M030, M220, hur vet man?
-
- S-Poster
- Posts: 138
- Joined: 2006-10-15 09:10:14
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1989
- Contact:
- Bosse
- Dekal-Nisse
- Posts: 2253
- Joined: 2004-04-05 08:31:39
- Bilmodell: Min andra Porsche
- Årsmodell: 1990
- Location: Göteborg
- Contact:
Nu har du läst mina CS trådar dåligt.Sjösgärd wrote:968 CS såldes normalt med M030 och M220 som "standard" men jag antar att de borde stå med på bilens optionslista. Så man köpte en 968 CS fick man club sport-paketet (större bromsar fram, hårdare fjädring, grövre krängningshämmare, diffbroms, skalstolar och inget baksäte men en "hylla" istället, ingen stereo, inga elfönsterhissar, inga elspeglar, ingen ac, osv) på köpet och inget man behövde beställa till.firefish wrote:Alla papper verkar vara bortaimportbil. Enligt optionlistan så är 030 det sk Club Sport optionen, men 968 CS såldes alltså utan 030 som var tillval, dvs man köpte en Club Sort utan Club Sport - har jag fattat det rätt??
Under de sista modellåren (-94–95) så kunde man dock få 968 CS i en "komfortversion" (såldes som 968 Sport i UK) med vanliga komfortstolar istället för skalstolarna, elfönsterhissar, elspeglar, stereo och ac. Den versionen fick varken M030 eller M220 som standard.
Du kan få reda på vilka options bilen levererades med från fabrik och du mailar till ditt närmsta Porsche Center (eller Porsche Center Stockholm) och ber dem plock fram uppgifterna.
Edit:Korrigerade lite.
968CS har samma bromsar som 968 och (944S2)
Är sänkt 20 mm och har aningen hårdare fjädrar fram.
Fjärde sista siffran i ramnummret är en 5a på 968CS.
M030 och M220 är tillval på både 968 och 968CS oberoende av årsmodell.
Om vi bortser från engelska 968Sport så var det ALLTID standard med skalstolar i en CS. Komfortstolar var tillval.
Bosse
viewtopic.php?f=17&t=4889&hilit=968
968 CS Grand Prix white . Runt år 2006.

viewtopic.php?f=17&t=12247&hilit=barbi
968 CS Grand Prix white . Runt år 2006.

viewtopic.php?f=17&t=12247&hilit=barbi
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Jag behöver säkert läsa på ordentligt och jag ska ta och studera dina CS-trådar.Bosse wrote:Nu har du läst mina CS trådar dåligt.Sjösgärd wrote: 968 CS såldes normalt med M030 och M220 som "standard" men jag antar att de borde stå med på bilens optionslista. Så man köpte en 968 CS fick man club sport-paketet (större bromsar fram, hårdare fjädring, grövre krängningshämmare, diffbroms, skalstolar och inget baksäte men en "hylla" istället, ingen stereo, inga elfönsterhissar, inga elspeglar, ingen ac, osv) på köpet och inget man behövde beställa till.
Under de sista modellåren (-94–95) så kunde man dock få 968 CS i en "komfortversion" (såldes som 968 Sport i UK) med vanliga komfortstolar istället för skalstolarna, elfönsterhissar, elspeglar, stereo och ac. Den versionen fick varken M030 eller M220 som standard.
Du kan få reda på vilka options bilen levererades med från fabrik och du mailar till ditt närmsta Porsche Center (eller Porsche Center Stockholm) och ber dem plock fram uppgifterna.
Edit:Korrigerade lite.
968CS har samma bromsar som 968 och (944S2)
Är sänkt 20 mm och har aningen hårdare fjädrar fram.
Fjärde sista siffran i ramnummret är en 5a på 968CS.
M030 och M220 är tillval på både 968 och 968CS oberoende av årsmodell.
Om vi bortser från engelska 968Sport så var det ALLTID standard med skalstolar i en CS. Komfortstolar var tillval.
Bosse
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
- Anders Larsson
- Addict
- Posts: 1063
- Joined: 2004-03-29 12:09:46
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Finspång alt Loftahammar
- Contact:
Egentligen är det ju inte såå noga om en CS har M030 från fabrik eftersom orginalfjädrar o dämpare lär vara halvslut vid detta laget ändå eller att någon ägare ändå bytt till ännu mera bananpassat + vad det gäller bromsar o krängare är de ganska lätta att uppgradera i efterhand.
Svårare är det ju att göra sig av med targataket eller att montera en diff i efterhand.
Dock är det ju bra för framtida samlarvärdet om den från Fabrik har Fullbur o M030 + Diff och saknar Taklucka o Stereo + Elutrustning.
Min egen 95:a CS saknar M030 och Sollucka + Airbags och Baksäte men har Diff och Ac+Elhissar/Speglar
"Ingen riktig" CS som endel lite småtaskigt brukar säga...

Svårare är det ju att göra sig av med targataket eller att montera en diff i efterhand.
Dock är det ju bra för framtida samlarvärdet om den från Fabrik har Fullbur o M030 + Diff och saknar Taklucka o Stereo + Elutrustning.
Min egen 95:a CS saknar M030 och Sollucka + Airbags och Baksäte men har Diff och Ac+Elhissar/Speglar
"Ingen riktig" CS som endel lite småtaskigt brukar säga...




PORSCHE 968 CS 1995
PCS #7876
PCS #7876
- firefish
- Turbo-Poster
- Posts: 818
- Joined: 2009-01-14 16:21:09
- Bilmodell: 968CS
- Location: Stockholm
- Contact:
Nu har jag lyckats ta reda på vad bilen sålts med från början. Det rör sig om en CS i tyskt utförande, utan M030 men med M220 (tur). Vidare har den AC och skinnstolar (dock ej längre) samt taklucka. Takluckan är dock borta vilket bekräftar min misstanke om att taket är utbytt. extra stort batteri samt kraftigare generator och lite andra pryttlar som airbag på båda sidor med mera.
Magnus W
www.bike.se
www.bike.se
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Såldes det CS med airbags?
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
- firefish
- Turbo-Poster
- Posts: 818
- Joined: 2009-01-14 16:21:09
- Bilmodell: 968CS
- Location: Stockholm
- Contact:
- Anders Larsson
- Addict
- Posts: 1063
- Joined: 2004-03-29 12:09:46
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Finspång alt Loftahammar
- Contact:
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Enklast är nog att kolla chassinumret för den aktuella bilen?
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
- emm
- Addict
- Posts: 3901
- Joined: 2005-06-27 21:25:51
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
- Contact:
Min granne har en 968 CS med airbag på förarsidan, passagerarsidan minns jag inte...
Mikael S
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
- Anders Larsson
- Addict
- Posts: 1063
- Joined: 2004-03-29 12:09:46
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Finspång alt Loftahammar
- Contact:
- emm
- Addict
- Posts: 3901
- Joined: 2005-06-27 21:25:51
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
- Contact:
Nope, men jag ta reda på det.Anders Larsson wrote:Vet du vad det är för årsmodell?emm wrote:Min granne har en 968 CS med airbag på förarsidan, passagerarsidan minns jag inte...
Mikael S
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
- Bosse
- Dekal-Nisse
- Posts: 2253
- Joined: 2004-04-05 08:31:39
- Bilmodell: Min andra Porsche
- Årsmodell: 1990
- Location: Göteborg
- Contact:
Har sett en 968CS 95a med liknande 996 ratt med airbag och airbag på pass-sidan. Nuvarande PCS ordförande hadde bilen för något år sedan. (ni såg den på F7)
OBS Alla 968 täckta, av 95 års modell är CS (531 stycken)
BJ
OBS Alla 968 täckta, av 95 års modell är CS (531 stycken)
BJ
viewtopic.php?f=17&t=4889&hilit=968
968 CS Grand Prix white . Runt år 2006.

viewtopic.php?f=17&t=12247&hilit=barbi
968 CS Grand Prix white . Runt år 2006.

viewtopic.php?f=17&t=12247&hilit=barbi
- Jappe
- Turbo-Poster
- Posts: 628
- Joined: 2004-07-08 19:06:54
- Telefon: 0705619738
- Bilmodell: 968 CS, 944 S
- Årsmodell: 1994
- Location: Skövde
- Contact:
Tysken Frank Pieper har skrivit en bok om 968. Boken är på tyska men det får man stå ut med. Boken heter "PORSCHE 968 Das Kompendium" och är framtagen med hjälp från Porsche DE. Boken innehåller nog allt som vi behöver veta om alla modeller av 986.
Jag har tippsat om boken tidigare, men hittade inte länken.
Jag har tippsat om boken tidigare, men hittade inte länken.
-
- S2-Poster
- Posts: 287
- Joined: 2004-03-29 10:49:19
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Kerava,Finland
- Contact:
Yes, airbags were available. But always also for passanger. Porsche did not fabricate 944/968 models for driver only airbag system. 1987 944 was the first car in the world which had dual airbags available, and as standard for several market areas, like the USA.Såldes det CS med airbags?
Olli
-88 951 3.0L 16V
-88 951 3.0L 16V
Who is online
Users browsing this forum: No registered users