Plast baklucka
- Highway
- Addict
- Posts: 1953
- Joined: 2004-05-14 22:20:38
- Bilmodell: Porsche 993 C2
- Årsmodell: 1994
- Location: Oslo
- Contact:
Plast baklucka
Jag tänkte köpa en bakluckeram och sätta i en plastruta för jag tycker att det blir lite för mycket pengar att köpa en färdig,, skall man köra med 2 el 3 mm plast eller vad skall man ha för att det skall bli bra?
Magnus
Magnus
Magnus Svensson
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06
- Nallen
- NA-Poster
- Posts: 9
- Joined: 2006-01-25 17:24:08
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Jag diskuterade ämnet med bland annat Björn Larsson. Han körde med 2 mm och fick inte speciellt mycket "öron" på sin baklucka. ("öron" = utbuktning på sidorna pga att ramen inte orkar hålla in plasten) Å andra sidan så sa han att det uppstår lite skaller om bakrutan i hög fart, jag vet dock inte hur allvarligt det är eller hur stor skillnad det är mot 3 mm.
Jag har för mig att Weber körde med 3 mm men värmde plasten för att inte få "öron" men fick då rätt elaka deformeringar i plasten.
Sen finns ju varianten med 3 mm kallbockat och en vire som spänner in så att det inte blir några "öron".
I vilket fall som helst så verkar det uppenbarligen vara ok att tävla med både 2 och 3 mm.
Jag köpte själv en ram och tänkte prova i vinter med 2 mm. Helt enkelt därför att 2 mm är lättare att jobba med och antagligen blir snyggare.
Snyggaste resultatet lär vara att gå till Plastis i vilket fall. Jag gissar att han kör med 3 mm varmbockat?
Detta är i korta drag vad jag har kommit fram till men rätta mig gärna!
Jag har för mig att Weber körde med 3 mm men värmde plasten för att inte få "öron" men fick då rätt elaka deformeringar i plasten.
Sen finns ju varianten med 3 mm kallbockat och en vire som spänner in så att det inte blir några "öron".
I vilket fall som helst så verkar det uppenbarligen vara ok att tävla med både 2 och 3 mm.
Jag köpte själv en ram och tänkte prova i vinter med 2 mm. Helt enkelt därför att 2 mm är lättare att jobba med och antagligen blir snyggare.
Snyggaste resultatet lär vara att gå till Plastis i vilket fall. Jag gissar att han kör med 3 mm varmbockat?
Detta är i korta drag vad jag har kommit fram till men rätta mig gärna!

Björn Lundberg
PCS 7247
PCS 7247
- Nallen
- NA-Poster
- Posts: 9
- Joined: 2006-01-25 17:24:08
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Glömde några saker:
Det ska tydligen vara en bra idé att montera ramen på bilen först och inte försöka montera plasten i en lös ram. Inte så magiskt kanske...
Det blir snyggare att montera plasten "i" ramen istället för "på" den. Båda varianterna förekommer på tävlande bilar i PCSR. Jag har kanske någon bild någonstans som illustrerar det men du hänger nog med på vad jag menar ändå.
Det ska tydligen vara en bra idé att montera ramen på bilen först och inte försöka montera plasten i en lös ram. Inte så magiskt kanske...

Det blir snyggare att montera plasten "i" ramen istället för "på" den. Båda varianterna förekommer på tävlande bilar i PCSR. Jag har kanske någon bild någonstans som illustrerar det men du hänger nog med på vad jag menar ändå.

Björn Lundberg
PCS 7247
PCS 7247
- easec
- Addict
- Posts: 1023
- Joined: 2005-10-24 11:11:36
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Lomma, Skåne
- Contact:
Otto har en snygg lösning.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Easec, tummen mitt i handen och snigeln från Söndraby!
http://easec.blogspot.com/
Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt.
Kulbil: 944
Bruksbil: 996 GT3 Mk1 -00 krachad
http://easec.blogspot.com/
Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt.
Kulbil: 944
Bruksbil: 996 GT3 Mk1 -00 krachad
- FSN
- Raceputte
- Posts: 1557
- Joined: 2004-03-29 19:00:19
- Bilmodell: 924S med 968 drivlina
- Årsmodell: 1986
- Location: Göteborg, TORSLANDA
- Contact:
- Highway
- Addict
- Posts: 1953
- Joined: 2004-05-14 22:20:38
- Bilmodell: Porsche 993 C2
- Årsmodell: 1994
- Location: Oslo
- Contact:
- Highway
- Addict
- Posts: 1953
- Joined: 2004-05-14 22:20:38
- Bilmodell: Porsche 993 C2
- Årsmodell: 1994
- Location: Oslo
- Contact:
- easec
- Addict
- Posts: 1023
- Joined: 2005-10-24 11:11:36
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Lomma, Skåne
- Contact:
Tänk på att sätta på den "nya" rutan innan du slår i sönder den, Ramen slår sig lätt, sitter den på plats så behåller den formen.
Easec, tummen mitt i handen och snigeln från Söndraby!
http://easec.blogspot.com/
Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt.
Kulbil: 944
Bruksbil: 996 GT3 Mk1 -00 krachad
http://easec.blogspot.com/
Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt.
Kulbil: 944
Bruksbil: 996 GT3 Mk1 -00 krachad
- Dan Winberg
- Addict
- Posts: 1028
- Joined: 2004-05-01 15:44:27
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Göteborg
- Contact:
- Erol
- Moderator
- Posts: 4350
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Bakruta limmad o klar i ramDan Winberg wrote:Nån som vet priset vad plastis tar?
Ram i inbyte 5000 + moms
Dock kan detta pris vara uppdaterat, då det inte är helt färskt!
Citerar från en tidigare tråd (http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... highlight=)
Code: Select all
Prislista alla priser ex moms o frakt
Huv 944 3000
Huv 968 3000
Huv med gälar +500
Frontläpp 944 400
Frontläpp typ gemballa 1700
Skärm 944 / par 3200
Skärm 968/par 3500
Kofångare fram 944 2000
Kofångare fram 968 2400
Kofångare bak 944 1200
Kofångare bak 911 964 3000
Sidotrösklar 944 typ 968 /par 1500
Sidotrösklar 911 964 2500
Motor lucka 911 964 2500
Ram till ellucka 911 964 700
Baklucka 944 cab 1800
Dörrsidor inne 944/968/par 1200
Front plåt RS 944 1800
Luft intag ers dimljus /par 1000
Tak 944/968 1500
968 turbo RS vinge komp 6500
Lister till ovan löst 3st 700
Alu-konsoller till ovan 800
Vingblad bumerang vinge 2000
Vingblad 996 GT2 4000
Motorlucka 996 4500
Lexan rutor/par
Dörr 2500
Sido 1500
Bak 3200
Lamplock 1700
Pris vid komp sats 7000
Bakruta limmad o klar i ram
Ram i inbyte 5000
Utan inbyte 6000 [quote][/quote]
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
-
- Turbo-Poster
- Posts: 977
- Joined: 2004-03-29 11:36:57
- Telefon: 0704847656
- Bilmodell: Porsche 951-E85
- Årsmodell: 1990
- Location: Lomma
- Contact:
Hehe, detta är inget roligt jobb kan jag lova. Både jag och Uffe K har satt dit plastrutor med popnit i ramen, precis som Otto. Första försöket misslyckades så jag fick köpa en ny polycarbonatbit, modell stor. Men Uffe:s fru kläckte iden att sätta en stålvajer med en vantskruv mellan ramens nedre del. Först sätter man dit vajern och spänner upp den i rutan, sen kan man ta loss rutan från bilen och börja det extremt dryga jobbet 
Kolla här: http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=6 ... &start=147
Sen att få tätt för vatten........silvertejp är skitsnyggt
Lycka till magnus!!
Mvh Björn

Kolla här: http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=6 ... &start=147
Sen att få tätt för vatten........silvertejp är skitsnyggt

Lycka till magnus!!
Mvh Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma
- FSN
- Raceputte
- Posts: 1557
- Joined: 2004-03-29 19:00:19
- Bilmodell: 924S med 968 drivlina
- Årsmodell: 1986
- Location: Göteborg, TORSLANDA
- Contact:
Skall oxo bygga en ny bakruta i 3mm PC.
Har en utskuren lös glasruta och funderar på om det går att använda den som form för att förforma PC rutan med hjälp av lite värme. Vill ha ramen så tight som möjligt mot karossen och vill ha bort så mycket böjspänningar som möjligt i plasten, vill inte ha nån wire för att hålla ihop det.
Nån som har försökt forma bakruta med värme som kan dela med sig av sina misstag/framfångar??
Har en utskuren lös glasruta och funderar på om det går att använda den som form för att förforma PC rutan med hjälp av lite värme. Vill ha ramen så tight som möjligt mot karossen och vill ha bort så mycket böjspänningar som möjligt i plasten, vill inte ha nån wire för att hålla ihop det.
Nån som har försökt forma bakruta med värme som kan dela med sig av sina misstag/framfångar??
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]
[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]
[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]
- Dan Winberg
- Addict
- Posts: 1028
- Joined: 2004-05-01 15:44:27
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Göteborg
- Contact:
- FSN
- Raceputte
- Posts: 1557
- Joined: 2004-03-29 19:00:19
- Bilmodell: 924S med 968 drivlina
- Årsmodell: 1986
- Location: Göteborg, TORSLANDA
- Contact:
Har för mig att Leif Ampler (kör i Klass 2 PCSR) har köpt sin av Plastis. Ser bra ut, bättre ut än nåt hemmabyggt jag sett men det bör det göra när det kostar.Dan Winberg wrote:Är det ngn som vet ngn som köpt ruta av plastis och vet reultatet?
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]
[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]
[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]
- Highway
- Addict
- Posts: 1953
- Joined: 2004-05-14 22:20:38
- Bilmodell: Porsche 993 C2
- Årsmodell: 1994
- Location: Oslo
- Contact:
Who is online
Users browsing this forum: No registered users