924 vs. 944
- Lasse
- Turbo-Poster
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Årsmodell: 1991
924 vs. 944
Med risk att trampa på alldeles för många tår, men jag är tvungen.
Varför ska alla jämföra 924 med 944? Det är som att jämföra en bubbla med en 911. 924 var ett samarbete med Audi om att försöka tillverka en folkporsche med budgetprylar för att få ner kostnaden, liksom med bubblan för att alla skulle ha råd att äga en bil. Så var ju knappast idén bakom att tillverka 911 el för den delen 944. Så snälla ni försök med att minska paralellerna mellan 924/944. Om det är ett fel i en LT31 motor så kan ni inte jämföra det med porsches 2.5l.
Skillnaderna är stora på en hel del punkter....
Mvh...
Varför ska alla jämföra 924 med 944? Det är som att jämföra en bubbla med en 911. 924 var ett samarbete med Audi om att försöka tillverka en folkporsche med budgetprylar för att få ner kostnaden, liksom med bubblan för att alla skulle ha råd att äga en bil. Så var ju knappast idén bakom att tillverka 911 el för den delen 944. Så snälla ni försök med att minska paralellerna mellan 924/944. Om det är ett fel i en LT31 motor så kan ni inte jämföra det med porsches 2.5l.
Skillnaderna är stora på en hel del punkter....
Mvh...
Mvh Lasse
Porsche 944 -85B Mogges gamla
Porsche 944 -85b med turbofront. Skrotad
Farsan 944 S2 Cab -90 Såld..
Morsan 944 S -87
Skåne/Strövelstorp
Morsan 944 S -87
Skåne/Strövelstorp
- Maxx
- Addict
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
Och din poäng är?
På vilket sätt tycker du att (insatt) folk jämför 944 med 924? Jag anar vad du tycker, med tanke på din liknelse, men du får gärna förtydliga en hel del.
Naturligtvis så är det stora skillnader mellan modellerna, det händer en del på 19 år ...
Tycker du man kan jämföra en tidig 911 från 60-talet med en gt3 rs från idag?
Och nej, jag mina tår är inte ömma.

Naturligtvis så är det stora skillnader mellan modellerna, det händer en del på 19 år ...

Och nej, jag mina tår är inte ömma.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
-
- S-Poster
- Cédric
- Addict
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
Jag skulle säga att det är många delar som är likadana mellan modellerna, speciellt tidiga 944. Och mellan 944 - 931 är skillnaderna ännu mindre då det är samma bromsar. Om man dessutom ser till prestandan så är dom än mer lika, i.a.f i verkliga livet. Jag har hägt av ett antal 944or på banorna. Så skillnaden är inte jättestor. Rätt meningslös tråd egentligen.
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
-
- Turbo-Poster
- Bilmodell: 944
Re: 924 vs. 944
Audi och WV och det stämmer men Porsche skulle stå för kvalitén! Om jag vill minnas så upptod problemen med sammarbetet då Porsche vill ha sitt emblem och inte WV på huven. Det ogillade WV, men Porsche gillade konceptet "frontporsche" och köppte rättigheterna för att ta över projektet. (i strort sätt)Lasse wrote: 924 var ett samarbete med Audi om att försöka tillverka en folkporsche med budgetprylar för att få ner kostnaden.
Så inget ont om 924 då Porsche hoppades att den skulle "ta över", och beviset är ju på försöken 928, 944 samt 968 vilket skulle få ersätta 911:an produktion.
Mvh Ismael Frisk
Motto: Keep it Basic!
- Cédric
- Addict
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
Det var väl Porsche som konstruerade projektet för vw och porsche. Men vw trodde inte att det skulle gå att sälja en sportbil då det var mitt uppe i oljekrisen. Så Porsche köpte loss projektet för en redig summa. Och resten är historia.
924 Turbo
-
- Turbo-Poster
- Bilmodell: 944
För övrigt vad gillar ni Porsches beslut om sin bilpark? typ om att ta fram bilar som deras SUV?
Själv så faller inte konceptet Cayenne mig i smaken (obs en lekmans tycke, mitt!). Tycker att "koncept familjebil" förstör Porsches image. Tycker mer att de skall satsa på renodlade sportvagnar!
Själv så faller inte konceptet Cayenne mig i smaken (obs en lekmans tycke, mitt!). Tycker att "koncept familjebil" förstör Porsches image. Tycker mer att de skall satsa på renodlade sportvagnar!
Mvh Ismael Frisk
-
- Carrera-Poster
- Bilmodell: 928s såld
- Årsmodell: 1986
- JDr
- Addict
- Bilmodell: 944 turbo
- Maxx
- Addict
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
Nu ska jag trampa och göra vissas tår rejält ömma.
Jag tror att det finns vissa ägare av sena 944, 944 turbo, 944 S2 och 968 som inte gillar att bli jämförda med 924 eller tidiga 944 då det "tar ner" statusen på deras egen bil. Därför vill de helst inte se att det är en och samma bil i olika utvecklingsstadier utan vill gärna få det till att det är helt separata bilmodeller.
Mitt tips till dem är att köpa en bil med mer status. Kanske en bling-bling Lexus? Omgivningen ("de oinsatta") kommer alltid att se er nä-det-är-inte-en-924 som en "fusk-porsche" och "audi sport" vad ni än gör.
Nu tror jag att väldigt få på detta forum har den inställningen men de finns. Synd om dem men de kanske kan kompensera med en dyr märkesklocka?

Jag tror att det finns vissa ägare av sena 944, 944 turbo, 944 S2 och 968 som inte gillar att bli jämförda med 924 eller tidiga 944 då det "tar ner" statusen på deras egen bil. Därför vill de helst inte se att det är en och samma bil i olika utvecklingsstadier utan vill gärna få det till att det är helt separata bilmodeller.
Mitt tips till dem är att köpa en bil med mer status. Kanske en bling-bling Lexus? Omgivningen ("de oinsatta") kommer alltid att se er nä-det-är-inte-en-924 som en "fusk-porsche" och "audi sport" vad ni än gör.
Nu tror jag att väldigt få på detta forum har den inställningen men de finns. Synd om dem men de kanske kan kompensera med en dyr märkesklocka?

»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
-
- Carrera-Poster
- Bilmodell: VW Polo GTI -06
- Årsmodell: Vet ej
Var detta en inlägg menat för att få STOPP på jämförelsen 924 vs 944? Vilken tabbe:)
Jag vräker ur mig min mening: Jag ogillar dom flesta nyare bilar. Man åker med utan att känna att man KÖR bilen i de flesta fall. I en 944 blir jag imponerad, framförallt utav väghållningen & känslan i styrningen som är bättre än i min bil, men i det långa loppet inte lika "berörd" som i min 924. Hade ägarkostnaderna varit samma bilarna emellan hade jag KANSKE ägt en 944. (Utseendefrågan börjar mer & mer jämnas ut för mig. Charm vs brutalitet, typ) Man får se till helheten. Jag känner väldigt mycket för min bil när jag enkelt (själv) byter ALLT i bromsväg i bak för under 2000:- och när jag sladdar runt på sjön vintertid för att "va F-n, det är ju en bil för 15000, vad gör det?" Om detta inte är "genuint Porsche-ägande", sket jag i det? Japp!
Vidare: Även med en 944 har man köpt fel bil om man gillar att köra fort enbart med högerdojan. 163hk är inte så häftigt det heller. Jag har skitkul i & med min 924, oavsett om jag skulle sätta bättre varvtider med en volvokombi med ett "T" eller "R" på bakluckan. Om man inte förstår begreppet "känsla" i en bil så är man snett ute oavsett vilken Porsche från 80-talet man köper. Och förstår man inte hur man kan äga en 924 när det finns 944 så ska man inte heller ifrågasätta det. Varför är gamla luftkylda 993:an mer populär (och ofta dyrare) än 996 t.ex? Många 996-ägare tråkar givetvis 993-ägare för "höfläkten" som driver deras bil, men åker lustigt nog nästan lika gärna i sin nya Audi som i Porschen för största skillnaden är den högre milkostnaden i Porschen... Bry er inte om vad andra tycker utan som föregående talare sa: Njut av bilarna!
Jag vräker ur mig min mening: Jag ogillar dom flesta nyare bilar. Man åker med utan att känna att man KÖR bilen i de flesta fall. I en 944 blir jag imponerad, framförallt utav väghållningen & känslan i styrningen som är bättre än i min bil, men i det långa loppet inte lika "berörd" som i min 924. Hade ägarkostnaderna varit samma bilarna emellan hade jag KANSKE ägt en 944. (Utseendefrågan börjar mer & mer jämnas ut för mig. Charm vs brutalitet, typ) Man får se till helheten. Jag känner väldigt mycket för min bil när jag enkelt (själv) byter ALLT i bromsväg i bak för under 2000:- och när jag sladdar runt på sjön vintertid för att "va F-n, det är ju en bil för 15000, vad gör det?" Om detta inte är "genuint Porsche-ägande", sket jag i det? Japp!
Vidare: Även med en 944 har man köpt fel bil om man gillar att köra fort enbart med högerdojan. 163hk är inte så häftigt det heller. Jag har skitkul i & med min 924, oavsett om jag skulle sätta bättre varvtider med en volvokombi med ett "T" eller "R" på bakluckan. Om man inte förstår begreppet "känsla" i en bil så är man snett ute oavsett vilken Porsche från 80-talet man köper. Och förstår man inte hur man kan äga en 924 när det finns 944 så ska man inte heller ifrågasätta det. Varför är gamla luftkylda 993:an mer populär (och ofta dyrare) än 996 t.ex? Många 996-ägare tråkar givetvis 993-ägare för "höfläkten" som driver deras bil, men åker lustigt nog nästan lika gärna i sin nya Audi som i Porschen för största skillnaden är den högre milkostnaden i Porschen... Bry er inte om vad andra tycker utan som föregående talare sa: Njut av bilarna!
Porschelös :-(
-
- Carrera-Poster
- Lasse
- Turbo-Poster
- Årsmodell: 1991
Det enda jag ville ha sagt med detta är att när någon förklarar sitt fel på sin bil o man svarar den så är det alltid nån som komma med en kommentar att så ser det inte ut på min bil.. o då drar de den paradoxen att en 924 och en 944 är en o samma bil.
Ett dåligt exempel inte ork för att leta upp något annat:
Ett dåligt exempel inte ork för att leta upp något annat:
headline wrote:Ok, möjligen har jag lyckats trampa på några tår och att nån fick visserbesservibbar men jag tyckte själv det var lite lustigt (som jag såg det åtminstone) att jag inte kunde hålla mig från att kommentera lite...![]()
Så jag fortsätter lite till...![]()
X 1: Förstår att du menade lock men jag kunde som sagt inte låta bli!
X 2: Var kollade du när du letade fördelare? En fördelare som jag tror du menar och som jag menar inte finns på 944 är den biten rotorn normalt sitter på och fördelar ut gnistor med brytarspetsar eller liknande. Rotorn på 944 sitter på kammen och gnistan fördelas av tändmodulen. Alltså inte på samma samma sätt som på 924 där fördelarlocket sitter på fördelaren.
Fördelaren i 944 är alltså tändmodulen för om man ska ändra tändningen så kan man inte vrida på fördelaren utan man måste byta chip.
Det var detta jag menade och tyckte det var lite kul att kommentera, i all välmening givetvis!![]()
Mvh X 3
Mvh Lasse
Morsan 944 S -87
Skåne/Strövelstorp
Morsan 944 S -87
Skåne/Strövelstorp