Temp innan full-last

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
1up
NA-Poster
Posts: 34
Joined: 2006-10-24 22:41:35
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Västerås
Contact:

Temp innan full-last

#1 Post by 1up »

Man har ju hört att man ska ta det lugnt med bilen tills den blivit varm, för annars sliter man mer på motorn (kanske även andra delar).

Men hur länge ska man vänta innan man kan bränna ur alla växlar (eller så många man hinner med)?

Vad jag förstår räcker det inte med att vänta på att temperaturnålen visar på värme, för att oljan kan ta upp till dubbelt så lång tid som vattnet att komma upp i rätt arbetstemperatur?


Ämne editerat av moderator
En trevlig trotjänare till SAAB 9000 '94 finns som ev. byte!

User avatar
maverick
Addict
Posts: 1994
Joined: 2005-05-22 19:03:55
Bilmodell: 944 S1
Årsmodell: 1988
Location: Stockholms län
Contact:

Re: När kan man börja bränna?

#2 Post by maverick »

1up wrote:Man har ju hört att man ska ta det lugnt med bilen tills den blivit varm, för annars sliter man mer på motorn (kanske även andra delar).

Men hur länge ska man vänta innan man kan bränna ur alla växlar (eller så många man hinner med)?

Vad jag förstår räcker det inte med att vänta på att temperaturnålen visar på värme, för att oljan kan ta upp till dubbelt så lång tid som vattnet att komma upp i rätt arbetstemperatur?
När oljetrycket är runt 2-3 bar.
MVH//Per

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#3 Post by Pehr Johnsson »

Man ska väl vänta tills ojetrycket sjunker vid tomgång?
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
maverick
Addict
Posts: 1994
Joined: 2005-05-22 19:03:55
Bilmodell: 944 S1
Årsmodell: 1988
Location: Stockholms län
Contact:

#4 Post by maverick »

NineFourFour wrote:Man ska väl vänta tills ojetrycket sjunker vid tomgång?
Självklart ska värderna vara på tomgång. 2-3.
MVH//Per

1up
NA-Poster
Posts: 34
Joined: 2006-10-24 22:41:35
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Västerås
Contact:

#5 Post by 1up »

Okey trevligt, trevligt! Tack! Då vet jag.

Hmm, och om man har en bil utan oljetrycksmätare? Tumregel?
En trevlig trotjänare till SAAB 9000 '94 finns som ev. byte!

User avatar
maverick
Addict
Posts: 1994
Joined: 2005-05-22 19:03:55
Bilmodell: 944 S1
Årsmodell: 1988
Location: Stockholms län
Contact:

#6 Post by maverick »

1up wrote:Okey trevligt, trevligt! Tack! Då vet jag.

Hmm, och om man har en bil utan oljetrycksmätare? Tumregel?
Några mil + eller - :D

Min 944 blir varm efter cirka 1,6-2 mil.
MVH//Per

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#7 Post by Maxx »

Alla 924/944/968 har oljetrycksmätare. Om det gäller någon annan bil så skulle du ha ställt frågan i Off topic-delen.

För övrigt har det börjat slarvas med rubrikerna. Det gäller inte bara dig 1up, men tycker du verkligen att rubriken beskriver din fråga om man inte redan vet vad den handlar om? Skärpning alla! Detta är inte Zatzy.

Gäller även sandlådeslagsmålet i en annan tråd som lyckades bli en av ytterst få låsta trådar på detta forum. Sluta med sånt.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#8 Post by Karl Birgander »

Oljetrycket varierar en del beroende på olja, varför det inte är ett perfekt svar.

När motorn nått normal arbetstemperatur vore mer korrekt, och då i både kylsystem och oljesystem. Viktigt är ju också att växellåda/diff fått upp temp.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
claves
Addict
Posts: 2272
Joined: 2004-03-29 20:44:32
Bilmodell: Porsche 951 CS
Årsmodell: 1991
Location: Malmö
Contact:

#9 Post by claves »

vill tillägga att vatten temperatur är inte samma som oljetemperatur...

Vattnet blir alltid snabbare varmt...

När du kör så frikoppla bilen så ser du vad oljetrycket är och ligger det runt 2-3 så är det lungt....

Synd ifall du måste stanna och ha bilen på tomgång för o kolla ;)

Någon sa engång.. dra inte bilen över 3000varv innan den blir varm..

/Claves
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]