Hur varmt får insugs röret bli?
- claves
- Addict
- Posts: 2272
- Joined: 2004-03-29 20:44:32
- Bilmodell: Porsche 951 CS
- Årsmodell: 1991
- Location: Malmö
- Contact:
Hur varmt får insugs röret bli?
Hej,
Jag undrar hur varmt ska insugs röret bli på en turbo.
Ska man kunna lägga handen på den efter motorn är varmkörd?
Kan någon beskriva hur man vet vad som är rätt eller fel.
/Claves
Jag undrar hur varmt ska insugs röret bli på en turbo.
Ska man kunna lägga handen på den efter motorn är varmkörd?
Kan någon beskriva hur man vet vad som är rätt eller fel.
/Claves
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]
- 931Melander
- Addict
- Posts: 1168
- Joined: 2004-04-05 20:02:20
- Telefon: 0706992900
- Bilmodell: Porsche 944 Turbo
- Årsmodell: 1989
- Location: Piteå
- Contact:
temp
Eftersom att det sitter InterCooler på din bil så bör tempen ligga runt 30-40 grader på röret efter IC:n
På en bil utan Ic är det inte skönt att hålla handen, tro mig... ska på med IC under vintern.
På en bil utan Ic är det inte skönt att hålla handen, tro mig... ska på med IC under vintern.
FREDRIK MELANDER
PCS 8349
911T -71
Boxster S 3,6 - 00
968 CS RSR
Tidigare bilar:
996GT3 Cup -03
944Turbo S -88 Silver Rose
944 S2 - 89
Cayenne -05 A-traktor
944 S2-89 A-traktor
944 Turbo - 89
944 Turbo - 89
944 N/A -84
Boxster S-04
944 Turbo -86
914 -72
944 N/A -85B
944 N/A -82
944 S2-91
996 GT3-00
968 (CS)-92
993 C2-95
911SC-83
912 /911S-68
911E-73 http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17037
944 S2-91
924 Turbo-79
924 Turbo-79
PCS 8349
911T -71
Boxster S 3,6 - 00
968 CS RSR
Tidigare bilar:
996GT3 Cup -03
944Turbo S -88 Silver Rose
944 S2 - 89
Cayenne -05 A-traktor
944 S2-89 A-traktor
944 Turbo - 89
944 Turbo - 89
944 N/A -84
Boxster S-04
944 Turbo -86
914 -72
944 N/A -85B
944 N/A -82
944 S2-91
996 GT3-00
968 (CS)-92
993 C2-95
911SC-83
912 /911S-68
911E-73 http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17037
944 S2-91
924 Turbo-79
924 Turbo-79
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
- claves
- Addict
- Posts: 2272
- Joined: 2004-03-29 20:44:32
- Bilmodell: Porsche 951 CS
- Årsmodell: 1991
- Location: Malmö
- Contact:
Har lånat ihopa en termometer som jobbar med infra´någonting. man bara riktar den mot källan och trycker.. ska bli spännande o se vad den ger efter en motorvägs körning och i stads trafik.
Själv så gjorde jag en snabb test.. kunde lägga handen på insugsröret och räknade till två sen så var jag tvungen att flytta den. då hade bilen ståt en 2min. så det är nog rätt det ni säger...
/Claves
Själv så gjorde jag en snabb test.. kunde lägga handen på insugsröret och räknade till två sen så var jag tvungen att flytta den. då hade bilen ståt en 2min. så det är nog rätt det ni säger...
/Claves
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]
- notetoself
- Addict
- Posts: 1623
- Joined: 2004-05-13 07:15:48
- Bilmodell: Porschelös
- Location: Högsäter
- Contact:
Observera att den mäter tempen i materialet, inte på luften i insugetclaves wrote:Har lånat ihopa en termometer som jobbar med infra´någonting. man bara riktar den mot källan och trycker.. ska bli spännande o se vad den ger efter en motorvägs körning och i stads trafik.
som egentligen är det relevanta.
/x
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.
-
- Addict
- Posts: 2296
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
- Mr Z
- Carrera-Poster
- Posts: 322
- Joined: 2004-04-04 21:58:49
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Sthlm
- Contact:
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Bli inte ledsen om den visar helknasiga värden, för det är en mycket lurig mätmetod det där. Man "måste" ställa in rätt emmisivitetsfaktor för att få rätt temp, och det är inte helt lätt att veta vilken faktor det ska vara.....claves wrote:Har lånat ihopa en termometer som jobbar med infra´någonting. man bara riktar den mot källan och trycker.. ska bli spännande o se vad den ger efter en motorvägs körning och i stads trafik.
/Claves
Metoden funkar generellt bra på mörka och matta ytor (tex däck) men kass på ljusa och blanka, t.ex bromsskivor.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
-
- S-Poster
- Posts: 113
- Joined: 2004-03-30 00:45:13
- Contact:
-
- Addict
- Posts: 1184
- Joined: 2004-04-03 11:33:27
- Bilmodell: 944 turbo S
- Årsmodell: 1988
- Location: Boden
- Contact:
Att mäta efter du stannat bilen har tveksamt värde. Så fort du stannar och fartvinden försvinner, samt luftflödet i insuget försvinner, så börjar tempen öka. Tempen kommer då mer att bero på hur många sekunder som gått sedan du stannat motorn.
Ska du få ut något intressant bör du koppla en termogivare mot eller i insuget och mäta under körning.
Tomas
Ska du få ut något intressant bör du koppla en termogivare mot eller i insuget och mäta under körning.
Tomas
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
- claves
- Addict
- Posts: 2272
- Joined: 2004-03-29 20:44:32
- Bilmodell: Porsche 951 CS
- Årsmodell: 1991
- Location: Malmö
- Contact:
Efter att ha kört 6km genom stan så mätte jag tempen på godset och det var 39grader varmt.
Steg rätt snabbt efter att man stannat bilen och stängt av motorn.
Får kolla det lite mer vetenskapligt på det.....
/Claves
Steg rätt snabbt efter att man stannat bilen och stängt av motorn.
Får kolla det lite mer vetenskapligt på det.....
/Claves
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]
Who is online
Users browsing this forum: No registered users