951 vs M3 E46

924/928/944/968
Message
Author
User avatar
TPR
Turbo-Poster
Posts: 411
Joined: 2007-01-20 22:49:14
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#16 Post by TPR »

claves wrote:Tror jag läst att du förlorar 7hk med lamporna uppfällda i 200Km/h.

Kan någon bekräfta?

/Claves
Detta kan jag nog dementera! :D
Varför skulle man förlora hk för att man har lamporna uppfällda...? :roll: :wink:
Att man förlorar fart pga högre luftmotstånd och att det krävs mer effekt för att nå tex 200 km/h låter väl mer rimligt, eller?

Ps: Sorry för Besserwisser svaret... :D Ds.
Thomas Pihl
951 RS
ERCup #98
http://www.drive.to/caranracing
http://www.ercup.se

User avatar
GLind
Turbo-Poster
Posts: 942
Joined: 2005-06-26 09:31:45
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund/Sthlm
Contact:

#17 Post by GLind »

claves wrote:Tror jag läst att du förlorar 7hk med lamporna uppfällda i 200Km/h.

Kan någon bekräfta?

/Claves
(ska jag vara en besservisser? Klart jag ska, har ju inte retat dig på länge :wink: )

Har svårt att tänka mig att du förlorar några hk...
/Gustav Lind
Porsche 944 turbo, 1990 - Bengts steg 1, Lindsey racing wategate, Sänkt
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=7917]Porsche 924 turbo, 1980 - Renoveringsobjekt[/url]

User avatar
TPR
Turbo-Poster
Posts: 411
Joined: 2007-01-20 22:49:14
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#18 Post by TPR »

GLind wrote:
claves wrote:Tror jag läst att du förlorar 7hk med lamporna uppfällda i 200Km/h.

Kan någon bekräfta?

/Claves
(ska jag vara en besservisser? Klart jag ska, har ju inte retat dig på länge :wink: )

Har svårt att tänka mig att du förlorar några hk...
Ojojoj, vad långsam du var nu... :lol:
Thomas Pihl
951 RS
ERCup #98
http://www.drive.to/caranracing
http://www.ercup.se

User avatar
GLind
Turbo-Poster
Posts: 942
Joined: 2005-06-26 09:31:45
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund/Sthlm
Contact:

#19 Post by GLind »

TPR wrote:
GLind wrote: (ska jag vara en besservisser? Klart jag ska, har ju inte retat dig på länge :wink: )

Har svårt att tänka mig att du förlorar några hk...
Ojojoj, vad långsam du var nu... :lol:
:lorh:

Nej 4 minuter sen... jag måste sluta titta på TV och försöka posta här samtidigt...
/Gustav Lind
Porsche 944 turbo, 1990 - Bengts steg 1, Lindsey racing wategate, Sänkt
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=7917]Porsche 924 turbo, 1980 - Renoveringsobjekt[/url]

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#20 Post by Jon80 »

Omformulering av Claves inlägg.. Motorn måste producera 7 HK _MER_ med lamporna uppfälda i 200km/h för att bibehålla konstant fart. Vid fullgas-acceleration kommer den upplevas som bilen har 7Hk mindre, än om lamporna fälls ner. ;)
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

Pelle Sörensson
Carrera-Poster
Posts: 364
Joined: 2004-10-26 14:26:52
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Bunkeflostrand
Contact:

#21 Post by Pelle Sörensson »

newkie wrote:
Pelle Sörensson wrote:Om du menar till 951:ans nackdel, så tror jag tvärtom för bmw`n spinner lätt och med antispin så förlorar den på den. Skulle i så fall vara om den startar med sk launchcontrollen, lagom fusk då skulle jag vilja säga....
Det du säger är alltså att om det sitter en kass förare i BMWn så har den nackdel från 0, håller med... Men om man nu ska bortse frånförarne så måste man ju anta att båda är lika bra eller lika dåliga... e46 gör ju ändå 0-100 på under 5 sek..
Nä jag menar att eftersom Bmw`n har SMGII låda med eller utan antispinn så kvittar det ju nästan på föraren han behöver ju inte ens växla om han inte vill, har han dessutom antispin inkopplat så dör ju bilen om det spinner till lite o det hämtar han inte. Bmw spinner väldigt lätt tyckte jag när jag körde den alltså svårt o få till det utan antispinn vill jag säga. Det är lättare att få till en bra start med 951:an känns det som. Jag visste inte att den va så snabb som under 5sek till 100, men för att ta reda på allt ska vi rejsa 0-100 och så får vi se, har redan varit ute o skruvat ner vingen satt i K&N filtret o ska ha lamporna nere vid rejs :D så får vi se hur det går.....

Mvh Pelle

User avatar
claves
Addict
Posts: 2272
Joined: 2004-03-29 20:44:32
Bilmodell: Porsche 951 CS
Årsmodell: 1991
Location: Malmö
Contact:

#22 Post by claves »

No, shit - Lamporna uppe!!! Såg inte det förrän nu, det är ju som att ha en bromsfallskärm efter bilen..

Kändes lite sandlåda med kommentaren ;)

Tack för omformulerigen...Jon80

/
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]

Ionizer
Turbo-Poster
Posts: 536
Joined: 2005-10-30 20:16:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Övik
Contact:

#23 Post by Ionizer »

Jag och en bekant lånade en M3a och körde runt centrala Luleå en kväll för några år sen. Det första vi lärde oss var att starta från stillastående när man kör mot turbobilar.

En turbobil är lättare att starta utan hjulspinn, snällare mot drivlina osv men en duktig förare startar såklart snabbare med mer bottenvrid. Tror defenitivt att M3an tjänar på stående start.

Det är ändå imponerande att en 951a hänger på så bra med så billiga modifieringar. Sneglade på en M3a men ångrar inte att det blev en 951a till slut.
__________________________________________
Gräset är alltid grönare på den grönare sidan.

Pelle Sörensson
Carrera-Poster
Posts: 364
Joined: 2004-10-26 14:26:52
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Bunkeflostrand
Contact:

#24 Post by Pelle Sörensson »

Ionizer wrote:Jag och en bekant lånade en M3a och körde runt centrala Luleå en kväll för några år sen. Det första vi lärde oss var att starta från stillastående när man kör mot turbobilar.

En turbobil är lättare att starta utan hjulspinn, snällare mot drivlina osv men en duktig förare startar såklart snabbare med mer bottenvrid. Tror defenitivt att M3an tjänar på stående start.

Det är ändå imponerande att en 951a hänger på så bra med så billiga modifieringar. Sneglade på en M3a men ångrar inte att det blev en 951a till slut.
Ja det stämmer nog det du säger, vi får se ska bli kul...

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#26 Post by Jon80 »

Lite intressant är att en BMW M3 alltid klassats som "top of the line" i BMW-stallet (väl medveten om att M3 slacktare byggts även hos BMW själva), medans Porsche 951 egentligen aldrig räknats som "Top of the line". Ändå kan våra nästan 20 år gammla bilar slå mycket modernare diton som klassas som sportbilar. Riktigt kul!
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#27 Post by Karl Birgander »

Nu är det väl ändå så att på sin tid var 951 ganska dyr och klassad som sportbil, medans bland andra m3 var betydligt billigare? (M3 -90 kostade enligt autopower.se 317.000)

Prestandamässigt och särskilt rakt fram så är ju inte m3 bland det extremaste, dock var det ju top of line bmw. Porsche har ju alltid haft mer eller mindre extrema modeller som top of the line, till vilka 951 kanske ibland hört prestandamässigt, men inte i vardagen.

EDIT: ....undrar vad jag ville säga... :roll:
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#29 Post by Jon80 »

newkie wrote:Var det inte så att när 944 turbo kom ut så var det den snabbaste porschen ändå tills 911 Twinturbo kom?
Porsche 959 producerades mellan 86 och 89.. say no more ;)

Edit: 911 Turbon hade redan -78 300HP
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users