Projekt: Chiptrimma 944 n/a äldre modell (82-85a).

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
FekZen
Turbo-Poster
Bilmodell: P987 Boxster, 330i cab
Årsmodell: Vet ej

#31 Post by FekZen »

Pär Hylander wrote:
FekZen wrote: chipstrim och chipsning låter som samma sak? Det ger kanske 5-10 hk, men bilen blir nog lite piggare och känns roligare att köra. Men blir ingen enorm skillnad direkt...

// Adde FekZen.
Ungefär lika lätt att chipsa en 924 med 2.0 motor som en T-ford!! (inget programmerbart sprut eller tändning, det var före den tiden)

Däremot så kan du ju justera tändningen (vrida fördelaren) och justera bränslet (schims till styrtrycket och CO-halten)

F ö är det lättare att byta kam än grenrör eller avgasssystem
Ajuste, tänkte inte på det, är ju mekaniskt på demdär...

// FekZen.
Last edited by FekZen on 2004-05-12 07:31:08, edited 1 time in total.
FULL fart spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Trimchip, E85 chip mm.

FekZen
Turbo-Poster

#32 Post by FekZen »

Jag håller fortfarnade på med mitt projekt, kör nu med ett program som är klockrent på del-last, det känns att bilen nu går bättre då man gasar 50% än vad den gör på maxgas till och med :) Drar riktigt bra nu när man gasar på litegranna, känns riktigt pigg!!

Gäller att vi lyckas få till maxlast nu bara...

// FekZen.
FULL fart spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Trimchip, E85 chip mm.

patand
Moderator & Raceputte
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980

#33 Post by patand »

FekZen wrote:
Pär Hylander wrote:Ungefär lika lätt att chipsa en 924 med 2.0 motor som en T-ford!! (inget programmerbart sprut eller tändning, det var före den tiden)

Däremot så kan du ju justera tändningen (vrida fördelaren) och justera bränslet (schims till styrtrycket och CO-halten)

F ö är det lättare att byta kam än grenrör eller avgasssystem
Ajuste, tänkte inte på det, är ju mekaniskt på demdär...

// FekZen.
Mekaniskt? På en 85:a? Låter konstigt... är det inte L-jetronic eller K-jetronic? Det kanske är mekaniskt iof... jag vet inte så mycket om Porsche ännu... BMW freak som råkat köpa porsche till frugan... :)

Fördelardosa är det ju iof på den har jag sett...

944_Driver
Addict
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86

#34 Post by 944_Driver »

K-jet är mekaniskt.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

patand
Moderator & Raceputte
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980

#35 Post by patand »

944_Driver wrote:K-jet är mekaniskt.

//Magnus
Fy rackarns... mekaniskt sprut hade jag ju på min BMW 2002 tii från 1971... men den gick ju bra med 130hk och 1100kilos vikt... :-D

924an påminner lite om dubbel-i:n det känns att motorn är stor i liten bil = "tung" känsla i draget från lägre varv/hastighet... svårt att beskriva vad jag menar... men det känns ju bra iaf. :-D

FekZen
Turbo-Poster

#36 Post by FekZen »

Såja...! Nu har jag entligen ett chip i bilen som jag är nöjd med! Bilen känns piggare och är roligare att köra, räcker med att gasa 60-70% för att bilen ska acca riktigt bra, då slipper man även ljudet som blir vid fullgas.
Bilen känns till och med pigg då det är sommarvärme ute, vilket kunde få den att kännas slö i vanliga fall.
Det känns att det är lite mer "klipp" i motorn, kanske beror på ökat vridmoment eller liknande, jag får bilen att släppa på torr asfalt nu när jag trycker på 70% gas och svänger lite... med 255or bak!! Det gick inte förr.
Vad gäller soppaförbrukningen är det svårt att avgöra om den drar mindre iom att man gärna ligger och drar lite extra numera. :) Men den drar inte mer iallafall som tur är !

Jag har även kikat endel på nyare 944or... skicka PM om någon är intresserad av att modda så kan jag komma med tips och fixa bra priser på det som behövs. Jag har ett par chip till salu för dem med 85b-86 års modell av 944. Kika i säljes för mer info kring det.

Mvh Adde FekZen.
FULL fart spar tid!

Robert Littorin
S-Poster
Bilmodell: Saknar en Porsche

#37 Post by Robert Littorin »

I torsdas så var jag och provkörde två olika chip hos fekZen till min 83á.
Så jag tänkte försöka ge er en lite utvärdering. Detta är vad jag tycker o jag har inga mätningar som kan backa upp min utvärdering. Men jag tyckte att bilen kändes piggare och axade bättre och det fanns mer pulver i maskinen. Så jag kommer chipa min maskin, ska bara beställa adapptern från Kanada.

Tack FekZen för infon o styrboxen.

/Robban :#944burn:
Robban76
944 N/A 83

Bosse
Dekal-Nisse
Bilmodell: Min andra Porsche
Årsmodell: 1990

#38 Post by Bosse »

Monterade FekZens chip i min 86a. Lite klurigt att dela på kretskorten i boxen. (inga skruvar skall användas) Ta det lite lungt så finner man på hur att göra.
Bilen går bättre nu. Kommer lätt upp i 220km nu (på mätaren) Tidigare fick jag pressa för att nå 220. Varvstoppet är också höjt till ca 7000 rpm.
Jag är mycket nöjd chipet så det blir sittande i bilen.
Rekomenderas starkt.
Bosse

Jappe
Turbo-Poster
Telefon: 0705619738
Bilmodell: 968 CS, 944 S
Årsmodell: 1994

#39 Post by Jappe »

Hej alla Porsche-diggare. Har monterat FekZens chipp i min 944 S -87. Det är inte några problem att dela styrboxen, om man tar det försiktigt. Jag har inte maxtestat bilen än men tycker att den känns piggare och att virdet kommer tidigare än förut.
Det är skoj att det kommer något för våra sugbilar.
Mvh
Ronnie

FSN
Raceputte
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986

#40 Post by FSN »

Jappe wrote:Hej alla Porsche-diggare. Har monterat FekZens chipp i min 944 S -87. Det är inte några problem att dela styrboxen, om man tar det försiktigt. Jag har inte maxtestat bilen än men tycker att den känns piggare och att virdet kommer tidigare än förut.
Det är skoj att det kommer något för våra sugbilar.
Mvh
Ronnie
Och hur kan ett chip som är optimerat för en 8v motor fungera bra på en 16v?? Borde skilja en hel del på tex tändning mellan 8v och 16v

Det kanske skulle vara lämpligt att bromsa samma bil med och utan chip för att dokumetera effektvinsten?
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]

[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

Jappe
Turbo-Poster
Telefon: 0705619738
Bilmodell: 968 CS, 944 S
Årsmodell: 1994

#41 Post by Jappe »

Hej FSN !

Givetvis är chipet till 944 S anorlunda än till 944 n/a.
Man måste läsa av nummret på styrboxen och därefter fixar FekZen ett chip om han får tag i de värden som gäller för aktuell box.
Bilen går bra på alla varvtal, så om det har tillför några hästar så är det värt pengarna.
Mvh
Ronnie

FekZen
Turbo-Poster

#42 Post by FekZen »

FSN wrote:
Och hur kan ett chip som är optimerat för en 8v motor fungera bra på en 16v?? Borde skilja en hel del på tex tändning mellan 8v och 16v

Det kanske skulle vara lämpligt att bromsa samma bil med och utan chip för att dokumetera effektvinsten?
Halloj FSN,

Som Jappe säger, självklart är det inte samma chip till 944 n/a som till 944S, skiljer en heldel, men motorn fungerar på samma sätt iom att det är sugmotor vi pratar om. Då styrs tändning och bränsle etc med styrboxen där chippet sitter. Programmet i 944S är tillexempel 4ggr större än det i vanliga 944an.

Mvh Adde FekZen.
FULL fart spar tid!

FSN
Raceputte
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986

#43 Post by FSN »

FekZen wrote:
FSN wrote:

Halloj FSN,

Som Jappe säger, självklart är det inte samma chip till 944 n/a som till 944S, skiljer en heldel, men motorn fungerar på samma sätt iom att det är sugmotor vi pratar om. Då styrs tändning och bränsle etc med styrboxen där chippet sitter. Programmet i 944S är tillexempel 4ggr större än det i vanliga 944an.

Mvh Adde FekZen.
Hur mycket effekt och vrid ger det på en 944S då?? Och hur mycket har du höjt varvtalet, har för mig att den varvar runt 6800rpm vid original.
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]

[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

FekZen
Turbo-Poster

#44 Post by FekZen »

FSN wrote:Hur mycket effekt och vrid ger det på en 944S då?? Och hur mycket har du höjt varvtalet, har för mig att den varvar runt 6800rpm vid original.
Jag har inte haft möjlighet att köra någon bil i bänk eller på annat sätt testa vilken effekt som erhålls. Men iom att man ställer upp tändningen vinner man ett par hk. Bör landa ungefär på 10hk gissar jag på, kring 200 mao. Men när det gäller chiptrimning av sugmotorer så kan man inte stirra sig blint på effekttal utan det är just att bilen känns piggare och roligare, blir ett annat klipp i motorn och körglädjen ökar. Kikade just in på motornord, för att se om dem angivit någon effekt för 944S, men dem har inga chip till 944S verkar det som.

Någon som vet ifall chip till 944S går att köpa någonstans?

Vad gäller varvtalsspärren låter jag den sitta kvar på 6800rpm. Jag vet inte hur mycket S motorerna är villiga att varva. För tillfället har jag inte hittat var spärren är belägen, men det är en tidsfråga om det finns efterfrågan att justera den.

Mvh Adde FekZen.
FULL fart spar tid!

FekZen
Turbo-Poster

#45 Post by FekZen »

För er med n/a 85b eller 86 så kan jag numera även justera varvstopp till önskat värde om man inte är nöjd med original...

Mvh Adde FekZen.
FULL fart spar tid!

Post Reply