Porsche 944 som första bil här i livet?
- sweanders
- Turbo-Poster
- Bilmodell: Saknar en Porsche
www.tradera.se och www.porsche.nu men de flesta verkar dyka upp på blocket.
Om du är seriös och har pengarna redo kan jag göra dig en tjänst och kolla på bilar som finns i Stockholmstrakten. Jag vill inte hjälpa en fönstershoppare men det skulle vara synd om du började med fel bil med färskt körkort.
Om du är seriös och har pengarna redo kan jag göra dig en tjänst och kolla på bilar som finns i Stockholmstrakten. Jag vill inte hjälpa en fönstershoppare men det skulle vara synd om du började med fel bil med färskt körkort.
[b]Med vänliga hälsningar, Anders Hansson[/b]
- Maxx
- Addict
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
Du hade väl inte ens körtkort än?mackan_ wrote:Näe, jag ska inte förhasta mig inte, men lite ivrig blir jag nog allt.. tyvärr kanske.
Jag har inget att stressa för, så man skulle göra en rut som man åkte och kollade på några bilar nån helg. Kanske kan hinna med ett par stycken på en lång dag
Iaf, vart kan man mer leta än på blocket? Hittar inga på t.ex bytbil.se (kanske nån enstaka då..)
Men http://www.blocket.se/vi/8795697.htm?ca=18_s såg jäkligt fräsch ut.. eller? Ombyggd var den ju.. :/

Ska du köra bilen på vintern? I så fall är nog inte cabben ett lämpligt objekt. Targalucka ger lite cab-känsla, fast även nackdelen att det kan läcka in vatten.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
-
- NA-Poster
sweanders wrote:www.tradera.se och www.porsche.nu men de flesta verkar dyka upp på blocket.
http://www.blocket.se/vi/8506090.htm?ca=11_s
Kikade nu, bilen har ju inte gått många mil. Är de "riktiga" mil, tyskimporterad (hehe, vilka fördomar)?
Om du skulle vilja kolla upp den så vore det kanon, jäkligt schysst (!), du som kan porsche. Jag är helt färsk på det nämligen :/ Pengarna har jag redo osv..
Ska ändå upp till sthlm nu i sommar, grönan.. Vore fräkt att ta bilen hem, hehe

Såg även http://www.blocket.se/vi/8276578.htm?ca=11_s
Verkade vara i bra skick med.
- sweanders
- Turbo-Poster
-
- NA-Poster
- sweanders
- Turbo-Poster
-
- NA-Poster
som sagt, kollat rätt mycket på http://www.blocket.se/vi/8795697.htm?ca=18_s
Trevligt pris för en cab. Och som nån skrev, kommer inte köra på vintern, har nog inte råd med försäkring hela året
Sugen på att dra och kolla på den..
Trevligt pris för en cab. Och som nån skrev, kommer inte köra på vintern, har nog inte råd med försäkring hela året

Sugen på att dra och kolla på den..
- sweanders
- Turbo-Poster
Nä, rent generellt. Bättre att kolla skicket och hur väl den blivit skött senaste åren och några tusen mil bak i historiken.mackan_ wrote:Därav prissänkning och att han inte får den såld?sweanders wrote:Miltalen på mätaren kan man i princip bortse från på så här gamla bilar.
- sweanders
- Turbo-Poster
Jaha, och hur ska du då betala däck, bromsar, service, reparation osv..?mackan_ wrote:har nog inte råd med försäkring hela år
Kanske bättre att vänta tills du har råd så inte bilen blir stående månadsvis efter en punktering eller dylikt. Det är inte kul att ha en bil som man inte har råd att använda.
Detta är inget personligt mot dig, men jag har en teori om det allmänt dåliga skicket på 944 och 928 i Sverige. Folk köper dem för att det är en billig sportbil och när de sedan behöver lite underhåll som 20 år gamla bilar behöver så väljer man antingen att ignorera problemet eller att göra en billig skitlagning.
Vänta tills du har lite mer resurser innan du köper en Porsche så kommer det att bli mycket angenämare att använda den.
- Maxx
- Addict
Mätaren går bara till 9.999 mil innan den slår runt, så spontant skulle jag anta att bilen har gått 16.500 mil. Men det är inte omöjligt att den inte gått mer än 6.500 mil, å andra sidan kan den ju faktiskt ha gått 26.500 mil.mackan_ wrote:Kikade nu, bilen har ju inte gått många mil. Är de "riktiga" mil, tyskimporterad (hehe, vilka fördomar)?

- Maxx
- Addict
Instämmer i den teorin. Av nån anledning så verkar många tro att det låga inköpspriset betyder att det inte kommer att kosta något att ha bilen i drift. Ganska udda logik.sweanders wrote:... jag har en teori om det allmänt dåliga skicket på 944 och 928 i Sverige. Folk köper dem för att det är en billig sportbil och när de sedan behöver lite underhåll som 20 år gamla bilar behöver så väljer man antingen att ignorera problemet eller att göra en billig skitlagning.
-
- NA-Poster
- sweanders
- Turbo-Poster
Hoppas att jag inte skrämde bort dig! 
Men det är nog vettigare att köpa en förstabil för halva pengen och spara resten till underhåll och kanske lite bankörning. Men det finns ju bilar för lite pengar, det var en 944:a till salu för 18kkr som Fredrik Å och Anna E köpte på studs t.ex.

Men det är nog vettigare att köpa en förstabil för halva pengen och spara resten till underhåll och kanske lite bankörning. Men det finns ju bilar för lite pengar, det var en 944:a till salu för 18kkr som Fredrik Å och Anna E köpte på studs t.ex.
- Maxx
- Addict
Finns nog 944:or att köpa nästa år också ... och en hel vinter däremellan att tjäna pengar på.
Dessutom hinner man ju kolla av marknaden också om man kikar på Blocket ett par månader.

Dessutom hinner man ju kolla av marknaden också om man kikar på Blocket ett par månader.
- Andreas
- Carrera-Poster
Många bra synpunkter i tråden redan och vill bara lägga till lite vad jag tycker.
(Är idag snart 19 år och köpte min 944 -86 vintern innan jag fyllde 18.)
Tips:
* Titta på många bilar
Innan jag beslutade mig för vilken bil jag skulle köpa hade jag varit runt och tittat på ett antal 924 samt 944. Skicket varierar enormt och man måste undersöka bilarna grundligt ibland. Undersök alltid bilen noga även underifrån. (Bilar som tidigare varit allvarligt krockskadade kan komma att kosta stora pengar i framtiden)
* Räkna noggrant
Jag räknade på att behöva cirka 10k extra under första året för att få bilen i bra skick och några små nödvändiga reperationer. Stämde rätt väl i slutändan. (OBS jag behövde byta kamremmen samt bilen hade stått still i 3 år.)
* Är kamremmen bytt nyligen? (Relativt kostsamt annars om man inte gör det själv)
* Har bilen stått länge? (Ökar kostnaderna då du kan få oförutsädda anmärkningar på besiktningen som måste åtgärdas)
* Jag tror att det är billigare att köpa en lite dyrare bil som känns bra från början än ett reparera en billig bil till samdet bättre skicket. (Iaf om man som jag inte är någon lysande mekaniker)
Jag hoppas verkligen att du en dag köper dig en 944, det är en fantastisk bil! Räkna noggrant och titta på många bilara först bara så tror jag snart att du kommer bli en nöjd 944 ägare!
LYCkA TILL!
(Är idag snart 19 år och köpte min 944 -86 vintern innan jag fyllde 18.)
Tips:
* Titta på många bilar
Innan jag beslutade mig för vilken bil jag skulle köpa hade jag varit runt och tittat på ett antal 924 samt 944. Skicket varierar enormt och man måste undersöka bilarna grundligt ibland. Undersök alltid bilen noga även underifrån. (Bilar som tidigare varit allvarligt krockskadade kan komma att kosta stora pengar i framtiden)
* Räkna noggrant
Jag räknade på att behöva cirka 10k extra under första året för att få bilen i bra skick och några små nödvändiga reperationer. Stämde rätt väl i slutändan. (OBS jag behövde byta kamremmen samt bilen hade stått still i 3 år.)
* Är kamremmen bytt nyligen? (Relativt kostsamt annars om man inte gör det själv)
* Har bilen stått länge? (Ökar kostnaderna då du kan få oförutsädda anmärkningar på besiktningen som måste åtgärdas)
* Jag tror att det är billigare att köpa en lite dyrare bil som känns bra från början än ett reparera en billig bil till samdet bättre skicket. (Iaf om man som jag inte är någon lysande mekaniker)
Jag hoppas verkligen att du en dag köper dig en 944, det är en fantastisk bil! Räkna noggrant och titta på många bilara först bara så tror jag snart att du kommer bli en nöjd 944 ägare!
LYCkA TILL!
// Andreas
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=2875&postdays=0&postorder=asc&highlight=944r&start=0url]Porsche 944R[/url]
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=2875&postdays=0&postorder=asc&highlight=944r&start=0url]Porsche 944R[/url]