924 turbo eller 931 Turbo ?????
- lasse59
- Turbo-Poster
- Posts: 764
- Joined: 2006-08-03 15:44:11
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
- Contact:
924 turbo eller 931 Turbo ?????
En del säger 924 Turbo andra säger 931 Turbo.
Jag har en Röd/Silver Turbo
Vilken variant är det på bilden ??????
Jag har en Röd/Silver Turbo
Vilken variant är det på bilden ??????
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- Bathory
- Addict
- Posts: 3574
- Joined: 2004-10-30 20:43:31
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1984
- Location: Grästorp
- Contact:
Du har en 924 turbo eller om man använder porsches egna interna beteckning så har du en 931:a
M.a.o samma sak
Mvh
Sven
M.a.o samma sak
Mvh
Sven
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
931 är Porsches egna interna modellnummer på 924 turbo. Det är alltså inte två varianter, det är samma sak. Däremot finns det två varianter på motorn; Serie 1 (79-80) som har en 170 hk-motor och serie 2 (81-82) som har en 177 hk -motor med digitalt styrd tändning.
Du har en 924 turbo från -79.
Edit: Doh! Står ju i din profil att du har en -79:a ...
Du har en 924 turbo från -79.

Edit: Doh! Står ju i din profil att du har en -79:a ...
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
- Pehr Johnsson
- Addict
- Posts: 9193
- Joined: 2006-12-02 15:09:23
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Location: Ystad
- Contact:
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Man ska vara petig. 924 turbo är seriösa saker.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
- lasse59
- Turbo-Poster
- Posts: 764
- Joined: 2006-08-03 15:44:11
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
- Contact:
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Har faktiskt aldrig hört någon säga eller sett någon skriva 931 Turbo... det har du nog hittat på själv lasse... 
En unik detalj med 924 Turbo är ju att det är en 924 med Turbo...
En egenskap som inte är så värst bra men ändock en egenskap är att de är förhållandevis känsliga för spikningar, många är de 931 motorer som spikat sönder pga ägarna inte brytt sig om sina älsklingar eller haft otur vid något tillfället.
En egenskap som de inte hade från början med som numera är väldigt tydlig är att det är nästan oslagbar kul per krona faktor hos dem. Kanske även varvtid per krona som Pär brukar använda sig av som enhet ibland.

En unik detalj med 924 Turbo är ju att det är en 924 med Turbo...
En egenskap som inte är så värst bra men ändock en egenskap är att de är förhållandevis känsliga för spikningar, många är de 931 motorer som spikat sönder pga ägarna inte brytt sig om sina älsklingar eller haft otur vid något tillfället.

En egenskap som de inte hade från början med som numera är väldigt tydlig är att det är nästan oslagbar kul per krona faktor hos dem. Kanske även varvtid per krona som Pär brukar använda sig av som enhet ibland.

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Herman
- Turbo-Poster
- Posts: 804
- Joined: 2006-10-13 11:42:24
- Bilmodell: 968CS
- Årsmodell: 1993
- Location: Mjölby
- Contact:
Är detta något som kan lösas på något sätt förutom gott underhåll ?patand wrote:En egenskap som inte är så värst bra men ändock en egenskap är att de är förhållandevis känsliga för spikningar, många är de 931 motorer som spikat sönder pga ägarna inte brytt sig om sina älsklingar eller haft otur vid något tillfället.![]()
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Jämfört med vad? Olika årsmodeller?lasse59 wrote:Förutom att det är bra drag, fin väghållning och acc, finns några unika detaljer och egenskaper med 924 Turbo (1979) ???
Hur många ex fínns av Röd/silver Turbo -79 ?
Det är mest detaljer som skiljer, och motorn för de två serierna. Den skotskrutiga klädseln som du har i din bil är ganska vanlig i bilar från -79. Vet inte om den fanns att få till senare årsmodeller. Den psykadeliskt schackrutiga Pascha-klädseln är ganska typisk för bilar från -80. Ratten är den treekrade från 911 turbo i tidiga bilar, medans bilar från -81 fick den fyrekrade med "plankan". Instrumenten i tidiga har grön "text", i sena är den vit. Bilar från -82 har texten "PORSCHE" i relief på överdelen av dörrsidorna och ett litet porschevapen på handskfacket.
Från och med -81 så fick bilarna sidoblinkers på skärmarna fram. Bensintanken blev 82 liter (eller 84 liter?) mot tidigare dryga 60 liter. Motorn fick förutom digital tändning även en mindre turbo (eller minns jag fel nu?), annan utformning på gasspjället och en del andra detaljer.
Jag rekommendera någon av Peter Morgans böcker om 924/944/968 om du vill ha koll på detaljer. (http://www.bokfynd.nu/190143205X.html och http://www.bokfynd.nu/1859608647.html)
Vill du veta mer om historia så är Michael Cottons "Porsche 924/944/968 - A collector's guide" (http://www.bokfynd.nu/1899870474.html) eller Brian Longs bok om 924 (http://www.bokfynd.nu/1901295850.html) bra tips. Alla porscheböckers heliga moder är naturligtvis "Excellence was expected" av Karl Ludwigsen (http://www.bokfynd.nu/0837602351.html) ... en koloss i tre band som tillsammans väger tio kilogram.

»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Inte att förglömma ... Chassit på en 924 turbo är samma som 944 sen fick ärva. Så behöver man delar är det i så fall 944-delar man ska kolla efter och inte 924-delar.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
- Pehr Johnsson
- Addict
- Posts: 9193
- Joined: 2006-12-02 15:09:23
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Location: Ystad
- Contact:
- johan944
- Addict
- Posts: 3376
- Joined: 2006-02-20 23:20:44
- Bilmodell: 931 V8
- Årsmodell: 1981
- Location: Stockholm
- Contact:
- lasse59
- Turbo-Poster
- Posts: 764
- Joined: 2006-08-03 15:44:11
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
- Contact:
Har bara hört 924 Turbo och 931 Turbo, har heller inte förstått skillnaden mellan 924 och 931 och jag har kommit till forumet för att lära mig mer.patand wrote:Har faktiskt aldrig hört någon säga eller sett någon skriva 931 Turbo... det har du nog hittat på själv lasse...
En unik detalj med 924 Turbo är ju att det är en 924 med Turbo...
En egenskap som inte är så värst bra men ändock en egenskap är att de är förhållandevis känsliga för spikningar, många är de 931 motorer som spikat sönder pga ägarna inte brytt sig om sina älsklingar eller haft otur vid något tillfället.
En egenskap som de inte hade från början med som numera är väldigt tydlig är att det är nästan oslagbar kul per krona faktor hos dem. Kanske även varvtid per krona som Pär brukar använda sig av som enhet ibland.
Bra om man respekterad utifrån det. Nu vet jag det, en början iaf. Köpte bilen enbart att ha den som glidare. Jag kan nämna att frugan och jag kom åkande och en långarmad stod på en sidoväg på vit motorcykel, jag såg i ögonvrån att han blixtsnabbt drog ner visiret och förföljde mig över en mil.
Jag en gammal gubbj-l med fru gled på vägen i 85 och han räknade kanske med att det skulle bli fullt ös och att det var en 25-åring i bilen.
Om det inte var så att han trodde det var en 25-åring måste han ha varit djupt impad av bilen. Men att förfölja en 924 Turbo på arbetstid för han är impad är det tillåtet ? Inte undra på att skatter i alla former är höga.
Bättre om han ringt så hade han kunnat komma hem till mig och beundrat muskedundret.
Har haft den en säsong.
Nu står 924 turbon i garaget och Chryslern ute i ur, skur och kyla, det säger vär allt?
- Pehr Johnsson
- Addict
- Posts: 9193
- Joined: 2006-12-02 15:09:23
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Location: Ystad
- Contact:
- lasse59
- Turbo-Poster
- Posts: 764
- Joined: 2006-08-03 15:44:11
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
- Contact:
Who is online
Users browsing this forum: No registered users