Vad är skillnaden på pre 85B och senare 944 motorblock?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
joly
S-Poster
Posts: 108
Joined: 2005-12-11 20:02:10
Bilmodell: 996-98 944-86 944-84 944-
Location: Finspång
Contact:

#16 Post by joly »

Tackar för svar!
Om jag har fattat rätt så går delarna kolvar/vevaxel mm att använda
mellan årsmodellern, men att dom äldre delarna är klenare stämmer
detta?

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25408
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#17 Post by patand »

951master wrote:Men ursäkta för f**n att jag nämnde det!! killen pratar ju även om en vevaxel, å de kan ju kanske va bra att veta att det skiljer även där??

dessutom någon annan som pratar om kolvras, kan ju också vara sjysst om nån talar om att det inte är samma grejer??? men ja vet ju inte?

ingen har för övrigt påstått att ett block ÄR en kolv och en vevaxel :? men de e ju för f**n fler som undrar runt samma saker.. men ja ska hålla käften nästa gång.. :evil:

*irriterad*
Men ojdå... här trampade man visst på en öm tå... jag menade inte att infon inte är bra att få om man behöver plocka delar...

Det var din meningsbyggnad som ställde till det för mig där du skrev att tidigare BLOCK har klenare kolvar osv... kolvarna hör ju inte till blocket så det är ju mer korrekt att säga att tidiga motorer har klenare kolvar m.m i så fall. Jag ville bara förtydliga för de som inte är så hemma på motorer att BLOCK inte inkluderar kolvar osv

Inte behöver du väl bli så arg och upprörd för ett sådant litet påpekande. Jag klagade ju inte på att du gav information som är bra att ha utan bara förtydligade det du sa eftersom du råkade kläcka ur dig något som kunde misstolkas.

Självklart ska du inte hålla tyst när du har kunskaper som du kan dela med dig av. Jag ber om ursäkt om mitt inlägg tolkades som kritik mot dig personligen på något sätt, det var inte min avsikt men tydligen tog du det väldigt hårt personligen.

Ber om ursäkt och hoppas du fortsätter delge dina kunskaper, har sett mycket bra info komma från ditt håll och hoppas du fortsätter med det!
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25408
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#18 Post by patand »

Bosse wrote:Riktigt så snabb kanske inte du borde vara.
Då kan det bli ebb på bra inlägg.
Förstår att 951Master blev irriterad när han faktiskt försöker hjälpa.
Bosse


Ibland kan det gå för snabbt, det har du alldeles rätt i Bosse. Men läs gärna mitt svar till 951Master så inser du att jag absolut inte menade så illa som han tolkade det...

Jag sa inte på något sätt att hans inlägg inte var att hjälpa eller inte innehöll vettig information.

Hoppas jag kan bli förlåten...
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25408
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#19 Post by patand »

Pehr Johnsson wrote:Det är ju Patand som även satt rubriken på denna tråd. Joly ställde ju frågan i post nr.1 i Per Huzells köpes tråd av nytt Motorblock.
Stämmer bra det och rubriken kommer från Jolys första mening i hans första inlägg.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Bosse
Dekal-Nisse
Posts: 2253
Joined: 2004-04-05 08:31:39
Bilmodell: Min andra Porsche
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#20 Post by Bosse »

patand wrote:
Bosse wrote:Riktigt så snabb kanske inte du borde vara.
Då kan det bli ebb på bra inlägg.
Förstår att 951Master blev irriterad när han faktiskt försöker hjälpa.
Bosse


Ibland kan det gå för snabbt, det har du alldeles rätt i Bosse. Men läs gärna mitt svar till 951Master så inser du att jag absolut inte menade så illa som han tolkade det...

Jag sa inte på något sätt att hans inlägg inte var att hjälpa eller inte innehöll vettig information.

Hoppas jag kan bli förlåten...
Absolut. Jag vet att du är en mycket hygglig person så jag förstod.
Bosse

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25408
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#21 Post by patand »

Bosse wrote:Absolut. Jag vet att du är en mycket hygglig person så jag förstod.
Bosse
Tack Bosse! :D
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
931Melander
Addict
Posts: 1168
Joined: 2004-04-05 20:02:20
Telefon: 0706992900
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1989
Location: Piteå
Contact:

block

#22 Post by 931Melander »

Det går att byta till ett äldre block på ex. 951 men det är som det står i inläggen tidigare att cylinderväggarna är tunnare.

Kolvar är såklart klenare i en -84 eftersom att de inte är för en turbo ens.

Jag letade block för ca. 1,5 år sedan och pratade med bla. Niklas som kört med "gamla" blocket i en 951.

Fredde
FREDRIK MELANDER
PCS 8349
911T -71
Boxster S 3,6 - 00
968 CS RSR


Tidigare bilar:
996GT3 Cup -03
944Turbo S -88 Silver Rose
944 S2 - 89
Cayenne -05 A-traktor
944 S2-89 A-traktor
944 Turbo - 89
944 Turbo - 89
944 N/A -84
Boxster S-04
944 Turbo -86
914 -72
944 N/A -85B
944 N/A -82
944 S2-91
996 GT3-00
968 (CS)-92
993 C2-95
911SC-83
912 /911S-68
911E-73 http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17037
944 S2-91
924 Turbo-79
924 Turbo-79

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users