Motortemp...
- Robert Littorin
- S-Poster
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- fredriq
- S-Poster
Rekomenderar er verkligen att se till så era kylfläktar funkar, en 944 som kokar kan leda till en dyr utgift i form av byte av topplockspackning, pratar av egen erfarenhet...
Elsystemet i de äldre 44:orna är väl likvärdigt som i 924:an antar jag, dvs ingen höjdare... Tyvärr kan man nog inte lita så mycket på tempmätaren. Ett tips är ju att plocka i en extra mätare, kan vara en god investering.
Jag köpte tempgivare till fläkten från en Golf 2 har jag för mej, då startar fläkten strax över halvt utslag på mätaren.
Elsystemet i de äldre 44:orna är väl likvärdigt som i 924:an antar jag, dvs ingen höjdare... Tyvärr kan man nog inte lita så mycket på tempmätaren. Ett tips är ju att plocka i en extra mätare, kan vara en god investering.
Jag köpte tempgivare till fläkten från en Golf 2 har jag för mej, då startar fläkten strax över halvt utslag på mätaren.
Fredrik Johansson
Utan 944 :(
Utan 944 :(
- Robert Littorin
- S-Poster
Hej igen nu har jag kollat upp med Mekonomen och det finns en kontakt som är 2 polig som är identisk med den tre poliga (förutom stiftantal) Den är till en Golf 2a art/nr 23-550027 ska montera den ikväll så får vi se hur det går. Det kanske är så att den tre poliga är till någon nyare modell vad vet ja.
Tack Fredriq om tipset angående Golf 2 kontakten
Mvh Robban
Tack Fredriq om tipset angående Golf 2 kontakten
Mvh Robban
Robban76
944 N/A 83
944 N/A 83
- Ducati
- Turbo-Poster
Stämmer bra att den 3-poliga är till en nyare modell. Orsaken till att den är 3 polig är att fläkten kan gå med 2 olika hastigheter.
Jag köpte min givare på Biltema för 59,90 kr, artnr 61-580. Jag har ej monterat den än men den har samma gänga som den 3 poliga så den borde passa.. Den skall starta vid 92 grader.
Det verkar vara krångligt att komma åt att byta.
Kanske ska vänta lite så kan du berätta hur du gjorde....
Jag köpte min givare på Biltema för 59,90 kr, artnr 61-580. Jag har ej monterat den än men den har samma gänga som den 3 poliga så den borde passa.. Den skall starta vid 92 grader.
Det verkar vara krångligt att komma åt att byta.
Kanske ska vänta lite så kan du berätta hur du gjorde....
mvh
Niklas
BMW 540iAT -01
Ford Mustang FB 1967
Niklas
BMW 540iAT -01
Ford Mustang FB 1967
- Robert Littorin
- S-Poster
- Robert Littorin
- S-Poster
Hej igen! för att byta tempgivaren får man ta bort luftburken, slapp detta eftersom jag har öppet filter. Sedan så behöver man en hylsa 29 av lång modell + en förlängare. Det tar typ 15 min om man inte har öppet filter då tar det kanske 5 min att byta termokontakten. Se bara till att motorn inte är för varm, risk för brännskador.
Mvh Robban
Mvh Robban
Robban76
944 N/A 83
944 N/A 83
- Ducati
- Turbo-Poster
ok, jag gjorde på ett annat sätt...
Upp med bilen, bort med hasplåten. Tömde ur några lite kylarvätska via urtappningspluggen längst ned på kylaren. Tog en polygrip och skruvade ut givaren. Biltema-givaren passade perfekt, hade t.o.m samma temperaturområde som den gamla. Skruvade fast allt och luftade systemet.
Upp med bilen, bort med hasplåten. Tömde ur några lite kylarvätska via urtappningspluggen längst ned på kylaren. Tog en polygrip och skruvade ut givaren. Biltema-givaren passade perfekt, hade t.o.m samma temperaturområde som den gamla. Skruvade fast allt och luftade systemet.
mvh
Niklas
BMW 540iAT -01
Ford Mustang FB 1967
Niklas
BMW 540iAT -01
Ford Mustang FB 1967
- Pär Hylander
- Raceputte
- Rylander
- NA-Poster
- Pär Hylander
- Raceputte
Ok, så bra!Rylander wrote:Det är två olika givare, givaren till fläkten sitter i botten på kylaren (vänster sida tror jag) medan givaren till instrumentet sitter i motorblocket.
Då är frågan, sedan jag på ett mycket korkat sätt lyckades få vatten med bilschampoo i säkrings&relä-boxen förra året så fick lustiga elfel. Dom har försvunnit sedan jag spolat igenom boxen med dest-vatten. Att fläkten startar när den själv tycker har dock återkommit. Jag har ju trott att det är reläboxen som spökar men det kanske i verkligheten är givaren? Vad tror ni?
Är det samma givare till alla bilar? I mitt fall är en en S2-91
Pär Hylander
- Ducati
- Turbo-Poster
-
- NA-Poster
Ok jag ansluter mig till diskussionen 
jag har samma temp problem....dvs hög temp...MEN fläkten går igång, men ändå så blir den överhettad ????
Den VERKAR släppa vatten via expansionkärlet (tapp slangen)Porsche verkstan sa att man kunde byta locket till exp. kärlet ????!!!
Hur det nu skulle lösa problemet ??
så grågan är, hur göra för att behålla vattnet, samt VILKE typer av givare skall jag byta ?
OCH...hur kommer jag åt den till kylaren ?
min tanke är att byta till vw givaren golf 2 art/nr 23-550027, men gick den till kylaren ?
hälsn Het Porsche ägare med fullt ös på värmen för att sänka tempen

jag har samma temp problem....dvs hög temp...MEN fläkten går igång, men ändå så blir den överhettad ????
Den VERKAR släppa vatten via expansionkärlet (tapp slangen)Porsche verkstan sa att man kunde byta locket till exp. kärlet ????!!!
Hur det nu skulle lösa problemet ??
så grågan är, hur göra för att behålla vattnet, samt VILKE typer av givare skall jag byta ?
OCH...hur kommer jag åt den till kylaren ?
min tanke är att byta till vw givaren golf 2 art/nr 23-550027, men gick den till kylaren ?
hälsn Het Porsche ägare med fullt ös på värmen för att sänka tempen
// Andy
944 Targa / 83
;-)
--------När är nästa meeting så jag kan få träffa likasinnade ? ---------
944 Targa / 83
;-)
--------När är nästa meeting så jag kan få träffa likasinnade ? ---------
- Ducati
- Turbo-Poster
Normalt skall det inte läcka vatten ur slangen om du inte har ett väldigt högt tryck i systemet, bilen kokar, eller om locket är otätt.
Givaren som diskuterats i denna tråd styr den elektriska kylfläkten. Enl de flesta skall den starta när mätaren når det sista strecket på skalan, alltså det innan det röda/gula området och sluta när mätaren står på mitten, enl märkningen på givaren skall detta betyda 92/87 grader. Det gör min nu efter bytet, innan startade fläkten lite väl sent.
Har du kollat nivån i expansionskärlet? Om du får fylla på så läcker den ju någonstans
Tänk på att alltid ha glykol i vätskan, kör du bara med vatten kokar den fortare
edit:stavfel
Givaren som diskuterats i denna tråd styr den elektriska kylfläkten. Enl de flesta skall den starta när mätaren når det sista strecket på skalan, alltså det innan det röda/gula området och sluta när mätaren står på mitten, enl märkningen på givaren skall detta betyda 92/87 grader. Det gör min nu efter bytet, innan startade fläkten lite väl sent.
Har du kollat nivån i expansionskärlet? Om du får fylla på så läcker den ju någonstans
Tänk på att alltid ha glykol i vätskan, kör du bara med vatten kokar den fortare
edit:stavfel
mvh
Niklas
BMW 540iAT -01
Ford Mustang FB 1967
Niklas
BMW 540iAT -01
Ford Mustang FB 1967
- Rylander
- NA-Poster
Låter helt klart som locket inte klarar av att hålla trycket. Normalt har man så pass högt tryck i ett kylsystem så att vattnet inte börjar koka förrän en god bit över hundra grader. Mitt tips är att börja med att byta kylarlock!jag har samma temp problem....dvs hög temp...MEN fläkten går igång, men ändå så blir den överhettad ????
- notetoself
- Addict
- Bilmodell: Porschelös