931 med Audi 5cyl...är det värt det...?

924/928/944/968
Message
Author
User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

Re: 931 med Audi 5cyl...är det värt det...?

#16 Post by makkanftw »

Det är ganska trångt ja, speciellt om man vill ha en downpipe med lite dimension.
Tanken från början var att bygga eget grenrör, köpte hem flänsar och började måtta men gav upp det ganska så snart. Det beror nog däremot mer på att jag hellre plockar ihop bilen så jag kan köra lite och sedan uppgraderar allt eftersom än att stå i projektstadiet i en evighet.
20v har definitivt en klar fördel när det kommer till placering, ja.

Originalkopplingen i 931 är av dragande variant medans audi använder en skjutande. Löses enklast med en koncentrisk slavcylinder/utrampningslager monterad på lämplig adapter i kopplingskåpan.
- Marcus

User avatar
FSN
Raceputte
Posts: 1557
Joined: 2004-03-29 19:00:19
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg, TORSLANDA
Contact:

Re: 931 med Audi 5cyl...är det värt det...?

#17 Post by FSN »

:)
balansaxel wrote:Jag ringde en besiktningsman på SFRO och det som jag tänkt fungerar delvis för att få det godkänt som ombyggt fordon: :)

Audi 20v turbo -check
Hela bromssystemet inkl. huvudcyl måste bytas till värre prylar- check

Transaxel (Växellåda/Slutväxel) måste bytas men att ta en 44a låda eller 968 går ej utan det måste vara andra prylar så en Audi av något slag får det bli... (nog för att 44 har audi till viss del redan..)
Ej check på denna... :?

Nån som har nån info om dessa tdi låd konverteringar?

Alltså kraftöverförings tub/axel behöver inte bytas...

Sen kan man ju stoppa i en 10v och bara reg. bes.
2 ventils teknik å k-jet i all ära men jag hade nog tänkt mig en 20v...
Är det SFRO krav att växellådan måste bytas? Låter konstigt? När jag reggade som ombyggt fordon så bytts motorn och hela bromssystemet byttes, inget snack om växellådan.
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]


[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

User avatar
balansaxel
Turbo-Poster
Posts: 780
Joined: 2004-03-30 05:59:49
Bilmodell: 931 -81 20V turbo
Årsmodell: 1981
Location: Sundsvall
Contact:

Re: 931 med Audi 5cyl...är det värt det...?

#18 Post by balansaxel »

Ja, enligt besktningsmannen på sfro så skulle motor, låda och hela bromssystemet bytas... Ev. kan reglerna ha ändrats...

Vad är det för bil du byggt? 924s med 968 som det står i sig?

När byggde du om din?
931 Gts replika 20V turbo -81 Restomod
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=30523" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS 13999
/Magnus

User avatar
aron79
S-Poster
Posts: 134
Joined: 2008-01-22 23:59:38
Bilmodell: 944 -85
Location: sthlm
Contact:

Re: 931 med Audi 5cyl...är det värt det...?

#19 Post by aron79 »

Hej!

Kan ju komma med lite input då jag nästan byggde en sån här färdigt för ett tag sen...

Skulle jag göra det idag skulle jag nog faktiskt inte göra det, mycket bök och turboplaceringen blir nästan lika dålig som på 944turbo. Annars är det inte den svåraste operationen i världen, största problemet är egentligen kopplingen och hastighetsmätaren. koppling finns det lösning på och även sprängkåpa osv. Jag avbröt pga. flytt till en annan stad annars hede den nog varit på vägen idag. bara att pm:a om du vill ha detaljer.

Och ja lådan måste bytas.... Jag hade redan en turbo låda i min bil så det räckte.

Om du nu ska bygga en busbil kan det vara värt att titta på LS spåret också, den budgeten borde absolut hålla för det och du lär ha minnst lika skoj men i min mening ett råare bygge. vikten är den samma när du bytt till ls1/2 från järnblocket du behöver besiktiga med och du har en totalt skottsäker motor.

Några snabba kommentarer bara.

//Aron
"Not a shred of evidence exists in favour of the idea that life is serious" Brendan Gill
http://www.garaget.org/?car=82688&image=892511

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 931 med Audi 5cyl...är det värt det...?

#20 Post by patand »

aron79 wrote:Jag hade redan en turbo låda i min bil så det räckte.
Alla 931 har turbo växellåda från fabrik...
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

Re: 931 med Audi 5cyl...är det värt det...?

#21 Post by makkanftw »

patand wrote:
aron79 wrote:Jag hade redan en turbo låda i min bil så det räckte.
Alla 931 har turbo växellåda från fabrik...
Fast nu byggde Aron på en 944 om jag inte missminner mig vilket innebär att turbo låda = 951 :)
- Marcus

User avatar
aron79
S-Poster
Posts: 134
Joined: 2008-01-22 23:59:38
Bilmodell: 944 -85
Location: sthlm
Contact:

Re: 931 med Audi 5cyl...är det värt det...?

#22 Post by aron79 »

makkanftw wrote:
patand wrote: Alla 931 har turbo växellåda från fabrik...
Fast nu byggde Aron på en 944 om jag inte missminner mig vilket innebär att turbo låda = 951 :)
Exakt så :) byggde på en vanlig 944 som det då satt en låda från en 944turbo/951 i ;).
"Not a shred of evidence exists in favour of the idea that life is serious" Brendan Gill
http://www.garaget.org/?car=82688&image=892511

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 931 med Audi 5cyl...är det värt det...?

#23 Post by patand »

Aha! Då är jag med! Man glömmer med åren... :-D
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
FSN
Raceputte
Posts: 1557
Joined: 2004-03-29 19:00:19
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg, TORSLANDA
Contact:

Re: 931 med Audi 5cyl...är det värt det...?

#24 Post by FSN »

balansaxel wrote:Ja, enligt besktningsmannen på sfro så skulle motor, låda och hela bromssystemet bytas... Ev. kan reglerna ha ändrats...

Vad är det för bil du byggt? 924s med 968 som det står i sig?

När byggde du om din?
Jag byggde om min runt 2001-2002 skulle jag tro. Har ändå svårt att tro att det är ett SFRO krav att växellådan skall bytas. Finns det en bolt-on lösning i form av 951 eller 968 (som i princip är identisk med Audi) så kan det inte ligga i SFROs intresse att tvinga in nåt annat som inte passar.

Jag gjorde en massa andra saker med bilen som fick SBP sura förutom motorbyte och nya bromsar, tex stående pedalställ, bakåtflyttad växelspak, utskuren bagagegolvsplåt mm och det passade SFRO bra.
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]


[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

User avatar
balansaxel
Turbo-Poster
Posts: 780
Joined: 2004-03-30 05:59:49
Bilmodell: 931 -81 20V turbo
Årsmodell: 1981
Location: Sundsvall
Contact:

Re: 931 med Audi 5cyl...är det värt det...?

#25 Post by balansaxel »

jag får ringa han igen å kolla, tack för alla svar.

Det finns en del roliga byggen m.a.o =)
931 Gts replika 20V turbo -81 Restomod
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=30523" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS 13999
/Magnus

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 931 med Audi 5cyl...är det värt det...?

#26 Post by gegge »

Läste lite om Audi lådorna och byta är inte helt enkelt. Olika diameter och längd på ingående axel staller till det. Drivknutar går att byta från 108 till 100mm. Däremot verkar det vettigare att byta till 01E istället för en 016 låda med dina effektmål. G31 är lätt och stark, men 500 turbohästar är mycket.

http://www.gt40s.com/forum/gt40-tech-po ... 016-a.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://garage.ideola.com/downloads/G31- ... 100207.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Jag förstår byte till en rallytrimmad 10v, då den är samtida och en motor som skulle kunna sitta i en 924. Visst andas 20v bättre och det givna valet om det ska vara en tung femma. Annars skulle en liten 1,8T vara perfekt i en banbil men en helalu V6 är kortare (2,7T hade varit skoj). En 928 motor är STOR, varför inte en Audi V8? Tror att bultdelningen på kopplingskåpan är ett mindre bekymmer I sammanhanget.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
balansaxel
Turbo-Poster
Posts: 780
Joined: 2004-03-30 05:59:49
Bilmodell: 931 -81 20V turbo
Årsmodell: 1981
Location: Sundsvall
Contact:

Re: 931 med Audi 5cyl...är det värt det...?

#27 Post by balansaxel »

Jo, men om det nu är så att dom godkänner en 951 låda så blir det ju en sån, man måste väl dock byta hela kraftöverföringsaxeln också men...?

Ja, 10v är ju mycket enklare, då kan man ju hoppa över sfro och bara regbes. synd bara att det blir så trångt vid avgas och insug,

Vore dock otroligt kul med en riktigt vass spis i en sån här kärra. Tänk om det fanns en 16v topp som passade på 931 motorn, då hade d kunna blitt åka av där också =)
931 Gts replika 20V turbo -81 Restomod
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=30523" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS 13999
/Magnus

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4715
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 med Audi 5cyl...är det värt det...?

#28 Post by Cédric »

Verkar omöjligt att hitta en 16v topp som passar, många har försökt. Men det känns som ett mindre problem, motorprestanda beror ju av så otroligt mycket mer än antalet ventiler....Gissar att det är 500+ som satsas på här eftersom det är värt besväret ?

User avatar
balansaxel
Turbo-Poster
Posts: 780
Joined: 2004-03-30 05:59:49
Bilmodell: 931 -81 20V turbo
Årsmodell: 1981
Location: Sundsvall
Contact:

Re: 931 med Audi 5cyl...är det värt det...?

#29 Post by balansaxel »

Har ju redan en trevlig 951 så om jag ska lägga ner mycket tid och en del pengar på en sån här så vill jag helt enkelt att det ska gå, låta, ryka som f-n...ja ni vet, allt det som är kul...

jag vill inte han nån amerikansk spis utan en från familjen så att säga...

Kanske är 10v enklaste alternativet ändå?

Har du några bilder Makkan? Vad använde du för urtrampningslager?
931 Gts replika 20V turbo -81 Restomod
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=30523" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS 13999
/Magnus

User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

Re: 931 med Audi 5cyl...är det värt det...?

#30 Post by makkanftw »

Hade jag inte haft min 10v spis redan när jag bestämde mig för det här projektet hade jag nog gått på en 20v.

Har en del bilder på min FB, har du en sådan?
Urtrampningslager är ännu inte helt löst, har ett på hyllan från nån Ford historia om jag inte minns fel (billigt ebayfynd) men vet inte om det är det som kommer användas i slutändan. Koncentriskt blir det iaf - utan tvekan enklast så.
- Marcus

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]