Vad är detta på bilderna? 944 85a ( ...suger ingen olja? )

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
porscheratt
S-Poster
Posts: 117
Joined: 2007-12-25 18:28:06
Contact:

#16 Post by porscheratt »

Okej, tack för svaret Erol.

Är det vänstergäng på bulten till remskivorna i veven eller vad är det frågan om? :evil: både jag och mutterdragarn orkar inte..Har F-n en halvmeters hävarm till spärrskaftet och det går inte.

Nån som har nåt bra tips? :P

MVH

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#17 Post by Erol »

porscheratt wrote:Okej, tack för svaret Erol.

Är det vänstergäng på bulten till remskivorna i veven eller vad är det frågan om? :evil: både jag och mutterdragarn orkar inte..Har F-n en halvmeters hävarm till spärrskaftet och det går inte.

Nån som har nåt bra tips? :P

MVH

Sitter så in i He..te! Mer gröt på mornarna och fler armhävningar :wink:
Eller prova med en längre förlängare...

/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
porscheratt
S-Poster
Posts: 117
Joined: 2007-12-25 18:28:06
Contact:

#18 Post by porscheratt »

Ja efter en hel del gröt så fick jag bort bulten...

Fick göra en liten specialare, den ditsvetsade förlängar biten vred sig rätt mycket såg det ut som :P

Image


Har funderat lite på detta med oljan.. Förra ägaren hade bytt olja och startat bilen ,i ca 5 sek om jag hörde rätt, hört något konstigt ljud sen stängt av. Om oljan inte sugs från tråget under den stunden, kan oljan hinna bli kolsvart då? Ny olja har väll den där "nyolje färgen" om jag inte är helt ute. Tänkte att den borde vara den färgen fortfarande om oljan knappt rört sig.

Vad tror ni? är det något från toppen som låter än fast det går olja dit kanske..

Har inte kollat pumpen än. Det får bli i helgen..

MVH

User avatar
Freddie_81
Addict
Posts: 1893
Joined: 2008-05-27 22:09:16
Telefon: 0739606054
Bilmodell: 944, 924
Årsmodell: 1979
Location: Åkers Styckebruk
Contact:

#19 Post by Freddie_81 »

Lycka till. Hoppas de löser sig. Kan försäkra att oljan är bytt. Fattar inte hur den blev så svart. Mvh Fredde
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978

Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)

User avatar
porscheratt
S-Poster
Posts: 117
Joined: 2007-12-25 18:28:06
Contact:

#20 Post by porscheratt »

Hallå igen.

Lyfte nyss bort toppen efter en massa strul. Så här ser det ut i loppen :

Image



"Rimporna" både syns och känns och är olika stora, den på bilden är den största.

Vad drar man för slutsats av detta? Ska troligen ut med kolvarna till helgen. Kan tillägga att motorn går runt jätte fint.

Har hört av en bekant att olje pumpen ej suger olja om den blivit torr och när jag plockade loss pumpen så forsade det inte olja precis.. Kan det vara något ?

Freddie_81, hade ljudet börjat låta när tidigare ägare haft bilen stående eller när han/hon körde?

MVH :)

User avatar
Freddie_81
Addict
Posts: 1893
Joined: 2008-05-27 22:09:16
Telefon: 0739606054
Bilmodell: 944, 924
Årsmodell: 1979
Location: Åkers Styckebruk
Contact:

#21 Post by Freddie_81 »

Tjena tjena.. Enligt förra ägaren hade de börja låta efter den stått. Men de har jag svårt att tro. Kan ju inte bara komma så där av ingenting.. ? eller.. ? Sen var han ju lite speciell.... Men sen tillade han att den kunde låta i början men att de "släppte" efter ett tag.. ! Men kan försäkra dig om att de inte bara rör sig om lyftare som inte får tillräckligt tryck efter bilen stått.. ljudet var mer påtagligt.. och som sagt, inget oljetryck..
Hoppas de hjälper dig.. Själv blev de trots allt ett annat projekt.. en till 944.. men motorn är helt ok i denna =) Dock väldigt ful färg och dålig lack. Kommer att bli svart.
Mvh Fredde
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978

Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)

User avatar
porscheratt
S-Poster
Posts: 117
Joined: 2007-12-25 18:28:06
Contact:

#22 Post by porscheratt »

Jaha kanon det! :D Har du nån tråd på G gällande den bilen eller? ^^

Om du vill kan vi byta motor :P

I min cyl nr 1 är det en rätt stor skada, likadant på kolven. Så jag funderar på att sälja motorn i delar och gå till plan B ...

Eller får man något för en sån här motor som är nyrenoverad? hur mycket isåfall?

Det jag måste göra är:
Borra upp cylindrarna 1 mm (?) Honing räcker troligtvis inte.
Nya kolvar etc
Nya ram och vevlager
Troligen ny oljepump.
+ säkerligen en massa andra "små" saker

Toppen tycker jag ser okej ut.

Det känns som att det drar iväg lite i pris och man undrar ju om det finns folk som köper såna här motorer?

Ni som är porsche veteraner kanske har svar på frågan =) hehe..

User avatar
Freddie_81
Addict
Posts: 1893
Joined: 2008-05-27 22:09:16
Telefon: 0739606054
Bilmodell: 944, 924
Årsmodell: 1979
Location: Åkers Styckebruk
Contact:

#23 Post by Freddie_81 »

Tråkigt att de var lite större skada =(
Och angående tråden dyker den upp senare=)
Och du.. Lycka till vilket du än gör.. Mvh Fredde
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978

Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)

User avatar
bergodalvana
Addict
Posts: 2011
Joined: 2007-05-30 16:25:11
Telefon: 0761361306
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Munkedal, TEL 0761361306
Contact:

#24 Post by bergodalvana »

Om du letar efter ett nytt block med kolvar och vev så har jag ett liggande. Skicka gärna PM vid intresse.
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

Image

"its not the fart that kills - its the smell"

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]