Hur mycket varv behöver kompressordelen

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
931Melander
Addict
Posts: 1168
Joined: 2004-04-05 20:02:20
Telefon: 0706992900
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1989
Location: Piteå
Contact:

Hur mycket varv behöver kompressordelen

#1 Post by 931Melander »

Hur mycket varv behöver kompressordelen för att ge tryck ca. 0,5 bar?

Mao. går det att remdriva en kompressordel från ett turboagg. för att få laddtryck vid 1500 varv?
FREDRIK MELANDER
PCS 8349
911T -71
Boxster S 3,6 - 00
968 CS RSR


Tidigare bilar:
996GT3 Cup -03
944Turbo S -88 Silver Rose
944 S2 - 89
Cayenne -05 A-traktor
944 S2-89 A-traktor
944 Turbo - 89
944 Turbo - 89
944 N/A -84
Boxster S-04
944 Turbo -86
914 -72
944 N/A -85B
944 N/A -82
944 S2-91
996 GT3-00
968 (CS)-92
993 C2-95
911SC-83
912 /911S-68
911E-73 http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17037
944 S2-91
924 Turbo-79
924 Turbo-79

User avatar
notetoself
Addict
Posts: 1623
Joined: 2004-05-13 07:15:48
Bilmodell: Porschelös
Location: Högsäter
Contact:

#2 Post by notetoself »

Asså... när vi snackar varv på stressfläkten så
pratar vi ju varv 100.000+ rpm... Det lär ju vara
som en ljum gasavyttring vid 1500 varv. Fast
givetvis beror det ju på storleken. Dock är väl
0.5bar lite mastigt kanske.

Kompressor?

/xxx
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.

Raukman
S2-Poster
Posts: 235
Joined: 2004-04-02 16:02:51
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#3 Post by Raukman »

Tjena, ska du ha 0,5 bar ladd på 1500rpm så kommer troligen turbon att övervarva och gå utanför sin "surgeline" på högvarv!
En vortech(eller annan centrifugalkompressor) kompressor är i princip ett kompressorhus med en uppväxling och en remskiva, dom är ganska enkla att koppla in å ha att göra med!
Men bättre å roligare(men lite svårare) är väl en lysholmsskruv, eaton eller liknande...

User avatar
notetoself
Addict
Posts: 1623
Joined: 2004-05-13 07:15:48
Bilmodell: Porschelös
Location: Högsäter
Contact:

#4 Post by notetoself »

Raukman wrote: Men bättre å roligare(men lite svårare) är väl en lysholmsskruv, eaton eller liknande...
Läste i senaste epanytt att Koeningsegg höll på och labbade med en
lysholm till bilen.

/xxx
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#5 Post by Pär Hylander »

Turbo-Puh wrote:
Raukman wrote: Men bättre å roligare(men lite svårare) är väl en lysholmsskruv, eaton eller liknande...
Läste i senaste epanytt att Koeningsegg höll på och labbade med en
lysholm till bilen.

/xxx
När jag var där och kollade häromåret så var det en sån där uppväxlad anordning som såg ut som en halv turbo (kompressordelen) som satt på fordmotorn. Fast antagligen har dom kontinuerlig produktutevkling, antagligen har dom inte byggt 2 identiska bilar än... ;-)
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
notetoself
Addict
Posts: 1623
Joined: 2004-05-13 07:15:48
Bilmodell: Porschelös
Location: Högsäter
Contact:

#6 Post by notetoself »

Nej, det är väl så. Vad hade han sålt? 14 bilar eller
något i den stilen =)

/x
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.

User avatar
poh
S-Poster
Posts: 106
Joined: 2004-04-13 14:22:22
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholmstrakten
Contact:

#7 Post by poh »

Hur är det med kompressorer modell ProCharger (som är en halv turbo med remdrift)?
Såg en sådan installerad i en Camaro häromdagen.
Patrik Öhrström
[url=http://www1.shellkonto.se/patriko/]Min Saab[/url]
För eller senare blir det en Porsche

Raukman
S2-Poster
Posts: 235
Joined: 2004-04-02 16:02:51
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#8 Post by Raukman »

"Kärt barn har många namn": procharger, vortech mfl. =centrifugalkompressor.
Inte lika roliga lågvarvsegenskaper, som t ex. en lysholm.

/peder

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users