Tändkablar?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
Max
S-Poster
Posts: 124
Joined: 2004-04-26 17:19:47
Contact:

Tändkablar?

#1 Post by Max »

På väg hem från öland (där jag förresten mötte en fin gul 968:) började bilen "hacka" knappt märkbart på E22.
När jag sedan skulle accelerera så kändes det som den gick på 3 cyl till och från.
Nu blir det bara sämre och sämre, går snart på 3 cyl hela tiden!

Har bytt tändstift och tänkte jag skulle prova byta tändkablarna nu, men..de kostar ju hur mycket som helst!?
bara "hattarna" till stiften kostar ju 930 kr!

någon som vet något bättre alternativ eller som tror det kan vara något annat fel?
MVH Max

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#2 Post by 944_Driver »

Kablarna är skitdyra, även om man inte köper original. Jag tror Sanden har till ett rimligt pris.

Innan du köper så mät upp de med en multimeter så att du är säker på ett en är dålig. Kolla också så att det inte slår gnistor om de. (Kör motorn i totalt mörker och titta efter små blixtar.)

Kablarna går att ta loss från hattarna om man vill byta bara kablarna själv. Kabeln är vanlig koppar tändkabel för några tior per meter.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

Max
S-Poster
Posts: 124
Joined: 2004-04-26 17:19:47
Contact:

#3 Post by Max »

okej!
jag försökte byta bara kablarna men fick inte loss "skruv-stiftet", satt som fanken!
ska kolla med sanden!

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#4 Post by 944_Driver »

Skruvstiften sitter som bara f*n. Jag kapa kabeln jämns med och borrade bort koppartrådarna med ett smalt borr. Det gick ju inte att borra bort allt men så mycket försvann att man kunde trycka i ny kabel och löda fast genom det lilla hål som uppstod när man borra lite snett. Det var ett jäkla pilljobb så gör det inte om du inte försäkrat dig om att "hattarna" är friska.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
claves
Addict
Posts: 2272
Joined: 2004-03-29 20:44:32
Bilmodell: Porsche 951 CS
Årsmodell: 1991
Location: Malmö
Contact:

#5 Post by claves »

Skumt...

Jag snackad med Din Bil igår.

~370:- per kabel och ~390:- för den mellan spole och fördelare.

Och detta skulle vara kompletta!

Var får ni era priser ifrån?

/Claves
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]

User avatar
notetoself
Addict
Posts: 1623
Joined: 2004-05-13 07:15:48
Bilmodell: Porschelös
Location: Högsäter
Contact:

#6 Post by notetoself »

Asså, får jag ställa en dum fråga?

Vad är detta för monsterkablar ni pratar om?
Fungerar det inte bra med vilka tattarkablar som
helst?

/x
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.

Max
S-Poster
Posts: 124
Joined: 2004-04-26 17:19:47
Contact:

#7 Post by Max »

Turbo-Puh wrote:Asså, får jag ställa en dum fråga?

Vad är detta för monsterkablar ni pratar om?
Fungerar det inte bra med vilka tattarkablar som
helst?

/x
jo, det trodde jag oxå! men har letat och provat med ett antal nu, verkar inte som det finns några med rätt längd och rätt anslutningar i båda ändarna :(

User avatar
Indischrot
Turbo-Poster
Posts: 491
Joined: 2004-03-30 09:30:38
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#8 Post by Indischrot »

Har sagt det tidigare och säger det igen,
Jag köpte Beru-kablar på mekonomen i silikon för runt 100-lappen styck.
Fanns i olika längder bara att mäta, funkar hur bra som helst.

(och så är dom blåa också 8) )

Max
S-Poster
Posts: 124
Joined: 2004-04-26 17:19:47
Contact:

#9 Post by Max »

Indischrot wrote:Har sagt det tidigare och säger det igen,
Jag köpte Beru-kablar på mekonomen i silikon för runt 100-lappen styck.
Fanns i olika längder bara att mäta, funkar hur bra som helst.

(och så är dom blåa också 8) )
det låter inte dumt! vilken bilmodell är de till?

Raukman
S2-Poster
Posts: 235
Joined: 2004-04-02 16:02:51
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#10 Post by Raukman »

Jo de ska funka med vilken sunk kabel som helst, men där ju bara så att dom som siter orginal är ju så mycket snyggare!!!
Att mäta med en multimeter kan ge en indikation, men är inte särskilt tillförlitligt, då den mäter med så svag ström, så diverse överslag å annat skoj är svåra att mäta.


Mvh Peder

Max
S-Poster
Posts: 124
Joined: 2004-04-26 17:19:47
Contact:

#11 Post by Max »

hittade tillslut kablar på mekonomen som passade :)!
kostade dock 228kr st så mycket billigare blev det inte..men men!

CBlue
S-Poster
Posts: 123
Joined: 2004-10-01 04:05:20
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Mariehamn/Södertälje
Contact:

#12 Post by CBlue »

Väntar på svar om exakt pris från Magnecore i storbrittanien dem har performance kablar på 8,5 mm för runt tusenlappen. Känns som ett bra alternativ till orginal. Billigare och bättre. En av dem stora fördelarna är att dem håller betydligt längre eftersom dem inte blir lika värma med en större area på ledningen och därmed håller längre.

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#13 Post by Pär Hylander »

Hattarna till Golf II GTI 16v kan ev passa.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

CBlue
S-Poster
Posts: 123
Joined: 2004-10-01 04:05:20
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Mariehamn/Södertälje
Contact:

#14 Post by CBlue »

Magnecor skulle ha ca 70£ inkl. frakt och moms ca(1000:-).
Mekonomen tar 1646:- för vanliga kablar så jag ska ta och beställa performance kablarna

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot], Google [Bot]