944 Turbo 1989 Rogue M-tune

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
newkie
Carrera-Poster
Posts: 335
Joined: 2009-11-25 07:48:52
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1989
Contact:

Re: 944 Turbo 1989 - Motormysteriet...

#121 Post by newkie »

Mysteriet är fortfarande ett mysterium. Fösöker nu följa upp mysteriet med att stift och spridare på cylinder nummer två är svarta längst ut på toppen. Bilden är tagen efter jag rengjort båda spridarena lite lätt med en trasa...
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Bubby
Turbo-Poster
Posts: 624
Joined: 2005-07-10 19:06:52
Telefon: 0763385357
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1987
Location: Västerås
Contact:

Re: 944 Turbo 1989 - Motormysteriet...

#122 Post by Bubby »

otät ventil eller? mystiskt
PORSCHE 944 TURBO -87 alpinvit.

BMW 330Xi -03 M-sport stålgrå.

PCS+R 9488

[url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=5485[/url]
[url]http://www.garaget.org/bubby[/url]

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 944 Turbo 1989 - Motormysteriet...

#123 Post by DLS »

ja något verkar lustigt med cylinder 2, eftersom du har sämre komp där.
verkar ju inte bli rätt förbränning så endera någe knas med tändningen till cylinder 2 eller så har du en spricka i cylindern eller otät ventil som bubby säger
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

newkie
Carrera-Poster
Posts: 335
Joined: 2009-11-25 07:48:52
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1989
Contact:

Re: 944 Turbo 1989 - Motormysteriet...

#124 Post by newkie »

Verkar inte som att någon ventil läcker i alla fall. Spridarna håller även dom tätt

Här är motorn startad ungefär 10 sekunder innan filmen startar. Bilen är väldigt svårstartad med dessa spridare konstigt nog.

http://www.youtube.com/watch?v=KEZNtOAZGCk" onclick="window.open(this.href);return false;

Motorn som som en klocka men dör efter en stund om man inte hjälper den med gasen. När den blir varmare går den inte längre som en klocka men man måste inte hålla den igång längre.

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 944 Turbo 1989 - Motormysteriet...

#125 Post by DLS »

verkar ju gå bra på kallstarts mappen o sen dör den bara.

ljudet verkar inte vara synkat för jag har motorljud när varvräknaren visar 0 :)
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 944 Turbo 1989 - Motormysteriet...

#126 Post by DLS »

Hur går det här då?
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

newkie
Carrera-Poster
Posts: 335
Joined: 2009-11-25 07:48:52
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1989
Contact:

Re: 944 Turbo 1989 - Motormysteriet...

#127 Post by newkie »

Tyvärr går det dåligt. Men en positiv nyhet är att jag träffat en superhärlig flickvän ;-D Inte så positivt för mekandet dock...

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 944 Turbo 1989 - Motormysteriet...

#128 Post by DLS »

gratulerar :)
då förstår jag att det blir mindre tid med bilen ;)
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 944 Turbo 1989 - Motormysteriet...

#129 Post by DLS »

skriver här istället för på rennlist. :)
Har du kontrollerat din wg o hela ditt avgassystem?
Har du testat att vrida upp laddtrycket nått?
Jag har 0.8 bars fjäder i min o kör jag med ebc:n helt stängd så kommer jag bara upp i 0.6bar enligt mina båda mätare jag har.

Sen, undrar om det inte är nått knas med din databox eftersom den går bra på startup mappen.
hårdrockaren har ju också dataproblem med sin bil med mafkit.

Kanske skicka boxen till tomas så han kan testa den?
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 944 Turbo 1989 - Motormysteriet...

#130 Post by DLS »

dött eller?
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

newkie
Carrera-Poster
Posts: 335
Joined: 2009-11-25 07:48:52
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1989
Contact:

Re: 944 Turbo 1989 - Motormysteriet...

#131 Post by newkie »

DLS wrote:dött eller?
Har jobbvecka så det blir inte mycket tid. Upptäckte en underlig sak här om dagen. Batteriet var dött. Inget jättekonstigt med det tänkte jag. Kopplade in laddaren. Kom ut fem minuter senare och säkringen på laddaren har löst ut...?!

Jahap. Sånt som händer. testar igen och även den här gången löser säkringen ut. Någonstans lär det vara kortis. Men jag har tidigare kunnat ladda utan problem. Bilen har inte rört på sig. Jag har inte rört bilen...

Nästa steg är att larmet åker ur. Sen ska jag försöka mig på att mäta upp all el och leta kortis...

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 Turbo 1989 - Motormysteriet...

#132 Post by gurra »

Har frågat tidigare men... har du kollat vattentempgivaren till Motronic? Enkel att mäta motståndet på och kolla mot referensvärden.
Har du möjlighet att byta tillbaks till originalchip, AFM och originalspridare?
Provat andra databoxar?
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

newkie
Carrera-Poster
Posts: 335
Joined: 2009-11-25 07:48:52
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1989
Contact:

Re: 944 Turbo 1989 - Motormysteriet...

#133 Post by newkie »

gurra wrote:Har frågat tidigare men... har du kollat vattentempgivaren till Motronic? Enkel att mäta motståndet på och kolla mot referensvärden.
Har du möjlighet att byta tillbaks till originalchip, AFM och originalspridare?
Provat andra databoxar?
Har inte mätt upp, nu i helgen finns det dock utrymme för det.. Jag har inte spridarna kvar tyvärr. Annars hade jag byggt om till original och testat så. Du har inga originalspridare till överkomligt pris?

Annars tror jag att jag har allt...

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 944 Turbo 1989 - Motormysteriet...

#134 Post by DLS »

sanden säljer original spridare för 200kr/st tror jag

synd du bor så långt upp annars kunde du få låna grejer av mig för att testa med
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

newkie
Carrera-Poster
Posts: 335
Joined: 2009-11-25 07:48:52
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1989
Contact:

Re: 944 Turbo 1989 - Motormysteriet...

#135 Post by newkie »

Har skickat ett PM till herr Sandén. Tänkte ringa han till veckan om jag inte får svar innan.

Frågan är nu, givarna som Gustaf pratar om. Någon som del-nummer till dem. Tänkte att jag byter dem oavsett...

Vad gäller test med andra boxar har jag ingen tillgänglig och känner att det är väl dyrt att köpa en. Sen vill jag inte hålla på och byta chip och så i en lånad box i vilket fall...

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users