Projekt: Chiptrimma 944 n/a äldre modell (82-85a).

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
sweanders
Turbo-Poster
Posts: 917
Joined: 2004-03-29 22:25:52
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#46 Post by sweanders »

Personligen förstår jag inte hur ni vågar riskera motorerna för att vinna några futtiga hästar mer.

Plocka istället ur grejer ur bilen för att göra den lättare.

Det skall bli intressant att höra hur motorerna går efter några tusen mil.
[b]Med vänliga hälsningar, Anders Hansson[/b]

User avatar
FekZen
Turbo-Poster
Posts: 801
Joined: 2004-03-29 16:29:59
Bilmodell: P987 Boxster, 330i cab
Årsmodell: Vet ej
Location: Sthlm
Contact:

#47 Post by FekZen »

sweanders wrote:Personligen förstår jag inte hur ni vågar riskera motorerna för att vinna några futtiga hästar mer.

Plocka istället ur grejer ur bilen för att göra den lättare.

Det skall bli intressant att höra hur motorerna går efter några tusen mil.
Motorn mår bättre med lite uppställd tändning, den går då optimalt. Kräver dock att man kör på 98 octan, det är enda nackdelen.

Så i dethär fallet kommer motorerna må bättre efter några tusen mil och C/O värden osv blir bättre än tidigare.

Mvh Adde Fekzen.
Last edited by FekZen on 2004-08-23 22:28:38, edited 1 time in total.
FULL fart spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Trimchip, E85 chip mm.

User avatar
sweanders
Turbo-Poster
Posts: 917
Joined: 2004-03-29 22:25:52
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#48 Post by sweanders »

Vad gör chippen förutom att ändra tändningen, hur ser konfigurationen för knacksensorerna ut?
[b]Med vänliga hälsningar, Anders Hansson[/b]

User avatar
broberg
Addict
Posts: 2069
Joined: 2004-03-17 14:39:27
Bilmodell: Saknar en Porsche
Årsmodell: Vet ej
Contact:

#49 Post by broberg »

FekZen wrote:
Motorn mår bättre med lite uppställd tändning, den går då optimalt. Kräver dock att man kör på 98 octan, det är enda nackdelen.

Mvh Adde Fekz.

men då har man ju den nackdelen jämnt.. för i tanklocket står det specifierat att den ska köras på 98 oktan ;)
// Broberg, grundare och föredetta administratör för 944Sverige.com, formgivare av 944Sverige logotyp | Ej längre aktiv.

User avatar
FekZen
Turbo-Poster
Posts: 801
Joined: 2004-03-29 16:29:59
Bilmodell: P987 Boxster, 330i cab
Årsmodell: Vet ej
Location: Sthlm
Contact:

#50 Post by FekZen »

sweanders wrote:Vad gör chippen förutom att ändra tändningen, hur ser konfigurationen för knacksensorerna ut?
Mapparna för knacksensor tillslag; dellast-ign original, dellast AFR original, maxlast-ign original, Max-last AFR 1/12.

Vad är det som gör dig så nyfilken?

Mvh Adde FekZen.
Last edited by FekZen on 2004-08-23 22:36:58, edited 2 times in total.
FULL fart spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Trimchip, E85 chip mm.

User avatar
FekZen
Turbo-Poster
Posts: 801
Joined: 2004-03-29 16:29:59
Bilmodell: P987 Boxster, 330i cab
Årsmodell: Vet ej
Location: Sthlm
Contact:

#51 Post by FekZen »

Broberg wrote: men då har man ju den nackdelen jämnt.. för i tanklocket står det specifierat att den ska köras på 98 oktan ;)
Precis, vad gäller porscharna så kör man ju dem på 98 octan, så det är ingen skillnad. Dock är marginalerna stora så man kan köra på skitbränsle om det så skulle behövas, dem är tvungna att ha så från fabrik... finns även en soppa skruv dold i vissa 944-ecu för att kunna åka på sämre soppa.

// Adde Fekz.
FULL fart spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Trimchip, E85 chip mm.

User avatar
sweanders
Turbo-Poster
Posts: 917
Joined: 2004-03-29 22:25:52
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#52 Post by sweanders »

FekZen wrote:
sweanders wrote:Vad är det som gör dig så nyfilken?

Mvh Adde FekZen.
Jag känner till en del fall där trimmare labbat med att plocka bort knacksensorernas funktion vid fullast för att få mer effekt och det har inte varit särskilt strålande resultat. Eller rättare sagt så har det funkat ett tag innan grejerna gick sönder.
[b]Med vänliga hälsningar, Anders Hansson[/b]

User avatar
FekZen
Turbo-Poster
Posts: 801
Joined: 2004-03-29 16:29:59
Bilmodell: P987 Boxster, 330i cab
Årsmodell: Vet ej
Location: Sthlm
Contact:

#53 Post by FekZen »

sweanders wrote:
FekZen wrote: Jag känner till en del fall där trimmare labbat med att plocka bort knacksensorernas funktion vid fullast för att få mer effekt och det har inte varit särskilt strålande resultat. Eller rättare sagt så har det funkat ett tag innan grejerna gick sönder.
Ofan, då har man gått för långt, det är ju som att köra Jetski utan dödmansgräpp... går något snett då så går det riktigt illa...

Allt som har med knacksensorerna i mina chip är helt original förutom att jag dragit på lite extra soppa på fullast då ett knack registrerats så att bilen hamnat i nödläge... behövs egentligen inte men mer soppa är aldrig fel om det inträffat något knack.

Mvh Adde FekZen.
FULL fart spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Trimchip, E85 chip mm.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users