Byta bensinrör på en 944:a ??

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Mats Hellström
S-Poster
Bilmodell: Saknar en Porsche

Byta bensinrör på en 944:a ??

#1 Post by Mats Hellström »

Skulle ut och fixa med släpet när jag kände att det luktade bensin. Tittade till 944:an (85B) och såg att det droppade innanför höger bakhjul. Fick därmed överge kvällens projekt att fixa belysningen på släpet mot att akut hitta orsaken till soppaläckaget. Lyfte bilen och tog bort höger bakhjul. Såg då att det läckte från rören, de var väldigt rostiga. Satte en klämma på slangen som anslöt till det droppande röret. Som det är nu verkar det som jag fick det att sluta läcka.
Efter denna akutinsats reser sig ett antal frågor.

-Går rören hela vägen fram till motorn(det gör de förmodligen)?
-Svårt att byta, finns det någon genväg?
-Måste man köpa rören från Porsche eller finns det pirater eller "universalrör"?(Måste byta alla rören)
- Är detta dyra prylar?

Detta är en trist historia, inget kul när det läcker soppa, känns inte så stabilt. Så därför hoppas jag att jag kan få några råd på vägen från er som kan och vet mer om våra, trots allt kära 944:or.

944_Driver
Addict
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej

#2 Post by 944_Driver »

Jag köpte rör på biltema, (kopparrör 8mm) och slangar mm på hydroscand och böjde till själv. Struligt men billigt. Jag passa på att göra det då hela bakvagnen var nere då det troligen underlättade med en faktor hundra. Och ja, rören går hela vägen.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

Post Reply