M030, M220, hur vet man?

924/928/944/968
Message
Author
poyee600rr
S-Poster
Posts: 138
Joined: 2006-10-15 09:10:14
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1989
Contact:

#16 Post by poyee600rr »

968 koder http://www.pelicanparts.com/PartsLookup ... ATALOG.htm

M030 SPORT-TYPE RUNNING GEAR
M220 LOCKING DIFFERENTIAL 40 %

User avatar
Bosse
Dekal-Nisse
Posts: 2253
Joined: 2004-04-05 08:31:39
Bilmodell: Min andra Porsche
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#17 Post by Bosse »

Sjösgärd wrote:
firefish wrote:Alla papper verkar vara borta :( importbil. Enligt optionlistan så är 030 det sk Club Sport optionen, men 968 CS såldes alltså utan 030 som var tillval, dvs man köpte en Club Sort utan Club Sport - har jag fattat det rätt??
968 CS såldes normalt med M030 och M220 som "standard" men jag antar att de borde stå med på bilens optionslista. Så man köpte en 968 CS fick man club sport-paketet (större bromsar fram, hårdare fjädring, grövre krängningshämmare, diffbroms, skalstolar och inget baksäte men en "hylla" istället, ingen stereo, inga elfönsterhissar, inga elspeglar, ingen ac, osv) på köpet och inget man behövde beställa till.

Under de sista modellåren (-94–95) så kunde man dock få 968 CS i en "komfortversion" (såldes som 968 Sport i UK) med vanliga komfortstolar istället för skalstolarna, elfönsterhissar, elspeglar, stereo och ac. Den versionen fick varken M030 eller M220 som standard.

Du kan få reda på vilka options bilen levererades med från fabrik och du mailar till ditt närmsta Porsche Center (eller Porsche Center Stockholm) och ber dem plock fram uppgifterna.

Edit:Korrigerade lite.
Nu har du läst mina CS trådar dåligt.
968CS har samma bromsar som 968 och (944S2)
Är sänkt 20 mm och har aningen hårdare fjädrar fram.
Fjärde sista siffran i ramnummret är en 5a på 968CS.

M030 och M220 är tillval på både 968 och 968CS oberoende av årsmodell.
Om vi bortser från engelska 968Sport så var det ALLTID standard med skalstolar i en CS. Komfortstolar var tillval.
Bosse

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#18 Post by Maxx »

Bosse wrote:
Sjösgärd wrote: 968 CS såldes normalt med M030 och M220 som "standard" men jag antar att de borde stå med på bilens optionslista. Så man köpte en 968 CS fick man club sport-paketet (större bromsar fram, hårdare fjädring, grövre krängningshämmare, diffbroms, skalstolar och inget baksäte men en "hylla" istället, ingen stereo, inga elfönsterhissar, inga elspeglar, ingen ac, osv) på köpet och inget man behövde beställa till.

Under de sista modellåren (-94–95) så kunde man dock få 968 CS i en "komfortversion" (såldes som 968 Sport i UK) med vanliga komfortstolar istället för skalstolarna, elfönsterhissar, elspeglar, stereo och ac. Den versionen fick varken M030 eller M220 som standard.

Du kan få reda på vilka options bilen levererades med från fabrik och du mailar till ditt närmsta Porsche Center (eller Porsche Center Stockholm) och ber dem plock fram uppgifterna.

Edit:Korrigerade lite.
Nu har du läst mina CS trådar dåligt.
968CS har samma bromsar som 968 och (944S2)
Är sänkt 20 mm och har aningen hårdare fjädrar fram.
Fjärde sista siffran i ramnummret är en 5a på 968CS.

M030 och M220 är tillval på både 968 och 968CS oberoende av årsmodell.
Om vi bortser från engelska 968Sport så var det ALLTID standard med skalstolar i en CS. Komfortstolar var tillval.
Bosse
Jag behöver säkert läsa på ordentligt och jag ska ta och studera dina CS-trådar.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
Anders Larsson
Addict
Posts: 1063
Joined: 2004-03-29 12:09:46
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Finspång alt Loftahammar
Contact:

#19 Post by Anders Larsson »

Egentligen är det ju inte såå noga om en CS har M030 från fabrik eftersom orginalfjädrar o dämpare lär vara halvslut vid detta laget ändå eller att någon ägare ändå bytt till ännu mera bananpassat + vad det gäller bromsar o krängare är de ganska lätta att uppgradera i efterhand.

Svårare är det ju att göra sig av med targataket eller att montera en diff i efterhand.

Dock är det ju bra för framtida samlarvärdet om den från Fabrik har Fullbur o M030 + Diff och saknar Taklucka o Stereo + Elutrustning.

Min egen 95:a CS saknar M030 och Sollucka + Airbags och Baksäte men har Diff och Ac+Elhissar/Speglar

"Ingen riktig" CS som endel lite småtaskigt brukar säga... :evil: :roll: :wink: :)
PORSCHE 968 CS 1995

PCS #7876

User avatar
firefish
Turbo-Poster
Posts: 818
Joined: 2009-01-14 16:21:09
Bilmodell: 968CS
Location: Stockholm
Contact:

#20 Post by firefish »

Nu har jag lyckats ta reda på vad bilen sålts med från början. Det rör sig om en CS i tyskt utförande, utan M030 men med M220 (tur). Vidare har den AC och skinnstolar (dock ej längre) samt taklucka. Takluckan är dock borta vilket bekräftar min misstanke om att taket är utbytt. extra stort batteri samt kraftigare generator och lite andra pryttlar som airbag på båda sidor med mera.
Magnus W
www.bike.se

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#21 Post by Maxx »

Såldes det CS med airbags?
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
firefish
Turbo-Poster
Posts: 818
Joined: 2009-01-14 16:21:09
Bilmodell: 968CS
Location: Stockholm
Contact:

#22 Post by firefish »

Uppenbarligen. Fast jag tittade i optionslistan för 944, inte för 968, så det kanske inte stämmer. Det var iaf ett par nummer i min spec som jag inte hittade hos 944, någon som har för 968?
Magnus W
www.bike.se

User avatar
Anders Larsson
Addict
Posts: 1063
Joined: 2004-03-29 12:09:46
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Finspång alt Loftahammar
Contact:

#23 Post by Anders Larsson »

Har för mig att jag sett att någon här på forumet har en CS med Airbags eller att en dylik bil har diskuterats iaf.!?
PORSCHE 968 CS 1995

PCS #7876

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#24 Post by Maxx »

Enklast är nog att kolla chassinumret för den aktuella bilen?
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

#25 Post by emm »

Min granne har en 968 CS med airbag på förarsidan, passagerarsidan minns jag inte...
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

User avatar
Anders Larsson
Addict
Posts: 1063
Joined: 2004-03-29 12:09:46
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Finspång alt Loftahammar
Contact:

#26 Post by Anders Larsson »

emm wrote:Min granne har en 968 CS med airbag på förarsidan, passagerarsidan minns jag inte...
Vet du vad det är för årsmodell?
PORSCHE 968 CS 1995

PCS #7876

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

#27 Post by emm »

Anders Larsson wrote:
emm wrote:Min granne har en 968 CS med airbag på förarsidan, passagerarsidan minns jag inte...
Vet du vad det är för årsmodell?
Nope, men jag ta reda på det.
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

User avatar
Bosse
Dekal-Nisse
Posts: 2253
Joined: 2004-04-05 08:31:39
Bilmodell: Min andra Porsche
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#28 Post by Bosse »

Har sett en 968CS 95a med liknande 996 ratt med airbag och airbag på pass-sidan. Nuvarande PCS ordförande hadde bilen för något år sedan. (ni såg den på F7)
OBS Alla 968 täckta, av 95 års modell är CS (531 stycken)
BJ

User avatar
Jappe
Turbo-Poster
Posts: 628
Joined: 2004-07-08 19:06:54
Telefon: 0705619738
Bilmodell: 968 CS, 944 S
Årsmodell: 1994
Location: Skövde
Contact:

#29 Post by Jappe »

Tysken Frank Pieper har skrivit en bok om 968. Boken är på tyska men det får man stå ut med. Boken heter "PORSCHE 968 Das Kompendium" och är framtagen med hjälp från Porsche DE. Boken innehåller nog allt som vi behöver veta om alla modeller av 986.
Jag har tippsat om boken tidigare, men hittade inte länken.

Olli951
S2-Poster
Posts: 287
Joined: 2004-03-29 10:49:19
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kerava,Finland
Contact:

#30 Post by Olli951 »

Såldes det CS med airbags?
Yes, airbags were available. But always also for passanger. Porsche did not fabricate 944/968 models for driver only airbag system. 1987 944 was the first car in the world which had dual airbags available, and as standard for several market areas, like the USA.
Olli
-88 951 3.0L 16V

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users