En turbo eller s2 ?
- Torbjorn968
- Addict
- Posts: 1871
- Joined: 2006-05-14 14:29:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Eftersom jag ställt en liknande fråga för nån vecka sen när jag funderade på alternativ till att uppgradera min 968: hur går det om ni lägger in 944 S 3 (den skulle hetat så och det står faktiskt 944 i min servicebok även om det är en tidig 968) i ekvationen.
Bilarna är inte så farligt mycket dyrare, från ca 100 000:- och som man märker så är det inte inköpspriset som är bekymret när det gäller driftkostnader av dessa bilar.... (exkl däck så har detta år gått på 40 000:- i service)... om man inte skruvar sjäv.
Skall man vända på ekonomin så bör man nog köpa den bil som är i bäst skick snarare än att leta viss modell.
mvh
TL
Bilarna är inte så farligt mycket dyrare, från ca 100 000:- och som man märker så är det inte inköpspriset som är bekymret när det gäller driftkostnader av dessa bilar.... (exkl däck så har detta år gått på 40 000:- i service)... om man inte skruvar sjäv.
Skall man vända på ekonomin så bör man nog köpa den bil som är i bäst skick snarare än att leta viss modell.
mvh
TL
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!
- Bodens Svarta 944 S2
- Addict
- Posts: 1662
- Joined: 2004-12-18 01:38:05
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Boden
- Contact:
Jon80 skrev:
Har även fått höra detta från annat håll (FredrikÅ) att min S2 går bra..
Det ordet han använder när vi talas vid är "exploderar", och då menar jag
inte att den går i tusen bitar som först åker upp i luften för att sen komma
ner som plåtregn.
Den drar riktigt tokbra från 4000 o uppåt.
(Blev lite skraj första gången man provade att hålla 4-an i
till rödmarkeringen) Kan den va chippad ?
Har ju varken kört nån annan S2 och kan inte säga nåt om detta själv men
FredrikÅ har ju ägt 2 st sen tidigare, så han kanske vet vad han pratar om..
Jag måste säga att jag blev överaskad över S2ans prestanda när jag fick en åktur i Bodens Svarta's S2!! Var betydligt bättre drag i den än jag hade förväntat mig!
Har även fått höra detta från annat håll (FredrikÅ) att min S2 går bra..
Det ordet han använder när vi talas vid är "exploderar", och då menar jag
inte att den går i tusen bitar som först åker upp i luften för att sen komma
ner som plåtregn.

Den drar riktigt tokbra från 4000 o uppåt.
(Blev lite skraj första gången man provade att hålla 4-an i
till rödmarkeringen) Kan den va chippad ?
Har ju varken kört nån annan S2 och kan inte säga nåt om detta själv men
FredrikÅ har ju ägt 2 st sen tidigare, så han kanske vet vad han pratar om..
Jag hade en gång en svart S2 på Sommaren.. Men vinterleksaken är kvar..
Mmm en svart RX-1 Mountain som jag nu bytt bort mot en Nytro MTX 2009... Najs.
/Janne fd PCS #9425
Varför köra Amerikanskt när det finns kvalité.. ; )
Mmm en svart RX-1 Mountain som jag nu bytt bort mot en Nytro MTX 2009... Najs.
/Janne fd PCS #9425
Varför köra Amerikanskt när det finns kvalité.. ; )
-
- Carrera-Poster
- Posts: 375
- Joined: 2005-09-10 09:52:49
- Contact:
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Min drar 0,8 i lagligt tempo på svenska landsvägar.
Samtidigt som den drar ca 1,4 i rusningstrafik i göteborg.
..Och dryga 2-2,5 på banan/SS....
Ok tycker jag. M.a.o.: använder jag gasen drar den en del, annars inte.
Samtidigt som den drar ca 1,4 i rusningstrafik i göteborg.
..Och dryga 2-2,5 på banan/SS....
Ok tycker jag. M.a.o.: använder jag gasen drar den en del, annars inte.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
- DENIS
- Carrera-Poster
- Posts: 332
- Joined: 2006-05-07 15:33:04
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Kalmar
- Contact:
Där snackar vi om att man måste ha en bra ekonomi om man skall överleva det lixom.Torbjorn968 wrote:Eftersom jag ställt en liknande fråga för nån vecka sen när jag funderade på alternativ till att uppgradera min 968: hur går det om ni lägger in 944 S 3 (den skulle hetat så och det står faktiskt 944 i min servicebok även om det är en tidig 968) i ekvationen.
Bilarna är inte så farligt mycket dyrare, från ca 100 000:- och som man märker så är det inte inköpspriset som är bekymret när det gäller driftkostnader av dessa bilar.... (exkl däck så har detta år gått på 40 000:- i service)... om man inte skruvar sjäv.
Skall man vända på ekonomin så bör man nog köpa den bil som är i bäst skick snarare än att leta viss modell.
mvh
TL
Jag har inte råd med att punga ut efter köpet liksom :\
------------------------
DENIS 'DNS' N.S.
www.DENIS.nu
DENIS@DENIS.nu
------------------------
DENIS 'DNS' N.S.
www.DENIS.nu
DENIS@DENIS.nu
------------------------
- DENIS
- Carrera-Poster
- Posts: 332
- Joined: 2006-05-07 15:33:04
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Kalmar
- Contact:
Frågan är dock hur bra det går med orginalröret? vad skiljer effekt åt?Jon80 wrote:Jag har chippat min bil med Gurras chip, från Revlineracing:
http://www.revline.se/
När jag bytte chippen, så visade det sig att min bil redan var chippad, med CUP chip. Gurras chip var betydligt bättre dock. Bara gott att säga om det![]()
Angående avgasrör så gjorde H.Magnusson här på forumet kompletta rör för runt 7000:-(?). Så man kan säga att få en tidigt Turbobil (220Hk) att prestera runt 290HK, med bättre spoolup, så kostar det 10 000:-, nöjer man sig med orginalrör så blir det 3500:-.. Billigt var ordet.
Annars är 10 000:- småpengar för en sån, i min syn, effektfull prestandahöjare!

------------------------
DENIS 'DNS' N.S.
www.DENIS.nu
DENIS@DENIS.nu
------------------------
DENIS 'DNS' N.S.
www.DENIS.nu
DENIS@DENIS.nu
------------------------
- Jon80
- Sponsor
- Posts: 3847
- Joined: 2005-07-12 10:38:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Degerfors
- Contact:
Jag tycker det går bra med orginalröret, men å andra sidan vet ju inte jag något annat 

Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
- DENIS
- Carrera-Poster
- Posts: 332
- Joined: 2006-05-07 15:33:04
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Kalmar
- Contact:
Nästan värt det då... enda nackdelen med porschen är juh reservdelarna, är juh en stor del av frågan när jagskall byta bil...Jon80 wrote:Jag tycker det går bra med orginalröret, men å andra sidan vet ju inte jag något annat
vet inte om jag kommer att ha råd om nått skulle skita sig :\
brukar det vara mkt knas?
har inte gjort nåt alls på min bil sen jag köpte den :>
------------------------
DENIS 'DNS' N.S.
www.DENIS.nu
DENIS@DENIS.nu
------------------------
DENIS 'DNS' N.S.
www.DENIS.nu
DENIS@DENIS.nu
------------------------
- Jon80
- Sponsor
- Posts: 3847
- Joined: 2005-07-12 10:38:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Degerfors
- Contact:
Många pratar om flera tiotusentals kronor per år för bilarna, men iallafall i mitt fall så är i princip allt självförvållat. Tex så har man bytt stol och ratt. Nya fälgar... Utzon har väldigt bra priser på de reservdelar jag velat köpa. Dämpare för banåka har handlats, begagnade slicks osv. Listan kan göras hur lång som helst.
Det enda som jag egentligen var i behov av att byta var topplockspackningen, och då köpte jag en sotningssats (alla packningar som behövs) för runt 2100:-
Jobbet lyckades jag med själv, och då hade jag aldrig mekat bilmotor förut.
Ah, just det.. En spridare gav upp, så jag köpte från Gurra. Men detta är nog inte världens vanligaste fel(?)
Såhär i efterhand så köpte jag nog en turbobil i billigaste laget. En hel del småpill har det varit. Tex så läkte slangarna från Servobehållaren, Tuben ner i bensintanken läkte så det pissade bensin om man fyllde full tank, generatorremmen var för dåligt spännd osv osv. Har inte kostat några pengar direkt, men en hel del mekande har det blivit. Och massor har man lärt sig!!
Mvh Jon
Det enda som jag egentligen var i behov av att byta var topplockspackningen, och då köpte jag en sotningssats (alla packningar som behövs) för runt 2100:-
Jobbet lyckades jag med själv, och då hade jag aldrig mekat bilmotor förut.
Ah, just det.. En spridare gav upp, så jag köpte från Gurra. Men detta är nog inte världens vanligaste fel(?)
Såhär i efterhand så köpte jag nog en turbobil i billigaste laget. En hel del småpill har det varit. Tex så läkte slangarna från Servobehållaren, Tuben ner i bensintanken läkte så det pissade bensin om man fyllde full tank, generatorremmen var för dåligt spännd osv osv. Har inte kostat några pengar direkt, men en hel del mekande har det blivit. Och massor har man lärt sig!!
Mvh Jon
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
- DENIS
- Carrera-Poster
- Posts: 332
- Joined: 2006-05-07 15:33:04
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Kalmar
- Contact:
Bästa för min del hade trots allt varit om man köpte nån turbo från en härifrån, då är det iaf med större chans att hitta en person som tatt hand om sin turbo som sin lilla bebis? 
Skulle vara perfekt för min del om jag bytte min mot en turbo + pengar med nån här... men det är nog inget aktuellt garanterat.
Man byter nog inte ner sig i första hand! (hade iaf inte jag gjort)
Eller bara nån som säljer en fin o fräsch härifrån för en billig peng *mumma för en smålänning* (Som bodens svarta skulle sagt?
)

Skulle vara perfekt för min del om jag bytte min mot en turbo + pengar med nån här... men det är nog inget aktuellt garanterat.
Man byter nog inte ner sig i första hand! (hade iaf inte jag gjort)

Eller bara nån som säljer en fin o fräsch härifrån för en billig peng *mumma för en smålänning* (Som bodens svarta skulle sagt?

------------------------
DENIS 'DNS' N.S.
www.DENIS.nu
DENIS@DENIS.nu
------------------------
DENIS 'DNS' N.S.
www.DENIS.nu
DENIS@DENIS.nu
------------------------
- Bodens Svarta 944 S2
- Addict
- Posts: 1662
- Joined: 2004-12-18 01:38:05
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Boden
- Contact:
DENIS skrev:
Vad du än väljer så vet jag att du kommer bli riktigt nöjd.. En 944 är ju
alltid en 944..
Jo bett..*mumma för en smålänning* (Som bodens svarta skulle sagt?)

Vad du än väljer så vet jag att du kommer bli riktigt nöjd.. En 944 är ju
alltid en 944..

Jag hade en gång en svart S2 på Sommaren.. Men vinterleksaken är kvar..
Mmm en svart RX-1 Mountain som jag nu bytt bort mot en Nytro MTX 2009... Najs.
/Janne fd PCS #9425
Varför köra Amerikanskt när det finns kvalité.. ; )
Mmm en svart RX-1 Mountain som jag nu bytt bort mot en Nytro MTX 2009... Najs.
/Janne fd PCS #9425
Varför köra Amerikanskt när det finns kvalité.. ; )
- DENIS
- Carrera-Poster
- Posts: 332
- Joined: 2006-05-07 15:33:04
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Kalmar
- Contact:
-
- NA-Poster
- Posts: 15
- Joined: 2006-07-20 16:43:55
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Kalmar
- Contact:
Kunde inte undgå att du är från Kalmar dennis, bor här med, gick i samma tankar på en porsche 944 i somras efter körkortet. Men kom fram till att det skulle bli för dyrt tyvärr..
Tänkte att du var rätt ung med, kanske kan få nåt tips här?
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=7930
Det slutade iallafall på en volvo 240 så länge, men i framtiden.. *drömmer*
Tänkte att du var rätt ung med, kanske kan få nåt tips här?
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=7930
Det slutade iallafall på en volvo 240 så länge, men i framtiden.. *drömmer*
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
mackan_ : vi ska nog kunna lura ner dig i fördärvet! Inte kan du åka traktor genom livet?
Ser du en röd S2:a med regnummer som börjar på "TTA" så är det jag eller tjejen!

Ser du en röd S2:a med regnummer som börjar på "TTA" så är det jag eller tjejen!

Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
- Jon80
- Sponsor
- Posts: 3847
- Joined: 2005-07-12 10:38:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Degerfors
- Contact:
Å då vinkar han som en galning, och då kommer följande konversation mellan dig och din flickvän i bilen:Karl Birgander wrote:mackan_ : vi ska nog kunna lura ner dig i fördärvet! Inte kan du åka traktor genom livet?![]()
Ser du en röd S2:a med regnummer som börjar på "TTA" så är det jag eller tjejen!
Hon: -"Känner du han där som vinkar?"
Du: -"Näe, vem F-n är det?"
Hon: "Idag verkar de släppa ut alla knäppisar"
Du: "Ja, hoppas alliansen får ordning på hemmen.. tragiskt det där"



Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
Who is online
Users browsing this forum: No registered users