Tråden fortsätter:
Jag hade en kollega på 90-talet som skaffade sig en Turbo S och som inte det räckte så har min kollega (Ola) köpt en 944 Turbo -91 så nu klarade jag inte stå emot längre. Jag tog hem en 951 -91 från Tyskland. Den är inte snygg at se på, men i maskinellt topptrim. Sanslöst kul bil faktiskt...
Varför just Porsche
- Richard
- Turbo-Poster
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Freddan
- Addict
Innan jag köpte min bil så hade jag inte haft några somhellst tankar på en Porsche, förrän min far kom hen och frågade om jag ville åka och titta på en 944S som var till salu.
Så vi åkte och jag visste inte riktigt vad jag skulle få se (hade ju inte sett åt Porsche hållet ännu) men när vi kom fram så stog bilen utanför garaget aldeles vit och fin.
Och skicket på den gjorde att jag räknade lite på det ca en vecka, sen blev det affär.
Sedan dess har jag lärt mig MASSOR om dessa bilar och vill inte byta.
Tycker nästa lite synd om alla som inte fått nöjet att prova någon av domhär bilarna.
Fredrik
Så vi åkte och jag visste inte riktigt vad jag skulle få se (hade ju inte sett åt Porsche hållet ännu) men när vi kom fram så stog bilen utanför garaget aldeles vit och fin.
Och skicket på den gjorde att jag räknade lite på det ca en vecka, sen blev det affär.
Sedan dess har jag lärt mig MASSOR om dessa bilar och vill inte byta.
Tycker nästa lite synd om alla som inte fått nöjet att prova någon av domhär bilarna.
Fredrik
Alpinvit 944S -87
The 944S wants to be driven between 4000 and 6000 rpm in order to strut its stuff.
The 944S wants to be driven between 4000 and 6000 rpm in order to strut its stuff.
- Ragnar Joensen
- Addict
- Bilmodell: 968
- Årsmodell: 1992
När 928'an kom fram i 1978, var det min drömbil !
Jag var 10 vid den tiden och 928'an har sedan det varit min absoluta favorit. Jag blev äldre och köpte min första bil. Jag bodde i Färöarna, och på samma sätt som Danmark kostar bilarna ungefär 3 gånger så mycket som i Sverige. Så Porsche var ganska avlägset. Jag fick nöja mig med Nissan och Toyota.
I 2001 fick jag job i SAS i Kastrup, och med den nya bron var beslutet enkelt: Jag vill bo i Sverige och ha' en Porsche. Och så blev det ! Jag hade till och med den tur att frun och våra 3 barn trivs bra i Sverige. Lite om bilpriserna i Danmark: Min bror bodde i Köpenhamn, och köpte en ny VW Polo 1,6 med 5 dörrar. Pris: 160 000 danska, motsv. 200 000 svenska. Vanvett !
Men tillbaka till det väsentliga: Jag köpte min första Porsche i 2004, en fin, vit Porsche 928 S4. Vilken bil ! Priset var 100 000, eller vad en halv VW Polo kostade i Danmark. Jag var kommit till rätt ställe - punkt och slut !
Men den var törstig, och hade lite småfel, så jag sålde den och köpte min nuvarande 968 Cab. Också en fin-fin bil. Och jag håller till 100% med Freddan: Jag tycker synd om alla stackarna, som inte har nöjet av att ha och köra en sådan bil. Att man till och med kann vara med i ett gäng som detta forum och Porsche klubben, och på det viset få även mer ut av sitt biläganande, är ett stort privilegium. Tack Grabbar !
Ragnar
Jag var 10 vid den tiden och 928'an har sedan det varit min absoluta favorit. Jag blev äldre och köpte min första bil. Jag bodde i Färöarna, och på samma sätt som Danmark kostar bilarna ungefär 3 gånger så mycket som i Sverige. Så Porsche var ganska avlägset. Jag fick nöja mig med Nissan och Toyota.
I 2001 fick jag job i SAS i Kastrup, och med den nya bron var beslutet enkelt: Jag vill bo i Sverige och ha' en Porsche. Och så blev det ! Jag hade till och med den tur att frun och våra 3 barn trivs bra i Sverige. Lite om bilpriserna i Danmark: Min bror bodde i Köpenhamn, och köpte en ny VW Polo 1,6 med 5 dörrar. Pris: 160 000 danska, motsv. 200 000 svenska. Vanvett !
Men tillbaka till det väsentliga: Jag köpte min första Porsche i 2004, en fin, vit Porsche 928 S4. Vilken bil ! Priset var 100 000, eller vad en halv VW Polo kostade i Danmark. Jag var kommit till rätt ställe - punkt och slut !
Men den var törstig, och hade lite småfel, så jag sålde den och köpte min nuvarande 968 Cab. Också en fin-fin bil. Och jag håller till 100% med Freddan: Jag tycker synd om alla stackarna, som inte har nöjet av att ha och köra en sådan bil. Att man till och med kann vara med i ett gäng som detta forum och Porsche klubben, och på det viset få även mer ut av sitt biläganande, är ett stort privilegium. Tack Grabbar !
Ragnar
- Carpe Diem
- S2-Poster
- Bilmodell: 944 S2
Till skillnad från en del här, hade jag körkort då 944:an introducerades. Och till min stora lycka hade min tjejs pappa goda kontakter med Porsche-säljaren i Göteborg (V.A.G. på den tiden?)! En vacker vårdag då jag kom ut från mitt helg-jobb på IKEA stod han där med en sprillans ny, vit 944. Flinande bad han mig hoppa in för en repa på slingriga vägar.
Vi körde upp mot Hällingsjöarna (välkänt mc- och sportbilstillhåll på våren). Strax innan vi kom fram stannade han och sa': nu får du köra! Lyckan var oändlig! Hoppade in, drog iväg lite försiktigt för att kunna öka allteftersom man lärde känna bilen. Tog det lugnt i första kurvan och skulle precis öka mot nästa... Där stod Farbror Blå och plockade vårrusiga fartentusiaster! Klarade mig denna gång och kunde så småningom öka och njuta hämningslöst av Porschen och den kurviga vägen. Jag var fast!
Någon Porsche blev det sedan inte på länge även om jag alltid drömt om en 911. Så, på ett banmöte på Kinnekulle med Sportvagnsklubben i Göteborg (där jag endast var för att kolla läget) kom jag att prata med en flaggvakt. Han hade själv en Ferrari och en 911 men körde inte denna dag eftersom han kört dit grabbens 944 och lät honom köra istället. "944:orna är så billiga nu, kan inte få mer körglädje för pengarna!" var vad han sa'. Tidigare hade jag tänkt att köra på bana med min TR6 men la' nu snabbt dessa planer på hyllan. Här skulle införskaffas en 944! Och det bidde en S2...
Vi körde upp mot Hällingsjöarna (välkänt mc- och sportbilstillhåll på våren). Strax innan vi kom fram stannade han och sa': nu får du köra! Lyckan var oändlig! Hoppade in, drog iväg lite försiktigt för att kunna öka allteftersom man lärde känna bilen. Tog det lugnt i första kurvan och skulle precis öka mot nästa... Där stod Farbror Blå och plockade vårrusiga fartentusiaster! Klarade mig denna gång och kunde så småningom öka och njuta hämningslöst av Porschen och den kurviga vägen. Jag var fast!
Någon Porsche blev det sedan inte på länge även om jag alltid drömt om en 911. Så, på ett banmöte på Kinnekulle med Sportvagnsklubben i Göteborg (där jag endast var för att kolla läget) kom jag att prata med en flaggvakt. Han hade själv en Ferrari och en 911 men körde inte denna dag eftersom han kört dit grabbens 944 och lät honom köra istället. "944:orna är så billiga nu, kan inte få mer körglädje för pengarna!" var vad han sa'. Tidigare hade jag tänkt att köra på bana med min TR6 men la' nu snabbt dessa planer på hyllan. Här skulle införskaffas en 944! Och det bidde en S2...

PCS # 10020
Porsche 944 S2 1989
Trimph TR6PI 1969
Porsche 944 S2 1989
Trimph TR6PI 1969
- Highway
- Addict
- Bilmodell: Porsche 993 C2
- Årsmodell: 1994
För 4 år sen så testade jag att köra på bana med min Saab 9-3 Aero och efter den dagen är inte världen sig lik, men insåg att bilar med framhjulsdrift skall man inte köra på bana utan jag hade länge haft ögonen på 968 Clubsport och några dagar efter dök bilen upp på PCS forum och jag åkte till Stockholm och hämtade bilen sen den dagen har det blivit många banmöten och träffat mycket kul folk.
Den 31/3 är det tänkt att jag skall hämta min nya räääääser en 911 men frågan är om jag kan skiljas från min 968 för den är grym.
Sen är det som Anders säger Pris, Prestanda, Pålitlighet sen är dom vackra också
Den 31/3 är det tänkt att jag skall hämta min nya räääääser en 911 men frågan är om jag kan skiljas från min 968 för den är grym.
Sen är det som Anders säger Pris, Prestanda, Pålitlighet sen är dom vackra också
Magnus Svensson
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06
Birel Rotax Max -06
- Torbjorn968
- Addict
- Highway
- Addict
- Bilmodell: Porsche 993 C2
- Årsmodell: 1994
Japp jag har kört bilen tidigare och diverse andra 911:or men aldrig vågat ladda på bana när jag inte har min egen bil.Torbjorn968 wrote:Har du provkört 911an så du har koll på hur det kommer att skilja sig på bana? Är det bara effekt du saknar eller är det helt enkelt kul med nått nytt?
Mvh
TL
911:an är har ju mer vikt där bak så det kommer nog att skilja en hel del bla så borde man kunna ta senare turn-in än en 968 och styra mer med gasen,, detta är bara spekulationer men det kommer att visa sig i april hur det funkar.
Sen har jag haft 968:an 3 säsonger och det känns som att det är dags för något nytt och absolut inte att jag vuxit ur den för jag har MYCKET kvar att lära i den, det är inte speciellt många fler hästar i 911:an
Den som lever får se

Magnus Svensson
Birel Rotax Max -06
Birel Rotax Max -06
- M-Nilsson
- Addict
- Bilmodell: 944 S
- Årsmodell: 1987
För 7 år sedan köpte jag ett PC spel (NFS)...så gick det faktiskt till för mig:) Då visste jag ingeting om porsche, men nyfikenheten växte och så väl kunskapen.
Varför Porsche? Designen, kvaliten, och så priset så klart.....till å med elvorna börjar ju komma ned till rimliga priser ju.
Varför Porsche? Designen, kvaliten, och så priset så klart.....till å med elvorna börjar ju komma ned till rimliga priser ju.
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.