KRIS - haveri! Toppmeck 924. *newbie*
- notetoself
- Addict
- Posts: 1623
- Joined: 2004-05-13 07:15:48
- Bilmodell: Porschelös
- Location: Högsäter
- Contact:
KRIS - haveri! Toppmeck 924. *newbie*
Jahopp. Då var det dax att ge sig ut på nya jaktmarker i porschevärlden.
Blir så illa tvungen att se över min topp då fyran inte har nåe komp.
Ventilen satt fast, och nu tätar den inte. Trist - ja.
Dock har jag en nyrenoverad på G för 1500, är detta ett ok pris?
Vidare:
När jag har av toppen... är det nåe speciellt jag ska tänka på eller
är det bara att ha av insug, grenrör och riva loss skiten?
/xxx
Blir så illa tvungen att se över min topp då fyran inte har nåe komp.
Ventilen satt fast, och nu tätar den inte. Trist - ja.
Dock har jag en nyrenoverad på G för 1500, är detta ett ok pris?
Vidare:
När jag har av toppen... är det nåe speciellt jag ska tänka på eller
är det bara att ha av insug, grenrör och riva loss skiten?
/xxx
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.
- 931Melander
- Addict
- Posts: 1168
- Joined: 2004-04-05 20:02:20
- Telefon: 0706992900
- Bilmodell: Porsche 944 Turbo
- Årsmodell: 1989
- Location: Piteå
- Contact:
se upp
En nyrenoverad topp för 1500 spänn är ju inte pengar för renoveringen ens.
Kolla noga på vad som isåfall är gjort åt toppen så att den inte bara är "upptvättad"
Är det dessutom en turbo så är 4500 kr ett rimligt pris.
Har själv ett par toppar till 924 turbo varav den ena är "nyrenoverad" med kvitto på en massa tusen, men ändå inte i kalasskick.
Den andra är i delar men helfin.
Fredde
Kolla noga på vad som isåfall är gjort åt toppen så att den inte bara är "upptvättad"
Är det dessutom en turbo så är 4500 kr ett rimligt pris.
Har själv ett par toppar till 924 turbo varav den ena är "nyrenoverad" med kvitto på en massa tusen, men ändå inte i kalasskick.
Den andra är i delar men helfin.
Fredde
- notetoself
- Addict
- Posts: 1623
- Joined: 2004-05-13 07:15:48
- Bilmodell: Porschelös
- Location: Högsäter
- Contact:
Nja, riktigt så bra var det väl kanske inte.
För det första är det till en NA, men den hade nog
gått några hundra sen renovering. Men jag har
inte så mkt att välja på tyvärr.
Inget speciellt jag ska tänka på när jag byter?
Inga specialverktyg eller insexhylsor med konstiga
dimensioner?
Alltså, jag har aldrig gjort detta så alla tips är
välkomna. Har planerat operationen till helgen om
allt går vägen.
Jag behöver väl t.ex. inte ha ur hela motorn?
Behöver jag lossa kammen för att komma åt skruvarna?
Många dumma frågot, men där ser ni lixom var nivån för denna
operationen ligger... upptäcksfärd.
/xxx
För det första är det till en NA, men den hade nog
gått några hundra sen renovering. Men jag har
inte så mkt att välja på tyvärr.
Inget speciellt jag ska tänka på när jag byter?
Inga specialverktyg eller insexhylsor med konstiga
dimensioner?
Alltså, jag har aldrig gjort detta så alla tips är
välkomna. Har planerat operationen till helgen om
allt går vägen.
Jag behöver väl t.ex. inte ha ur hela motorn?
Behöver jag lossa kammen för att komma åt skruvarna?
Många dumma frågot, men där ser ni lixom var nivån för denna
operationen ligger... upptäcksfärd.
/xxx
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.
-
- S-Poster
- Posts: 168
- Joined: 2004-03-31 11:35:24
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1984
- Location: Märsta
- Contact:
-
- S-Poster
- Posts: 168
- Joined: 2004-03-31 11:35:24
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1984
- Location: Märsta
- Contact:
Viktigast eller smartast i alla fall är att du har köpt nya packningar hem innan du river motorn. Är inte så kul att bli stående ett par dagar extra bara för att man saknar nya packningar. Har du inte köpt haynesboken!? I den står det ju har man tar isär motorn. De närmaste man kommer specialverktyg är väll att topplocksskruvarna har torxhuvud. Sedan behöver eller bör man väll specialverktyg om man nu måste flytta över sina egna ventiler och lyftare till den nya toppen. Man klämmer inte ihop fjädrarna till lyftarna hur som helst. Sedan skall man efter konsten regler köpa nya brickor och skruvar till toppen, men jag känner då ingen som gör det!
Mvh Micke
Porsche 924 N/A -80 Skrotad
Porsche 924 Targa N/A -84 Pendlarbilen
Porsche 924 Targa N/A -85 Vinterprojekt 2014-15
Porsche 924 N/A -80 Skrotad
Porsche 924 Targa N/A -84 Pendlarbilen
Porsche 924 Targa N/A -85 Vinterprojekt 2014-15
- notetoself
- Addict
- Posts: 1623
- Joined: 2004-05-13 07:15:48
- Bilmodell: Porschelös
- Location: Högsäter
- Contact:
- notetoself
- Addict
- Posts: 1623
- Joined: 2004-05-13 07:15:48
- Bilmodell: Porschelös
- Location: Högsäter
- Contact:
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Ventilspelet justeras med hjälp av en liten insexskruv som sitter i ett litet hål på den övre sidan av "ventillocken" (sitter som en kopp ovanpå varje ventil som kamens nockar trycker mot). Väldigt knepigt att komma åt med en insex i det hålet, jag lyckades inte med mina insexnycklar, antagligen behöver man en som har väldigt kort del i den korta delen av "L" formen. (tala gärna om för mig om och hur du lyckas...)Turbo-Puh wrote:Nää... från en komplett motor...
Hur justerar man ventilspelet? Hur mäter man så
att säga? Hur ska ventilerna stå när man mäter?
/xxx
Mäta är enkelt, måtten för kall motor står i motorrummet (iaf mitt motorrum) och man mäter lätt med ett bladmått mellan kamaxelns nockar och toppen på "ventillocket". Ventilerna skall vara obelastade när man mäter dvs kammens nockar skall peka bort från ventilen när du mäter så att du helt enkelt mäter det största ventilspelet. Du kommer med andra ord att få rotera motorn vartefter du skall mäta på de olika ventilerna.
Tänk på att avgas och insugsventilerna skall ha olika spel!
Jag startade för ca 1 månad sedan en tråd som handlade om att justera ventilerna... det står kanske lite mer i den.
-
- S-Poster
- Posts: 168
- Joined: 2004-03-31 11:35:24
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1984
- Location: Märsta
- Contact:
-
- S2-Poster
- Posts: 235
- Joined: 2004-04-02 16:02:51
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Contact:
Ventilspelet beror lite på årsmodellen hur man justerar, kan va en liten insexskruv, man sticker in från sidan på tryckaren å skruvar på, som är konisk. Eller så kan de va den gamla vanliga justeringen med schims man byter ut, kamnockarna skall vara 180 grader från tryckaren när du mäter, det är ju spelet du vill mäta!
och du använder ett vanligt blad mått(som du brukade använda till din gamla moped), har inte spelet i huvudet men en tumregel kan vara 0,20 på insuget och det dubbla på utblåset dvs. 0,40, men jag tror måtten står under motorhuven, på ena hjulhuset tror jag.
Denna motor är en jättelätt motor att hålla på med, nästan i klass med en gammal volvosnurra, så skruva på du.
Mvh Peder
och du använder ett vanligt blad mått(som du brukade använda till din gamla moped), har inte spelet i huvudet men en tumregel kan vara 0,20 på insuget och det dubbla på utblåset dvs. 0,40, men jag tror måtten står under motorhuven, på ena hjulhuset tror jag.
Denna motor är en jättelätt motor att hålla på med, nästan i klass med en gammal volvosnurra, så skruva på du.
Mvh Peder
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Vad står det i Haynes om ventiljusteringen? Har du möjlighet att scanna de sidorna till mig? Skulle behöva lite tips och framför allt bilder... har ju nästan lyckas med detta men om man vet lite mer om hur själva justeringsmekanismen ser ut så kanske det lyckas bättre... tänkte göra ett försök ikväll med lånade insexnycklare som har lite annan geometri än de jag själv har.Turbo-Puh wrote:Jodå, jag har allt haynes. Min erfarenhet är dock
att den inte alltid är komplett. Så därför vill jag
höra andras tips å trix.
Är det en stor specialtorx? Måste ju ha halvtum
till momentnyckeln...
/xxx
- notetoself
- Addict
- Posts: 1623
- Joined: 2004-05-13 07:15:48
- Bilmodell: Porschelös
- Location: Högsäter
- Contact:
Patand:
Kanon. Jo, det står allt i mitt motorum oxå...
Tror jag har koll på det mesta nu, det är bara storleken på torxen
jag behöver för att kunna fixa en halvtumshylsa till momentnyckeln.
vevaxellager så det är inget alternativ. Även pga att den står 50
mil härifrån, och då är det enklare att skicka toppen.
/xxx
Kanon. Jo, det står allt i mitt motorum oxå...
Tror jag har koll på det mesta nu, det är bara storleken på torxen
jag behöver för att kunna fixa en halvtumshylsa till momentnyckeln.
Varför? Syftar du på den kompletta motorn så hade den ett kassMikael Larsson wrote:Det är inte läge för att byta hela motorn då!?
vevaxellager så det är inget alternativ. Även pga att den står 50
mil härifrån, och då är det enklare att skicka toppen.
/xxx
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.
-
- S2-Poster
- Posts: 235
- Joined: 2004-04-02 16:02:51
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Contact:
- notetoself
- Addict
- Posts: 1623
- Joined: 2004-05-13 07:15:48
- Bilmodell: Porschelös
- Location: Högsäter
- Contact:
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Jag beskrev visst den nyare varianten alltså... det är ju en -85:a vi har.Raukman wrote:Ventilspelet beror lite på årsmodellen hur man justerar, kan va en liten insexskruv, man sticker in från sidan på tryckaren å skruvar på, som är konisk. Eller så kan de va den gamla vanliga justeringen med schims man byter ut, kamnockarna skall vara 180 grader från tryckaren när du mäter, det är ju spelet du vill mäta!
och du använder ett vanligt blad mått(som du brukade använda till din gamla moped), har inte spelet i huvudet men en tumregel kan vara 0,20 på insuget och det dubbla på utblåset dvs. 0,40, men jag tror måtten står under motorhuven, på ena hjulhuset tror jag.
Denna motor är en jättelätt motor att hålla på med, nästan i klass med en gammal volvosnurra, så skruva på du.
Mvh Peder
Du skriver "sticker ni från sidan på tryckaren" är det den sida jag beskrev dvs "ovanifrån" dvs höger sida om tryckaren om man står framför bilen? (har ju inte lyckats så jag kanske är på fel sida och letar insex tänkte jag...)
Who is online
Users browsing this forum: No registered users