då är man hemkommen från ett litet äventyr på västkusten.

Dr. Sandén har som vanligt gjort ett mkt gott jobb. Har kört c:a 50 mil sen jag lämnade Sandén och det har stundtals gått undan. Bilen har knappt tagit nån olja alls. Mao stor skillnad från förra säsongen.

Vad det gäller termostaten så fanns det ingen!!!??!??! Har du tagit den Björn??
Nu sitter det en där iaf och det funkar nu tillfredsställande.

Det nya svänghjulet upplevs som riktigt rejsigt. Snabba växlingar och en fantastisk gasrespons, dock lite vibrationer ibland när jag passerar 2100-2500 rpm både på "vägen upp o ner".
Det gamla svänghjulet hade separerat och det var fullt med "gegga" i det. Sandén hade aldrig sett ett svänghjul i så dåligt skick. Och året innan byttes kopplingen av Ring-Racing utan att nämna svänghjulet!!:evil:

Bilen fick också nya remmar, både kam- och balansrem. Peter inspekterade också kammen och kuggarna. Alles in ordnung!! Han påpekade igen att jag har en vassare kam som är fixad av Enem en gång i tiden.
Han tycker fö att bilen går riktigt fint och är väldigt pigg i motor o låda! KUL att höra från speciellt dig, Peter!!!
När allt var nere så sattes dit nya packboxar både fram o bak för att det skall va så torrt som möjligt.
Peter bytte också min oljetrycks- och voltmätare, då den visade väldigt skumma värden. Nu så har jag 4,8 i kall- och arbetstryck och neråt 2,2 i varmt tomgångstryck. Känns lite bättre. :)

Sen bar det iväg till Plastis som har det extremt körigt för tillfället.
Vi fick i buren utan allt för mkt huvudbry. Dock var det väldigt tight passning i min bil, och jag får nog skära lite i stoppningen utmed stolparna för att få plats.
Helt plötsligt insåg jag att jag börjar bli gammal när jag skall ta mig i o ur! :oops:
HAde ur alla mattor och bestämde mig för att de skulle få va ur och att jag skulle köra en thinner helg och ta ur alla limrester för att få den plåtren inuti. Magnus övertalade mig dock att behålla mattorna så länge jag inte tävlar, då bilen är för fin för rejsfinish.
Nu finns det så gott som ingen ljudisolering under mattorna förutom skumgummit runt kardantunneln, Dock en j-la massa lim!!

Nu gick det inte heller att stänga dörrarna!! Så handtag och armstöd fick ge sig och som tur va hade jag lite blå spännband i bilen som sätta livet till och bli handtag. Coolt!

Skickar med lite bilder på läppen o burmontering, och skall ta mer bilder efter påsk när allt är iordning ställt.

Passa er för äggen......
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Fredrik Q / BTG 8.05
Söker Ringen-leksak!!
PCS 9581, BMW SC 650

StefanQ
Turbo-Poster

#246 Post by StefanQ »

Låter som att du verkligen är rustad för många sköna varv på ringen. Skall till Peter i början av maj och byta alla remmar och kedja...hoppas mina kammar är ok...annars dansar det väl iväg, som vanligt höll jag på att säga. Men i ärlighetens namn så är 968 ganska billig vad gäller delar, det är bara det att man är självgenererande när det kommer till att byta grejor som är problemet...
Vet du om Sandén gör fyrhjulsinställningar?
/Stefan
968-95 Coupe med LSD och fullt ställbart Konichassi, egentillverkat avgas hela vägen, Fidanza svänghjul, ENEM kammar med massor av duration, ökat komp, portad topp, matchat insug, Pauter lightweight stakar, hårdare ventilfjädrar, helbalanserad motor, Lindsey bafflekit, green giant spridare. Mappad till 226 rwhp.
32 varv på Ringen
PCS 10936

qvisfr
Turbo-Poster

#247 Post by qvisfr »

StefanQ wrote: Vet du om Sandén gör fyrhjulsinställningar?
/Stefan
Det tror jag. Ring o fråga bara.
Fredrik Q / BTG 8.05
Söker Ringen-leksak!!
PCS 9581, BMW SC 650

patand
Moderator & Raceputte
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980

#248 Post by patand »

Synd att bilderna du la in är så förtvivlat små... hade varit intressant att se lite mar av burinstallationen. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Highway
Addict
Bilmodell: Porsche 993 C2
Årsmodell: 1994

#249 Post by Highway »

qvisfr wrote:
StefanQ wrote: Vet du om Sandén gör fyrhjulsinställningar?
/Stefan
Det tror jag. Ring o fråga bara.
Japp det fixar Sanden,, dock har han inga vågar för att ställa cornerweight
Magnus Svensson
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06

StefanQ
Turbo-Poster

#250 Post by StefanQ »

Någon aning om vad han tar?
968-95 Coupe med LSD och fullt ställbart Konichassi, egentillverkat avgas hela vägen, Fidanza svänghjul, ENEM kammar med massor av duration, ökat komp, portad topp, matchat insug, Pauter lightweight stakar, hårdare ventilfjädrar, helbalanserad motor, Lindsey bafflekit, green giant spridare. Mappad till 226 rwhp.
32 varv på Ringen
PCS 10936

Highway
Addict
Bilmodell: Porsche 993 C2
Årsmodell: 1994

#251 Post by Highway »

StefanQ wrote:Någon aning om vad han tar?
hjulinställningen tar väl runt 2 timmar om det står någorlunda rätt från början
Magnus Svensson
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06

Björn Karlsson
S-Poster

#252 Post by Björn Karlsson »

Fasen den blir ju bara grymmare o grymmare för varje säsong!!!! :shock:
Var det ingen termostat alls i den???? Eeh,...känner mig väldigt oskyldig till detta och vad jag kan komma ihåg så har jag inte haft den inlämnad för något där termostaten har blivit rörd :?

Kan du berätta mer om buren och var någonstans du köpt den?

Nu ska det bli skoj att höra när du fått din första btg under 8 min....

//Björn
Björn Karlsson
S2 Cab
NA-86

qvisfr
Turbo-Poster

#253 Post by qvisfr »

Björn Karlsson wrote:Fasen den blir ju bara grymmare o grymmare för varje säsong!!!! :shock:
Var det ingen termostat alls i den???? Eeh,...känner mig väldigt oskyldig till detta och vad jag kan komma ihåg så har jag inte haft den inlämnad för något där termostaten har blivit rörd :?

Kan du berätta mer om buren och var någonstans du köpt den?

Nu ska det bli skoj att höra när du fått din första btg under 8 min....

//Björn
Hej Björn, kul o höra från dig igen. Håller du dig i Malmö runt den 19:e så passerar jag nog? Åktur?
Skojade lite med termostaten. Dock fanns det ingen till vår förvåning :shock:

Buren köpte jag av min lokale bildelsaffär i Tyskland, som ordnade den från Weichers sport. http://www.wiechers-sport.de/

Dock blev jag lite besviken på krysset bak, då bältena måste monteras "snett". Det hade jag inte riktigt tänkt mig när jag beställde den. Kanske går att bulta fast ett rör rakt över krysset bakifrån, som man kan fästa bältena i?

BTG under 8!? Lugn i stormen, min vän! :oops:
Tänkte faktiskt jag skulle köra minst en 50 varv först innan jag tar tid igen ( börjar nog bli gammal ). Så man kan köra in sig lite i lugn o ro först.
Vill skaffa en liten bulletcamera också så man kan filma lite i smyg. Min gamla videokamera verkar inte klara vibrationerna så bra. :(

Här kommer lite bilder på burmonteringen. Nu är stoppningen på plats, men jag har inte städat ur bilen ännu efter den dammiga verkstan hos Plastis.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Fredrik Q / BTG 8.05
Söker Ringen-leksak!!
PCS 9581, BMW SC 650

qvisfr
Turbo-Poster

#254 Post by qvisfr »

OMP stolarna och Schrott bälten åker i efter besiktningen! Skall få hem underreden mm till dessa först.
Fredrik Q / BTG 8.05
Söker Ringen-leksak!!
PCS 9581, BMW SC 650

Tobias H
S-Poster
Bilmodell: 944 S2 PCSR 8A, 968 CS
Årsmodell: 1993

#255 Post by Tobias H »

Snyggt Fredrik, ser riktigt bra ut. Verkat ha löst sig med transporten oxå, skönt!
Blir det något banåka på hemmaplan innan bilen far ner mot NS tro?

Ha d!// Tobias

Post Reply