Var sitter körglädjen?

924/928/944/968
1up
NA-Poster
Bilmodell: Saknar en Porsche

Var sitter körglädjen?

#1 Post by 1up »

Det pågår lite debatter här och där om vad en sportbil bör ha och inte bör ha. T.ex. är automat tillåtet? (Det blir väl himla tråkigt att inte få växla själv i sin sportbil noterar några) Är en startknapp ett plus, eller försvinner känsla i och med att man inte längre kan vrida om nyckeln och få respons från motorn på den rörelsen?

Det går ju att dra det ganska långt, jämförelsen skulle i slutändan bli som att sitta i passagerarsätet: Man får känna hur bilen rör sig och allt det, men man har ingen direkt kontroll över det. Det skulle jag tycka mindre om än att få bestämma själv. :) Men vad ökar körglädjen, och vad minskar den?

Jämförelsen mellan startknapp och vridtändning skulle lika gärna kunna vara mellan vridtändning och vev, som det var förr i tiden. Jag tror inte något gråter blod om nätterna över att de inte får starta sin porsche med vev ute i kyla och regn, men visst har en direkt mekanisk koppling rationaliserats bort...

Filosifiera fritt? :)
En trevlig trotjänare till SAAB 9000 '94 finns som ev. byte!

Karl Birgander
Addict
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990

#2 Post by Karl Birgander »

Prova en 924/944/968 så vet du.... :D

Startknapp är i mina ögon fjanteri om man ändå måste göra annat (typ nyckel eller annan brytare)

Körglädje är väldigt individuellt, men väldigt viktigt är att bilen förstår dina intentioner och lyder dom, utan att göra annat.
Mina 2-cent!
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

Jon80
Sponsor

#4 Post by Jon80 »

Snabb replik på startknapp. Jag tillhör fjantarna som satt in en startknapp :oops: , och enda anledningen är att tändningslåset krånglar. Med andra ord måste jag fortfarande sätta i nyckeln och vrida om (för att få ur spärren ur styrstaget), och sen trycka knappen... Fjantigt snål kanske :oops: .

Men det här med körglädje. För mig är ren körglädje när det faktiskt är du som _kör_ bilen, du åker inte bil. Då försvinner direkt Automatlåda, att växellådan börjar växla där du inte vill tex kommer bara bli irriterande. Sen ska bilen vara konsekvent, rapp i instyrningarna (= gocart känsla, och den gillar vi ju alla).

Sen om bilen har 140, eller 240 hk är inte så viktigt. Tycker heller inte att ett jättebra chassie med kanongrepp är något krav, bara bilen är konsekvent och lättkörd. Sen bidrar självklart styvare chassie, stenhårda bussningar osv till känslan.

Mvh Jon
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

Mogge
Turbo-Poster

#5 Post by Mogge »

Jag tycker att körglädje är när du och bilen är ett.Man blir liksom kompis med bilen,den lyder det du säger åt den att göra,oavsett om det är manuell eller automat.Jag kan säga att en automat är inte att förakta,det är en himla go känsla att ligga o glida,för att sekunden senare stampa plattan i mattan,kickdown,och bilen far iväg som en pil.Nu vet jag inte hur en 924a eller 944a automat uppför sig,men jag har haft många BMW som varit automatare och det har varit minst lika underhållande att köra som de manuella.1+1 brukar bli 2,men när man sitter i Porschen så blir svaret faktiskt 1,man liksom smälter ihop och bara sitter där o rattar med ett smile som går förbi öronsnibbarna :D. Jag hade ioförsig inte valt att köpa en vanlig 924a,(inget ont om 924an som sådan),minst en 924s eller 931a,men det är jag det,jag är den typen som tycker att det är skitkul att bara köra rakt fram också = man vill ha lite pulver under huven också :D
Mvh
Morgan Lundahl

Ingenting är bättre än Ferrari,Men Porsche är bättre än ingenting. Därför är Porsche bättre än Ferrari
------------------------------------------------------------------------------------------------
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=9676/]Mitt lilla projekt[/url]

andgus
Turbo-Poster
Bilmodell: 944-83
Årsmodell: 1983

#6 Post by andgus »

Heja på grabbar....detta lär vi inte bli ense om... :wink:
Körglädje beror ju också på vad man förväntar sig av sitt fordon....
Mina bilar är ju lite olika så när jag kör Golfen så kan jag stå ut med lite drag,flex i karossen bara jag får lite rufs i håret ( det som är kvar... :oops: ), det är liksom vitsen med denna farkost.
Kör jag bruxbilen så ska jag åka mer än köra så då störs jag inte alls av automaten, tvärtom faktiskt, riktigt avkopplande att kunna koncentrera sig på annat... :roll:
Supran är mer en glidare så den är väl en blandning av alltihop, lite brux och lite roligbil.
TVR:en däremot lär väl bli ren körmaskin....precis som min 944:a var.

Bästa av många världar till priset av en måttligt ny Vovlo.
/Anders
Mercedes E 200 CDI Touring -13
Lexus GS 300 -06
Lexus IS 200 -99...överlåten...och såld!
röd 944 -83 ...nyförvärv
silver MB 300 SL-90
vit Celica Supra Mk2 -85-såld!
svart Golf Cab-85 - såld!
silver 220 CDI T -99....insomnad!
vit TVR Tasmin 350i-84 såld!

gurra
Sponsor

#7 Post by gurra »

Det flesta tänker nog väghållning när man säger "körglädje", vilket i sig är lite konstigt då begreppet körglädje rimligtvis måste vara alla fordon som ger glädje = är roliga att köra = ger någon form av tillfredställande eller leende på läpparna att köra.

Så ur det perspektivet håller jag med Anders att det beror på vad man förväntar sig av ett fordon.

Exempel: skulle jag ha roligt i en gammal övermotoriserad jänkare med total avsaknad av väghållning, bromsar och styrkänsla som är totalt vansinnig att köra och river loss däcken i alla farter med ett öronbedövande vrål från v8-an? Svar ja! Tja, då måste ju rimligen den bilen falla i kategorin "körglad" och just i det fallet sitter min upplevda körglädje i det totalt vansinniga konceptet med bristande logik, vett och sans.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

Maxx
Addict
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994

#8 Post by Maxx »

Eftersom det var jag som dissade automatlåda på en 924 så ...

Jag håller med de ovan som säger att det beror på vad man förväntar sig av en bil, vilket jag också i princip skrev i inlägget om automatlåda i en 924. Jag ser inte 924:an som en glidarbil och jag tror inte heller att automatlådan i en 924 har lika avancerad styrning som i moderna nutida bilar. Alltså tror jag därmed att en 924 med automatlåda blir mindre "sportig" och att en del av körglädjen försvinner.

Naturligtvis ska man välja vad man gillar. Vill man ha automat så ska man köpa en bil med automatlåda. Det är bara du som vet vad du vill ha.

Vad starknappar och annat, t ex stereo, har med körglädje att göra förstår jag inte. Man kör väl inte med startknappen? Ett byte av ratt till en som passar ens egna preferenser bättre relaterar jag däremot till körglädje, men inte om bytet är för att den nya ratten enbart "ser så cool ut". Sen är det inget fel i att "snygga till" sin bil, men det har ju inget med körglädje att göra som jag ser det.

En gokart har ofta massor av körglädje. Hur många hästkrafter brukar en hyrkart ha? Och ingen växellåda har de heller ... :wink:
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

Karl Birgander
Addict

#9 Post by Karl Birgander »

Vill man veta vad körglädje är ska man i mitt tycke sätta sig vid spakarna på en miata/mx-5.

Pehr Johnsson
Addict
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993

#10 Post by Pehr Johnsson »

Körglädjen ligger i den responsen man för tillbaka från bilen. Kan bilen förmedla rätt signaler så att man som förare kan läsa bilen och förstå hur den beter sig. Då blir bilen rolig. Om sedan bilen överstyr eller understyr eller är neutral spelar inte så stor roll.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

Petrus
Addict
Telefon: 0701422302
Bilmodell: Porsche 951
Årsmodell: 1987

#11 Post by Petrus »

Kul topic!

Först (min) definiton av en sportbil = Körkännsla + prestanda + väghållning + looks.

Om man ta t.ex en kombi Audi och petar in 600 hästkrafter och Öhlins dämpning så har man fortvarande en kombi Audi. En IKEA racer ja, en sportbil nej.

ABS, PCS osv... fusk kanske men ändå en del av en modern sportbil.
Automat? Varför inte om den inte bara tar bort körkännslan. Så det är upp till piloten... Tar man bort någon av parametrarna i min högst vetenskapliga formula SP=K+P+V+L så har man inte en renodlad sportbil... Ugh. // Petrus

Tomas
Addict
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988

#12 Post by Tomas »

Karl Birgander wrote:Startknapp är i mina ögon fjanteri om man ändå måste göra annat (typ nyckel eller annan brytare)
Startknapp tillsammans med tändningsbrytare har faktiskt ett praktiskt skäl. Det bästa sättet att starta en motorn är att dra runt den en stund på startmotorn innan man slår på tändningen. Då hinner den bygga upp ett visst oljetryck innan motorn startar.
Sedan är det nog få med startknapp som använder denna startprocedur.
Petrus wrote:Om man ta t.ex en kombi Audi och petar in 600 hästkrafter och Öhlins dämpning så har man fortvarande en kombi Audi. En IKEA racer ja, en sportbil nej.
Vet inte om det är någon tröst att det inte är en riktig sportbil när man blir omkörd av den. Visst håller jag med om att en del "familjeattribut" tar bort sportbilskänslan från en bil men jag väljer utan tvekan ändå Audin med 600 hk framför en renrasig sportbil med 150 hk.
Det kan ju ändå inte vara så att en sportbil måste vara opraktisk för att vara en sportbil, eller?

För sportig körning kan jag inte se att en automat (nu menar jag en "riktig" automat i automatväxlande läge) har något existensberättigande. En oväntad växling i en snabb kurva och bilen sitter lindad runt en tall (eller annat olämpligt hinder, välj själv).
Sedan finns det ju "sportbilar" som inte är avsedda att gå fort utan mer se snabba och coola ut och de kan ju ha automat utan problem. Eller sportbilar som främst går fort rakt fram. Allt beror på användningsområdet.
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]

M-Nilsson
Addict
Bilmodell: 944 S
Årsmodell: 1987

körglädje för mig..

#13 Post by M-Nilsson »

Körglädje= Porsche+krokig landsväg en sen sommarkväll... :) :D :lol:

Maxx
Addict
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994

#14 Post by Maxx »

Tomas wrote:Det kan ju ändå inte vara så att en sportbil måste vara opraktisk för att vara en sportbil, eller?
Jo, faktiskt ... mer eller mindre.

Det betyder dock inte att det är en dålig/tråkig/långsam/whatever bil bara för att det inte är en sportbil, vilket många verkar ha fått för sig. Finns gott om sedaner och kombibilar som är snabbare/roligare än vissa sportbilar på alla sätt, men de blir inga sportbilar för det.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

Karl Birgander
Addict

#15 Post by Karl Birgander »

Tomas wrote:
Karl Birgander wrote:Startknapp är i mina ögon fjanteri om man ändå måste göra annat (typ nyckel eller annan brytare)
Startknapp tillsammans med tändningsbrytare har faktiskt ett praktiskt skäl. Det bästa sättet att starta en motorn är att dra runt den en stund på startmotorn innan man slår på tändningen. Då hinner den bygga upp ett visst oljetryck innan motorn startar.
Sedan är det nog få med startknapp som använder denna startprocedur.
Spelar det verkligen någon roll i en otrimmad / moderat trimmad kärra?
Gör det någon annan skillnad än om den håller 58000 mil eller 57500?

Varför gör inte biltillverkarna en funktion som gör detta per automatik när du trycker på den fina startknappen?
Inte ens ferrari och liknande med startknapp har väl det = totalt ointressant för en dödlig?

Post Reply