Motortemp...

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
Robert Littorin
S-Poster
Posts: 57
Joined: 2004-03-30 12:29:27
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Upplands väsby
Contact:

#16 Post by Robert Littorin »

Hej tänkte höra med er som har köpt termokontakt till Alfa på Mekonomen om ni har art/nr kvar? Är i behov av en ny.

Mvh Robban
Robban76
944 N/A 83

User avatar
fredriq
S-Poster
Posts: 166
Joined: 2004-03-29 21:54:53
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Falköping
Contact:

#17 Post by fredriq »

Rekomenderar er verkligen att se till så era kylfläktar funkar, en 944 som kokar kan leda till en dyr utgift i form av byte av topplockspackning, pratar av egen erfarenhet...

Elsystemet i de äldre 44:orna är väl likvärdigt som i 924:an antar jag, dvs ingen höjdare... Tyvärr kan man nog inte lita så mycket på tempmätaren. Ett tips är ju att plocka i en extra mätare, kan vara en god investering.

Jag köpte tempgivare till fläkten från en Golf 2 har jag för mej, då startar fläkten strax över halvt utslag på mätaren.
Fredrik Johansson
Utan 944 :(

User avatar
Robert Littorin
S-Poster
Posts: 57
Joined: 2004-03-30 12:29:27
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Upplands väsby
Contact:

#18 Post by Robert Littorin »

Hej igen nu har jag kollat upp med Mekonomen och det finns en kontakt som är 2 polig som är identisk med den tre poliga (förutom stiftantal) Den är till en Golf 2a art/nr 23-550027 ska montera den ikväll så får vi se hur det går. Det kanske är så att den tre poliga är till någon nyare modell vad vet ja.

Tack Fredriq om tipset angående Golf 2 kontakten

Mvh Robban
Robban76
944 N/A 83

User avatar
Ducati
Turbo-Poster
Posts: 580
Joined: 2004-04-26 21:50:37
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#19 Post by Ducati »

Stämmer bra att den 3-poliga är till en nyare modell. Orsaken till att den är 3 polig är att fläkten kan gå med 2 olika hastigheter.

Jag köpte min givare på Biltema för 59,90 kr, artnr 61-580. Jag har ej monterat den än men den har samma gänga som den 3 poliga så den borde passa.. Den skall starta vid 92 grader.
Det verkar vara krångligt att komma åt att byta.

Kanske ska vänta lite så kan du berätta hur du gjorde....
mvh
Niklas

BMW 540iAT -01
Ford Mustang FB 1967

User avatar
Robert Littorin
S-Poster
Posts: 57
Joined: 2004-03-30 12:29:27
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Upplands väsby
Contact:

#20 Post by Robert Littorin »

Hej den kostar 139:- temp 90-95 den trepoliga tror jag hade 85-95. Den höga siffran är när fläkten ska starta och den lägre siffran är när fläkten ska stanna. Byter ikväll så jag kan tala om imorgon hur det gick.

Mvh Robban
Robban76
944 N/A 83

User avatar
Robert Littorin
S-Poster
Posts: 57
Joined: 2004-03-30 12:29:27
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Upplands väsby
Contact:

#21 Post by Robert Littorin »

Hej igen! för att byta tempgivaren får man ta bort luftburken, slapp detta eftersom jag har öppet filter. Sedan så behöver man en hylsa 29 av lång modell + en förlängare. Det tar typ 15 min om man inte har öppet filter då tar det kanske 5 min att byta termokontakten. Se bara till att motorn inte är för varm, risk för brännskador.

Mvh Robban
Robban76
944 N/A 83

User avatar
Ducati
Turbo-Poster
Posts: 580
Joined: 2004-04-26 21:50:37
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#22 Post by Ducati »

ok, jag gjorde på ett annat sätt...
Upp med bilen, bort med hasplåten. Tömde ur några lite kylarvätska via urtappningspluggen längst ned på kylaren. Tog en polygrip och skruvade ut givaren. Biltema-givaren passade perfekt, hade t.o.m samma temperaturområde som den gamla. Skruvade fast allt och luftade systemet.
mvh
Niklas

BMW 540iAT -01
Ford Mustang FB 1967

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#23 Post by Pär Hylander »

Vet inte om jag läst illa, men jag har inte fått grepp på hur det är kopplat

Är det en gemensam givare till fläktrelä och instrument? Eller är det två separata? Var sitter den andra isåfall?
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Rylander
NA-Poster
Posts: 34
Joined: 2004-04-19 15:28:37
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#24 Post by Rylander »

Det är två olika givare, givaren till fläkten sitter i botten på kylaren (vänster sida tror jag) medan givaren till instrumentet sitter i motorblocket.

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#25 Post by Pär Hylander »

Rylander wrote:Det är två olika givare, givaren till fläkten sitter i botten på kylaren (vänster sida tror jag) medan givaren till instrumentet sitter i motorblocket.
Ok, så bra!

Då är frågan, sedan jag på ett mycket korkat sätt lyckades få vatten med bilschampoo i säkrings&relä-boxen förra året så fick lustiga elfel. Dom har försvunnit sedan jag spolat igenom boxen med dest-vatten. Att fläkten startar när den själv tycker har dock återkommit. Jag har ju trott att det är reläboxen som spökar men det kanske i verkligheten är givaren? Vad tror ni?

Är det samma givare till alla bilar? I mitt fall är en en S2-91
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Ducati
Turbo-Poster
Posts: 580
Joined: 2004-04-26 21:50:37
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#26 Post by Ducati »

Till de nyare bilarna är det en 3polig kontakt, på de äldre är det en 2 polig.
Det är den 3 poliga som de säljer på mekonomen...
Är det alltså den elekriska kylarfläkten som startar som den vill?
mvh
Niklas

BMW 540iAT -01
Ford Mustang FB 1967

wramberg
NA-Poster
Posts: 29
Joined: 2004-05-09 07:47:24
Contact:

#27 Post by wramberg »

Ok jag ansluter mig till diskussionen :-D

jag har samma temp problem....dvs hög temp...MEN fläkten går igång, men ändå så blir den överhettad ????
Den VERKAR släppa vatten via expansionkärlet (tapp slangen)Porsche verkstan sa att man kunde byta locket till exp. kärlet ????!!!
Hur det nu skulle lösa problemet ??
så grågan är, hur göra för att behålla vattnet, samt VILKE typer av givare skall jag byta ?
OCH...hur kommer jag åt den till kylaren ?

min tanke är att byta till vw givaren golf 2 art/nr 23-550027, men gick den till kylaren ?

hälsn Het Porsche ägare med fullt ös på värmen för att sänka tempen
// Andy
944 Targa / 83


;-)

--------När är nästa meeting så jag kan få träffa likasinnade ? ---------

User avatar
Ducati
Turbo-Poster
Posts: 580
Joined: 2004-04-26 21:50:37
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#28 Post by Ducati »

Normalt skall det inte läcka vatten ur slangen om du inte har ett väldigt högt tryck i systemet, bilen kokar, eller om locket är otätt.

Givaren som diskuterats i denna tråd styr den elektriska kylfläkten. Enl de flesta skall den starta när mätaren når det sista strecket på skalan, alltså det innan det röda/gula området och sluta när mätaren står på mitten, enl märkningen på givaren skall detta betyda 92/87 grader. Det gör min nu efter bytet, innan startade fläkten lite väl sent.
Har du kollat nivån i expansionskärlet? Om du får fylla på så läcker den ju någonstans
Tänk på att alltid ha glykol i vätskan, kör du bara med vatten kokar den fortare

edit:stavfel
mvh
Niklas

BMW 540iAT -01
Ford Mustang FB 1967

User avatar
Rylander
NA-Poster
Posts: 34
Joined: 2004-04-19 15:28:37
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#29 Post by Rylander »

jag har samma temp problem....dvs hög temp...MEN fläkten går igång, men ändå så blir den överhettad ????
Den VERKAR släppa vatten via expansionkärlet (tapp slangen)Porsche verkstan sa att man kunde byta locket till exp. kärlet ????!!!
Låter helt klart som locket inte klarar av att hålla trycket. Normalt har man så pass högt tryck i ett kylsystem så att vattnet inte börjar koka förrän en god bit över hundra grader. Mitt tips är att börja med att byta kylarlock!

User avatar
notetoself
Addict
Posts: 1623
Joined: 2004-05-13 07:15:48
Bilmodell: Porschelös
Location: Högsäter
Contact:

#30 Post by notetoself »

Jag köpte ett nytt för 49 kr...

Min startar mitt uppe på skalan. När nålen
pekar rakt uppåt alltså.
924 '79.

/xx
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users