Kan någon prova detta på sin turbo!

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
claves
Addict
Bilmodell: Porsche 951 CS
Årsmodell: 1991

Kan någon prova detta på sin turbo!

#1 Post by claves »

Kan någon med en fungerande bil göra en test till mig.

Vill ha bekräftat om detta verkligen är en korrekt diagnos prossedur av temp switchen. Min pump är nämligen sten död enligt testen.

Hade varit mycket tacksam och det hela går som sagt på 2min

-----------------
Diagnosis 1: Sounds like you damaged the thermo switch for the pump. It is mounted into the turbo water pipe, look for a single wire connector with a black Bakelite covering. If you disconnect this switch and the turbo water pump does not immediately start when you turn on the ignition (without starting the engine), then that is your culprit.

Thermo switchen sitter sidan om TPS (trottle positons switchen) mot torpedväggen, går ej att missa.

Du drar kontakten rakt ut.
------------------

/Claves
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]

sweanders
Turbo-Poster
Bilmodell: Saknar en Porsche

#2 Post by sweanders »

Kom över och testa det på min bil, du har väl mitt nummer?
[b]Med vänliga hälsningar, Anders Hansson[/b]

claves
Addict

#3 Post by claves »

Får nog göra det!

Ringer dig i eftermiddag i s f.

Love

Claves
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]

Panter
NA-Poster

#4 Post by Panter »

Hej

Jag såg att du hade problem med pumpen som kyler turbon. Jag har haft samma problem och det var ett underligt fel.

Jag köpte min 951:a förra hösten. Turbokylpumpen och targaluckan fungerade inte då. När jag började felsöka upptäckte jag att de två reläerna som styr targa luckan och pumpen saknades.

Efter lite detektivarbete fick jag tag i de två reläerna. När jag skulle sätta i dom i säkringslådan upptäckte jag att det satt samma reläer men på en annan plats. Någon hade satt reläerna på fel ställe !!!

När jag flyttade reläerna till rätt plats fungerade både turbokylpumpen och targaluckan.

Vad som hänt med bilen för att det kunnat bli på detta sätt är för mig en gåta. Är det någon som har haft samma erfarenhet och vet hur det kunnat bli så här skulle det vara intresant att få höra.

MVH

Hans-Eric J

claves
Addict

#5 Post by claves »

Vad jag konstaterat efter att SWEANDERS hjälpt mig är.

Diagnosen som jag ville ha testat är felaktig.. provade det på en annan turbo och där var pumpen lika död som på min

SKa kolla att mina relä sitter rätt men takluckan fungerar och motorn till turbo pumpen fungerar oxså efter att ha kört bilen lite tuffare här om dagen så fick jag det bekräftat.

/Claves

Post Reply