Med nytt avgassystem och bärarmsfäste i sista sekunden var det dags för nästa träff, Kinnekulle med OSC/GTi.
Återigen från Rejsa:
En tidig lördagmorgon (natt... ) åkte jag iväg och hämtade bilen för att bege mig till Kinnekulle. På nåt sätt tycker jag att det är ganska skönt att gå upp tidigt och köra iväg till en banträff, man sitter för sig själv, halvlyssnar på nåt dåligt radioprogram (Vaken på P3, men får jag höra Anna med Hello Saferide igen spyr jag eftersom varannan låt var den) och är helt själv ute på vägarna.
Till Örebro var det svart ute, efter ett snabbt kaffestopp där så fick de oaerodynamiska luftbromsarna till popuplysena stanna nere och sträckan till Götene avverkades raskt. Väl där blev det tankning, kolla av lufttryck, inhandling av frukost och mer kaffe. Att köra en bil utan mattor, MUGGHÅLLARE osv har sina för och nackdelar, tex om man råkar välta kaffekoppen när man försöker knöla ner sig i stolen så gör det inte så mycket, och den "mysiga" doften av utspillt gammalt kaffe ger bara mer stämning.
Besiktning på Kullen, vad skall man säga om den? Jo att golvet till de bakre fästena för stolen håller på att ge sig. Efter samtal med tävlingsledaren osv så blev det iaf OK att åka ut och köra på banan, om jag inte höll på med dumheter som att rulla runt med bilen osv och hade stolsinfästning i bakhuvudet hela tiden.
Först passet gick överraskande bra, när jag var där tidigare i somras så kom jag inte alls överrens med Kullen men nu stämde det. De första 5-6 varven var det otroligt grepp i däcken, sedan blev de lite väl varma och hala. Det stora misstaget jag gjorde i somras tror jag var att jag kom alldeles för fort in i Kvarnkurvan och sabbade hela kurvan därigenom, nu bromsade jag lite tidigare och hade lite lägre fart när jag styrde in och det gjorde underverk för kurvan och acclerationen ner mot bron igen. På detta passet var det många bilar runt omkring så det gick att titta på andras spårval och försöka lära sig. Jag hade medvetet lite högt tryck i däcken när jag kom fram och tänkte se efter första passet hur varma de var och vilket tryck de hade. VF hade 3.0 bar och HF hade 2,7bar, inte undra på att andra halvan av passet blev halt.
Andra passet var också kul med mycket bilar runtomkring. Nu började även högern efter Mohlins knäpp fungera hyfsat, bilen blev inte alls så orolig som i somras och jag kom mycket bättre upp mot TV-krönet. TV-krönet hade jag inga problem med i somras, det gick att ta hursomhelst. Men eftersom det gick fortare efter Mohlins knäpp och jag inte bromsade ner tillräckligt blev det ofta lite halvsladd efter krönet, här var också enda gången jag var utanför banan efter en sladd. Jag tror att det var under detta passet jag bromsade mig förbi en Golf in i Kvarnkurvan lite bryskt, hoppas det inte gjorde nåt, det såg iaf ut som att du var med på det.
Tredje passet körde jag mest själv utan en enda bil omkring mig.
Detta passet hade jag bestämt skulle bli sista pga stolen, men sen blev det rödflagg pga en Kadett tog omvägen via gräset efter bron. Nåja, passet startade om på nytt och efter några varv till blev det en ny rödflagg pga en bil låg på sidan och passet asvlutades.
Fjärde passet låg jag för det mesta helt själv, en röd M3 susade förbi lite då och då bara.
Lite allmäna reflektioner
* Passering under bron. Strax innan huvudposteringen åker 4'an i och precis innan man svänger in under bron trycker jag till snabbt på bromsen och håller sedan fullgas under bron för att hålla bakvagnen på plats. Men jag märkte att de gånger jag passerade snabbast under bron var de gånger jag hade släppt förbi någon snabbbare precis efter depåkurvan, då kom jag pyttlite saktare fram till bron men istället för att bromsa lyfte jag på gaspedalen någon sekund och gav sedan fullgas igen. Det borde gå att åka mycket fortare än vad jag gör, det är mest det mentala som sätter stopp.
* Överlag kändes det som att det gick snabbare nu än i somras, då åkte tex tvåan i vid depåkurvan men nu var det ingen ide utan trean fick ligga i hela vägen ut på rakan.
* Bakvagn... Den där rackarns bakvagnen är kul. Släpper man upp gasen i en kurva så kommer baken utviftandes direkt, därför är det viktigt att tex i Kvarnkurvan våga hålla nere gasen. Efter ett tag lär man sig att hantera det och högerkurvorna efter TV-krönet så vred jag på ratten och höll den sedan i samma läge hela tiden och justerade hur tight svängen skulle vara med gasen. Märker man att man drifter ut så släpper man upp gasen, när bakvagnen har åkt ut lite och nosen pekar dit man vill är det bara att ge gas igen för att den skall stabilisera sig.
* Bilstrul 2, när jag kollade lufttrycket i Götene så märkte jag att ena kylfläkten gick för fullt och det gjorde den även på Kullen så fort tändningen var på. När det var dags att bege sig hemåt så var båda fläktarna tysta, trots att tempmätaren gick upp över det läget när fläktarna normalt gått igång så snurrade de inte. Så hemresan gick utan fläktar och som tur var även utan köer. Efter felsökning så verkar ena fläkten död (den som gick fullt efter Götene) medans den andra faktiskt fungerar, däremot är nog en trasig tempnivågivare i kylaren orsaken till att den inte startar när den skall (fläktrelät fungerar).
* Bromsar, jo de fungerar. På väg in till Kvarnkurvan så började jag låsa upp höger bakdäck allt som oftast. Någon på 944Sverige har satt på en lastavkännare till en Golf där justeringen sköts av av en vantskruv i kupen, ett billigt och enkelt sätt att justera bromsverkan. Kanske allaredan nästa år?
Sammanfattningsvis en kul och solig dag på Kinnekulle, om än något blåsig.
NilleT har bilder som bevisar att jag (bilen) var där:
http://www.nillet.com/evenemang/080927/19kinnekulle.jpg Notera det fina slutröret.
http://www.nillet.com/evenemang/080927/23kinnekulle.jpg Svarta Kadetter ÄR snabba...