Växellådorna till 9x4 & 968
- broberg
- Addict
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Årsmodell: Vet ej
Växellådorna till 9x4 & 968
Hej gott folk..
Ni som vet..
Hur är skillnaden i utväxling på vxllådorna genom tiderna?
De som vet lista gärna all lådor från 924 upp till 968.. med och utan diff..
Och säg gärna vilken låda som är mest stryktålig.
Då jag har ett krav på mig själv att få en väl fungerande kompressormatad 44:a så är ju antagligen orginal växellådan för svag (det blir ju trots allt dubblad kraft ut)..
Turbo lådan är väl antagligen starkare på något vis, men utväxlingen är ju då anpassad efter just turbo-motorn vilket har en annan karaktär än vad en kompressormatad-motor har..
968 lådan eller s2 lådan.. vilket är att föredra? 968:ans låda är väl 6vxlad om jag inte minns fel? Eller alla kanske inte är det? Hur är skillnaden där, tätväxlad eller högre växlad?
Notera att jag är novis, så rätta mig mer än gärna om jag tänker fel.
Tack på förhand.
// Pierre Broberg
Ni som vet..
Hur är skillnaden i utväxling på vxllådorna genom tiderna?
De som vet lista gärna all lådor från 924 upp till 968.. med och utan diff..
Och säg gärna vilken låda som är mest stryktålig.
Då jag har ett krav på mig själv att få en väl fungerande kompressormatad 44:a så är ju antagligen orginal växellådan för svag (det blir ju trots allt dubblad kraft ut)..
Turbo lådan är väl antagligen starkare på något vis, men utväxlingen är ju då anpassad efter just turbo-motorn vilket har en annan karaktär än vad en kompressormatad-motor har..
968 lådan eller s2 lådan.. vilket är att föredra? 968:ans låda är väl 6vxlad om jag inte minns fel? Eller alla kanske inte är det? Hur är skillnaden där, tätväxlad eller högre växlad?
Notera att jag är novis, så rätta mig mer än gärna om jag tänker fel.
Tack på förhand.
// Pierre Broberg
// Broberg, grundare och föredetta administratör för 944Sverige.com, formgivare av 944Sverige logotyp | Ej längre aktiv.
- GLind
- Turbo-Poster
Med tanke på att många med 400hk+ kör med orginal turbolåda måste ju denna hålla för rätt mycket stryk. Det finns utväxlingsdiagram i bruksanvisningarna till bilarna. Claves här på forumet har manualerna för S2 och Turbo liggandes på sin hemsida. http://ultrafunky.d2g.com/Tech/Manual/index.htm
Turboväxlarna är som du säger mycket långstegade. Går knappt att köra i 70-90 vägar i femman. I Fyran kör man från 70 till 230 mätarfart... Femman blir således en överväxel. Särkillt på bana. Där du troligtvis bara använder tvåan & trean och ev fyran 2-3 skunder på rakan.
av 944lådorna skulle väl en S2 med diffbroms vara det bästa...
Turboväxlarna är som du säger mycket långstegade. Går knappt att köra i 70-90 vägar i femman. I Fyran kör man från 70 till 230 mätarfart... Femman blir således en överväxel. Särkillt på bana. Där du troligtvis bara använder tvåan & trean och ev fyran 2-3 skunder på rakan.
av 944lådorna skulle väl en S2 med diffbroms vara det bästa...
/Gustav Lind
Porsche 944 turbo, 1990 - Bengts steg 1, Lindsey racing wategate, Sänkt
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=7917]Porsche 924 turbo, 1980 - Renoveringsobjekt[/url]
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=7917]Porsche 924 turbo, 1980 - Renoveringsobjekt[/url]
- broberg
- Addict
hmm, ja s2 lådorna är väl att föredra då kompressorn ger ett jämnt tryck i likhet med sugmotorer..
Nu är det kanske lite svårt att hitta en s2 låda med diffbroms.. Är det inte möjligt att modifiera en befintlig s2 låda utan diff broms så den får en diffbroms.. Eller kostar det mer än det smakar? Och är s2 lådorna lika starka som turbo lådorna?
Och vet någon HUR s2 lådorna är förstärkta jämfört med n/a lådorna (utväxlingen är väl nästan densamma?)
Hur är det att ha en 6 växlad låda på bana? (ni som kör 968 borde ju veta
)
Är det någon som köpt en s2 växellåda här, isf hur mycket gav ni (med eller utan diff)?
Nu är det kanske lite svårt att hitta en s2 låda med diffbroms.. Är det inte möjligt att modifiera en befintlig s2 låda utan diff broms så den får en diffbroms.. Eller kostar det mer än det smakar? Och är s2 lådorna lika starka som turbo lådorna?
Och vet någon HUR s2 lådorna är förstärkta jämfört med n/a lådorna (utväxlingen är väl nästan densamma?)
Hur är det att ha en 6 växlad låda på bana? (ni som kör 968 borde ju veta

Är det någon som köpt en s2 växellåda här, isf hur mycket gav ni (med eller utan diff)?
// Broberg, grundare och föredetta administratör för 944Sverige.com, formgivare av 944Sverige logotyp | Ej längre aktiv.
- GLind
- Turbo-Poster
Turbolådorna har till skillnad mot S2 lådorna förstärkningar på ettan och tvåans växel. I övrigt vet jag inte skillanden förutom utväxling, diffbroms och oljekyl (som väl kommer med diffoptionen 220..). Det finns också någon förstärkning i diffbromsen i turbon gentemot övriga 220 lådor.
När ska du lägga upp en tråd om kompressorbygget? =)
/Gustav Lind
- broberg
- Addict
Okej, förstärkningen på ettan o tvåan låter ju iofs ganska intressant.. men som sagt tror körbarheten med en s2 låda blir bättre än turbon's.. bara en vild teoretiskt gissning efter att ha kollat lite på nätet..
Kompressor bygget har ju legat lite på is pga andra dumheter..
men nu har jag fått blodad tand.. så har börjat kolla runt lite.
ser hittils ut att bli en Lysholm kompressor (skruv) och ett i3+ insprut.
laddtryck har jag räknat på 1,5 bar (dvs 2,5 med atmosfär tryck)..
det blir alltså en lysholm 2300 för att klara av att trycka in det.. Om jag inte räknat fel vilket är helt möjligt
Ska ringa o prata mer med ENEM när det börjar närma sig.
När vi ändå är inne i det.. kan ju passa på att fråga om kolvar .. ska jag köra med turbokolvar eller ska jag satsa på eftermarknads kolvar när jag ändå är på g? För jag måste ju sänka kompet om jag ska överladda (mer än 0,3 som verkar vara tumregeln)..
orginal turbokolvar pallar väl 350-400 hk?
Kompressor bygget har ju legat lite på is pga andra dumheter..
men nu har jag fått blodad tand.. så har börjat kolla runt lite.
ser hittils ut att bli en Lysholm kompressor (skruv) och ett i3+ insprut.
laddtryck har jag räknat på 1,5 bar (dvs 2,5 med atmosfär tryck)..
det blir alltså en lysholm 2300 för att klara av att trycka in det.. Om jag inte räknat fel vilket är helt möjligt

Ska ringa o prata mer med ENEM när det börjar närma sig.
När vi ändå är inne i det.. kan ju passa på att fråga om kolvar .. ska jag köra med turbokolvar eller ska jag satsa på eftermarknads kolvar när jag ändå är på g? För jag måste ju sänka kompet om jag ska överladda (mer än 0,3 som verkar vara tumregeln)..
orginal turbokolvar pallar väl 350-400 hk?
- broberg
- Addict
Fortsätter :
iom ökad bränslemängd pga övertryck..
Bränslepump, räcker det med n/a orginal?
spridare, räcker n/a orginal eller ska jag skaffa spridare från en turbo?
Vad är det mer jag måste uppgradera för att få motorn att hålla längre än 2mil?
iom ökad bränslemängd pga övertryck..
Bränslepump, räcker det med n/a orginal?
spridare, räcker n/a orginal eller ska jag skaffa spridare från en turbo?
Vad är det mer jag måste uppgradera för att få motorn att hålla längre än 2mil?
- Maxx
- Addict
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
Finns inga noteringar i PET om att ettan och tvåan skulle vara annorlunda till turbon jämfört med S2:an, men femma är det två versioner av. Sista kåpan på själva växellådan är special för turbon (och antagligen förstärkt). Utväxlingen är olika men diffbromsen är densamma förutom de utgående axlarna (heter det så?) från växellådan. Detta enligt PET, med reservation för att jag eventuellt läst fel.GLind wrote:Turbolådorna har till skillnad mot S2 lådorna förstärkningar på ettan och tvåans växel. I övrigt vet jag inte skillanden förutom utväxling, diffbroms och oljekyl (som väl kommer med diffoptionen 220..). Det finns också någon förstärkning i diffbromsen i turbon gentemot övriga 220 lådor.
Borde väl gå att sammanföra en S2-låda med en turbolåda?
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
- GLind
- Turbo-Poster
Alla växlar har ju längre steg så det borde vara mer som skiljer även i PET.
Synkringarna är molybdentäckta (tyskarna verkar vara glada i det ämnet) ivf. Vad som mer är framgår inte
Diffbromsen är lite värre på senturbon än tidigare turbo/S2
Synkringarna är molybdentäckta (tyskarna verkar vara glada i det ämnet) ivf. Vad som mer är framgår inte
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
/Gustav Lind
- Maxx
- Addict
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
Men det är i själva diffen så det spelar ju inget större roll i vilket fall i och med att en 951-diffbroms borde passa i en S2-låda. (Sena turbon och S2 är ju samtida och borde ha mer likheter än tidiga turbon och S2, förutom bromsarna.)GLind wrote:Alla växlar har ju längre steg så det borde vara mer som skiljer även i PET.
Iofs visar ju PET bara reservdelar så det kan ju vara så att turbon är normen som reservdel?
Längre steg är väl på grund av slutväxeln, förutom femman? Dvs, S2-lådan har en lägre slutväxel än turbolådan.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
- FSN
- Raceputte
- Bilmodell: 924S med 968 drivlina
- Årsmodell: 1986
Ang. utväxlingen på lådan så är turbons utväxling att föredra men slutväxeln på S2 lägre (3,375 på turbo och 3,875 på S2). Växel 1-4 är indentisk (3,5 2,059 1,4 1,034) men femte växeln skiljer (0,829 på turbon och 0,778 på S2). Det är mer överväxel på S2 än på turbon.
944S har samma utväxling som turbon men 3,889 slutväxel. En sån låda kan du säkert hitta på skroten billigt och bygga på en oljekylare om det behövs. Ellere en turbolåda med S2 slutväxel.
944S har samma utväxling som turbon men 3,889 slutväxel. En sån låda kan du säkert hitta på skroten billigt och bygga på en oljekylare om det behövs. Ellere en turbolåda med S2 slutväxel.
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]
[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]
[/size][/color]
- broberg
- Addict
Hmm, nu märker jag att jag sover för mycket..
turbon's låda är väl överväxlad med högre topphastighet som effekt.. eller har jag fel?
Enligt de diagram som hänvisas till längre upp i tråden så har ju turbon en högre topphastighet än vad s2:an har ..
Sen är ju frågan vad som är mest önskvärt..
turbon's låda är väl överväxlad med högre topphastighet som effekt.. eller har jag fel?
Enligt de diagram som hänvisas till längre upp i tråden så har ju turbon en högre topphastighet än vad s2:an har ..
- FSN
- Raceputte
- Bilmodell: 924S med 968 drivlina
- Årsmodell: 1986
Så är det och det är slutväxelns fel men det är större skillnad mellan 4:an och 5:an på S2 än på turbo.broberg wrote:Hmm, nu märker jag att jag sover för mycket..
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]
[/size][/color]
[/size][/color]
- Porrsche
- Turbo-Poster
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1985B
Köpte en på skroten ifjol. 11.000 mil hade den gått och skulle suttit på en -91á. Ej LSD. Gav 6.500:- för den inkl frakt.broberg wrote:Är det någon som köpt en s2 växellåda här, isf hur mycket gav ni (med eller utan diff)?
Kört ett drygt år med den nu och den funkar perfekt.
8)
Göran
---
Porsche 944 -85
Göran
---
Porsche 944 -85
- GLind
- Turbo-Poster
Med andra ord, köp en turbolåda. Byt sedan slutväxel mot en S2a. (hur svårt är detta?) eller så köper du lådan från den krockade 968an under säljes.FSN wrote:Så är det och det är slutväxelns fel men det är större skillnad mellan 4:an och 5:an på S2 än på turbo.broberg wrote:Hmm, nu märker jag att jag sover för mycket..
/Gustav Lind
- broberg
- Addict
Hmm, tänkte bara.. iom byte av låda.
ska man byta drivknutar etc och sånt då med? För det verkar ju inte vara samma knutar till turbo och n/a..
jag har nämligen sprillans nya knutar till min nuvarande låda, hur passar det ihop?
och är det "bara" att byta låda? det passar rakt på med fästen och allting? (tänkte både på turbo/s2 och 968 lådorna).
ska man byta drivknutar etc och sånt då med? För det verkar ju inte vara samma knutar till turbo och n/a..
jag har nämligen sprillans nya knutar till min nuvarande låda, hur passar det ihop?
och är det "bara" att byta låda? det passar rakt på med fästen och allting? (tänkte både på turbo/s2 och 968 lådorna).