Sjungande växelspak?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Fredrik C
Addict
Bilmodell: Saknar en Porsche

Sjungande växelspak?

#1 Post by Fredrik C »

Har varit o kollat på en 968 CS som hade na växelspak från en 996;a monterad.
Tyvärr så verkar det som om den som monterade spaken inte fått det riktigt rätt då myket ljud o vibrationer kommer upp genom spaken :( . Nån som har några tankar o idèer om detta?
MVH
Fredrik "Alex" Cednert
PCS 7484

www.968.net
www.968s.com

Niclas Ericsson
S-Poster

#2 Post by Niclas Ericsson »

Man lär ju kolla hur själva stången ser ut samt hur 996 knoppen ser ut innuti. Jag var inne på en 996 knopp till 951 men det blev en Momo knopp istället.
Jag vet att det finns adapters för att "konvertera" ex Momo knopp till 951-spak eftersom det i Momos spakar är borrat ett 16?mm hål och 951 har ett rektangulärt hål...det torde vara gjuten eftersom orginalspaken även är rätt tung.

Men ta av 996-knoppen och kolla hur det ser ut...jag monterade dit min Momo knopp utan någon inköpt adapter, tillverkade två gummibussningar som "förband" stången med knoppen. Finn någon vibration kvar men det ska nog gå att få bort. Orginal spaken (951) är ju som sagt gjuten (tung)och är gummiupphängd på två ställen vilket totalt eliminerar överföring av vibrationer från spak till knopp...det är nog liknande konstruktion på 996:ans spak, och den är ditsatt utan någon gummiupphängning -> därav vibrationer!

Mvh. Niclas

Fredrik C
Addict

#3 Post by Fredrik C »

Är oxå inne lite på samma tänk som du. Vad jag har hört så är det rejäla gummibussnigar orginal på 944/68;an. Kan hända att dom inte har fått till det riktigt med 996 spaken...
MVH
Fredrik "Alex" Cednert
PCS 7484

www.968.net
www.968s.com

Niclas Ericsson
S-Poster

#4 Post by Niclas Ericsson »

Fredrik C wrote:Är oxå inne lite på samma tänk som du. Vad jag har hört så är det rejäla gummibussnigar orginal på 944/68;an. Kan hända att dom inte har fått till det riktigt med 996 spaken...
Ja, det är rejäla bussningar till 944-spaken samtidigt som den är tung och solid! Inga vibrationer slipper förbi där inte, lite synd också att Momos knoppar endast har ett 16?mm hål för spaken är väldigt grov och går inte in i Momoknoppen utan modifiering. Ska man sen ha bussningar på det så lär man ta ner spaken ytterligare, det är så jag har gjort.

Bilden nedan; Apexi AVC-R går bra ihop med Momo Combat Silver spak och Blapunkt La 77. 996 spaken är rätt lik den Combat-spaken.

Mvh. Niclas

Image[/img]
Last edited by Niclas Ericsson on 2004-07-14 14:37:29, edited 2 times in total.

Magnus K
Turbo-Poster

#5 Post by Magnus K »

Niclas Ericsson wrote:Jag vet att det finns adapters för att "konvertera" ex Momo knopp till 951-spak eftersom det i Momos spakar är borrat ett 16?mm hål och 951 har ett rektangulärt hål...det torde vara gjuten eftersom orginalspaken även är rätt tung.
Intressant! Det är väl samma växellänkage till 944 och 951? Minns du var de där adaptersarna finns att köpa?

Mvh
Magnus, med en 924 med audi-lådan = 944 länkage?

Niclas Ericsson
S-Poster

#6 Post by Niclas Ericsson »

Magnus K wrote:
Niclas Ericsson wrote:Jag vet att det finns adapters för att "konvertera" ex Momo knopp till 951-spak eftersom det i Momos spakar är borrat ett 16?mm hål och 951 har ett rektangulärt hål...det torde vara gjuten eftersom orginalspaken även är rätt tung.
Intressant! Det är väl samma växellänkage till 944 och 951? Minns du var de där adaptersarna finns att köpa?

Mvh
Magnus, med en 924 med audi-lådan = 944 länkage?
Ja det är nog likadant länkage modellerna mellan. Tror det var Performance Products som sålde en sådan adapter.

Mvh. Niclas

Post Reply