easec wrote:de lyckades ställa toe out där bak på min. Det kan vara bra ibland.

mvh
Goran
easec wrote:de lyckades ställa toe out där bak på min. Det kan vara bra ibland.
This means about 3,2 mm toe out, which is pretty much.944 swede wrote:Toe Front 1/8 inch total out
Hi Mikael944 swede wrote:Mogge,
Just as a reference and you may have to back off a hair for longer tire wear but allow me to share my setup on my race 944. FWIW, my car is known to be one of the best handling 944spec cars in the US. Please don't share this with my competition
Caster, max.
Camber Front 3.75 degrees
Rear 2.4 degrees
Toe Front 1/8 inch total out
Rear 1/16 inch total in
note, I adjust to zero toe front for high speed tracks and adjust to a staggered setting if the track has primarily left or right hand turns. Hope this helps.
Lycka till,
Mina fjäderben fram ska vara modifierade av Tolli redan,så ca 3,5 skulle det gå att ha fram med dom om jag har rätt för migKarl Birgander wrote:Mogge, 3,75 kan du inte ha utan ytterligare modifiering.
Den camber jag angivit ovan är maximal med standarddelar.
Jag sliter inte mycket insida när jag kör med 0-toe.
Ok,nu e jag inte så haj på det här med angivelser för hjulvinklar,men jag förmodar att -2 grader 56´,är det samma som ca -2,5grad?easec wrote:så här var min inställd:
Värden som jag har nu:
Bak
Camber: vänster -2grader 02'
höger -2grader 12'
Toe vänster +0grader 13'
höger +0grader 10'
Fram
Camber: vänster -2grader 56' (så nära -3 de kunde komma)
höger -2grader 29' (så nära -3 de kunde komma)
Toe vänster +0grader 09'
höger +0grader 10'
Kommer att ha det lite annorlunda nu.
Tack,Rikard wrote:Personligen skulle jag haft mer toe-in bak. Min bil har 2.5 mm per sida, vet inte vad det blir i grader.Mogge wrote:Lyfter o stjäler denna tråden en gång till.
Jag undrade lite i början av tråden om hjulvinklar passande min bil.Men nu har väl förmodligen förutsättninarna ändrats lite,så jag behöver nog er hjälp igen angående det här med hjulvinklar.
Min setup på bilen är idag.
Ombyggda fjäderben fram,,coilovers och bilstein insater,original fjäder.
Bilstein dämpare bak,med H&R hjälpfjädrar 30N/mm,original stavar.
Jons bussningskit i framvagnen.
17" fälgar 7,5" 215/45 fram , 9" 255/40 bak Gatdäck
Bilens vikt utan förare och med ca 15 liter bensin 1220kg
Vet inte om jag vill ange vikten med förare,men lägg på 100kg och sen bensin för resten
Nu ska bilen in på hjulinställning och jag skulle då behöva lite hjälp o tips på vettiga vinklar till min bil,kommer köra bana och gata och vill att däcken ska hålla mer än 200 mil.
Tidigare förslag var
Camber fram 2,5 grader ,Bak 2 grader
Max caster fram
Toe in/out 0 grader fram
Toe in 0,1-0,2 grader bak
Låter detta vettigt eller bör jag ändra på något?
Mvh
Mogge
Jag har försökt göra hjulinställningar på vanliga däcksfirmor med väldigt dåligt resultat som följd, nu är det Sandén som gäller. Mycket nöjd med hans arbete på min bil!!!
Rikard
Temp kan bero lite på hur man kör också!Puppan wrote:Det är svårt att generellt säga exakt vilka vinklar som gäller på en specifik bil eftersom ett antal olika faktorer spelar in.
Lämpligt är om man mäter tempen på däckens in och utsida om jag kommer ihåg rätt skall temperaturen inte skilja mer än max 10 grader C(helst mindre) om hjulen står bra!
/P
Ännu en parameter alltså, föraren.easec wrote:Temp kan bero lite på hur man kör också!Puppan wrote:Det är svårt att generellt säga exakt vilka vinklar som gäller på en specifik bil eftersom ett antal olika faktorer spelar in.
Lämpligt är om man mäter tempen på däckens in och utsida om jag kommer ihåg rätt skall temperaturen inte skilja mer än max 10 grader C(helst mindre) om hjulen står bra!
/P
Users browsing this forum: Google [Bot]