Diffen mm i min 944:a n/a -84 har den senaste tiden givit mycket illavarslande oljud ifrån sig. En "ny" bättre begagnad växellåda mm införskaffades och plockades ur en bil i December. Denna helg var det tillslut planerat ett byte.
Fredag:
Åkte hemhem till mitt mekgarage på fredagen. Efter c:a 3 timmars skruvande var lådan lös, hängande på en domkraft och väntade på hjälp av min far för att komma ur karossen. Dessutom han jag med lite finlirande såsom att laga signalhornsknappen, byta växelspak mm. Axeltappen som håller växelarmen var ordentligt nersliten på min gamla.
Lördag;
Lördagen blev en marathonmekardag. 11 effektiva timmar där jag bla hann med:
Få ur växellådan, hänga upp den "nya" och montera fast den, ansluta växllingslänkage mm. Jobbade ett bra tag med att "renovera" drivaxlar. Tog lång tid att få rent allt mm. Hade lite beslutsvånda vilka jag skulle använda dessutom. När allt var på plats var det bara att trycka i olja.
Bytte även rotor och fördelarlock medan oljan rann ur växellådan..
När det var dags att starta och äntligen få provköra allt:
Ja, då lät motorn som en stenkross!!!! Panik uppstår under en kort stund.
Bestämmer mig för att plocka ner och kika på vevlagren, eftersom man vet att de är ökända bovar på dessa bilar. Hade planerat att göra detta inom något så när avlägsen framtid, därav hade jag besökt Utzon och införskaffat lager. Sagt och gjort, först en extra kaffe och fika hemma hos morsan. Sen tillbaka till garaget, plocka av huven, hänga upp motorn mha ett lyftplock från en balk i taket, plocka bort länkarmar mm för att få bort motorbalken. Forstsätta med oljetråget för att först och främst ta bort tvåans överfall och lager. Spännande värre att se hur veven verkligen ser ut:
Oj då inte så farligt! gött, veven såg ok ut utan märken. Men vad var det som lät då? Jo efter att ha mekat intensivt och när jag hade tempot uppe så tänkte jag inte på att bilen stått i mer än två veckor och att oljan i de hydrauliska tryckarna förmodligen runnit ur och att det framförallt var därför som det lät så illa.

Söndag:
Under söndagen; monterade jag i de nya lagren och satte tillbaka oljetråget bla. Förvisso kom det en viss "Per" och störde vilket ledde till att strömmen försvann precis när jag skulle montera lagerhalvorna. Detta rubbade tidsplanen en aning men för att inte bli stående helt och hållet plockade farsan fram ett par stycken 30W 12V spotlights och kopplade till ett bilbatteri.

Summasummarum för en helgs mekande:
Bytt:
Växellåda
Drivaxlar
Rotor + fördelare
Växelspak mm
Signalhorn + diverse inredningsgrejor
Vevlager + riva framvagn mm
Inför nästa helg så återstår byte av kamrem, balansrem samt alla lager och rullar. Förutom att montera ihop de återstående delarna i framvagnen. Men det borde väl inte ta så lång tid?!

Måste passa på att tacka Gustav (Headline) för rådgivning, farsan för all mekhjälp och morsan för all mat och kaffe.
Kommer lite bilder till ovanstående story inom kort..
/Johan