Vart efter min bil börjar reda ut sig och gå bättre så noterar jag lite dumheter som den har för sig emellanåt men som är en bit ner på priolistan.
Bilen: 924 NA -79
En grej är att motorn tvekar vid plötsliga gaspådrag. När man öppnar gasspjället fort och mycket så säger det mest bara "Bööööö...vrooom!" om ni förstår. Fenomenen uppträder mest vid kall motor, men en antydning finns där även vid varmkörd motor.
Vet inte vad det är, men en genomgång med uppmätning av diverse tryck mm i K-jetten är nog på sin plats. Jag gjorde inte det när jag köpt min bil och det kostade en ny kolvsats.... Vid kontroll efter raset visade det sig att det att K-jetten var helt knasigt inställd. Några slangstumpar och en manometer behövs.
Kan iofs även vara tändning eller vacuumgrejs såklart. Även en del diagnostiska test kan göras med fördelaren, den har både vacuum och varvtalsförställning som kan hitta på hyss (min har det ivf)
Pär Hylander
Men å andra sidan kanske det vore på sin plats att försöka få tändningen rätt inställd att börja med då? Som läsare av min följetong kanske minns så finns inga synliga grad-markeringar på svänghjulet...
Magnus K wrote:
Men å andra sidan kanske det vore på sin plats att försöka få tändningen rätt inställd att börja med då? Som läsare av min följetong kanske minns så finns inga synliga grad-markeringar på svänghjulet...
Men det där har vi hjue löst Mangan! Använd min mall så fixar det
sig hjue med tändningen.
Magnus K wrote:Ajdå... Låter lite avancerat om man som jag är helt blåbär på motorer i allmänhet och K-jet i synnerhet? Verkstadsjobb?
Nej, det är inte krångligt, man läser innantill i Haynes. Enkelt att koppla in.
Vad gäller fördelaren så vet jag inte om man ska lita på att bara för att man ställer den rätt vid tomgång eller 2500 rpm att den reglerar rätt andra varvtal. Min fördelare var inte riktigt frisk ivf, den blev för högtänd på höga varv med spikningar som följd även om den stod rätt vid 2500 rpm. Även i detta fall finns det ett diagram i Haynes att titta på, samt hyggligt bra beskrivning
Pär Hylander
Min är inte alls i skick, tvekandet vid gaspådrag är det minsta bekymret just nu. Det mesta i bultväg till främre fjäderbenen var ihoprostat och gick av vid demontering igår kväll. Nya delar beställda, diverse brickor och muttrar + två topplager till fjäderbenen = 1534 SEK. Hoppas att det är inkl moms!
Ha det gott, vi ses kanske på vägarna om några veckor...
Mangan
Hu. Jaja. Det kostar, det gör det. Det enda man kan
hoppas på är att det avtar när bilen nån gång blir
i ordning.
Jag har faktiskt inte haft en enda haveri-utgift på
bilen på en hel månad nu. Det enda som har
kostat den sista tiden är bensin och den nya
bakrutan med vinge på.
/x
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.