Personligen förstår jag inte hur ni vågar riskera motorerna för att vinna några futtiga hästar mer.
Plocka istället ur grejer ur bilen för att göra den lättare.
Det skall bli intressant att höra hur motorerna går efter några tusen mil.
Projekt: Chiptrimma 944 n/a äldre modell (82-85a).
- sweanders
- Turbo-Poster
- Posts: 917
- Joined: 2004-03-29 22:25:52
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Contact:
- FekZen
- Turbo-Poster
- Posts: 801
- Joined: 2004-03-29 16:29:59
- Bilmodell: P987 Boxster, 330i cab
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Sthlm
- Contact:
Motorn mår bättre med lite uppställd tändning, den går då optimalt. Kräver dock att man kör på 98 octan, det är enda nackdelen.sweanders wrote:Personligen förstår jag inte hur ni vågar riskera motorerna för att vinna några futtiga hästar mer.
Plocka istället ur grejer ur bilen för att göra den lättare.
Det skall bli intressant att höra hur motorerna går efter några tusen mil.
Så i dethär fallet kommer motorerna må bättre efter några tusen mil och C/O värden osv blir bättre än tidigare.
Mvh Adde Fekzen.
Last edited by FekZen on 2004-08-23 22:28:38, edited 1 time in total.
FULL fart spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Trimchip, E85 chip mm.
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Trimchip, E85 chip mm.
- sweanders
- Turbo-Poster
- Posts: 917
- Joined: 2004-03-29 22:25:52
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Contact:
- broberg
- Addict
- Posts: 2069
- Joined: 2004-03-17 14:39:27
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Årsmodell: Vet ej
- Contact:
FekZen wrote:
Motorn mår bättre med lite uppställd tändning, den går då optimalt. Kräver dock att man kör på 98 octan, det är enda nackdelen.
Mvh Adde Fekz.
men då har man ju den nackdelen jämnt.. för i tanklocket står det specifierat att den ska köras på 98 oktan

// Broberg, grundare och föredetta administratör för 944Sverige.com, formgivare av 944Sverige logotyp | Ej längre aktiv.
- FekZen
- Turbo-Poster
- Posts: 801
- Joined: 2004-03-29 16:29:59
- Bilmodell: P987 Boxster, 330i cab
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Sthlm
- Contact:
Mapparna för knacksensor tillslag; dellast-ign original, dellast AFR original, maxlast-ign original, Max-last AFR 1/12.sweanders wrote:Vad gör chippen förutom att ändra tändningen, hur ser konfigurationen för knacksensorerna ut?
Vad är det som gör dig så nyfilken?
Mvh Adde FekZen.
Last edited by FekZen on 2004-08-23 22:36:58, edited 2 times in total.
FULL fart spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Trimchip, E85 chip mm.
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Trimchip, E85 chip mm.
- FekZen
- Turbo-Poster
- Posts: 801
- Joined: 2004-03-29 16:29:59
- Bilmodell: P987 Boxster, 330i cab
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Sthlm
- Contact:
Precis, vad gäller porscharna så kör man ju dem på 98 octan, så det är ingen skillnad. Dock är marginalerna stora så man kan köra på skitbränsle om det så skulle behövas, dem är tvungna att ha så från fabrik... finns även en soppa skruv dold i vissa 944-ecu för att kunna åka på sämre soppa.Broberg wrote: men då har man ju den nackdelen jämnt.. för i tanklocket står det specifierat att den ska köras på 98 oktan
// Adde Fekz.
FULL fart spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Trimchip, E85 chip mm.
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Trimchip, E85 chip mm.
- sweanders
- Turbo-Poster
- Posts: 917
- Joined: 2004-03-29 22:25:52
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Contact:
Jag känner till en del fall där trimmare labbat med att plocka bort knacksensorernas funktion vid fullast för att få mer effekt och det har inte varit särskilt strålande resultat. Eller rättare sagt så har det funkat ett tag innan grejerna gick sönder.FekZen wrote:sweanders wrote:Vad är det som gör dig så nyfilken?
Mvh Adde FekZen.
[b]Med vänliga hälsningar, Anders Hansson[/b]
- FekZen
- Turbo-Poster
- Posts: 801
- Joined: 2004-03-29 16:29:59
- Bilmodell: P987 Boxster, 330i cab
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Sthlm
- Contact:
Ofan, då har man gått för långt, det är ju som att köra Jetski utan dödmansgräpp... går något snett då så går det riktigt illa...sweanders wrote:FekZen wrote: Jag känner till en del fall där trimmare labbat med att plocka bort knacksensorernas funktion vid fullast för att få mer effekt och det har inte varit särskilt strålande resultat. Eller rättare sagt så har det funkat ett tag innan grejerna gick sönder.
Allt som har med knacksensorerna i mina chip är helt original förutom att jag dragit på lite extra soppa på fullast då ett knack registrerats så att bilen hamnat i nödläge... behövs egentligen inte men mer soppa är aldrig fel om det inträffat något knack.
Mvh Adde FekZen.
FULL fart spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Trimchip, E85 chip mm.
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Trimchip, E85 chip mm.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users