Jag undrar hur det ligger till egentligen...
Kollar man under 944 1986 i PET så finns det ingen kaross som sticker ut som ett cup chassi...
Hur vet man att det är så ni säger? var kan man läsa detta?
Om man tok smäller en sådan bil.. hur återställer man den när man inte ver något om special delarna?
Vet att det finns delar som är förstärkningnar i 951 som ej finns i 944 men att den skulle vara helsvetsad på vissa ställen är nytt för mig...
Skulle vara en najs uppgradering vid en total renovering så berätta gärna var det skiljer...
/C
944 turbo cup
- claves
- Addict
- Bilmodell: Porsche 951 CS
- Årsmodell: 1991
- Maxx
- Addict
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
Sorry för att jag lät så negativ, det var inte riktigt min mening.Herman wrote:Maxx , visst är det så att jag vet vad det är för typ av bil !
Men önskar mer och bättre info om de spec. dessa bilar har.
Letat igenom de äldre diskussionerna men allvarligt inte hittat mycket matnyttigt.
Nu är ju den bilen jag syftade på en del "hottad" jämfört med originalet , så jag skulle gärna se "original" spec. på just cup bilarna.

En 944 turbo cup hade varit intressant att äga en period ... och en 924 Carrera GT eller GTS ... eller en ...

»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
- Bosse
- Dekal-Nisse
- Bilmodell: Min andra Porsche
- Årsmodell: 1990
Det är väll så här. (Tror jag mig veta)claves wrote:Jag undrar hur det ligger till egentligen...
Kollar man under 944 1986 i PET så finns det ingen kaross som sticker ut som ett cup chassi...
Hur vet man att det är så ni säger? var kan man läsa detta?
Om man tok smäller en sådan bil.. hur återställer man den när man inte ver något om special delarna?
Vet att det finns delar som är förstärkningnar i 951 som ej finns i 944 men att den skulle vara helsvetsad på vissa ställen är nytt för mig...
Skulle vara en najs uppgradering vid en total renovering så berätta gärna var det skiljer...
/C
Porsche Motorsport tar undan en del chassin för förädling.
I vart fall så är det sagt så om 968 Turbo S / RS.
Det skall finnas / Har funnits. Några chassi/karosser som reserv för eventuella händelser. Möjligen är det samma med 944 Turbo Cup då bilen egentligen togs fram för tävlingsåkning i just klassen TurboCup.
En 944 TurboCup är och förblir en raritet liksom en 924 Carrera GT.
Även 968 ClubSport börjar bli en klasiker.
Bosse
PS Där med inte sagt att en TurboCup går att överträffa i fart och väghållning men sånt är livet.....

viewtopic.php?f=17&t=4889&hilit=968
968 CS Grand Prix white . Runt år 2006.

viewtopic.php?f=17&t=12247&hilit=barbi
968 CS Grand Prix white . Runt år 2006.

viewtopic.php?f=17&t=12247&hilit=barbi
- Herman
- Turbo-Poster
- Bilmodell: 968CS
- Årsmodell: 1993
Sorry för att jag lät så negativ, det var inte riktigt min mening.
En 944 turbo cup hade varit intressant att äga en period ... och en 924 Carrera GT eller GTS ... eller en ...
[/quote]
Maxx: Ingen skada skedd !
Precis som du skriver är ju dessa varianter intressanta så det var därför jag frågade.
För mycket information är aldrig skadligt men mycket verkar luddigt angående denna model.

Maxx: Ingen skada skedd !

Precis som du skriver är ju dessa varianter intressanta så det var därför jag frågade.
För mycket information är aldrig skadligt men mycket verkar luddigt angående denna model.
- Puppan
- S2-Poster
Fakta om Turbo Cup bilarna och serien
Vad var TurboCup Serien:
I början av 80-talet började Porsche Tyskland fundera på en enhets serie för att propagera för Porsches dåvarande strategi att fasa ut svansmotor modellerna och därmed visa upp sina nya sportbilar utrustade med vattenkylda frontmotorer. Serien blev kallad Turbo Cupen och Porsche plockade fram en tävlingsbil anpassad för för enhets serien. Bilen var utrustad med allt som behövdes för att klassas som tävlingsbil redan från fabrik, matterbur, brandsläckare recarostol, nödströmbrytare m.m m.m. Bilarna var dessutom utrustade med en egen serie stötdämpare från Bilstein(gröna) hållborrade bromsskivor förstärkt växellåda osv. Serien blev direkt populär som en inkörsport till dom tyngre serierna som formelbilar och Grupp C. Många riktigt duktiga förare började eller fick fart på sin karriär i en TurboCup..
Man kan kanske säga att TurboCup serien 86-89 motsvaras till stora delar av dagens Supercup serie med Porsche 996 bilar som körs före Formel 1. 1989 var dock sista året man tävlade i en enhetsserie i Europa med TurboCup bilar och en kort epok gick i graven. Vid det här laget hade Porsche Tyskland vänt kappan efter vinden och satsade istället på Porsche 964:an och skapade en enhetsserie för den.. Tyvärr verkar mycket av arvet om TurboCup bilarna och serien gått förlorad. Det är mycket svårt att finna relevant information om vad som egentligen hände där i mitten av 80-talet när Porsches flaggskepp bestod av vattenkylda motorer i fram....
Antalet bilar tillverkade:
Hur många bilar som verkligen tillverkades tvistar de lärde om men detta skall tydligen var det antal som faktiskt stämmer.
-86 32st till Kanada, 56st Globalt
-87 0st till Kanada, 106st Globalt
-88 44st till Kanada, 59st Globalt
-89 0st. till Kanada, 25st Globalt
Totalt 322st Tyvärr har ett antal blivit kraschade genom åren och det är idag svårt att säga hur många som verkligen finns kvar!
Lite av skillnaderna mellan en vanlig 944turbo och 89:ans TurboCup(Övriga årsmodeller kommer jag komplettera med senare):
Den specifikation som beskrivs nedan gäller dock den franska Turbocupen, en serie som kördes i Frankrike 1989 och som inte var 100% understöd av Porsche i Tyskland.
wastegate
lsd
exhausts (the cup car had three different)
The cars had 305 HP and 410 Nm, via a modified DME and KLR
Max RPM 6700
magnesium sump,
Magnesium inlet manifold,
90W alternator,
stronger engine supports,
no power steering,
modified Turbo,
Bosch W 4 cc spark plugs,
Glued, riveted clutch disk,
modified gearbox cooling,
stronger gearbox supports,
30 mm front anti roll bar, 22 mm rear 3 way adjustable
Shocks, springs
drilled front brake discs,
switchable ABS,
Pagid S-535 brake pads,
front brake cooling ducts in place of driving lights,
8 and 9X16 Magnesium phone dial wheels,
no sound deadening,
1 driver Recaro bucket, 1 std passenger seat,,
no radio console,
no door pockets,
no climate control (...),
no lighting for engine compartment or glovebox,
manual windows,
no rear wiper,
no rear hatch release,
no inner fender liners, except RF for ABS circuit,
rolled lips on 4 fenders,
thinner windshield,
honeycomb sandwich front hood, aluminum prop,
shock tower brace,
reinforced front chassis rails,
36 Ah battery, with racing cut-off,
8 point Matter roll cage,
Empty (no fuel) weight 1160 Kgs, about 2550 Lbs
TurboCupens prestanda jämfört med andra Porschar:
Lite tider presterade på Ringen (GP-banan) under test i slutet av 80-talet
Porsche Turbo Cup 1988 1min. 55sec. Roland Asch (slicks)
Porsche 962 1min. 37sec. Jochen Mass (slicks)
Porsche 959 2min. 04sec.
Porsche 911Carrera 2min. 21sec. (231hkr)
Tydligt är att Porsche 944 Turbocup är klart konkurrenskraftig även när de stora pojkarna var med på banan. 9 sekunder snabbare än den fantastiska 959:an är definitivt inte dåligt även om Turbocupen åkte på slicks. 26 sek snabbare än Carreran talar ju också sitt tydliga språk om vilken bil som var mest konkurrenskraftig av Porsches modeller i slutet av Yuppie eran.
Vad var TurboCup Serien:
I början av 80-talet började Porsche Tyskland fundera på en enhets serie för att propagera för Porsches dåvarande strategi att fasa ut svansmotor modellerna och därmed visa upp sina nya sportbilar utrustade med vattenkylda frontmotorer. Serien blev kallad Turbo Cupen och Porsche plockade fram en tävlingsbil anpassad för för enhets serien. Bilen var utrustad med allt som behövdes för att klassas som tävlingsbil redan från fabrik, matterbur, brandsläckare recarostol, nödströmbrytare m.m m.m. Bilarna var dessutom utrustade med en egen serie stötdämpare från Bilstein(gröna) hållborrade bromsskivor förstärkt växellåda osv. Serien blev direkt populär som en inkörsport till dom tyngre serierna som formelbilar och Grupp C. Många riktigt duktiga förare började eller fick fart på sin karriär i en TurboCup..
Man kan kanske säga att TurboCup serien 86-89 motsvaras till stora delar av dagens Supercup serie med Porsche 996 bilar som körs före Formel 1. 1989 var dock sista året man tävlade i en enhetsserie i Europa med TurboCup bilar och en kort epok gick i graven. Vid det här laget hade Porsche Tyskland vänt kappan efter vinden och satsade istället på Porsche 964:an och skapade en enhetsserie för den.. Tyvärr verkar mycket av arvet om TurboCup bilarna och serien gått förlorad. Det är mycket svårt att finna relevant information om vad som egentligen hände där i mitten av 80-talet när Porsches flaggskepp bestod av vattenkylda motorer i fram....
Antalet bilar tillverkade:
Hur många bilar som verkligen tillverkades tvistar de lärde om men detta skall tydligen var det antal som faktiskt stämmer.
-86 32st till Kanada, 56st Globalt
-87 0st till Kanada, 106st Globalt
-88 44st till Kanada, 59st Globalt
-89 0st. till Kanada, 25st Globalt
Totalt 322st Tyvärr har ett antal blivit kraschade genom åren och det är idag svårt att säga hur många som verkligen finns kvar!
Lite av skillnaderna mellan en vanlig 944turbo och 89:ans TurboCup(Övriga årsmodeller kommer jag komplettera med senare):
Den specifikation som beskrivs nedan gäller dock den franska Turbocupen, en serie som kördes i Frankrike 1989 och som inte var 100% understöd av Porsche i Tyskland.
wastegate
lsd
exhausts (the cup car had three different)
The cars had 305 HP and 410 Nm, via a modified DME and KLR
Max RPM 6700
magnesium sump,
Magnesium inlet manifold,
90W alternator,
stronger engine supports,
no power steering,
modified Turbo,
Bosch W 4 cc spark plugs,
Glued, riveted clutch disk,
modified gearbox cooling,
stronger gearbox supports,
30 mm front anti roll bar, 22 mm rear 3 way adjustable
Shocks, springs
drilled front brake discs,
switchable ABS,
Pagid S-535 brake pads,
front brake cooling ducts in place of driving lights,
8 and 9X16 Magnesium phone dial wheels,
no sound deadening,
1 driver Recaro bucket, 1 std passenger seat,,
no radio console,
no door pockets,
no climate control (...),
no lighting for engine compartment or glovebox,
manual windows,
no rear wiper,
no rear hatch release,
no inner fender liners, except RF for ABS circuit,
rolled lips on 4 fenders,
thinner windshield,
honeycomb sandwich front hood, aluminum prop,
shock tower brace,
reinforced front chassis rails,
36 Ah battery, with racing cut-off,
8 point Matter roll cage,
Empty (no fuel) weight 1160 Kgs, about 2550 Lbs
TurboCupens prestanda jämfört med andra Porschar:
Lite tider presterade på Ringen (GP-banan) under test i slutet av 80-talet
Porsche Turbo Cup 1988 1min. 55sec. Roland Asch (slicks)
Porsche 962 1min. 37sec. Jochen Mass (slicks)
Porsche 959 2min. 04sec.
Porsche 911Carrera 2min. 21sec. (231hkr)
Tydligt är att Porsche 944 Turbocup är klart konkurrenskraftig även när de stora pojkarna var med på banan. 9 sekunder snabbare än den fantastiska 959:an är definitivt inte dåligt även om Turbocupen åkte på slicks. 26 sek snabbare än Carreran talar ju också sitt tydliga språk om vilken bil som var mest konkurrenskraftig av Porsches modeller i slutet av Yuppie eran.
Nu:
Porsche 996 TurboCup II Spezial
Tidigare:
Porsche 944 TurboCup Spezial
Revline Racing // - http://www.revline.se
Pure watercooled Porsche POWER!
3L, Garrett GTBB35/40, 3 inch exhaust, TIAL WG, GREDDY Blow off, PPF intake, Milledge Camshaft, Darton Sleeves, JE Pistons, Carillo Rods, NIRA ECU, 044 Fuelpump, Large IC, Leda coilover chassie, 996 Supercup big brakes. It all comes down to a REALLY FAST allround sportscar with the capability to whitout sweat whip most Ferrari ASSes!!
.....
Porsche 996 TurboCup II Spezial
Tidigare:
Porsche 944 TurboCup Spezial
Revline Racing // - http://www.revline.se
Pure watercooled Porsche POWER!
3L, Garrett GTBB35/40, 3 inch exhaust, TIAL WG, GREDDY Blow off, PPF intake, Milledge Camshaft, Darton Sleeves, JE Pistons, Carillo Rods, NIRA ECU, 044 Fuelpump, Large IC, Leda coilover chassie, 996 Supercup big brakes. It all comes down to a REALLY FAST allround sportscar with the capability to whitout sweat whip most Ferrari ASSes!!
.....