Går i 931-tankar, behöver råd

924/928/944/968
Message
Author
User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#16 Post by Maxx »

En 924 turbo med nyrenoverad motor för 25kkr (10+15kkr) anser jag vara billigt! Ok, det tillkommer ju ett antal arbetstimmar men frågan är hur man ska värdera dem.

Lägg till 10-20kkr för att fixa annat på bilen (t ex koppling, stötdämpare, väghållning, osv) så tycker jag ändå att man har fått väldigt mycket bil och körglädje för pengarna. :D

Kolla på Mobile.de vad man får ge för de få 924 turbo som dyker upp där.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

Joachim
NA-Poster
Posts: 6
Joined: 2006-07-25 12:31:29
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Östersund
Contact:

#17 Post by Joachim »

Henka wrote:Jag har precis renoverat min motor.
Det här är lite av det som jag fick kosta på....

Behöver du sedan byta kanske bromsar, dämpare, bussningar m.m
så kan det bli en dyr bil.
Men skruvandet är en del av det roliga så lite får det väl kosta.
Henka

Se där ja, väldigt informativt!
Så fort jag kollat närmre på bilen så kan jag se ungefär vad det kan kosta. Ägaren skruvade ju ur motorn då den rasade (ca 2004) så man borde kunna se var grejerna har gett med sig. Turbon kollade jag upp senast jag såg bilen, och den var i brukbart skick, alltså varken nyskick eller på väg att rasa.

Resten, som någon skrev, "kringdelarna", är mestadels Bosch som sagt, sprutet är väl ett gammalt hederligt K-Jetronic? "Samma" som på SAAB mekaniska turbomotorer (900 T 8) alltså, men kanske någon modelltypisk skillnad förstås. Bakvagnen är inte vanliga fjädrar utan sk. torsionsmodell om jag fattat allt rätt? Hållbara grejer?

Än en gång, tack för all hjälpsam info.

Ett litet tillägg:
Hur fungerar laddtrycksbegränsningen på en 931:a?

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#18 Post by patand »

Joachim wrote:Ett litet tillägg:
Hur fungerar laddtrycksbegränsningen på en 931:a?
Wastegaten öppnar vid 0,7 bar... om inte membranet pajjat förståss då laddar det mer... :)

Förresten var i landet befinner du dig? Kanske finns det någon 931 ägare nära dig som kan ställa upp och kolla på bilen med dig? Skriv gärna i profilen var du hör hemma, underlättar ju. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users