Bromspedal 924

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#16 Post by patand »

:D

User avatar
notetoself
Addict
Posts: 1623
Joined: 2004-05-13 07:15:48
Bilmodell: Porschelös
Location: Högsäter
Contact:

#17 Post by notetoself »

Kan bara hålla med. Kändes som en sten föll
från hjärtat. Känns MYCKET bättre att åka och
besiktiga nu. :wink:

/xxx
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#18 Post by patand »

Lycka till! :)

User avatar
notetoself
Addict
Posts: 1623
Joined: 2004-05-13 07:15:48
Bilmodell: Porschelös
Location: Högsäter
Contact:

#19 Post by notetoself »

Tack, jag får väl mina nya skyltar idag så det blir
nog någon gång under veckan!

/xxx
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.

User avatar
Magnus K
Turbo-Poster
Posts: 660
Joined: 2004-03-29 19:34:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Linköping
Contact:

#20 Post by Magnus K »

Turbo-Puh, vet du om du har manuellt justerbara eller självjusterande bromsar?

Mvh
Mangan

User avatar
notetoself
Addict
Posts: 1623
Joined: 2004-05-13 07:15:48
Bilmodell: Porschelös
Location: Högsäter
Contact:

#21 Post by notetoself »

Alltså, jag har ju trummor bak vilket automatiskt innebär att man måste
justera dem lite då och då...

Förydligande: Fram är de ju givetvis "självjusterande" då kolvarna
inte går tillbaka utan att det bara fylls på mer vätska ju längre ut
de kommer. Bak är ju dock backarna fjäderbelastade vilket innebär
att cylindrarna alltid trycks tillbaka till 0. Detta måste man justera
när pedalen tar långt ner... Du justerar alltså 0-läget på backarna
kan man säga.

Du behöver som bekant inte ha bort trummorna utan "bara" snurra
på den lilla "propellermuttern" (2 på var sida) tills du inte kan snurra
hjulet med handen, och sedan ett eller två hack tillbax.
Detta gör du genom de små (15mm) hålen på trummornas
baksida. Det är jävligt noga att dessa är väl smorda om detta ska
vara genomförbart. Rekommenderar starkt att man smörjer dem
DUKTIGT med kopparpasta så att man kan justera även nästa gång.

För att göra det måste man dock ha ner trumman... Är allt i sin
ordning så ska det även sitta små plastlock framför dessa skruvar.
Jag saknar dessa och planerar att inom en snar framtid skaffa sådana
eftersom det annars kommer in en massa vatten och skit vilket kommer
göra det omöjligt att justera i framtiden.

Hoppas jag vart tydlig nog. :wink:

/xxx
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.

User avatar
Magnus K
Turbo-Poster
Posts: 660
Joined: 2004-03-29 19:34:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Linköping
Contact:

#22 Post by Magnus K »

Mjodå. Tydlig var du men jag fattar inte ändå. :D ;)

Dina bakbromsar är alltså av icke-självjusterande modell?

I mitt reg-bevis står det nåt om "självjusterande bromsar bak", vilket jag tolkar som att bromstrummorna har en självjusteringsmekanism. Enligt Haynes ska en sån finnas på vissa modeller...

Eller så har jag fattat helt fel o borde omedelbums justera mina bakre bromsar! Enklast vore ju att slita ner trummorna bak och kolla läget men... :D Jag e nog för lat...

/Mangan

User avatar
notetoself
Addict
Posts: 1623
Joined: 2004-05-13 07:15:48
Bilmodell: Porschelös
Location: Högsäter
Contact:

#23 Post by notetoself »

Magnus K wrote:Mjodå. Tydlig var du men jag fattar inte ändå. :D ;)

Dina bakbromsar är alltså av icke-självjusterande modell?

I mitt reg-bevis står det nåt om "självjusterande bromsar bak", vilket jag tolkar som att bromstrummorna har en självjusteringsmekanism. Enligt Haynes ska en sån finnas på vissa modeller...

Eller så har jag fattat helt fel o borde omedelbums justera mina bakre bromsar! Enklast vore ju att slita ner trummorna bak och kolla läget men... :D Jag e nog för lat...

/Mangan
Konstigt att det står i reg-beviset, men okej. Om det finns är mer än
jag vet... Mina är iaf VÄLDIGT osjälvjusterande. =D

/xxx
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.

User avatar
notetoself
Addict
Posts: 1623
Joined: 2004-05-13 07:15:48
Bilmodell: Porschelös
Location: Högsäter
Contact:

#24 Post by notetoself »

Försökte bläddra i haynes, och det fanns ju skivbromsar bak som
tillval, men då har de fembult och jag kikade på din bild i ditt garage
så har du ju fyrbult.

Så har du trummor så har du nog hittat orsaken till varför din pedal
tar långt ner...

/xxx
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#25 Post by 944_Driver »

Min erfarenhet är att självjusteraren kan vara lite "trött" på bilar med trummor bak så att justera lite själv kan vara en god idé.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
notetoself
Addict
Posts: 1623
Joined: 2004-05-13 07:15:48
Bilmodell: Porschelös
Location: Högsäter
Contact:

#26 Post by notetoself »

Men då finns det alltså självjustering på vissa?
Hur fungerar den?

/xxx
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#27 Post by patand »

Turbo-Puh wrote:Men då finns det alltså självjustering på vissa?
Hur fungerar den?

/xxx
Jag tror 944_Driver menade självjusterande trummor i allmänhet. Har själv samma erfarenhet från någon bil jag hade för 10-15 år sedan (kommer inte ihåg vilken av mina bilar det var).

Andreas Nitsche
S-Poster
Posts: 66
Joined: 2004-03-30 20:28:31
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kvidinge Skåne
Contact:

#28 Post by Andreas Nitsche »

:roll: Jo..vill inte verka negativ men om diametern på trumman är över det "tillåtna" hjälper det inte att justera ut backarna så de i princip ligger mot trumman eftersom kolvarna i cylindrarna ändå har den längre vägen att gå innan det tar emot. Toleranserna för diametern finns beskrivet i Haynesmanualen. Om du behöver köpa nya trummor går de lös på cirka 800kr st om jag inte minns fel (det är något år sedan). Jag provade att sätta nya cylindrar på min eftersom de har en fjäder som kan bli sliten inuti som ska hålla kolvarna tryckta mot backarna men det hjälpte inte.
Jag fick tag i ett par beg. trummor som var precis inom toleransen och pedalen steg markant. Om du inte själv har manualen kan jag leta upp siffrorna till dig imorgon, eller om någon annan är snabbare. Kör man sportbil måste man F-n ha bromsar!

Andreas Nitsche
S-Poster
Posts: 66
Joined: 2004-03-30 20:28:31
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kvidinge Skåne
Contact:

#29 Post by Andreas Nitsche »

:oops: Var kanske lite snabb där? Har problemet löst sig då?
Ett litet tips är att slipa bort kanten längst ut på trumman där backarna inte löper så behöver man inte justera in backarna för att få av trumman. Man kan ta slipskiva på vinkelslipen och härja lite.Det är inte nödvändigt med mm-precision bara lite sunt förnuft.

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#30 Post by 944_Driver »

Maxdiametern står kanske på trummans insida om man skrapar i rosten. Så var det iaf på bmw:n jag bytte på i helgen.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users