Hur mycket varv behöver kompressordelen för att ge tryck ca. 0,5 bar?
Mao. går det att remdriva en kompressordel från ett turboagg. för att få laddtryck vid 1500 varv?
Hur mycket varv behöver kompressordelen
- 931Melander
- Addict
- Posts: 1168
- Joined: 2004-04-05 20:02:20
- Telefon: 0706992900
- Bilmodell: Porsche 944 Turbo
- Årsmodell: 1989
- Location: Piteå
- Contact:
Hur mycket varv behöver kompressordelen
FREDRIK MELANDER
PCS 8349
911T -71
Boxster S 3,6 - 00
968 CS RSR
Tidigare bilar:
996GT3 Cup -03
944Turbo S -88 Silver Rose
944 S2 - 89
Cayenne -05 A-traktor
944 S2-89 A-traktor
944 Turbo - 89
944 Turbo - 89
944 N/A -84
Boxster S-04
944 Turbo -86
914 -72
944 N/A -85B
944 N/A -82
944 S2-91
996 GT3-00
968 (CS)-92
993 C2-95
911SC-83
912 /911S-68
911E-73 http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17037
944 S2-91
924 Turbo-79
924 Turbo-79
PCS 8349
911T -71
Boxster S 3,6 - 00
968 CS RSR
Tidigare bilar:
996GT3 Cup -03
944Turbo S -88 Silver Rose
944 S2 - 89
Cayenne -05 A-traktor
944 S2-89 A-traktor
944 Turbo - 89
944 Turbo - 89
944 N/A -84
Boxster S-04
944 Turbo -86
914 -72
944 N/A -85B
944 N/A -82
944 S2-91
996 GT3-00
968 (CS)-92
993 C2-95
911SC-83
912 /911S-68
911E-73 http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17037
944 S2-91
924 Turbo-79
924 Turbo-79
- notetoself
- Addict
- Posts: 1623
- Joined: 2004-05-13 07:15:48
- Bilmodell: Porschelös
- Location: Högsäter
- Contact:
Asså... när vi snackar varv på stressfläkten så
pratar vi ju varv 100.000+ rpm... Det lär ju vara
som en ljum gasavyttring vid 1500 varv. Fast
givetvis beror det ju på storleken. Dock är väl
0.5bar lite mastigt kanske.
Kompressor?
/xxx
pratar vi ju varv 100.000+ rpm... Det lär ju vara
som en ljum gasavyttring vid 1500 varv. Fast
givetvis beror det ju på storleken. Dock är väl
0.5bar lite mastigt kanske.
Kompressor?
/xxx
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.
-
- S2-Poster
- Posts: 235
- Joined: 2004-04-02 16:02:51
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Contact:
Tjena, ska du ha 0,5 bar ladd på 1500rpm så kommer troligen turbon att övervarva och gå utanför sin "surgeline" på högvarv!
En vortech(eller annan centrifugalkompressor) kompressor är i princip ett kompressorhus med en uppväxling och en remskiva, dom är ganska enkla att koppla in å ha att göra med!
Men bättre å roligare(men lite svårare) är väl en lysholmsskruv, eaton eller liknande...
En vortech(eller annan centrifugalkompressor) kompressor är i princip ett kompressorhus med en uppväxling och en remskiva, dom är ganska enkla att koppla in å ha att göra med!
Men bättre å roligare(men lite svårare) är väl en lysholmsskruv, eaton eller liknande...
- notetoself
- Addict
- Posts: 1623
- Joined: 2004-05-13 07:15:48
- Bilmodell: Porschelös
- Location: Högsäter
- Contact:
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
När jag var där och kollade häromåret så var det en sån där uppväxlad anordning som såg ut som en halv turbo (kompressordelen) som satt på fordmotorn. Fast antagligen har dom kontinuerlig produktutevkling, antagligen har dom inte byggt 2 identiska bilar än...Turbo-Puh wrote:Läste i senaste epanytt att Koeningsegg höll på och labbade med enRaukman wrote: Men bättre å roligare(men lite svårare) är väl en lysholmsskruv, eaton eller liknande...
lysholm till bilen.
/xxx

Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
- notetoself
- Addict
- Posts: 1623
- Joined: 2004-05-13 07:15:48
- Bilmodell: Porschelös
- Location: Högsäter
- Contact:
- poh
- S-Poster
- Posts: 106
- Joined: 2004-04-13 14:22:22
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholmstrakten
- Contact:
-
- S2-Poster
- Posts: 235
- Joined: 2004-04-02 16:02:51
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Contact:
Who is online
Users browsing this forum: No registered users